Pénz, költségszámítás, takarékosság. PROFIT.  Az Autódoktor Fehér & F. B.T. a segítség már 1993 decembere óta!



Amikor feleslegesen ki kell adni a pénzt, az jó dolog? Ez szerintünk még mindig nem igazán az.
Amikor kevesebb pénz is elég a biztonság - pl. a stabil és mindenkori menetkészség és megbízhatóság - megteremtéséhez? Ez szerintünk igen jó dolog.


Hasznot csak úgy lehet termelni, ha a kiadási oldal kevesebb, mint a bevételre fordított összeg: ez a járműfenntartásra is nagyon igaz.

Költségérzékenység van már?

Ugyanis ha még most sincs, akkor Neked nem érdemes tovább maradni ezen az oldalon. A hajtólötty © (üzemanyag, hajtóanyag) árak még mindig nem annyira olcsók.

Talán rossz hír, hogy a többi oldalunkon is van néhány
olyan aktuális tanács, ami jelentős költségmegtakarítást eredményez, ezeket itt most már nem ismételjük meg.

Aki úgy akar takarékoskodni, hogy szinte semmit sem akar költeni a hajtólöttyön kívül a járművére, eláruljuk: igen rossz úton jár...

Sok olyan autós társunk van az utakon, akiknek nem számít a pénz, sem a jármű megvételekor, sem annak használatakor. Nekik ezen az oldalon semmi érdekes információval nem szolgálhatunk.A luxus járművek piaca nem szűkült..., ebben a szegmensben a hajtóanyag felhasználás sem számít...

Más autós társainknak viszont itt arra próbáljuk meg felhívni a figyelmét, hogy - akár használjuk, akár nem - egy bizonyos minimális összeget mindenképpen elköltünk a jármű megvételével kezdődően e vagyontárgyra.

A hagyományos belső égésű motorral szerelt jármű vételére mostanában fordított vagy ezután kiadásra kerülő összeg nagy valószínűséggel szinte teljes egészében elveszik, mivel készül az új rendelet az EU-ban, ami az elektromos hajtás kizárólagos alkalmazását írja majd elő, tervezetten 2030-tól.

Az árakat HUF és EUR egységben adtuk meg 255 HUF = 1 EUR árfolyamon. Igaz, hogy egyéb okokból ezen árfolyam közben nem ennyi, de az EUR hazai bevezetéséig nem fogunk naponta/két naponta elszámolási értékeket változtatni.

Új hírnek is beillik, mert kb. 10-11 ezer autó fut már a hazai utakon az alábbiakban olvashatók szerint: Egy bizonyos konstrukcióban az autó üzemeltetési költsége a használó számára igen egyszerűen alakul: csak fizetni kell, persze nem éppen keveset.

Céges autók esetén az európai trendnek megfelelően a tartós bérleti megoldás kezd itthon is teret hódítani. Egy alsó középkategóriás autó esetében szerződés szerinti 36 havi futamidőre, maximum 90 e. km futásteljesítményre számolva kb. 110.000,- Ft + az aktuális ÁFA a havi díj, amiben az üzemanyagon kívül minden benne van (biztosítások, kötelező szervizdíjak, téli-nyári gumiköpenyek, egyéb kiegészítő szolgáltatások). A tulajdonjog az elejétől fogva a tartós bérbe adónál marad, azaz a futamidő végén a bérbeadó cég rendelkezik a járművel.

A legegyszerűbb szám: az évente nettó 1.310.000,- Ft kifizetést elosztva a max. 30 e. megtehető km számmal 43.7 Ft/km - 0,171372 EUR - jön ki, ha nem megy az autó 30 e. km-t, akkor még több és ebben nincs benne az üzemanyag egy km-re eső költsége.

Azért tessék nyugodtan számolgatni, e mostani és a korábban közzétett számok tükrében igen érdekes dolgok derülnek ki. Így kicsit sok az 1 km-re eső költség...

Az elektromos autókról külön fogunk költségszámítást készíteni, mivel ezeknél a járműveknél az új jármű ár, az akkumulátorok élettartama és ezek csere költsége a fontos tényező, továbbá a hibrid hajtásúakat is külön kell választani. 2016-ban, 2017-ben és 2018-ban  is már jól látszik a trend, az elektromos autók és a töltőállomások száma ugrásszerűen növekszik.

Minimális üzemeltetési költségek megoszlása, számítása:

  • üzemanyag megválasztása: 45-50%
  • kenőanyag kiválasztása
  • eltömődő alkatrészek
  • kopó alkatrészek
  • fogyó alkatrészek
  • fogyó tartozékok
  • amortizáció: 40-45 %
  • biztosítások, adók (itt érdemes megnézni a változást)
  • fogyó folyadékok
  • élettartam növelés
  • értékemelkedés

Itt és most nem vesszük figyelembe a fentieken túl megjelenő és az egyéb javításokhoz kapcsolódó költségeket, mert ezek nem a minimális üzemeltetéshez kapcsolódnak.

A jármű minimális üzemeltetési költsége több tényezőből áll össze:

A felhasznált üzemanyag 1 km-re eső költsége: Ü

 Üzemanyag minőségének kiválasztása:

Benzines jármű esetén is biztos, hogy amit a gyár előír, annál nem szabad gyengébb oktánszámút használni. Jobbat lehet, de csak akkor érdemes, ha a jármű motorvezérlő rendszere olyan, hogy érzékeli a magasabbat és automatikusan "rááll".

A Hajtólötty menüben megtalálhatóak az információk a minőséggel kapcsolatban, dízelmotoros jármű esetén is egyre fontosabb ez a kérdés.

"Ü" számítása

Itt nincs miről és sokat beszélni, vegyünk egy egyszerű esetet: 400 km-t tudunk elmenni 20 liter hajtóanyaggal (üzemanyaggal).

Tehát Ü= ÜT(ö)*100/ÜM,

ahol ÜT(ö) a megvett üzemanyag (hajtóanyag) literben, ÜM az ezzel a tankolással megtett út km-ben.

Legyen ÜT(l)= 255 HUF (1 EUR) a literár.

ÜT(ö)= ÜT(l)*20, azaz 5.100 HUF (20 EUR).

Tehát:
Ü = 12.750000 HUF/km vagy 0.050000 EUR/km

Ez is kissé soknak tűnhet a filléres tételekhez képest, de az 5 l/100 km-s fogyasztás akármilyen hajtóanyagból (üzemanyagból) az alap, azaz a minimális költségszámításnál ennél lejjebb nem lehet menni, még a hibrid autók és a dízel kisautók esetén se.

Ha meg azt vesszük, hogy a többség 7-8 l/100 km-s fogyasztással jár, akkor bizony egészen érdekes szám jön ki...

Akkor nézzük, hogy egy halom pénz ellenében megvett dízelmotoros jármű esetén hogyan is áll a dolog? Ha a gázolaj ára kevesebb, mint a benziné, akkor ennek arányában kevesebb lesz az 1 km-re eső költség.

Nagyon érdekes viszont az E85-s hajtólöttyel is használható jármű esetén a költségvizsgálat: a jóval kevesebbe kerülő hajtólötty az 1 km-re eső üzemanyag költségnél az esetlegesen  megnövekedő fogyasztással is számolva még mindig harmadával kisebb árat ad, ha pedig a benzin-etanol keverést alkalmazzuk, akkor a tiszta megtakarítás az etanol-E95 árkülönbözetből pontosan tervezhető. Ez az árkülönbözet viszont a 2011. év folyamán mindig kisebb lett.

____________________________________________

A használat során rendszeresen cserére szoruló kenőanyagok 1 km-re eső költsége: K

Kenőanyag minőségének kiválasztása:

Rendkívül széles a skála, egy biztos, amit a gyár előír, annál nem szabad gyengébb minőséget használni, jobbat lehet, de a csereperiódust illik betartani. Ha nem így teszünk, akkor a motor és hajtómű gyári tervezéskori élettartamát rövidítjük meg, méghozzá jelentősen, továbbá a motor idő előtti elhasználódása miatt akár jelentős olajfogyasztással is számolni kell.

"K" számítása

A motorolajat és némely típusnál a hajtómű olajat kell itt figyelembe venni, viszont kocsitípustól függően nagy lehet az eltérés: a gyári olajcsere periódusok egyre hosszabbak, a kenőanyagok egyre jobbak. Hajtómű olajcserét is lehet figyelembe venni, bár egyre ritkábban fordul elő olyan típus, aminél 20- vagy 40 e.km után előírt a csere, az automata váltós járműveknél viszont tekintélyes lehet e költségtényező is. Tovább bonyolítja a helyzetet egy hátsókerék hajtású modell vagy az összkerék meghajtású változatok.

Tehát K= KM+KM(p)+KH+KD+KO+Ksz,

azaz KM a motorolaj-, KM(p) a motorolaj csereperióduson belül történő utántöltési mennyiség-, KH a hajtómű-, KD a differenciálmű-, KO az osztómű kenőanyag, Ksz a munkadíj 1 km-re eső költsége.
Vegyünk 20 e. km-es motorolaj-csere periódust, és legyen egy átlagos motorolaj ár 7 EUR vagy 1800 Ft, továbbá 4 l legyen a cserélt mennyiség, ne legyen közben utántöltés se, azaz KM=0.001400 EUR/km vagy 0.357 HUF/km. Legyen KH, KD, KO=0 valamint Ksz=0, mert itt akar ugyebár mindenki spórolni, pedig egy érdekesség: az ide eső szervizdíj 25 EUR-s (6375 HUF) óradíjjal számolva - 1/2 óra lehet csak elszámolva rá, az is a későbbiekben sorra kerülő olajszűrő cserével együtt - Ksz = 0.159 HUF/km vagy 0.000625 EUR/km.

Tehát:
K = 0.357000 HUF/km vagy 0.001400 EUR/km

(Szervizdíjjal: K = 0.516000 HUF/km vagy 0.002025 EUR/km)

____________________________________________

A használat során rendszeresen cserére szoruló eltömődő alkatrészek 1 km-re eső költsége: EA

Eltömődő alkatrészek

Ide tartoznak a különféle szűrési feladatokat ellátó alkatrészek, nevezetesen a motorolaj szűrő, a levegőszűrő, a pollenszűrő, a hajtómű folyadék szűrő, az üzemanyag szűrő.
Egységesen érvényes szabály: az üzemeltetés (használat) folyamán minimálisra csökkentett kopási értékek tartós biztosítása a feladatuk ezen alkatrészeknek, kivéve az utastér levegőjét szűrő alkatrészt, ez az emberi élet védelmét és meghosszabbítását szolgálja.

"EA" számítása

A motorolaj cseréjével együtt illik kicserélni e kör szűrőjét is, a beszívott levegő szennyezőanyag tartalmától függően muszáj cserélni a fő levegőszűrő betétet, az utastérbe jutó levegőt tisztító pollenszűrő cseréje az életünket hosszabbítja meg, a néhány típusnál fellelhető hajtómű kenőanyag szűrő csere is gyári előírás, a főáramú üzemanyag szűrő pedig a motor üzemanyag ellátásának tartós biztosítását hivatott ellátni, tehát itt sem véletlenül írja elő a gyártó a rendszeres cserét.

Tehát: EA = OLSZ+LEVSZ +POLSZ+HASZ+ÜZSZ+EAsz

Itt az első háromnál 20 e. km-s csereperiódust veszünk figyelembe, HASZ=0, ÜZSZ költségét felezzük, mert általában a második szervizintervallum elérésekor írja elő a gyár a cseréjét, EAsz=0, mert mondjuk saját maga meg tudja oldani a cseréket az üzemeltető. Egyébként 1 óra lehet az összes ráfordítás az első három és az ötödik szűrő cseréjére, azaz EAsz= 0.00125 EUR/km vagy 0.31875 HUF/km.
Átlagos árakkal számolva egy olajszűrő 4 EUR vagy 1020 HUF, egy levegőszűrő 14 EUR vagy 3570 HUF, egy pollenszűrő 12 EUR vagy 3090 HUF, egy üzemanyag szűrő 15 EUR vagy 3825 HUF.

Tehát:
EA= 0.478000 HUF/km vagy 0.001875 EUR/km.

(Szervizdíjjal EA= 0.797000 HUF/km vagy 0.003125 EUR/km♠)

____________________________________________

A használat során cserére szoruló kopó alkatrészek 1 km-re eső költsége: KA

Kopó alkatrészek

Ide tartoznak azok az alkatrészek, amik a jármű használata során különösképpen ki vannak téve a gyors kopásnak:
  • gumiabroncs
  • fékbetét
  • féktárcsa
  • fékpofa
  • fékdob
  • kuplungtárcsa és kuplungszerkezet: kuplungszett
  • kinyomócsapágy
  • lendkerék
  • ablaktörlő lapát

A felsorolt alkatrészek élettartama erősen függ a használat milyenségétől és itt kénytelenek vagyunk ezt ismét kihangsúlyozni: a vezetéstechnikai képességektől és a meglévő tudásszinttől.
Az egy kivétel lehet az ablaktörlő lapát, de itt is sokat számít az, hogy ki, mikor és milyen sebességgel üzemelteti az ablaktörlőt vagy odafagyasztja-e télen a szélvédőhöz a gumicsíkokat.

"KA" számítása

Elvárható minimális élettartamok, 1000 (ezer  km):

  • gumiabroncs (4 db): 50-75 (vagy 5 szezon)
  • fékbetét garnitúra:
    - első: 80
    - hátsó: 100
  • féktárcsa (2 db)
    - első: 100
    - hátsó: 120
  • fékpofa garnitúra : 140-200
  • fékdob (2 db): 180-220
  • kuplungszett: 150-180
  • kinyomócsapágy: 150-180
  • lendkerék: 300
  • ablaktörlő lapát (2 db): 50 (vagy 4 szezon)
A cserekor az alábbi összegekkel lehet számolni:
  • gumiabroncs (4 db): 80.000,- HUF vagy 313,725490 EUR
  • fékbetét (garnitúra, első): 15.000,- HUF vagy 58,823529 EUR
  • fékbetét ( arnitúra, hátsó): 14.000,- HUF vagy 54,901961 EUR
  • féktárcsa (2 db, első): 30.000,- HUF vagy 117,647058 EUR
  • féktárcsa (2 db, hátsó): 32.000,- HUF vagy 125,490196 EUR
  • fékpofa (garnitúra): 17.000,- HUF vagy 66,666667 EUR
  • fékdob (2 db): 28.000,- HUF vagy 109,803921 EUR
  • kuplungszett: 55.000,- HUF vagy 215,686274 EUR
  • kinyomócsapágy: 17.000,- HUF vagy 66,666667 EUR
  • lendkerék: 75.000,- HUF vagy 294,117647 EUR (egy kettős tömegű persze ennek az árnak minimum a kétszerese...)
  • ablaktörlő lapát (2 db): 4.800,- HUF vagy 18,823529 EUR.
(természetesen ezek a számok erősen típusfüggőek, de alapnak mindenképpen jók.)

A minimális elvárható élettartamból adódó 1 km-re eső költségek:

  • gumiabroncs (4 db): 0,937500 HUF vagy 0,003676 EUR
  • fékbetét (garnitúra, első): 0,187500 HUF vagy 0.000735 EUR
  • fékbetét (garnitúra, hátsó): 0,140000 HUF vagy 0.000549 EUR
  • féktárcsa (2 db, első): 0,300000 HUF vagy 0,001176 EUR
  • féktárcsa (2 db, hátsó): 0,266667 HUF vagy 0,001046 EUR
  • fékpofa (garnitúra): 0,121428 HUF vagy 0.000476 EUR
  • fékdob (2 db): 0,155556 HUF vagy 0.000610 EUR
  • kuplungszett: 0,366667 HUF vagy 0,001438 EUR
  • kinyomócsapágy: 0,121428 HUF vagy 0.000476 EUR
  • lendkerék: 0,250000 HUF vagy 0.000980 EUR
  • ablaktörlő lapát (2 db): 0,096000 HUF vagy 0.000376 EUR.

Az 1 km-re megadott összegeket pl. egy négy tárcsafékes járműre összesítve:

Tehát:
KA= 2,665762 HUF/km vagy 0,010454 EUR/km.

Szervizdíjak: valamennyi munkaműveletnél teljesen eltérő összegek vannak, ezért most feltételezzük, hogy mindegyik cserekor ezek 0 értékűek.
A munkadíj sem piskóta az EU-n (és ugye ott van már Magyarország is).

Az egyszerűség kedvéért maradjunk a rezsióradíj módszernél.
Minden munkaművelethez tartozik egy időtartam tényező és (egy adott szervizegységnél  egy nettó rezsióra díj szorzó. A rezsióra díj jelenleg 2500 - 40000 Ft között van, erre jön rá az aktuális ÁFA kulcsból adódó többlet, 2009.07.01. kezdettel 25 %.

Természetesen az is előfordul, hogy az előírt időegység alatt nem sikerül az adott munkaműveletet befejezni, vagy a javítás nem hozza az elvárt eredményt, ekkor további időráfordítás szükséges. A normál szerviz teljesen pontosan kalkulálható, viszont erősen típusfüggő, hogy minden szétszerelhető-e az arra adott időegység alatt.
____________________________________________

 A használat során fogyó (tört/elveszett/megrongált) alkatrészek 1 km-re eső költsége: FA

Fogyó alkatrészek

Ide tartoznak azok az - általában látható - alkatrészek, amelyek önhibánkból vagy mások hibájából valamilyen okból kifolyólag megsérülnek, elvesznek, megrongálódnak: ilyenek pl. a dísztárcsák, a felnik, a külső tükrök, az ablaktörlő lapátok karjai, a díszcsíkok, a rádióantenna, az embléma vagy egyéb domború felirat.

"FA" számítása

Nagyon egyszerű a dolog: ha nincs nem várt alkatrész-felhasználás, azaz az éves futás alatt rendeltetésüknek megfelelő állapotukban megőriztük a fentebb példaként felsorolt alkatrészeket, akkor nincs ilyen felesleges kiadást okozó költség.

Tehát: FA = 0

Ha netán mégsem így lenne a dolog, akkor a pótlásra - vagy javításra - fordított összeget el kell osztani az évi futásteljesítménnyel és máris kijön az 1 km-re eső felesleges kiadás száma.

Tehát:
FA= 0.000000 HUF/km vagy 0.000000 EUR/km.
____________________________________________

 A használat során elhasznált tartozékok 1 km-re eső költsége: TA

Fogyó tartozékok

Ide tartoznak azok az - általában nem látható - tartozékok, amelyek önhibánkból vagy mások hibájából valamilyen okból kifolyólag megsérülnek, elvesznek, megrongálódnak: ilyenek pl. az elakadás jelző háromszög, az eü. doboz, az emelő, a vontatókötél, a védő üléshuzat.

"TA" számítása

Nagyon egyszerű a dolog: ha nincs nem várt tartozékfelhasználás, azaz az éves futás alatt rendeltetésüknek megfelelő állapotukban megőriztük a fentebb példaként felsorolt tartozékokat, akkor nincs ilyen felesleges kiadást okozó költség.

Tehát: TA = 0

Ha netán mégsem így lenne a dolog, akkor a pótlásra - vagy javításra - fordított összeget el kell osztani az évi futásteljesítménnyel és máris kijön az 1 km-re eső felesleges kiadás száma.

Tehát:
TA= 0.000000 HUF/km vagy 0.000000 EUR/km.
____________________________________________

 A használati idő alatti értékvesztés ( amortizáció ) 1 km-re eső költsége: A

Értékvesztés

Ide egyszerűen csak a jármű megvásárlásának pillanatától ketyegő folyamatos értékcsökkenés tartozik, általában elkíséri a járművet annak "élete végéig".

Az EUROTAX módszer - mint összehasonlítási alap - a maga nemében egy valamilyen kiinduló támpontot ad egy adott jármű adott pillanatában meglévő értékmegállapításához ( az addig elszenvedett értékcsökkenéshez ), de a piac az piac: mindennek annyi az értéke, amit akkor és azonnal megadnak az eladó áruért, azaz, ha eladó valami és vevő is van rá, akkor van érvényes összeg.

"A" számítása

Minden esetben van egy beszerzési ár, új járműnél egy ÁFA tétel, továbbá a tulajdonszerzéssel kapcsolatos összeg, valamint a legnagyobb tétel minden költségek között: a folyamatosan jelen lévő amortizációs összeg. Ezen összeg bizonyos típusú járműveknél alacsony, másoknál meg magas.

A nem készpénzre vett járműnél további igen magas beszerzési árat módosító tétel jelenik meg, ami akár a napi érték 50 %-s emelkedését is maga után vonhatja a futamidő lejáratára számítva.

Tehát: A= ( VA/100*ÁK+VI+AN+AH)/MK,

ahol VA a jármű készpénzes vételára, ÁK a forgalmi adó kulcsa, VI a vásárláskori illetékek összege, AN a korfüggő értékcsökkenés, AH a hitelre történő vásárláskor megjelenő összeg, MK a megtett km-ek száma.

Legyen a jármű vételára 2.550.000,- HUF azaz 10.000,- EUR.
Új autó vásárlásakor van egy ÁFA tétel, 2005.10.31-ig 25 %, később 20 %, majd 27 %.

VI= KI+FTI, ahol KI a motor lökettérfogatától függő szám, 1 ccm a számításban 15,- HUF (0.058824 EUR), FTI a törzskönyv és a forgalmi engedély díja, a számításban 12.000,- HUF (47.058823 EUR). Legyen 1000 ccm a motor lökettérfogata, azaz KI= 15.000,- HUF (58.823529 EUR).

VI= 27.000,- HUF (105.882353 EUR)

AN számításánál több verzió létezik:

  • első fél évben,
  • első évben,
  • első két évben,
  • első három évben,
  • az azonos típusú, de új változat megjelenéséig,
  • a megtett km futás függvényében.

Vegyük az első évben módszert - 10 %-s alap értékcsökkenéssel -, ehhez vegyünk MK= 15 e. km futásteljesítményt. Megjegyezzük, hogy még a jobb járműtípusoknál is az első három évben esetnél már 50 % körüli az értékcsökkenés.

AN= VA/100*10, azaz AN= 255.000,- HUF (1.000,- EUR)

AH= 0, mert tételezzük fel, hogy inkább összespórolta a vevő a vásárlás előtt a pénzt, azaz készpénzre vette meg a járművet.

A= (2550000/100*25+27000+255000)/15000 HUF.

Tehát:
A= 61,300000 HUF/km vagy 0.240392 EUR/km

Kicsit rémisztő így az összeg...

Vegyük le az ÁFA kulcsos tételt, mert mondjuk úgy érezzük, hogy nem veszti el a jármű ezt az összeget...

A= (0+27000+255000)/15000 HUF.

Tehát kívánt esetben:
A= 18,800000 HUF/km vagy 0.073725 EUR/km

Még így is kissé riasztó...

Tulajdonképpen van egy minimum a 2-5, vagy a 3-6 éves kornál, de ez is igen típusfüggő, viszont a szervizdíj (fenntartási költségek) az, ami az értékcsökkenés helyébe lép. Ez utóbbi teljes körben igaz, ha az autó életkora a 10. évet közelíti, illetve teljes mértékben megállt már az értékcsökkenés. Ekkor a jármű használati értéke szerepel már a vételár helyett (mellett).
____________________________________________

 A hatósági jelzéssel ellátott idő alatti biztosítás és adó 1 km-re eső költsége: B

Biztosítások és adó

Ide tartoznak a hatósági jelzéssel ellátott időszakra előírt KGFB (kötelező gépjármű felelősség biztosítás) és a teljesítmény adó. Nem önbevallós egyik tétel sem. Vagyonbiztosítással  (casco) is lehet számolni, főleg akkor, ha valaki olyan hitelkonstrukcióban vásárolta meg álmai járművét, amihez ezt kötelezően előírták.
A KGFB és a teljesítmény adó számításánál 8-11 éves kisautót nem túl erős (40 KW-s) motorral, jól képzett és jó megyében lakó nem fiatal tulajdonost (vagy üzemben tartót) veszünk alapul, egyedi biztosítással rendelkezőnél B10-s fokozat meglétével számolunk.
A KGFB és casco időarányosan visszajár, ha a jármű elidegenítésre kerül.
A teljesítmény adót ezzel ellentétben viszont a tárgyévi január elsején meglévő tulajdonos (vagy üzembentartó) egész évre "viseli", azaz két egyenlő részletben fizeti meg.

"B" számítása

Tehát: B = KB+KS +C, ahol KB az egy évre eső KGFB, KS az adó, C a casco díja.

Itt is éves 20 e. km-s futásteljesítménnyel fogunk számolni.

KB számítása: a járműtulajdonos vagy a jármű forgalmi engedély szerinti üzembetartójának legjobb bónusz fokozata alapján - csoportbiztosításos esetben a legkisebb tétel - egy ilyen KGFB 12 EUR vagy 3090 HUF negyedévenként.

KB = 0.618000 HUF/km vagy 0.002424 EUR/km .

KS számítása: 40KW*200 = 8.000 HUF/év (31,372549 EUR/év és lám-lám, a régi súlyadónál 11.764705 EUR/év volt csak)

KS= 0.400000 HUF/km vagy 0,001569 EUR/km (0.150000 HUF/km vagy 0.000588 EUR/km. volt a régi súlyadónál mindez.)

C legyen 0 HUF (0 EUR), mert úgy érezzük, hogy nincs rá szükségünk. Viszont ha mégis úgy gondolnánk - vagy kötelezően elő van írva a hitelező részéről a kötése -, akkor a csak lopáskárra vonatkozó is negyedévre 12-15 e. HUF-nál (47,058824-58,823529 EUR-l) kezdődik...ez szorozva 4-l, osztva 20.000-el (ha meg nem is megy a hitelre vásárló csak 5-6 e. km-t évente...) is szép 1 km-e eső költség jön(ne) ki...

Tehát:
B = 1.018000 HUF/km vagy 0.003992 EUR/km.
(Lopás cascoval B= 3,418 HUF/km vagy 0,013404 EUR/km)
____________________________________________

A használat során cserére/pótlásra szoruló folyadékok 1 km-re eső költsége: F

Folyadékok

Ide tartoznak az ablakmosó-, a motort hűtő-, a hidraulikus fékrendszerben ( esetenként a kuplung működését segítő rendszerben ), a kormánykerék forgatását könnyítő rendszerben található folyadékok.

"F" számítása

A korszerű autókban is kell ablakmosó folyadékot használni, a fékfolyadék pedig az életünkre "vigyáz". A motort hűtő elegyben a jobb autókban 12 szezont is elviselő alapanyag van, azaz, ha nem törjük össze a gépet, akkor erre nem igazán kell pénzt költeni a normál élettartam alatt ( persze egy hengerfej-tömítés hibás vagy az ezt követően hengerfejessé vált autónál már kissé más lesz a helyzet ). A fékfolyadékot - FÉKFOLYADÉKOT - pedig 2 évente vagy 30-40 e. km-ként illik cserélni, mert különben egy erősebb hegyi szakaszon lefelé ( egy hibás vezetési stratégiával párosítva pláne ) eltűnik a lejtő közepére vagy jobbik esetben az aljára a fékhatás! A kormányszervo-rendszerben lévő folyadék szintén speciális összetételű, normál esetben nincs szükség a cseréjére vagy pótlására.

Tehát: F = AM+MH+FF+FK+Fsz

ahol AM az ablakmosóba, MH a motorhűtőbe (kiegyenlítő tartályba), FF a fékfolyadék tartályba, FK a szervo tartályba töltött folyadék 1 km-re eső költsége, Fsz a szervizdíj.

Téli és nyári ablakmosó folyadék van, vegyünk 3 litert egy normál 20 e. km-es használathoz, azaz 2 EUR (510 HUF)/l áron AM=0.0003 EUR/km vagy 0.0765 HUF/km.
MH= 0, mert igaz, hogy még vannak 5 éves csereperiódusos motorok, de ez elenyésző már.
A fékfolyadék cseréhez a 2*20 e. km vesszük alapul, 1/2 liter kell a jó cseréhez, a fél liter ára
DOT 4, vagy 5  minőség esetén max 5 EUR (1275 HUF).
FF=0.000125 EUR, vagy 0.031875 HUF.

FK=0, ha jó típusú autót választottunk.

Fsz: az ablakmosó tartály feltöltését bárki elvégezheti.
A fékfolyadék és a többi pótlását vagy cseréjét is meg lehet "otthon" csinálni, de NAGYON nem ajánlott!

A normál használat mellett előjövő fékfolyadék cserére 1/2 óra a normál szorzószám, persze akkor, ha az előírt periódusokban a művelet el volt végezve. A beragadt és nem mozdítható fékmunkahengerek és a rajtuk található - szintén hasonló tulajdonságokkal bíró - légtelenítő csavarok esetén komoly költséggel számoljon mindenki! (már ha van, aki egyáltalán elvállalja a munkát...és az jó is lesz a végén!!!)
Fsz=0.000625 EUR/km (0.159375 HUF/km) vagy a csillagos ég...

Tehát most normál esetben:
F= 0.108375 HUF/km vagy 0.0004125 EUR/km.

 Szervizdíjjal EA= 0.191250 HUF/km vagy 0.000750 EUR/km)
____________________________________________

 A használat során az élettartam növelésére fordított összeg 1 km-re eső költsége: EN

Élettartam növelés

Ide tartoznak:
  • a motorolaj fogyását megelőző vagy csökkentő (a motor élettartamát növelő) anyagok,
  • a sebességváltó alkatrészeinek súrlódását és kopását csökkentő anyagok,
  • az ablakmosó-, a motort hűtő-, a kormánykerék forgatását könnyítő rendszerben található folyadékokba való kiegészítők,
  • a gumialkatrészek rugalmasságát megőrző kezeléshez szükséges anyagok,
  • a fényezés állagát megőrző segédanyagok.

"EN" számítása

Természetesen ennek értéke nulla - 0 -, ha egyáltalán nem használunk ilyen anyagokat. Ezt azért merjük így határozottan kijelenteni, mert az autótulajdonosok többsége nem is ismeri és nem is akar ilyen anyagokra pénzt költeni.

A szervizeknek (szerelőknek) nem igazán érdekük az élettartam növelése.

A precíz gyártású autók és alkatrészeik sem tartanak örökké.

Prevenció (preventio): megelőzés.

Tehát: EN = 0, ha a megelőzésre szánt keret is nulla.

Általánosságban viszont mi azt mondjuk, hogy 100 e. km-e vetítve a megelőzésre szánt összeg kijön 10 - 15 e. HUF (39,215686 - 58,823529 EUR) -ból.

Tehát most normál esetben:
EN= 0.000000 HUF/km vagy 0.000000EUR/km.

(Prevencióval EN= 0.150000 HUF/km vagy 0,000588 EUR/km)
____________________________________________

A használati idő alatti értéknövekedés 1 km-re eső költsége: N

Értéknövekedés

Nagyjából az derül ki, hogy az értéknövekedés 0 - nulla - normális esetben, mert akármilyen jármű is a vizsgált darab, annak nincs értéknövekedése. Régebben volt olyan lehetőség, hogy a biztosítós esetekben egy-egy új elem beépítésekor értékemelkedés is keletkezett, ez viszont ma már nincs így. Egy új elem beépítésekor eleve a kisebb értéket téríti meg a biztosító, azaz a tulajdonosnak kell állnia a különbözetet (kárkori- és a beépített új anyag értékkülönbözetét).

Viszont ha azt nézzük, hogy egy-egy híres ember járműve milyen értéknövekedésen tud átmenni, akkor láthatjuk, hogy mégis létezik ilyen adat is.

A veterán járművek is átesnek egy értékemelkedésen, ha koruk eléri vagy meghaladja a 25 évet. Addig viszont mit és mennyit költöttek el a jármű fenntartására és rendbehozására, nem nagyon szokott kiderülni, kivéve, ha egy tulajdonosa volt végig (ez igen ritka eset).

Tehát most normál esetben:
N= 0.000000 HUF/km vagy 0.000000EUR/km.


Összes 1 km-re eső költség: ÖK


ÖK = Ü+K+EA+KA+FA+TA+A+B+F+EN-N

Szándékosan nem szerepel számszerűen a végösszeg most még.

A nagy kérdések:


- Megéri-e egy szervizperiódus alatt használni csak az új autót, azaz ekkor egy újabb újra érdemes-e becserélni ( persze nem megcsináltatva a normál szervizt...). Ne tessék azt hinni, hogy ez költői kérdés, többeken utaznak ilyen konstrukcióban!
Viszont igen érdekes az ilyen esetre számolt 1 km-re eső sima amortizációból adódó költség. Ekkor - ha nincs fix áras visszavásárlási garanciánk az eladótól - ez igen magas értéket ér(het) el.

- Használt járművet érdemes venni, azaz a nagyobb veszteséget az első tulajdonos viselje? 1-2-3 éveset?


- A járművet az élettartamának jóval a vége előtti időszakig használjuk?
Még eladható marad ilyenkor is a kocsi?

- Profi partnert keresünk, aki korrekt partner is?

Más kérdés, hogy ha az autó jó, akkor eredendően kevesebbet kell rá költeni, mint egy nem jó autóra, akár új, akár nem újról van szó és csak a szokványos rendszeres karbantartást nézzük.


JÁTÉK
(csak 2012.12.20.-2012.12.31. között):

- 3000 EUR a tét.
Kérdés: hány métert tudsz megtenni a magyar hatósági jelzéssel ellátott személygépkocsiddal 2.20 liter E95 vagy 2.20 liter dízel üzemanyaggal és minimum 50 km\óra átlagsebességgel? Bizonyítás, ellenőrzés közúton.

- 55101
- 55129
- 55342
- 55675
- 55801






Mostani akció << Speciális termékek. '93-tól az Autódoktor Fehér & F. B.T. a gyors segítség! Nem akciós: 1. 7 db B10 kategóriás szgk. és 1 db B05 kategóriás tgk. KGFB. 2. 2018.12.31. határnapig know-how átvételi lehetőség jármű fenntartók és szervizek részére. Gyorsuló tempóban cserélődnek le a belső égésű erőforrásokkal hajtott gépjárművek. Ebben a gyorsan változó helyzetben tudunk segíteni a talpon maradáshoz. A know-how partner többek között jogosulttá válik az autodoktor.hu, az autodoktor.eu d...


Tovább a teljes hírhez »

Közlekedsz? Bizonyítottan már 1993-tól az Autodoktor Fehér & F. B.T. a balesetmentes hazaérésért a legjobb segítség!  A járműveket vezető emberek magatartására és a vezetés közbeni viselkedésére ható rengeteg tényező közül az egyik az IDŐJÁRÁS (hideg-meleg frontok) és az ehhez szorosan kapcsolódó HOLDFÁZIS. Újhold 12.07. - péntek - 08 óra 22 perckor volt. Telihold 12.22. - szombat - 18 óra 50 perckor. - -  Erősen melegszik a Föld klímája,  2016 a legmelegebb év volt az emberiség földi lé...


Tovább a teljes hírhez »

Aktuális dolgokban is az Autódoktor Fehér & F. B.T. a biztos, gyors és pontos segítség már 1993 óta! Adventi időszak: az Úr eljövetelére való várakozás. Az advent szó jelentése: eljövetel, a latin adventus Domini kifejezésből származik, ami annyit tesz: az Úr eljövetele. Hit, remény, öröm, szeretet. 1. vasárnap: 12.02. 2. vasárnap: 12.09. 3. vasárnap: 12.16. 4. vasárnap: 12.23. > Szenteste: 24-én hétfőn! - -  Esetleg ha még nem lenne fenn a téli felszerelés alapeleme az M&S (M S) jelölésű gu...


Tovább a teljes hírhez »

Verseny és szellem, vezetési szemlélet. Kanyartechnika, jármű csúszáshatár, vészfékezés: itt végképp az Autodoktor Fehér & F. B.T. a segítség már 1993 óta! 1. Hungaroring, F1 pálya  Autós, motoros nyílt nap: a 2012. évtől a Hungaroring Sport Zrt. szervezésében kerül sor az ilyen rendezvényekre.  Sok járművezető mondja: azért nem jön ki a versenypályára, mert nincs elég gyors autója hozzá. Nem gyors autó kell, hanem megbízható, a Hungaroringen az F1 pályán első sorban a vezetéstechnikai tudás s...


Tovább a teljes hírhez »

Értékesítés (járművek, alkatrészek, gumik, egyéb): 1993 óta itt aztán pláne az Autódoktor Fehér & F. B.T. a precíz segítség! Know-how, új és professzionális autós termékek, alkatrészek: a Speciális termékek alatt. Új járművek: csak rendelésre. Segítünk a választásban is. Használt járművek: - - -  Használt autós tartozékok: Autódoktor garancia, felszereléssel is.1. 2 db 175/65/14 T Uniroyal M-S plus 6 téli gumiabroncs, 9.5-10 mm profilmélységgel. Ár: 5500 Ft/db 2. 1 db 175/65/14 T Uniroyal M-S plus...


Tovább a teljes hírhez »

A hazai járművek rendszámtábláin látható jelzések és a szmogriadó. Az Autodoktor Fehér & F. B.T. segítsége is jól jön már 1993 óta! 1. Az elsőn és a menetirány szerinti jobb oldalon: - a régieken az országjelzés H jele és a piros-fehér-zöld színek, az újabbakon ez utóbbi helyett az EU kék logója.  2. A hátsón és középen esetenként 2019-ig: - a műszaki vizsga és a vizsgamatrica (felül és kör alakú) színeinek kapcsolata: - piros : a 2015. évben már régen lejárt,- sötétkék : 2016-ban már szintén rég ...


Tovább a teljes hírhez »

Exkluzív egyedi ritkaságok: 1993 óta az Autódoktor Fehér & F. B.T. a biztos segítség! I. Eredeti és Dél-Afrikából 1982 januárjában hozott 1981-s nyomtatású 1982-es plusz egy hónapos South Africa lapozható fali naptár eladó.      Tartalom: 13 db színes nagyméretű panoráma fotó eredeti színekkel (fedlap + 12 hónap), a természetben a hónapok szerinti időjárással látható különböző helyszínek fotóival. Olyan kép is van, ami ma már nem létező természeti tájat mutat (keleti parton egy laguna......


Tovább a teljes hírhez »

Korábbi aktualitások (2004 a kezdő dátum). Már régtől is - 1993 óta - az Autodoktor Fehér & F. B.T. a segítség! Dec. 06. Mikulás.- - A húsvét a keresztény világ legnagyobb ünnepe! - - Advent. Adventi időszak: az Úr eljövetelére való várakozás. Az advent szó jelentése: eljövetel,  a latin „adventus Domini” kifejezésből származik, ami annyit tesz: „az Úr eljövetele”. Hit, remény, öröm, szeretet. - - Pünkösd. A pünkösd a húsvét utáni 7. vasárnapon és hétfőn tartott keresztén...


Tovább a teljes hírhez »