Pénz, költségszámítás, takarékosság. PROFIT.  Az Autódoktor Fehér & F. B.T. a segítség már 1993 decembere óta!




Twitter



Trendforduló:

a nem szénhidrogén származékokkal hajtott gépjárm?vek gyártása és értékesítése exponenciálisan fog emelkedni 2020-tól, továbbá a leveg?ben megjelen? elektromos hajtású személyszállító járm?vek térhódítása is szembet?n?en gyorsulni fog.
- -
Amikor feleslegesen ki kell adni a pénzt, az jó dolog? Ez szerintünk még mindig nem igazán az.
Amikor kevesebb pénz is elég a biztonság - pl. a stabil és mindenkori menetkészség és megbízhatóság - megteremtéséhez? Ez szerintünk igen jó dolog.


Hasznot csak úgy lehet termelni, ha a kiadási oldal kevesebb, mint a bevételre fordított összeg: ez a járm?fenntartásra is nagyon igaz.

Költségérzékenység van már?

Ugyanis ha még most sincs, akkor Neked nem érdemes tovább maradni ezen az oldalon. A hajtólötty © (üzemanyag, hajtóanyag) árak még mindig nem annyira olcsók.

Talán rossz hír, hogy a többi oldalunkon is van néhány
olyan aktuális tanács, ami jelent?s költségmegtakarítást eredményez, ezeket itt most már nem ismételjük meg.

Aki úgy akar takarékoskodni, hogy szinte semmit sem akar költeni a hajtólöttyön
© vagy elektromos áramon kívül a járm?vére, eláruljuk: igen rossz úton jár...

Sok olyan autós társunk van az utakon, akiknek nem számít a pénz, sem a járm? megvételekor, sem annak használatakor. Nekik ezen az oldalon semmi érdekes információval nem szolgálhatunk.A luxus járm?vek piaca nem sz?kült..., ebben a szegmensben a hajtóanyag felhasználás sem számít.... A hibrid vagy elektromos luxusautók is szépen fogynak.

Más autós társainknak viszont itt arra próbáljuk meg felhívni a figyelmét, hogy - akár használjuk, akár nem - egy bizonyos minimális összeget mindenképpen elköltünk a járm? megvételével kezd?d?en e vagyontárgyra.

A hagyományos bels? égés? motorral szerelt járm? vételére mostanában fordított vagy ezután kiadásra kerül? összeg nagy valószín?séggel szinte teljes egészében elveszik, mivel készül az új rendelet az EU-ban, ami az elektromos hajtás kizárólagos alkalmazását írja majd el?, tervezetten 2030-tól.

Az árakat HUF és EUR egységben adtuk meg 255 HUF = 1 EUR árfolyamon. Igaz, hogy egyéb okokból ezen árfolyam közben nem ennyi, de az EUR hazai bevezetéséig (vagy nem bevezetéséig...) nem fogunk naponta/két naponta elszámolási értékeket változtatni.

Új hírnek is beillik, mert kb. 12-15 ezer autó fut már a hazai utakon az alábbiakban olvashatók szerint: egy bizonyos konstrukcióban az autó üzemeltetési költsége a használó számára igen egyszer?en alakul: csak fizetni kell, persze nem éppen keveset.

Céges autók esetén az európai trendnek megfelel?en a tartós bérleti megoldás kezd itthon is teret hódítani. Egy alsó középkategóriás autó esetében szerz?dés szerinti 36 havi futamid?re, maximum 90 e. km futásteljesítményre számolva kb. 110.000,- Ft + az aktuális ÁFA a havi díj, amiben az üzemanyagon kívül minden benne van (biztosítások, kötelez? szervizdíjak, téli-nyári gumiköpenyek, egyéb kiegészít? szolgáltatások). A tulajdonjog az elejét?l fogva a tartós bérbe adónál marad, azaz a futamid? végén a bérbeadó cég rendelkezik a járm?vel.

A legegyszer?bb szám: az évente nettó 1.310.000,- Ft kifizetést elosztva a max. 30 e. megtehet? km számmal 43.7 Ft/km - 0,171372 EUR - jön ki, ha nem megy az autó 30 e. km-t, akkor még több és ebben nincs benne az üzemanyag egy km-re es? költsége.

Azért tessék nyugodtan számolgatni, e mostani és a korábban közzétett számok tükrében igen érdekes dolgok derülnek ki. Így kicsit sok az 1 km-re es? költség...

Az elektromos autókról külön fogunk költségszámítást készíteni, mivel ezeknél a járm?veknél az új járm? ár, az akkumulátorok élettartama és ezek csere vagy javítási költsége a fontos tényez?, továbbá a hibrid hajtásúakat is külön kell választani. 2016-tól és 2019-ben is már jól látszik a trend, az elektromos autók és a tölt?állomások száma ugrásszer?en növekszik. 1.5 millió Ft állami támogatás jár az ilyen új autók vásárlása mellé, 2020-tól max 20 millió Ft érték? új járm?re.

Minimális üzemeltetési költségek megoszlása, számítása:

  • üzemanyag megválasztása: 45-50%
  • üzemanyag megvétele
  • ken?anyag kiválasztása
  • eltöm?d? alkatrészek
  • kopó alkatrészek
  • fogyó alkatrészek
  • fogyó tartozékok
  • amortizáció: 40-45 %
  • biztosítások, adók (itt érdemes megnézni a változást)
  • fogyó folyadékok
  • élettartam növelés
  • értékemelkedés

Itt és most nem vesszük figyelembe a fentieken túl megjelen? és az egyéb javításokhoz kapcsolódó költségeket, mert ezek nem a minimális üzemeltetéshez kapcsolódnak. Szintén nem szerepel a számításban az úthasználati díjak összege.

A járm? minimális üzemeltetési költsége több tényez?b?l áll össze:

A felhasznált üzemanyag 1 km-re es? költsége: Ü

 Üzemanyag min?ségének kiválasztása:

Benzines járm? esetén is biztos, hogy amit a gyár el?ír, annál nem szabad gyengébb oktánszámút használni. Jobbat lehet, de csak akkor érdemes, ha a járm? motorvezérl? rendszere olyan, hogy érzékeli a magasabbat és automatikusan "rááll".

A Hajtólötty menüben megtalálhatóak az információk a min?séggel kapcsolatban, dízelmotoros járm? esetén is egyre fontosabb ez a kérdés.

"Ü" számítása

Itt nincs mir?l és sokat beszélni, vegyünk egy egyszer? esetet: 400 km-t tudunk elmenni 20 liter hajtóanyaggal (üzemanyaggal).

Tehát Ü= ÜT(ö)*100/ÜM,

ahol ÜT(ö) a megvett üzemanyag (hajtóanyag) literben, ÜM az ezzel a tankolással megtett út km-ben.

Legyen ÜT(l)= 255 HUF (1 EUR) a literár.

ÜT(ö)= ÜT(l)*20, azaz 5.100 HUF (20 EUR).

Tehát:
Ü = 12.750000 HUF/km vagy 0.050000 EUR/km

Ez is kissé soknak t?nhet a filléres tételekhez képest, de az 5 l/100 km-s fogyasztás akármilyen hajtóanyagból (üzemanyagból) az alap, azaz a minimális költségszámításnál ennél lejjebb nem lehet menni, még a hibrid autók és a dízel kisautók esetén se.

Ha meg azt vesszük, hogy a többség 7-8 l/100 km-s fogyasztással jár, akkor bizony egészen érdekes szám jön ki...

Akkor nézzük, hogy egy halom pénz ellenében megvett dízelmotoros járm? esetén hogyan is áll a dolog? Ha a gázolaj ára kevesebb, mint a benziné, akkor ennek arányában kevesebb lesz az 1 km-re es? költség.

Nagyon érdekes viszont az E85-s hajtólöttyel is használható járm? esetén a költségvizsgálat: a jóval kevesebbe kerül? hajtólötty az 1 km-re es? üzemanyag költségnél az esetlegesen  megnöveked? fogyasztással is számolva még mindig harmadával kisebb árat ad, ha pedig a benzin-etanol keverést alkalmazzuk, akkor a tiszta megtakarítás az etanol-E95 árkülönbözetb?l pontosan tervezhet?. Ez az árkülönbözet viszont a 2011. év folyamán mindig kisebb lett, majd az etanol kutakról való elt?nésével megsz?nt.

Az elektromos autók töltése is pénzbe kerül, az ingyenes töltési lehet?ség viszont még néhány helyen fennáll a nyilvános töltési helyeken. Ez utóbbiak igénybe vételekor 0 Ft (0 EUR) a 100 km-re es? hajtóanyag költség, egyéb esetben az 52-55 Ft/KWh (15-16 eurocent/KWh) költséggel kell számolni. Egy feltöltés 8-10 órája ennek nyolc-tizszerese, a nagy teljesítmény? gyors tölt?k nagyobb teljesítmény leadására képesek, ezért a töltési id? 0,4-0.6 óra, viszont a beadott teljesítmény ára ugyan az, vagy a fizet?s nyilvános helyeken még drágább is, mint az otthoni töltésnél.

Üzemanyag megvétele: új tétel is lehetne, de nem lesz az.

Hagyományos hajtólötty megvételekor pár százalékos csökkentést lehet elérni az alábbiak szerint:
a./ - a rendszeresen változó hajtólötty árakat nem az emelés után vesszük meg...,
b./ - bizonyos bankok kártyáival történ? vásárlások után - kúthálózattól függ?en - havonta a hónap elején lehet pénzbeli jóváírást kapni (nem áruvásárlásra szolgálót), de alkalmanként maximalizálva van a visszatérítés, de a minimális vásárlásonkénti költés is.
c./ - flottakártya használata.

________________________________________

A használat során rendszeresen cserére szoruló ken?anyagok 1 km-re es? költsége: K

Ken?anyag min?ségének kiválasztása:

Rendkívül széles a skála, egy biztos, amit a gyár el?ír, annál nem szabad gyengébb min?séget használni, jobbat lehet, de a csereperiódust illik betartani. Ha nem így teszünk, akkor a motor és hajtóm? gyári tervezéskori élettartamát rövidítjük meg, méghozzá jelent?sen, továbbá a motor id? el?tti elhasználódása miatt akár jelent?s olajfogyasztással is számolni kell.

"K" számítása

A motorolajat és némely típusnál a hajtóm? olajat kell itt figyelembe venni, viszont kocsitípustól függ?en nagy lehet az eltérés: a gyári olajcsere periódusok egyre hosszabbak, a ken?anyagok egyre jobbak. Hajtóm? olajcserét is lehet figyelembe venni, bár egyre ritkábban fordul el? olyan típus, aminél 20- vagy 40 e.km után el?írt a csere, az automata váltós járm?veknél viszont tekintélyes lehet e költségtényez? is. Tovább bonyolítja a helyzetet egy hátsókerék hajtású modell vagy az összkerék meghajtású változatok.

Tehát K= KM+KM(p)+KH+KD+KO+Ksz,

azaz KM a motorolaj-, KM(p) a motorolaj csereperióduson belül történ? utántöltési mennyiség-, KH a hajtóm?-, KD a differenciálm?-, KO az osztóm? ken?anyag, Ksz a munkadíj 1 km-re es? költsége.
Vegyünk 20 e. km-es motorolaj-csere periódust, és legyen egy átlagos motorolaj ár 7 EUR vagy 1800 Ft, továbbá 4 l legyen a cserélt mennyiség, ne legyen közben utántöltés se, azaz KM=0.001400 EUR/km vagy 0.357 HUF/km. Legyen KH, KD, KO=0 valamint Ksz=0, mert itt akar ugyebár mindenki spórolni, pedig egy érdekesség: az ide es? szervizdíj 25 EUR-s (6375 HUF) óradíjjal számolva - 1/2 óra lehet csak elszámolva rá, az is a kés?bbiekben sorra kerül? olajsz?r? cserével együtt - Ksz = 0.159 HUF/km vagy 0.000625 EUR/km.

Tehát:
K = 0.357000 HUF/km vagy 0.001400 EUR/km

(Szervizdíjjal: K = 0.516000 HUF/km vagy 0.002025 EUR/km)

____________________________________________

A használat során rendszeresen cserére szoruló eltöm?d? alkatrészek 1 km-re es? költsége: EA

Eltöm?d? alkatrészek

Ide tartoznak a különféle sz?rési feladatokat ellátó alkatrészek, nevezetesen a motorolaj sz?r?, a leveg?sz?r?, a pollensz?r?, a hajtóm? folyadék sz?r?, az üzemanyag sz?r?.
Egységesen érvényes szabály: az üzemeltetés (használat) folyamán minimálisra csökkentett kopási értékek tartós biztosítása a feladatuk ezen alkatrészeknek, kivéve az utastér leveg?jét sz?r? alkatrészt, ez az emberi élet védelmét és meghosszabbítását szolgálja.

"EA" számítása

A motorolaj cseréjével együtt illik kicserélni e kör sz?r?jét is, a beszívott leveg? szennyez?anyag tartalmától függ?en muszáj cserélni a f? leveg?sz?r? betétet, az utastérbe jutó leveg?t tisztító pollensz?r? cseréje az életünket hosszabbítja meg, a néhány típusnál fellelhet? hajtóm? ken?anyag sz?r? csere is gyári el?írás, a f?áramú üzemanyag sz?r? pedig a motor üzemanyag ellátásának tartós biztosítását hivatott ellátni, tehát itt sem véletlenül írja el? a gyártó a rendszeres cserét.

Tehát: EA = OLSZ+LEVSZ +POLSZ+HASZ+ÜZSZ+EAsz

Itt az els? háromnál 20 e. km-s csereperiódust veszünk figyelembe, HASZ=0, ÜZSZ költségét felezzük, mert általában a második szervizintervallum elérésekor írja el? a gyár a cseréjét, EAsz=0, mert mondjuk saját maga meg tudja oldani a cseréket az üzemeltet?. Egyébként 1 óra lehet az összes ráfordítás az els? három és az ötödik sz?r? cseréjére, azaz EAsz= 0.00125 EUR/km vagy 0.31875 HUF/km.
Átlagos árakkal számolva egy olajsz?r? 4 EUR vagy 1020 HUF, egy leveg?sz?r? 14 EUR vagy 3570 HUF, egy pollensz?r? 12 EUR vagy 3090 HUF, egy üzemanyag sz?r? 15 EUR vagy 3825 HUF.

Tehát:
EA= 0.478000 HUF/km vagy 0.001875 EUR/km.

(Szervizdíjjal EA= 0.797000 HUF/km vagy 0.003125 EUR/km♠)

____________________________________________

A használat során cserére szoruló kopó alkatrészek 1 km-re es? költsége: KA

Kopó alkatrészek

Ide tartoznak azok az alkatrészek, amik a járm? használata során különösképpen ki vannak téve a gyors kopásnak:
  • gumiabroncs
  • fékbetét
  • féktárcsa
  • fékpofa
  • fékdob
  • kuplungtárcsa és kuplungszerkezet: kuplungszett
  • kinyomócsapágy
  • lendkerék
  • ablaktörl? lapát

A felsorolt alkatrészek élettartama er?sen függ a használat milyenségét?l és itt kénytelenek vagyunk ezt ismét kihangsúlyozni: a vezetéstechnikai képességekt?l és a meglév? tudásszintt?l.
Az egy kivétel lehet az ablaktörl? lapát, de itt is sokat számít az, hogy ki, mikor és milyen sebességgel üzemelteti az ablaktörl?t vagy odafagyasztja-e télen a szélvéd?höz a gumicsíkokat.

"KA" számítása

Elvárható minimális élettartamok, 1000 (ezer  km):

  • gumiabroncs (4 db): 50-75 (vagy 5 szezon)
  • fékbetét garnitúra:
    - els?: 80
    - hátsó: 100
  • féktárcsa (2 db)
    - els?: 100
    - hátsó: 120
  • fékpofa garnitúra : 140-200
  • fékdob (2 db): 180-220
  • kuplungszett: 150-180
  • kinyomócsapágy: 150-180
  • lendkerék: 300
  • ablaktörl? lapát (2 db): 50 (vagy 4 szezon)
A cserekor az alábbi összegekkel lehet számolni:
  • gumiabroncs (4 db): 80.000,- HUF vagy 313,725490 EUR
  • fékbetét (garnitúra, els?): 15.000,- HUF vagy 58,823529 EUR
  • fékbetét ( arnitúra, hátsó): 14.000,- HUF vagy 54,901961 EUR
  • féktárcsa (2 db, els?): 30.000,- HUF vagy 117,647058 EUR
  • féktárcsa (2 db, hátsó): 32.000,- HUF vagy 125,490196 EUR
  • fékpofa (garnitúra): 17.000,- HUF vagy 66,666667 EUR
  • fékdob (2 db): 28.000,- HUF vagy 109,803921 EUR
  • kuplungszett: 55.000,- HUF vagy 215,686274 EUR
  • kinyomócsapágy: 17.000,- HUF vagy 66,666667 EUR
  • lendkerék: 75.000,- HUF vagy 294,117647 EUR (egy kett?s tömeg? persze ennek az árnak minimum a kétszerese...)
  • ablaktörl? lapát (2 db): 4.800,- HUF vagy 18,823529 EUR.
(természetesen ezek a számok er?sen típusfügg?ek, de alapnak mindenképpen jók.)

A minimális elvárható élettartamból adódó 1 km-re es? költségek:

  • gumiabroncs (4 db): 0,937500 HUF vagy 0,003676 EUR
  • fékbetét (garnitúra, els?): 0,187500 HUF vagy 0.000735 EUR
  • fékbetét (garnitúra, hátsó): 0,140000 HUF vagy 0.000549 EUR
  • féktárcsa (2 db, els?): 0,300000 HUF vagy 0,001176 EUR
  • féktárcsa (2 db, hátsó): 0,266667 HUF vagy 0,001046 EUR
  • fékpofa (garnitúra): 0,121428 HUF vagy 0.000476 EUR
  • fékdob (2 db): 0,155556 HUF vagy 0.000610 EUR
  • kuplungszett: 0,366667 HUF vagy 0,001438 EUR
  • kinyomócsapágy: 0,121428 HUF vagy 0.000476 EUR
  • lendkerék: 0,250000 HUF vagy 0.000980 EUR
  • ablaktörl? lapát (2 db): 0,096000 HUF vagy 0.000376 EUR.

Az 1 km-re megadott összegeket pl. egy négy tárcsafékes járm?re összesítve:

Tehát:
KA= 2,665762 HUF/km vagy 0,010454 EUR/km.

Szervizdíjak: valamennyi munkam?veletnél teljesen eltér? összegek vannak, ezért most feltételezzük, hogy mindegyik cserekor ezek 0 érték?ek.
A munkadíj sem piskóta az EU-n (és ugye ott van már Magyarország is).

Az egyszer?ség kedvéért maradjunk a rezsióradíj módszernél.
Minden munkam?velethez tartozik egy id?tartam tényez? és (egy adott szervizegységnél  egy nettó rezsióra díj szorzó. A rezsióra díj jelenleg 2500 - 40000 Ft között van, erre jön rá az aktuális ÁFA kulcsból adódó többlet, 2009.07.01. kezdettel 25 %.

Természetesen az is el?fordul, hogy az el?írt id?egység alatt nem sikerül az adott munkam?veletet befejezni, vagy a javítás nem hozza az elvárt eredményt, ekkor további id?ráfordítás szükséges. A normál szerviz teljesen pontosan kalkulálható, viszont er?sen típusfügg?, hogy minden szétszerelhet?-e az arra adott id?egység alatt.
____________________________________________

 A használat során fogyó (tört/elveszett/megrongált) alkatrészek 1 km-re es? költsége: FA

Fogyó alkatrészek

Ide tartoznak azok az - általában látható - alkatrészek, amelyek önhibánkból vagy mások hibájából valamilyen okból kifolyólag megsérülnek, elvesznek, megrongálódnak: ilyenek pl. a dísztárcsák, a felnik, a küls? tükrök, az ablaktörl? lapátok karjai, a díszcsíkok, a rádióantenna, az embléma vagy egyéb domború felirat.

"FA" számítása

Nagyon egyszer? a dolog: ha nincs nem várt alkatrész-felhasználás, azaz az éves futás alatt rendeltetésüknek megfelel? állapotukban meg?riztük a fentebb példaként felsorolt alkatrészeket, akkor nincs ilyen felesleges kiadást okozó költség.

Tehát: FA = 0

Ha netán mégsem így lenne a dolog, akkor a pótlásra - vagy javításra - fordított összeget el kell osztani az évi futásteljesítménnyel és máris kijön az 1 km-re es? felesleges kiadás száma.

Tehát:
FA= 0.000000 HUF/km vagy 0.000000 EUR/km.
____________________________________________

 A használat során elhasznált tartozékok 1 km-re es? költsége: TA

Fogyó tartozékok

Ide tartoznak azok az - általában nem látható - tartozékok, amelyek önhibánkból vagy mások hibájából valamilyen okból kifolyólag megsérülnek, elvesznek, megrongálódnak: ilyenek pl. az elakadás jelz? háromszög, az eü. doboz, az emel?, a vontatókötél, a véd? üléshuzat.

"TA" számítása

Nagyon egyszer? a dolog: ha nincs nem várt tartozékfelhasználás, azaz az éves futás alatt rendeltetésüknek megfelel? állapotukban meg?riztük a fentebb példaként felsorolt tartozékokat, akkor nincs ilyen felesleges kiadást okozó költség.

Tehát: TA = 0

Ha netán mégsem így lenne a dolog, akkor a pótlásra - vagy javításra - fordított összeget el kell osztani az évi futásteljesítménnyel és máris kijön az 1 km-re es? felesleges kiadás száma.

Tehát:
TA= 0.000000 HUF/km vagy 0.000000 EUR/km.
____________________________________________

 A használati id? alatti értékvesztés ( amortizáció ) 1 km-re es? költsége: A

Értékvesztés

Ide egyszer?en csak a járm? megvásárlásának pillanatától ketyeg? folyamatos értékcsökkenés tartozik, általában elkíséri a járm?vet annak "élete végéig".

Az EUROTAX módszer - mint összehasonlítási alap - a maga nemében egy valamilyen kiinduló támpontot ad egy adott járm? adott pillanatában meglév? értékmegállapításához ( az addig elszenvedett értékcsökkenéshez ), de a piac az piac: mindennek annyi az értéke, amit akkor és azonnal megadnak az eladó áruért, azaz, ha eladó valami és vev? is van rá, akkor van érvényes összeg.

"A" számítása

Minden esetben van egy beszerzési ár, új járm?nél egy ÁFA tétel, továbbá a tulajdonszerzéssel kapcsolatos összeg, valamint a legnagyobb tétel minden költségek között: a folyamatosan jelen lév? amortizációs összeg. Ezen összeg bizonyos típusú járm?veknél alacsony, másoknál meg magas.

A nem készpénzre vett járm?nél további igen magas beszerzési árat módosító tétel jelenik meg, ami akár a napi érték 50 %-s emelkedését is maga után vonhatja a futamid? lejáratára számítva.

Tehát: A= ( VA/100*ÁK+VI+AN+AH)/MK,

ahol VA a járm? készpénzes vételára, ÁK a forgalmi adó kulcsa, VI a vásárláskori illetékek összege, AN a korfügg? értékcsökkenés, AH a hitelre történ? vásárláskor megjelen? összeg, MK a megtett km-ek száma.

Legyen a járm? vételára 2.550.000,- HUF azaz 10.000,- EUR.
Új autó vásárlásakor van egy ÁFA tétel, 2005.10.31-ig 25 %, kés?bb 20 %, majd 27 %.

VI= KI+FTI, ahol KI a motor lökettérfogatától függ? szám, 1 ccm a számításban 15,- HUF (0.058824 EUR), FTI a törzskönyv és a forgalmi engedély díja, a számításban 12.000,- HUF (47.058823 EUR). Legyen 1000 ccm a motor lökettérfogata, azaz KI= 15.000,- HUF (58.823529 EUR).

VI= 27.000,- HUF (105.882353 EUR)

AN számításánál több verzió létezik:

  • els? fél évben,
  • els? évben,
  • els? két évben,
  • els? három évben,
  • az azonos típusú, de új változat megjelenéséig,
  • a megtett km futás függvényében.

Vegyük az els? évben módszert - 10 %-s alap értékcsökkenéssel -, ehhez vegyünk MK= 15 e. km futásteljesítményt. Megjegyezzük, hogy még a jobb járm?típusoknál is az els? három évben esetnél már 50 % körüli az értékcsökkenés.

AN= VA/100*10, azaz AN= 255.000,- HUF (1.000,- EUR)

AH= 0, mert tételezzük fel, hogy inkább összespórolta a vev? a vásárlás el?tt a pénzt, azaz készpénzre vette meg a járm?vet.

A= (2550000/100*25+27000+255000)/15000 HUF.

Tehát:
A= 61,300000 HUF/km vagy 0.240392 EUR/km

Kicsit rémiszt? így az összeg...

Vegyük le az ÁFA kulcsos tételt, mert mondjuk úgy érezzük, hogy nem veszti el a járm? ezt az összeget...

A= (0+27000+255000)/15000 HUF.

Tehát kívánt esetben:
A= 18,800000 HUF/km vagy 0.073725 EUR/km

Még így is kissé riasztó...

Tulajdonképpen van egy minimum a 2-5, vagy a 3-6 éves kornál, de ez is igen típusfügg?, viszont a szervizdíj (fenntartási költségek) az, ami az értékcsökkenés helyébe lép. Ez utóbbi teljes körben igaz, ha az autó életkora a 10. évet közelíti, illetve teljes mértékben megállt már az értékcsökkenés. Ekkor a járm? használati értéke szerepel már a vételár helyett (mellett).
____________________________________________

 A hatósági jelzéssel ellátott id? alatti biztosítás és adó 1 km-re es? költsége: B

Biztosítások és adó

Ide tartoznak a hatósági jelzéssel ellátott id?szakra el?írt KGFB (kötelez? gépjárm? felel?sség biztosítás) és a teljesítmény adó. Nem önbevallós egyik tétel sem. Vagyonbiztosítással  (casco) is lehet számolni, f?leg akkor, ha valaki olyan hitelkonstrukcióban vásárolta meg álmai járm?vét, amihez ezt kötelez?en el?írták.
A KGFB és a teljesítmény adó számításánál 8-11 éves kisautót nem túl er?s (40 KW-s) motorral, jól képzett és jó megyében lakó nem fiatal tulajdonost (vagy üzemben tartót) veszünk alapul, egyedi biztosítással rendelkez?nél B10-s fokozat meglétével számolunk.
A KGFB és casco id?arányosan visszajár, ha a járm? elidegenítésre kerül.
A teljesítmény adót ezzel ellentétben viszont a tárgyévi január elsején meglév? tulajdonos (vagy üzembentartó) egész évre "viseli", azaz két egyenl? részletben fizeti meg.

"B" számítása

Tehát: B = KB+KS +C, ahol KB az egy évre es? KGFB, KS az adó, C a casco díja.

Itt is éves 20 e. km-s futásteljesítménnyel fogunk számolni.

KB számítása: a járm?tulajdonos vagy a járm? forgalmi engedély szerinti üzembetartójának legjobb bónusz fokozata alapján - csoportbiztosításos esetben a legkisebb tétel - egy ilyen KGFB 12 EUR vagy 3090 HUF negyedévenként.

KB = 0.618000 HUF/km vagy 0.002424 EUR/km .

KS számítása: 40KW*200 = 8.000 HUF/év (31,372549 EUR/év és lám-lám, a régi súlyadónál 11.764705 EUR/év volt csak)

KS= 0.400000 HUF/km vagy 0,001569 EUR/km (0.150000 HUF/km vagy 0.000588 EUR/km. volt a régi súlyadónál mindez.)

C legyen 0 HUF (0 EUR), mert úgy érezzük, hogy nincs rá szükségünk. Viszont ha mégis úgy gondolnánk - vagy kötelez?en el? van írva a hitelez? részér?l a kötése -, akkor a csak lopáskárra vonatkozó is negyedévre 12-15 e. HUF-nál (47,058824-58,823529 EUR-l) kezd?dik...ez szorozva 4-l, osztva 20.000-el (ha meg nem is megy a hitelre vásárló csak 5-6 e. km-t évente...) is szép 1 km-e es? költség jön(ne) ki...

Tehát:
B = 1.018000 HUF/km vagy 0.003992 EUR/km.
(Lopás cascoval B= 3,418 HUF/km vagy 0,013404 EUR/km)
____________________________________________

A használat során cserére/pótlásra szoruló folyadékok 1 km-re es? költsége: F

Folyadékok

Ide tartoznak az ablakmosó-, a motort h?t?-, a hidraulikus fékrendszerben (esetenként a kuplung m?ködését segít? rendszerben), a kormánykerék forgatását könnyít? rendszerben található folyadékok.

"F" számítása

A korszer? autókban is kell ablakmosó folyadékot használni, a fékfolyadék pedig az életünkre "vigyáz". A motort h?t? elegyben a jobb autókban 12 szezont is elvisel? alapanyag van, azaz, ha nem törjük össze a gépet, akkor erre nem igazán kell pénzt költeni a normál élettartam alatt ( persze egy hengerfej-tömítés hibás vagy az ezt követ?en hengerfejessé vált autónál már kissé más lesz a helyzet ). A fékfolyadékot - FÉKFOLYADÉKOT - pedig 2 évente vagy 30-40 e. km-ként illik cserélni, mert különben egy er?sebb hegyi szakaszon lefelé ( egy hibás vezetési stratégiával párosítva pláne ) elt?nik a lejt? közepére vagy jobbik esetben az aljára a fékhatás! A kormányszervo-rendszerben lév? folyadék szintén speciális összetétel?, normál esetben nincs szükség a cseréjére vagy pótlására.

Tehát: F = AM+MH+FF+FK+Fsz

ahol AM az ablakmosóba, MH a motorh?t?be (kiegyenlít? tartályba), FF a fékfolyadék tartályba, FK a szervo tartályba töltött folyadék 1 km-re es? költsége, Fsz a szervizdíj.

Téli és nyári ablakmosó folyadék van, vegyünk 3 litert egy normál 20 e. km-es használathoz, azaz 2 EUR (510 HUF)/l áron AM=0.0003 EUR/km vagy 0.0765 HUF/km.
MH= 0, mert igaz, hogy még vannak 5 éves csereperiódusos motorok, de ez elenyész? már.
A fékfolyadék cseréhez a 2*20 e. km vesszük alapul, 1/2 liter kell a jó cseréhez, a fél liter ára
DOT 4, vagy 5  min?ség esetén max 5 EUR (1275 HUF).
FF=0.000125 EUR, vagy 0.031875 HUF.

FK=0, ha jó típusú autót választottunk.

Fsz: az ablakmosó tartály feltöltését bárki elvégezheti.
A fékfolyadék és a többi pótlását vagy cseréjét is meg lehet "otthon" csinálni, de NAGYON nem ajánlott!

A normál használat mellett el?jöv? fékfolyadék cserére 1/2 óra a normál szorzószám, persze akkor, ha az el?írt periódusokban a m?velet el volt végezve. A beragadt és nem mozdítható fékmunkahengerek és a rajtuk található - szintén hasonló tulajdonságokkal bíró - légtelenít? csavarok esetén komoly költséggel számoljon mindenki! (már ha van, aki egyáltalán elvállalja a munkát...és az jó is lesz a végén!!!)
Fsz=0.000625 EUR/km (0.159375 HUF/km) vagy a csillagos ég...

Tehát most normál esetben:
F= 0.108375 HUF/km vagy 0.0004125 EUR/km.

 Szervizdíjjal EA= 0.191250 HUF/km vagy 0.000750 EUR/km)
____________________________________________

 A használat során az élettartam növelésére fordított összeg 1 km-re es? költsége: EN

Élettartam növelés

Ide tartoznak:
  • a motorolaj fogyását megel?z? vagy csökkent? (a motor élettartamát növel?) anyagok,
  • a sebességváltó alkatrészeinek súrlódását és kopását csökkent? anyagok,
  • az ablakmosó-, a motort h?t?-, a kormánykerék forgatását könnyít? rendszerben található folyadékokba való kiegészít?k,
  • a gumialkatrészek rugalmasságát meg?rz? kezeléshez szükséges anyagok,
  • a fényezés állagát meg?rz? segédanyagok.

"EN" számítása

Természetesen ennek értéke nulla - 0 -, ha egyáltalán nem használunk ilyen anyagokat. Ezt azért merjük így határozottan kijelenteni, mert az autótulajdonosok többsége nem is ismeri és nem is akar ilyen anyagokra pénzt költeni.

A szervizeknek (szerel?knek) nem igazán érdekük az élettartam növelése.

A precíz gyártású autók és alkatrészeik sem tartanak örökké.

Prevenció (preventio): megel?zés.

Tehát: EN = 0, ha a megel?zésre szánt keret is nulla.

Általánosságban viszont mi azt mondjuk, hogy 100 e. km-e vetítve a megel?zésre szánt összeg kijön 10 - 15 e. HUF (39,215686 - 58,823529 EUR) -ból.

Tehát most normál esetben:
EN= 0.000000 HUF/km vagy 0.000000EUR/km.

(Prevencióval EN= 0.150000 HUF/km vagy 0,000588 EUR/km)
____________________________________________

A használati id? alatti értéknövekedés 1 km-re es? költsége: N

Értéknövekedés

Nagyjából az derül ki, hogy az értéknövekedés 0 - nulla - normális esetben, mert akármilyen járm? is a vizsgált darab, annak nincs értéknövekedése. Régebben volt olyan lehet?ség, hogy a biztosítós esetekben egy-egy új elem beépítésekor értékemelkedés is keletkezett, ez viszont ma már nincs így. Egy új elem beépítésekor eleve a kisebb értéket téríti meg a biztosító, azaz a tulajdonosnak kell állnia a különbözetet (kárkori- és a beépített új anyag értékkülönbözetét).

Viszont ha azt nézzük, hogy egy-egy híres ember járm?ve milyen értéknövekedésen tud átmenni, akkor láthatjuk, hogy mégis létezik ilyen adat is.

A veterán járm?vek is átesnek egy értékemelkedésen, ha koruk eléri vagy meghaladja a 25 évet. Addig viszont mit és mennyit költöttek el a járm? fenntartására és rendbehozására, nem nagyon szokott kiderülni, kivéve, ha egy tulajdonosa volt végig (ez igen ritka eset).

Tehát most normál esetben:
N= 0.000000 HUF/km vagy 0.000000EUR/km.


Összes 1 km-re es? költség: ÖK


ÖK = Ü+K+EA+KA+FA+TA+A+B+F+EN-N

Szándékosan nem szerepel számszer?en a végösszeg most még.

A nagy kérdések:


- Megéri-e egy szervizperiódus alatt használni csak az új autót, azaz ekkor egy újabb újra érdemes-e becserélni ( persze nem megcsináltatva a normál szervizt...). Ne tessék azt hinni, hogy ez költ?i kérdés, többeken utaznak ilyen konstrukcióban!
Viszont igen érdekes az ilyen esetre számolt 1 km-re es? sima amortizációból adódó költség. Ekkor - ha nincs fix áras visszavásárlási garanciánk az eladótól - ez igen magas értéket ér(het) el.

- Használt járm?vet érdemes venni, azaz a nagyobb veszteséget az els? tulajdonos viselje? 1-2-3 éveset?


- A járm?vet az élettartamának jóval a vége el?tti id?szakig használjuk?
Még eladható marad ilyenkor is a kocsi?

- Profi partnert keresünk, aki korrekt partner is?

Más kérdés, hogy ha az autó jó, akkor eredend?en kevesebbet kell rá költeni, mint egy nem jó autóra, akár új, akár nem újról van szó és csak a szokványos rendszeres karbantartást nézzük.


JÁTÉK
(csak 2012.12.20.-2012.12.31. között):

- 3000 EUR a tét.
Kérdés: hány métert tudsz megtenni a magyar hatósági jelzéssel ellátott személygépkocsiddal 2.20 liter E95 vagy 2.20 liter dízel üzemanyaggal és minimum 50 km\óra átlagsebességgel? Bizonyítás, ellen?rzés közúton.

- 55101
- 55129
- 55342
- 55675
- 55801






Mostani akció << Twitter Speciális termékek. '93-tól az Autódoktor Fehér & F. B.T. a gyors segítség! Nem akciós: 1. Know-how átvételi lehet?ség járm? fenntartók és szervizek részére. Folyamatban a mikro-, kis- és középvállalkozások eszköz- és informatikai támogatási programja Pest megyében, a támogatási kérelmeket 2019.02.20. 08 órától várják. Know-how átvétele is támogatott. Gyorsuló tempóban cserél?dnek a bels? égés? er?forrásokkal hajtott gépjárm?vek. Ebben a gyorsan változó helyzetben tudunk s...


Tovább a teljes hírhez »

Közlekedsz? Bizonyítottan már 1993-tól az Autodoktor Fehér & F. B.T. a balesetmentes haza- és célhoz érésért a legjobb segítség!  Twitter A járm?veket vezet? emberek magatartására és a vezetés közbeni viselkedésére ható rengeteg tényez? közül az egyik az ID?JÁRÁS (hideg-meleg frontok, szél, légnyomás változás, vihar, tornádó)  és az ehhez igen szorosan kapcsolódó HOLDFÁZIS. Újhold: 05.22. - péntek - 19 óra 39 perckor volt. Telihold: 06.05. - péntek - 21 óra 12 perckor. - - Er?sen melegszik a F...


Tovább a teljes hírhez »

Aktuális dolgokban is az Autódoktor Fehér & F. B.T. a biztos, gyors és pontos segítség már 1993 óta! KORONAVÍRUS!!!!! Amennyiben valaki id?sebb 65 évesnél, vagy fiatalabb ugyan, de valamilyen krónikus betegsége van, vagy az immunrendszere gyenge, vagy semmi baja sincs..., na akkor NEM SZABAD MOST MÉG MEGFERT?Z?DNI!! TILOS e vírust tömegesen (nagy s?r?ségben) belélegezni. Fert?zött kézzel a szemhez, orrhoz, szájhoz nyúlni egyet jelent a vírus alaptulajdonságához való igazodással, az él? gazdaszervezetbe ...


Tovább a teljes hírhez »

Verseny és szellem, vezetési szemlélet. Kanyartechnika, járm? csúszáshatár, vészfékezés: itt végképp az Autodoktor Fehér & F. B.T. a segítség már 1993 óta! Twitter 1. Hungaroring, F1 pálya  Autós, motoros nyílt nap: a 2012. évt?l a Hungaroring Sport Zrt. szervezésében kerül sor az ilyen rendezvényekre.  Sok járm?vezet? mondja: azért nem jön ki a versenypályára, mert nincs elég gyors autója hozzá. Nem gyors autó kell, hanem megbízható, a Hungaroringen az F1 pályán els? sorban a vezetéstechnika...


Tovább a teljes hírhez »

Értékesítés (járm?vek, alkatrészek, gumik, egyéb): 1993 óta itt aztán pláne az Autódoktor Fehér & F. B.T. a precíz segítség! Twitter Know-how, új és professzionális autós termékek, alkatrészek: a Speciális termékek alatt. Új járm?vek: csak rendelésre. Segítünk a választásban is, mert ez mostanában már igen fontos kérdés. Használt járm?vek: A kocsi 2020.01.20-án ELKELT! HONDA Jazz Comfort 2017. novemberi.  Több kép: Autódoktor Fehér Az els? és magánszemély tulajdonostól: 2017 novemberi, úja...


Tovább a teljes hírhez »

A hazai járm?vek rendszámtábláin látható jelzések és a szmogriadó. Az Autodoktor Fehér & F. B.T. segítsége is jól jön már 1993 óta! Twitter 1. Az els?n és a menetirány szerinti jobb oldalon: - a régieken az országjelzés H jele és a piros-fehér-zöld színek, az újabbakon ez utóbbi helyett az EU kék logója.  2. A hátsón és középen esetenként még 2019 év végéig lehetett jelzéseket látni: a./  a m?szaki vizsga és a vizsgamatrica (felül és kör alakú) színeinek kapcsolata: - sötét zöld: a 2018. évben...


Tovább a teljes hírhez »

Exkluzív egyedi ritkaságok: 1993 óta az Autódoktor Fehér & F. B.T. a biztos segítség! Twitter I. Eredeti és Dél-Afrikából 1982 januárjában hozott 1981-s nyomtatású 1982-es plusz egy hónapos South Africa lapozható fali naptár eladó.      Tartalom: 13 db színes nagyméret? panoráma fotó eredeti színekkel (fedlap + 12 hónap), a természetben a hónapok szerinti id?járással látható különböz? helyszínek fotóival. Olyan kép is van, ami ma már nem létez? természeti tájat mutat (keleti parton egy l...


Tovább a teljes hírhez »

Korábbi aktualitások (2004 a kezd? dátum). Már régt?l is - 1993 óta - az Autodoktor Fehér & F. B.T. a segítség! Twitter - - A húsvét a keresztény világ legnagyobb ünnepe! 2020-ban a Covid-19 világjárvány miatt a locsolkodás, festett és hímes tojások ajándékozása elmaradt.Viszont az E-LOCSOLÁS m?ködött..., akár Magyarország vagy a világ összes hölgyét is meg tudom így locsolni ...   ITT- - ?sz és tavasz: a hajnali, kés? esti köd, nyálkás, vizes, t?leveles, faleveles utak. Tessék óvatosan közlek...


Tovább a teljes hírhez »