Az alábbi menüből válassz egy vezetési stílust!




Az Autodoktor Fehér & F. B.T. a pontos és megbízható segítség már 1993 óta!




Vezetéstechnikai - közúti profi  - tréning kezdő/haladó.
- következő
időpont:
Jelentkezés: center@autodoktor.eu vagy a +36209341509-es telefonszámon.

Vezetéstechnika


2050-re a közúti halálos balesetek száma az EU területén 0 - NULLA - kell legyen!
Mi már nagyon régen ezen munkálkodunk!
Autódoktor MIN-MAX rendszer és vezetéstechnika ©

Önvezető autók is lesznek majd az utakon, de addig is marad a vezető ember a volánnál!

Mennyibe is kerül egy kisebb koccanás utáni javítás? Nagyobb karambol? Totálkár?
A fentiekkel mindig megjelenő komoly értékvesztés? Egy liter üzemanyag? Egy tank hajtólötty
©
?
Kisebb személyi sérülés? Kórház? Tolókocsi? Temetés? Ügyvéd?


Segíthetünk?

I. Közúti professzionális autó vezetéstechnika.
II. Autódoktor MIN-MAX rendszerben a speciális vezetéstechnika és vezetési stílus. ©

Akkor még mindig itt található 2018 áprilisában is egy amúgy látszólag nagyon egyszerű feladat: gépjárművel gyorsan, mégis kevés üzemanyaggal (hajtólöttyel ©) és kevés pótalkatrésszel, minimális javítási és fenntartási költséggel

1 - 100 - 1000 - 10000 - 25000 - 50000 - 100000 - 150000 - 1000000 - 2000000 - 3000000 - 4000000 - 5000000 - 10000000 -

kilométert KARAMBOL-, BALESET- és SÉRÜLÉSMENTESEN  az utakon  szépen és nyugodtan megtenni.


Így leírva egészen egyszerű, a gyakorlati megvalósításhoz tán mi is kellünk, azaz kellenénk: naponta miért is van annyi kisebb-nagyobb baleset? Ők is azt gondolták, hogy mindent tudnak...

Hihetetlen sok néha akár az egy is, leginkább akkor, amikor Téged vagy valamelyik közeli hozzátartozódat érint  Ráadásul  ha meg szervizelni vagy javítani - akár a nem várt esemény, akár egyéb miatt  - kell a gépet, akkor meg hú, jajj, jujujj, de drága.
Az idősödő járművezetők közül jelenleg és gyakorlatilag végül is nincs senki, aki megúszná a kocsijának az összetörését (mert nem keres minket), ez a szomorú valóság.


Mennyibe kerül egy lökhárító vagy egy lámpatest cseréje? Ne is beszéljünk egy nagy karambol esetén megjelenő összegekről vagy az orvosi ellátás költségeiről...

Lehet, kicsit megmosolyogtató az a bizonyos első 1000 méter, viszont aki egy új autóval vág neki és kezdő jogosítvánnyal, ráadásul a felelősséggel először egyedül, ekkor már nem is olyan vicces a kérdés felvetése. Gondolj csak bele, amikor Te voltál ilyen szituációban. A többi táv megtételéhez nálunk természetesen nem csak a szerencse segít. Nálad?
A tízezer - százezer és a 101 ezer - egymillió km megtétele között olykor fényévnyi a távolság, igen sok olyan járművezető van a világon, aki a párosítások második értékének a közelébe sem jut, nemhogy a többihez.

Az autók külső mérete és teljesítménye is számít, ezért a kisebb, közepes és nagyobb kategóriákban egymástól jelentősen különböző vezetéstechnikai gyakorlati alkalmazások léteznek.

Egy cselekedetben van azonosság: a kormánykereket normális esetben a kanyarodáshoz - a korábbi haladási irányból való kitéréshez - mindig el kell forgatni! Na de hogy mennyire és főleg melyik irányba is kell azt a kormányt elforgatni (ez néha nem is olyan egyszerű feladat)? Ez a forgatás (elmozdítás) viszont sok mindentől függ. A sima kanyarodáshoz vagy irányváltoztatáshoz ugye az a válasz, hogy amelyik irányba menni szeretnénk, abba az irányba kell a kormányt tekerni. Ez igaz is lehetne, viszont rossz hírünk van: bizonyos körülmények között ez nem így van, ez viszont egy igen fontos manőver.

Szintén a kormányzáshoz tartozik: az elektrohidraulikus - ezek közül a  nem állandóan működő szivattyús - kormányműveknél az indító erő egy kicsit mindig nagyobb, mint a hagyományos sima vagy hidraulikus (szervós) szerkezetűeknél.

Fékezéskor (lassításhoz) nem mindig a fékpedál megnyomása a cél, mond ez valamit Neked?

I. kérdés: bal könyökkel a bal első ajtó kárpit felső részén hanyagul könyöklő és a bal kézfejével egy hüvelykujjal a kormánykerékhez " kapcsolódó " vezető a vezetéstechnikai alkalmazások terén spiccen van ?

II. kérdés: aki mobiltelefont a bal- vagy jobb kezével a füléhez tartva a maradék egy kezével igyekszik kormányozni, irányjelzést alkalmazni és nem automata autónál sebességet váltani, az hol áll éppen a biztonságos vezetésben?

10 - 20 - 30 - 40 - 50 - 60 -70 - 80 - 90 - 100 - 130 -150 - 180 - 200 - 230 - 250 km/ó sebességnél?

A speciális kurzus elvégzése után akár Autódoktor Min-Max © stílus szerint is vezetheted a hagyományos vagy hibrid erőforrásokkal felszerelt járművedet. Az egyedi és igen speciális vezetéstechnika elsajátítása viszont nem megy egyik pillanatról a másikra, nem elég két óra gyakorlás hozzá, sajnos még 2018. év elején is ez az igazság. Indulásnak talán elég a szintfelméréskor eltöltött 2 óra és az ezután kapott írásos instrukciók alapján a rossz beidegződésekből adódó stílusátformálás megkezdése.
Jelenleg kiket is várunk? Olyan járművezetőket, akik szeretnének kevés költséggel - mégis hatékonyan - és balesetmentesen járművet vezetni, 17 éves kortól 90 éves korig lehet jelentkezni.

Természetesen ebbe a témakörbe tartozik pl. a vezetéstechnikai gépjármű fogyasztás csökkentés is, ha ez nálad is számít egyáltalán.
Úgy néz ki, hogy többeknél számít már, mert egyre többen érzik úgy, hogy sokba kerül az üzemanyag a járművükbe és mivel saját maguk nem képesek az üzemanyag (hajtóanyag) jelentős megtakarítását hozó vezetéstechnikai megoldások alkalmazására (kifejlesztésére), ezért profi(k)hoz fordulnak.
Egy 4000-10000 (vagy e fölötti) eurós havi jövedelem mellett egy egyszerű 150-200 eurós havi hajtólötty felhasználás akár el is törpülhet. Egy 500-1500 eurós havi jövedelem esetén? 2011. márciusában a rekord magasságú üzemanyag (hajtólötty
©) áraknál?

Mindig lesznek olyan emberek, akiknek nem számít az egyre drágább hajtólötty.

Ki meddig bírja? Semmi sem számít?? Személyes és a járműre vonatkozó hatókör © kérdés???

Vezetéstechnikai szempontból a legrosszabb megoldás: amikor egy járművezető kiesik a gyakorlatból a félre tett és ezért a nem, vagy az igen ritkán használt járműve miatt. Ez igazából nem hoz megtakarítást, mert előbb-utóbb balesetben lesz része az ilyen típusú járművezetőnek és ez meg jóval többe kerül, mintha a járművet normál használatban esemény mentesen vezette volna.
Pénteki - vagy hétvégi - autósok, tán mond ez valamit Neked?

A vezetés gyakorlása - pl. autós iskolák oktatóival - egy alacsonyabb lépcsőfokon történő hosszabb-rövidebb ideig való tartózkodást jelent csak (ha valaki onnan akarja kezdeni a továbblépést), ráadásul nem igazán hatékony módszer.

Egyenes és sík úton, útszakaszon úgy néz ki, hogy mindenki tud autót vezetni: ezt a " tényt " a járműben ülve és azzal haladva persze csak úgy hiszi magáról a jármű vezetője, legyen nő (hölgy) vagy férfi (úr) , ezért itt szoktak erős gyorsításba kezdeni, hogy valahogy tartani tudják a tempót.

A férfiak - a fiatalabbak is - pláne nagyon oda vannak a vezetési tudásukkal, a nagy  egyterű luxus terepjárók vezetői meg egyenesen az űrből jött felsőbbrendű lényeknek képzelik magukat. Autót ugyan véletlenül sem tudnak jól vezetni, de ez nem nagyon zavarja őket...

A hétköznapi valóságban persze igen gyakran dimbes-dombos és kanyarokkal, enyhébb vagy nagyobb ívekkel teli utakon járunk, a nem megfelelő vezetési tudás ezeken a helyeken szokott csak kiderülni. A komolyabb forgalomban való közlekedésben is igen hamar kiderül a vezetőről, hogy mit (miket) nem tud.

A békés és nyugodt állapot addig tart az autós személynél, amíg nem történik meg vele valami rendkívüli esemény (pl. egy vészfékezés, kicsi vagy nagy megcsúszás, kifarolás, árokban landolás, megpördülés, átfordulás). Ekkor a járművezető vagy tudomásul veszi a jelenlegi korlátait - mind a vezetett járművére, mind a személyes tudásszintjére vonatkozóan -, vagy sem. Jobbik esetben óvatosabbá válik, rosszabbik esetben meg elfelejti a figyelmeztetést.
Nagyobb balesetnél igen mélyen bevésődik az emlékekbe az esemény, nyomorékként pláne, ha meg meghal az illető, az utána maradottak nem tudják soha elfelejteni azt a napot, pillanatot, helyszínt. Az utak melletti temérdek koszorú, virágcsokor egy-egy emberi tragédiára emlékeztet.

Miért is kell idáig eljutni? Nem kell, ez azért nem törvényszerű!

Ne hidd magadról, hogy veled ilyen-olyan esemény soha-soha nem fog megtörténni! Természetesen ha ebben a hitben maradsz, az is egy álláspont, amit tiszteletben tartunk. Emlékezz akkor, ha - akár a legkisebb koccanás, karcolás formájában is - mégis később történik valami útközben, vagy akár parkolásnál, amikor ott sem vagy a járművednél ...

Akkor mi lehet a jó megoldás?

Először is egy pontosan 2 órás gyakorlati és természetesen vezetés közbeni - a jelenlegi vezetési tudást elemző - szintfelmérés!

Hol?

Jelenleg Magyarországon, bárhol az ország területén!  Szintfelmérésre jelentkezem! Itt: center@autodoktor.eu

Aki teljesen biztos a dolgában: Autódoktor Fehér vezetéstechnikai tréningre jelentkezem!  Itt: autodoktor@autodoktor.eu

Árak:
- alap szintfelmérés, 2 óra saját autóval: 16500 Ft + ÁFA
- alap szintfelmérés, 2 óra választható mi autónkkal: 20800 Ft + ÁFA
- közúti vezetéstechnikai trénig, 2 óra saját autóval: 22000 Ft + ÁFA
- közúti vezetéstechnikai tréning, 2 óra választható mi autónkkal: 30000 Ft + ÁFA
- továbbképzés - 2 órás - korábban vezetéstechnikai tréningen részt vettek számára: 15000 Ft + ÁFA

Mi mennyiben fáj, ha mégis megtörténik a baj???

Kedvcsinálónak:

Egy igen egyszerű kérdés: mikor van elsőbbségünk? A Te válaszod: . . . . .  A mi válaszunk: amikor biztosan és visszavonhatatlanul megadták!

Mostanában a STOP tábla vagy a piros lámpa egyeseknek nem jelent semmit, szándékosan nem állnak meg e jelzéseknél!!!

Szerintünk most meg pláne igen fontos kérdés, hogy mi is van a jelenlegi jármű vezetési tudással bizonyos utakon, esetekben, helyzetekben (ez nem teszt, mozgó járművel élesben folyik minden), például:

- biztonsági öv (rosszul leírva biztonságiöv) bekapcsolása mennyi ideig is tart? Utas is bekapcsolja? Mind?  Szólsz neki, hogy kapcsolja (kapcsolják) be?
- agresszív járművezetővel szemből, hátulról találkozva a közúti közlekedésben?
- amikor lassan, gyorsan utolér valaki?
- ha Te érsz utol valakit lassan vagy éppen gyorsan?
- kis autóból nagyba (vagy nagyból kicsibe) vezetőként átülve?
- 60 KW alatti motorteljesítményű autó után 80 KW vagy e fölötti autót vezetve (akár 150-300 KW felettit)?
- hosszabb ideig tartó utazáskor (sok 100 km) a második óra vége felé?
- forszírozott menetnél, padlógáznál?
- hazai és általad ismert vagy még nem használt utakon, esetenként pénteken és hétvégén?
- hosszabb konvojt (kígyót) utolérve?
- 2-3 kisebb-nagyobb járművet tartalmazó konvoj megelőzésekor?
- általában az előzési manőver megkezdésekor és előtte a helyzet felmérésekor?
- külföldi és számodra teljesen ismeretlen környezetben?
- nagyvárosi zsúfolt forgalomban?
- 60 fok alatti kanyarnál, kanyarban?
- 60-90 fokos kanyarban?
- visszahajló kanyar esetén?
- hegyi szerpentinen, hágón? A másik oldalon lefelé? Télen? Nyáron?
- az ideális ív(ek) megtalálása, használata terén?
- nagyobb tömegű járművel (kisbusz, nagyobb busz, kamion, teherautó) közlekedve?
- az előbbi felsorolásban található nagy testű és tömegű - ráadásul hosszú - járművek megközelítése esetén: szemből vagy megelőzésükkor?
- autópályán, autóúton a csökkentett (2 m széles) sávokban?
- nagy (permanens vagy lökésszerű) oldalszélben?
90-100 km\ó sebességű széllökéseknél?
- erős, viharos vagy változó irányú széllökések esetén?
- lakott területen belüli vagy kívül található körforgalmakban és ezek megközelítésekor és kihajtáskor?
- hajnali, nappali vagy a késő esti nagy ködben? Amikor vak sötét is van már?
- porviharban?
- gyengén vizes, nyálkás úton? Falevelekkel borított útszakaszon?
- szemerkélő esőben, felhőszakadásban, kisebb-nagyobb jégesőben?
- villámlással, dörgéssel kísért szakadó esőben, nagy viharban?
- amikor fák, villanyoszlopok dőlnek az útra?
- tengelyig vagy az ajtók oldaldíszlécéig érő nagy vízben, sárban?
- sárral borított úton? Sárfürdő után megszáradt kerekekkel?
- egy vagy több nyomvályús útburkolaton?
- nyomvályú gerincén?
- ónos esőben?
- jeges, jégbordás útfelületen?
- pár centis hóban?
- nagy hóban, hófúvásban?
- alul jeges, felül hóval borított (ezért a jeget nem látható) útfelületen?
- éjjel?
- éjszaka és párolgó útfelületen?
- vakító napsütésben, kánikulában?
- hibás hűtőrendszerű autóval (magyarul: eljutsz hazáig vagy a telephelyig)?
- ellenfényben ( napkeltekor, napnyugtakor )?
- autóúton, autópályán?
- autópályára, autóútra fel- és levezető ívelt szakaszon?
- az előbbinél, ha még emelkedik vagy lejt is a szakasz?
- gyorsító sávban?
- kanyarban kigyorsításkor?
- nagy sebességű besoroláskor?
- kritikus (egyáltalán nem várt) vészhelyzetben?
- a megérzés (előrelátás) terén?
- részegen (ittasan) járművet vezető partnerrel vagy biciklissel, gyalogossal való találkozáskor? Naplementekor vagy szürkületben? Éjjel?
- sötétben kivilágítatlan lovaskocsi hátulról-szemből való megközelítésekor, kivilágítatlan biciklis vagy motoros esetén?
- futóművet, felniket kímélően ( kátyúkat, gödröket kikerülően )?
- vészfékezés alkalmazásakor ABS fékrendszer nélküli autóban (ha egyáltalán sikerül ...)? ABS fékrendszerrel felszerelt járművel?
- traffipaxokat (fix telepítésűeket, állókat, mozgókat) kikerülően, kivédően?
- üzemanyag (hajtóanyag), más néven hajtólötty megtakarítást eredményezően? Hibrid járművel?

Akkor minden rendben van? Biztos?? Most 2018 második negyedévében is???

Ez is fontos talán: 20 liter hajtólöttyel 270-300 km megtétele sikerül-e egy 800 köbcentiméternél nagyobb hengerűrtartalmú benzines autóval vegyes használatban? Dízellel??
Ez húsba vágó kérdés mostanában..., vagy mégsem?

Itt is teljesen jó minden?

Gépjármű - autó, motorkerékpár, stb. - átlagfogyasztás (A: mértékegysége l/100 km) kiszámítása 100 km-re vonatkozóan.

A = Ha*100 / S, ahol Ha az elhasznált hajtólötty (hajtóanyag) literben, S a megtett út hossza kilométerben.

Gyermekek (gyerekek), gyerekülések (gyermekülések) elhelyezése az autóban.

A téma azért fontos, mert a különféle korcsoportokban a kicsik biztonságos elhelyezése kissé nehézkes tud lenni, ha e témakörben nincs meg a kellő szülői (vagy nagyszülői) tudás.
A gyerekülés(ek) - mint biztonsági eszköz - az egyik, ezek helyének kiválasztása a második, rögzítésük és a biztonsági öv (ek) használata a harmadik témakör.

A 150 cm-s testmagasság a döntő, ez alatt mindenki gyermeknek számít.
12 éves kor és 150 cm alatti gyermek csak a hátsó ülésen elhelyezett biztonsági gyermekülésben szállítható.


Akkor röviden nézzük meg, hogy miről is van szó az Autódoktor vezetéstechnikában:

I. Először a speciális vezetéstechnika arról szól, hogy a jármű vezetője a balesetmentes, karambolmentes, törésmentes, ütközésmentes, karcolásmentes, mindig épségben vezetéstechnika (egyébként a valóságban éppen meglévő vezetői tudásszintjének  különböző fokozatai alapján a jogosítvány megszerzésének (vagy a rendszerünkbe lépés) időpontjától számítva a leggyorsabban és a károsult/károkozó kategóriák szerint a lehető legkevesebb - nálunk természetesen ez a szám a nulla - káreseménnyel jusson el a legutolsóig, azaz a mindig épségben fokozatig.

A karcolásmentes és a mindig épségben kategóriáknál már nincs szükség kárfelvételről gondolkodni, egyéb javítással, vagy rendszeres havi kiadásokat jelentő vagyonbiztosítás (hétköznapi nevén Casco) költségekkel meg végképp nem kell számolni.

Jogos kérdés: az álmok mezején járunk?

Szerintünk - és ezt határozottan állítjuk sok-sok járművet vezetővel és használóval egyetértésben - nem.

Ezek közül bármelyik megtanulható, persze csak akkor, ha a tanulási - a tudásszintben a továbblépési - szándék onnan induló akarattal is párosul.

Persze ha valaki a saját kárán akar tanulni, az is egy megoldás, viszont garantáltan egy nagyobb vagyonba kerül: idegesség, nem várt, nem tervezett futkosás akárhová - jobbik esetben csak-csak kimarad a mentő, a kórház és megkockáztatjuk: egy zsák vagy a pléhtepsi a fedővel -, azután valamilyen autós szervezet, ahol majd történik valami a szeretett, más esetben sima használati eszközzel, az AUTÓVAL, az értékvesztés (értékcsökkenés) pedig szépen a nyakunkon marad és apasztja az amúgy is naponta folyamatosan csökkenő valós járműértéket.

Bizonyára sok-sok autós társunk van még most is, aki úgy gondolja, hogy - a jó magyar virtus szerint - neki nem számít semmi, vele nem történik meg semmi rossz, se karambol, se baleset ...
A piacgazdaságban a felesleges kiadásoknak nincs helye, az okosan befektetett idő és pénz (a tudás megszerzésére fordítva) viszont kamatostul térül meg.

Nem biztos, hogy csak úgy jön magától a pénz, azaz nem lesz mit feleslegesen kiadni, ez mind a magán autókat használókra, mind a céges autókat vezetőkre is vonatkozik. A tulajdonos esetleg mégsem fejőstehén...


Az nT - nem TUDOM - vezetéstechnika azt jelenti, hogy a jármű vezetője sem az autója kezelésével, sem a közlekedési szabályok gyakorlati alkalmazásával nincs tisztában.

Az nT' - nem TÖRŐDÖM - vezetéstechnika azt jelenti, hogy a jármű vezetője semmiféle veszélyérzettel nem rendelkezik haladása közben az adott útszakaszon, a járműve tulajdonságaival sincs teljesen tisztában, sokszor az alkohol vagy újabban a kábítószer is bőven benne van a pakliban.

A másokat megnyomorító vagy mások halálát okozó viselkedést semmi sem menti!
Ha csak a vétkes hal meg, az is borzasztó, de amikor a családtagjait vagy a barátait is a sírba rántja...!

Tessék nyugodtan gondolkodni, a sírban végtelen az idő, egy tolókocsiban meg kissé hosszabbnak tűnnek a percek, az órák, a napok, az évek ...

Amikor valaki csak van, de pl. nincs önálló cselekvőképessége...

Az élet nem áll meg, amikor megsérülsz vagy netalántán meghalsz, csak éppen másoknak megy tovább!

Hívtak már fel telefonon minket, hogy az autópályán a szembe oldalról váratlanul átjövő - pl. kamion – jármű esetén mi a teendő: azaz meg tudjuk-e tanítani úgy a hölgyet vagy urat autót vezetni, hogy ebből a szituációból is eseménymentesen jöjjön ki. Telefonon, e-mailben ez sajnos momentán nem fog menni, ehhez látni kell a mostani járművezetői tudásszintet is, de a válaszunk az, hogy igen.

Elméletet csak vezetés közben tanítunk.

Mindent megelőz egy szintfelmérés!

Szintfelmérésre jelentkezem: center@autodoktor.eu

Olcsóbb egy rövid - 2 órás - szintfelmérés, mint akár egy egyszerűbb kárügyintézés, majd a javítás!


II. Másodszor a magas szintű (Autódoktor Fehér) vezetéstechnika arról szól, hogy a vezetett jármű élettartamát - részegységeiben és egészében is - milyen vezetési módszerekkel lehet meghosszabbítani vagy legalább is az elméletit elérni. Élettartam növelő vezetéstechnika, vezetési stílus az, amikor mégsem kopnak el olyan gyorsan a fékalkatrészek, a kuplung, a gumiabroncsok, amikor gyorsan, de mégis kevés üzemanyaggal megy az autó, amikor eldől, hogy mennyi motorolajat fog " enni ” az autó motorja, és amikor a járműtípusnak megfelelő kezelési technika kialakul.

Ezt hívjuk AUTÓDOKTOR MIN-MAX © stílusnak.

Alap is lehet: a gumiabroncsokra is lehet vigyázni, ezt viszont tényleg kevesen tudják alkalmazni a valós vezetési tudásukban. Ehhez hozzátesszük, hogy a professzionális vezetéstechnika alkalmazása mellett szükséges lehet a jármű paramétereinek megfelelő gumik és ezek minőségének a pontos kiválasztása, továbbá egyéb, de rettenetesen fontos igen pici apróságra is szükség van. Mi is lehet ez a pici apróság ?

Kicsit idegesítő tud lenni, hogy megint tankolni kell menni, pedig a jármű vezetője szerint még ennek nincs - nem lenne - itt az ideje. Ez az egyik nagy stresszt okozó helyzet. A másik: garanciális autó vagy nem, valami miatt szakembert kell keresni ( szervizt, szerelőt ), vagy saját maga akarja megbuherálni a szerkezetet.

A nem gyári előírások szerinti "karbantartások" és a tankolások ideje korán történő előfordulása tipikusan a nem megfelelő vezetéstechnika következménye.

Egy példa a hibás járműkezelésre:

A hibás vezetéstechnika és a nem megfelelő bal láb használat igen komoly anyagi megterhelést jelenthet (és jelentett is) a jármű tulajdonosának, amelyikben ez az alkatrész volt. Kukkantsd meg az Archív videók között a va005 filmet, igen jól látszik a repedés a magas hőhatás miatt.

A lendkerék az élettartamának még a felét sem érte el, mert az egyébként is nagyobb teljesítménnyel rendelkező jármű vezetője általában a bal pedálon pihentette a bal lábát. Amikor meg már csúszott is a kuplung, még mindig megpróbált vele járni. Az eredmény látszik: a hőhatás miatt - csúszó kuplungtárcsa/lendkerék/kuplungszerkezet - a lendkerék két helyen is megrepedt, ezért cserélni kellett a másik két alkatrésszel együtt. Lendkereket igen ritkán kell cserélni...

Minimális költség, nincs felesleges kiadás, maximális élettartam mind az egészre, mind a részegységekre, alkatrészekre vonatkozóan, azaz Autódoktor Fehér Min-Max © stílusnak is nevezzük.

Tudjuk, mindenki nagyon tud autót vezetni, de ha mégsem...!?

Akkor persze Autódoktor Fehér vezetéstechnikai tréningre jelentkezem: autodoktor@autodoktor.eu

Kérdés: egy kisebb káreseménynél megsérült lökhárító vagy sárvédő - az összes időráfordítást is figyelembe véve - javítása vagy a célirányos vezetéstechnika tanulása az olcsóbb és jobb megoldás (a sérült jármű értékcsökkenését is figyelembe véve még érdekesebb az összehasonlítás)?

Többek szilárd véleménye (meggyőződése): a jogosítvány megléte már elég is a biztonságos járművezetéshez, a vezetéstechnika hibátlan, minden rendben.

A XXI. században sajnos ez nem így van!

Még a nagyvárosokban járművezetői vizsgát tevők sem tartoznak a biztonságosan jó tudású járművezetők közé, az egyéb vizsgautakon vizsgázókról nem is beszélve.
Biztosan találkoztál már olyan járművel, aminek a mozgásából lehet következtetni a benne ülő és a járművet vezető bizonytalankodására. Ez abszolút balesetveszélyt jelent ott és akkor, mert a bizonytalankodó járművezetőre a többi közelben lévő járművet vezető vigyáz, ami vagy sikerül vagy nem. Ha egy ilyen szituációban két vagy három gyakorlatlan pilóta találkozik, akkor szokott bekövetkezni a kisebb vagy nagyobb bajjal járó esemény (nem akarunk rosszmájúak lenni, de pl. három vagy kettő gyakorlatlan hölgy vezető vagy több kezdő vezető vagy több 70 éves vagy azon túli pilóta).

Feltételezzük, hogy többeken jártatok már autóval Párizsban. Ott jól érvényesül a tudás, az előrelátás, a helyezkedési képesség, a sávváltás magasiskolája, ilyesmik.
Aki még nem járt ott, annak csak ajánlani tudjuk, a hazai körforgalmak mérete, telítettsége sehol sincs az ottaniakhoz képest. KRESZ táblából meg ott szinte alig van pár darab, a körforgalmaknál meg egy sincs.

Az agresszivitást nem illik összekeverni a jó helyezkedési képességgel, a megfelelő előrelátással!

A Forma1 (F1) módosított szabályai is azért születtek, mert a régi rendszer szerint mindenre és mindig telik, meg az élettartam sem volt fontos tényező. Igen, csakhogy most már az új rendszer szerint itt is kiemelt szerepet kapott az élettartam és ezért igen érdekes dolgok alakultak ki a sok pénzű csapatoknál is.

A hétköznapi életben is hasonló dolgokkal találkozunk: meddig elég a hajtóanyag (üzemanyag) a gépben, meddig jók a gumik, meddig bírja a fék, ilyesmik, kedvenc témánk a féklámpák élettartama, csak éppen kicsiben tesszük ugyanazt, mint a csúcs F1-n.

Az egyszerűbb vezetéstechnikai dolgok közül csak egy kis ízelítő olvasható az alábbiakban:

A. Útvonal megtervezése, út- és látásviszonyok értékelése:

Az út- és látásviszonyok tőlünk függetlenek, az útvonalat viszont mi állíthatjuk össze.

Az útviszonyok a következők lehetnek:
- száraz, poros, nedves, vizes, vízátfolyásos, havas, hóátfúvásos, hókásás, latyakos, jeges, jégbordás, faleveles, egyéb anyaggal (pl. sárral) szennyezett.

A látásviszonyok a következők lehetnek:

Nagyon jók: nappali fényviszonyok szűrt napfénnyel, ha hó-, eső-, pára- vagy ködmentes a levegő.
Kevésbé jók: nappali fényviszonyok erős napfénnyel vagy naplementekor, napfelkeltekor.
Rosszak: reggeli és esti szürkületben, kissé csapadékos vagy ködös levegőben.
Nagyon rosszak: éjjel közvilágítás nélkül, szakadó hóesésben vagy esőben, nagy ködben.
Nulla látótávolság: éjjel sűrű ködben.

Egyáltalán nem mindegy, hogy ezek közül milyen körülmények között akarunk haladni ( természetesen, hogy milyen sebességgel !!!! ) és megállni!

Ha rövid távon autózunk, és szerencsénk van, akkor a fentiek közül csak az egyikkel találkozunk, a meteorológiai előrejelzés megnézése, meghallgatása azért soha nem árt.
Ha hosszú távon autózunk, akkor szinte biztos, hogy a fentiek közül többféle út- és látásviszony nehezíti az előrehaladást.

Az ismert útvonalakon gyorsabban, jobban haladunk, itt a veszélyt a nem várt táblaáthelyezések, a váratlan útfelbontások és egyéb akadályok megjelenése okozza.

A nem ismert útvonalakon való haladás több veszélyt rejt magában:
- biztosan gyorsabban mennek azok, akik ismerik az adott útvonalat.
- életkor és gyakorlatfüggő ugyan, de mindenképpen hosszabb reakcióidőt okoz a megszokottnál több bejövő információ feldolgozása.

Néha az az útvonal a rövidebb – mármint időben -, ami nem a legrövidebb, mármint hosszban. A GPS sokat segít, de nem mindenható eszköz. Amikor egy útlezárás vagy baleset miatt már harmadszorra ugyanarra a kerülő körre vezet, akkor csak-csak el kell gondolkodni a jó kivezető útról.

A problémát még az is fokozza, hogy nem egyforma vezetői tudásszinttel rendelkezők próbálnak meg egymáshoz viszonyítva nem azonos sebességgel haladni.

Egyáltalán nem mindegy az, hogy a kitűzött célt mellékúton, főúton, autóúton, autópályán vagy községben, faluban, városban haladva akarjuk elérni.

B. Térlátás kialakítása, meglévő fejlesztése.

Az ember általában 180 foknál nagyobb látószöggel rendelkezik, azaz a füle mögé is lát. A haladási sebesség viszont ezt erősen szűkíti, pluszban sokan még az előttük lévő területet sem látják át teljesen. Ezért igen fontos a biztonságos járművezetéshez a jelenlegi térlátás felmérése, majd a szükséges és megfelelő korrekció elvégzése. Nagy hiba, ha valaki csak a kocsi orra elé figyel és lát.

C. Biztonságos követési és mögöttes távolság kialakítása.

Ez egyike a legbonyolultabb közúti vezetési manővereknek.
Sajnos nem egyedül vagyunk ma már az utakon, még éjjel sem.

A lakott területen belüli vagy kívüli kisebb-nagyobb konvojban haladáskor van szükség pl. a megfelelő követési és mögöttes távolság kiválasztására és esetleges kikényszerítésére. A kikényszerítés abban rejlik, hogy nem hagyjuk magunkra jönni a mögöttünk haladó járművet. Néha - még a gyakorlott vezetőknek is - ez nem is olyan egyszerű manőversort takar.

Autóúton, autópályán a nagyobb haladási sebesség miatt pláne fontos a konvojos - RÖVIDEBB VAGY HOSSZABB, MIND A PÁRHUZAMOS SÁVOKBAN, MIND AZ EZEKBEN VALÓ KITERJEDÉSEKBEN - haladáskor a manőverképesség.

Az éppen aktuális időjárás szerinti (pl. ködben, havazásban, ónos esőben, szemerkélő esőben, felhőszakadásban, nagy viharban) haladáskor is nagy jelentősége van ennek a témának.

A hogyanja és mikéntje kizárólag több lépcsős gondolat- és manőversorral alakítható ki.

D. Hajtólötty © - tankolási időközök kérdésköre.

Az autó jó. Ez a kiindulási pont, azaz előre pontosan ki lehet számolni, hogy adott vezetéstechnika alkalmazásakor mennyit fog fogyasztani adott km megtételéhez a jármű. Rövidebb utak megtételéhez ( 200-250 km) elég, ha 20 literrel indulunk neki az útnak. A teli tank általában csak télen indokolt, mert egy hófúvásban való elakadás sem szárítja ki a tankot.
A telet leszámítva teli tankkal csak hosszabb útra indulunk, a töltőállomások függvényében lehet variálni a tankolási mennyiséget, mind a megállási (pihenő idő), mind a megtenni kívánt úthossz függvényében.
Az átlagsebesség autópályán sem megy feljebb 110-130 km/óra értéknél, mert a nagy sebességű autózáskor hamarabb kifogy a nafta, nyáron meg pláne sok a Stau (torlódás az útjavítás, terelés, sávszűkítés miatt), ezeknél mindenhol 80 km/ó (vagy csak 60 km/ó) a korlátozás.

E. Öreg mondás: Aki tudja, csinálja, aki nem tudja, tanítja.
Mi csináljuk ..., erre talán a ránk bízott autók műszaki állapota és megbízhatósága a bizonyíték. Persze a sajátjaink se kutya...
Egy nagyon egyszerű kérdés, amit saját magadnak tegyél fel:

Lehet, hogy a Nap mégsem nekem kel fel minden nap ?




Mostani akció << Speciális termékek. 1993-tól az Autódoktor Fehér & F. B.T. a segítség! Nem akciós: 1. 7 db B10 kategóriás szgk. és 1 db B05 kategóriás tgk. KGFB. 2. 2017.12.31. határnapig know-how átvételi lehetőség volt jármű fenntartók és szervizek részére. Az IGAZI AUTÓDOKTOR know-how alkalmazásával szilárd alapokon marad állva a jelenlegi világgazdasági helyzetben is. A know-how partner többek között jogosulttá válik az autodoktor.hu, az autodoktor.eu domain nevek szerinti (az ilyen végződésű...


Tovább a teljes hírhez »

Közlekedsz? Bizonyítottan már 1993-tól az Autodoktor Fehér & F. B.T. a balesetmentes hazaérésért a legjobb segítség!  A járműveket vezető emberek magatartására és a vezetés közbeni viselkedésére ható rengeteg tényező közül az egyik az IDŐJÁRÁS (hideg-meleg frontok) és az ehhez szorosan kapcsolódó HOLDFÁZIS. Újhold 04.16. - hétfő - 3 óra 57 perckor volt. Telihold április 30. - hétfő - hajnali 2 óra 59 perckor lesz. Erősen melegszik a Föld klímája,  2016 a legmelegebb év volt az emberiség földi...


Tovább a teljes hírhez »

Aktuális dolgokban is az Autódoktor Fehér & F. B.T. a biztos, gyors és pontos segítség már 1993 óta! Teljes káosz lesz az utakon (és valószínűleg az emberek fejében is) április 27-én - pénteken -, mivel jön a 4 napos hosszú pihenő ás ráadásul hidegfronttal, telihold előtti időszakkal. A sok-sok éves tapasztalatunk alapján mondhatjuk, hogy ilyenkor a közlekedők - akár gyalogosok, akár biciklisek, akár motorosok, akár teherautósok, akár buszosok, akár személyautósok - szó szerint megkergülnek. Nincs külön...


Tovább a teljes hírhez »

Verseny és szellem, vezetési szemlélet. Kanyartechnika, jármű csúszáshatár, vészfékezés: itt végképp az Autodoktor Fehér & F. B.T. a segítség már 1993 óta! 1. Hungaroring, F1 pálya  Autós, motoros nyílt nap: a 2012. évtől a Hungaroring Sport Zrt. szervezésében kerül sor az ilyen rendezvényekre.  Sok járművezető mondja: azért nem jön ki a versenypályára, mert nincs elég gyors autója hozzá. Nem gyors autó kell, hanem megbízható, a Hungaroringen az F1 pályán első sorban a vezetéstechnikai tudás s...


Tovább a teljes hírhez »

Értékesítés (járművek, alkatrészek, gumik, egyéb): 1993 óta itt aztán pláne az Autódoktor Fehér & F. B.T. a precíz segítség! Know-how, új és professzionális autós termékek, alkatrészek: a Speciális termékek alatt. Új járművek: csak rendelésre. Segítünk a választásban is. Használt járművek:- - - - - - - Használt autós tartozékok: Autódoktor garancia, felszereléssel is.1. 2 db 175/65/14 T Uniroyal M-S plus 6 téli gumiabroncs, 9.5-10 mm profilmélységgel. Ár: 5500 Ft/db2. 1 db 175/65/14 T Uniroyal M-S plus ...


Tovább a teljes hírhez »

A hazai járművek rendszámtábláin látható jelzések és a szmogriadó. Az Autodoktor Fehér & F. B.T. segítsége is jól jön már 1993 óta! 1. Az elsőn és a menetirány szerinti jobb oldalon: - a régieken az országjelzés H jele és a piros-fehér-zöld színek, az újabbakon ez utóbbi helyett az EU kék logója.  2. A hátsón és középen esetenként 2019-ig: - a műszaki vizsga és a vizsgamatrica (felül és kör alakú) színeinek kapcsolata: - piros : a 2015. évben már régen lejárt,- sötétkék : 2016-ban már szintén rég ...


Tovább a teljes hírhez »

Exkluzív egyedi ritkaságok: 1993 óta az Autódoktor Fehér & F. B.T. a biztos segítség! I. Eredeti és Dél-Afrikából 1982 januárjában hozott 1981-s nyomtatású 1982-es plusz egy hónapos South Africa lapozható fali naptár eladó.      Tartalom: 13 db színes nagyméretű panoráma fotó eredeti színekkel (fedlap + 12 hónap), a természetben a hónapok szerinti időjárással látható különböző helyszínek fotóival. Olyan kép is van, ami ma már nem létező természeti tájat mutat (keleti parton egy laguna......


Tovább a teljes hírhez »

Korábbi aktualitások (2004 a kezdő dátum). Már régtől is - 1993 óta - az Autodoktor Fehér & F. B.T. a segítség! A húsvét a keresztény világ legnagyobb ünnepe! - - Advent. Adventi időszak: az Úr eljövetelére való várakozás. Az advent szó jelentése: eljövetel,  a latin „adventus Domini” kifejezésből származik, ami annyit tesz: „az Úr eljövetele”. Hit, remény, öröm, szeretet. - - Ősz: a hajnali, késő esti köd, nyálkás, vizes, faleveles utak. Tessék óvatosan közlekedni! ALAPSZA...


Tovább a teljes hírhez »