Környezetvédelem.
Itt is az Autódoktor Fehér & F. B.T. a segítség 1993. december 15-t?l!




Twitter





E fontos témának egy pici szegmensében fogunk pár szót ejteni arról, hogy ki miért rongálja a Föld oxigénbázisát, növényvilágát, vízkészletét.

Többségében ma még a növények termelik az oxigént.


- -
Norvégiában 2019-ben az össz eladott új autók közel fele tisztán elektromos volt. Itt nagyon komolyan gondolják a leveg?min?ség védelmét és a környezetszennyezés megállítását.
- -
Nagy-Britannia 2020. 01.31-én kilépett az EU-ból, 12.31-ig tart az átmeneti id?szak.
2020. február 4-én már jelezte a brit vezetés, hogy legkés?bb 2035-ben az összes dízel és benzines motorral szerelt járm? forgalomba hozatalát megtiltja és ha hamarabb teljesülnek a feltételek, akkor akár hamarabb is bekövetkezhet ez.
- -
Szép lassan kiderült, hogy valamennyi szuper hibrid SUV és egyéb nagy kategóriás hibrid autó nem teljesíti a környezetvédelmi el?írásokat menet közben, max. csak a pár km-re elegend? tisztán elektromos hajtás használatakor. Ezért érdekes, hogy mégis kaptak zöld rendszámot. E folyamatnak most a környezetvédelmi tárca véget kíván vetni.
- -
Németországban immár 6 városban él 2019 ?szt?l az Euro 5 kategóriára is vonatkozó tiltás a dízel járm?vekre vonatkozóan.
Eddig Aachenben, Berlinben, Düsseldorfban, Frankfurtban, Stuttgartban rendelte el a közigazgatási bíróság a dízelüzemeltetés? gépkocsik kitiltását a városközpontokból. Most Mainz is belépett a sorba. (2018.10.25.), majd Gelsenkirchen és Essen is csatlakozott.
- -
2018. okt.01. hatállyal Olaszország több tartományában szigorítottak a szmog miatt, els? sorban a régebbi dízel járm?veket érinti a tiltás. Gépkocsival való utazás el?tt mindenképpen érdemes az új rendelkezéseket tüzetesen áttanulmányozni.
Szintén e fenti naptól Brüsszelben is szigorítottak a feltételeken.
2019 december végét?l Barcelona és Madrid is tiltja a régebbi dízelek behajtását.
- -
Németországban a Szövetségi Közigazgatási Bíróság ítéletében - két német nagyvárosra vonatkozóan - kimondta, hogy a leveg?min?ség védelmében kitilthatók a dízel üzem? gépjárm?vek, továbbá kártérítés nem jár ezen járm?vek tulajdonosainak. Ez alapján a mostani kett? és a többi 15 helyi önkormányzat bármikor hozhat - s?t, intézkedési terveikbe építsenek bele - olyan rendelkezést, amiben megtiltják a szennyez? kategóriába tartozó dízel gépjárm?vek használatát, ennek arányosnak és fokozatosnak kell lennie. Kivételek lehetnek, pl. bizonyos foglalkozási csoportok, helyi lakosság. Stuttgartot kötelezték, hogy els? körben az Euro2 (vagy ez alattiak), az Euro3, az Euro4 kategóriás dízel járm?vek tiltása kerüljön sorra, majd 2019.09.01-t?l az Euro5 kategória is. (2018.02.26.)
- - - - - - - - - - - -
Magyarországon TARTÓSAN Budapest mellett számos városban volt és van szmogriadó 2017.01.23-tól. A forgalmi engedély V.9. rovata mellett látható szám dönti el, hogy lehet-e közlekedni a gépjárm?vel. Amennyiben nincs szám vagy 0, 01, 02, 03, 04, akkor tiltott a közlekedés. Ebben is jelent?s változás lesz 2018. október 1-t?l, további - és a dízelautókra vonatkozóan jelent?s - szigorítással (7-es, 8-as), majd 2019. okt. 1-t?l a 10-es és a 11-es kategóriák is tiltásra kerülnek.
- - - - - - - - - - - -
Párizsban 2017. január 15-t?l kizárólag az új környezetvédelmi matricával lehet közlekedni
, az igénylés sem egyszer?. Szmogriadó esetén ezek szerint lehet csak gépjárm?vel haladni vagy a tiltás miatt kényszerpihen?n lenni. 2020-ra kitiltják a franciák a dízelautókat az útjaikról.
- - - - - - - - - - - -
2030-ra az összes benzin- és dízel üzem? motorral szerelt járm?vet ki akarja tiltatni Európából az EU. A javaslat most készül, vita és elfogadás várhatóan 2017 tavaszán. (2016.10.11.) Van olyan EU tagország, ahol akár 2020-ban már teljes tiltás lesz a dízelüzem? kocsikra.
- - - - - - - - - - - -
Az USA szigorú környezetvédelmi el?írásainak kijátszására - és ahogy a forgalomban történt méréseik igazolják, eddig sikeresen - törekedett több nagy német autógyártó cég. A nagynyomású befecskendez?s dízelmotorokkal szerelt járm?vek emissziójának álló helyzetben történ? alapjárati és fordulati mérésekor egy beépített áramköri rendszer szoftveresen beavatkozott a káros anyag kibocsátás gázösszetételének a kipufogó rendszer küls? végén kiáramló, itt mérhet?  eredményébe. 2015.09.22.
- - - - - - - - - - - -
Több egyéb európai (olasz is) és távol-keleti autógyártó is trükközött a káros anyag kibocsátás és a fogyasztási adatok magadása terén. Egy patinás japán márka akár le is húzhatja a rolót, ha gazdasági cs?dbe kerül. 2016.04.27.
- - - - - - - - - - - -
Németországban 4000 EUR az elektromos, 3000 EUR a hibrid kocsik utáni kedvezmény! Közel 1 milliárd eurót kívánnak az e-autózás fejlesztésére fordítani, mégpedig igen gyors tempóban.  2016.04.28. 2019 év vége felé elfogadták a nagyobb összeg? állami támogatás adását az elektromos autót vásárlóknak.
- - - - - - - - - - - -
A hibrid, plug-in hibrid
, tisztán elektromos autó kérdésköre: komoly fejlesztésekbe kezdtek az autógyártók. A Toyota volt az élharcos a hibridek között, ma már minden valamire való autógyár palettáján található környezetbarát autó. Véleményünk szerint a dízel botrány nyomán kialakult helyzetben és az akkumulátorok fejlesztésének ütemének láttán lassan eld?lni látszik a kérdés: nyerni fog a leveg?tisztaság és a légkör védelmében a tisztán zöld autó, a többi pedig esetlegesen a hosszú távú autózásra marad.
- - - - - - - - - - - -
Budapesten a BKK új flottájában napi használatba álltak az új hibrid buszok (2015.03.01.). Ideje lenne az összes régi dízel autóbuszt lecserélni, mert nagyon sok TONNÁNYI korom és mérgez? finom por került és kerül a leveg?be évente ezen járm?vekb?l. A Várban és a Rózsadombon 20 elektromos busz állt forgalomba, 4 milliárd HUF kormányzati támogatással. (2016.06.-07.)
- - - - - - - - - - - -
London híres fekete taxi flottája hamarosan  elektromos autókra cserél?dik. (2016.05.20.)
- - - - - - - - - - - -
A VW XL1 hibrid autója széria gyártásba került, a két ajtós, de nem is olyan kiskocsinak 0.9 liter gázolaj elég 100 km megtételéhez, persze úgy, hogy a 20 kilowattos villanymotor segítségével megtehet? kb. 50 km is benne van. A 35 KW-os, 800 ccm körüli és két hengeres dízelmotor igen takarékos, az XL1
jelenleg a sorozatgyártásban el?állított legtakarékosabb hibrid autó a világon. A friss példányokból pillanatnyilag csak flottakezel?k és cégek kaphatnak majd és csak lízing konstrukcióban. (2013.02.)
Halkan megjegyezzük, hogy az ilyen robbanómotorokba arany árban mért motorolaj kell és gyakori olajcsere szükséges.
- - - - - - - - - - - -
Lassan terjed a villanyautó Magyarországon. A tölt?állomások kialakítása lesz a legf?bb feladat, talán ezután jobban keresettek lesznek  a villanyautók, jelenleg 
ingyenes parkolás jár a zöld rendszámmal. A hibrid autókhoz sem jár állami támogatás, regisztrációs adó kedvezmény van, továbbá a zöld rendszám kiadása ezen er?forrású járm?vekhez szigorításra kerül. Megindul a tölt?állomások telepítése: 2016. ?szén a helyi önkormányzatok pályázhatnak vissza nem térítend? állami támogatásra. 1000 tölt?hely kialakítására van lehet?ség a megyei jogú városokban és a 15 ezer f?nél nagyobb településeken. Budapest külön, továbbá a 23 kerülete is önállóan pályázhat. A hazai villanyautó elterjesztés els? segítsége lehet az állami max. 2 millió Ft támogatás - A Tesla nem fér bele ebbe a keretbe -, viszont 3 évig cserébe nem lehet eladni a kiszemelt e-autót.
Újabb változás a hazai e-autózánál, hogy 20 milliós értékhatárig lehet e-autót választani, 1.5 millió Ft lett a maximális állami támogatás. (2018.10.06.)
Még újabb hazai hír: akár egy év is eltelhet az új e-autó megrendelése és átadása között!!! (2018.11.10).
- - - - - - - - - - - -
Jön az EURO 6 szabvány a dízel- és a közvetlen befecskendezés? benzinüzem? motorokra vonatkozóan. Az új típusjóváhagyású személygépkocsi gyártókra vonatkozó tervezett bevezetési határid?: 2014. szeptember.
- - - - - - - - - - -
2010-es rendelet szerint a f?városban (és a vidéki nagyvárosokban) a szmogriadó riasztási szintjének elrendelése után nem a páros-páratlan rendszámok alapján lehet egyáltalán közlekedni a gépjárm?vekkel, hanem a 2016.01.01. el?tt vizsgázott járm?veknél  a hátsó rendszámtáblán alul lév? hatszöglet? KV matrica színe dönt (a fekete és a piros kizáró ok), a 2016.01.01. után vizsgázottaknál a KEKKH nyilvántartása szerinti adatok a mérvadók (a járm?veket a rendszeresített fix és mozgó KKEP felvételek alapján ellen?rzik). A f?városban 2016-tól viszont szigorodott és a kés?bbiekben több lépcs?ben  tovább szigorodik a rendelet, az er?forrás Euro besorolás alapján lehet majd csak közlekedni. 2016.03.10-t?l az Euro 2 (hazai 0-4) osztályba soroltak a kizáró ok.
- - - - - - - - - - -
A szálló port - szálló szilárd részecskéket - véleményünk szerint csak részben okozzák ( kb. 1/3 arányban ) a járm?vek kipufogó gázai. A dízel motorral felszerelt járm?vekb?l kijöv? részecskék viszont szinte teljesen lefedik e részbeni szennyezést. A tapadós mikrorészecskékhez igen csak ragaszkodnak a természetes eredet? porszemcsék.
A dízelkorom egy olajos-tapadós elem. Normál esetben az utak felületére és a padkákra rakódik le, a járm?vek függ?leges hátfalain is jól látható. A mikrosz?r?vel felszerelt dízelmotorok ilyen er?sen szennyez? anyagot nem bocsátanak ki, a szemcséket egy bizonyos mérethatárig kisz?rik.

1. A szilárd burkolatú utakra kiszórt síkosságmentesít? anyag száradás után istentelenül poroz, ha használják az úttestet: a kerekek és a menetszél kavarja fel az út felületér?l a megszáradt anyagot. Szél esetén járm? sem kell hozzá.
2. A hazai épít?ipar és az ezeket kiszolgáló 10-20 tonnás teherjárm?vek kerekeir?l rendes mennyiség? föld kerül a burkolatokra. Most nem lehet az utakat mosni, de sepr?gépekkel azért lehetne utat tisztítani.
3. A f?városi és környéki földkitermel? és lerakó helyeken 30-50 méteres a por, szintén a 10-20 tonnás teherautók miatt, ha innen kijönnek nedves id?ben, akkor 10-20 cm magas pornak való anyagot hordanak ki az utakra.  Száraz id?ben csak port hordanak ki, de a 0,5 cm-s réteg is állandóan felszálló-leszálló mozgásban van.
A dízelkorom a legalattomosabb szálló szilárd részecske fajta.
4. Számos f?városi és vidéki alsórend? nem pormentes utat úgy alakítottak ki, hogy poros murvát terítettek a közlekedést szolgáló felületre. Ezen száraz id?ben még 10 km/óra sebességgel haladva is 1 métert meghaladó porfüggöny keletkezik a járm? után. A szél is felkavarja ezen csoda útburkolatok felületét.
5.. A szilárd alapanyagú és az olajf?tés is er?sen légszennyez?, sajnos a vezetékes gázf?tés alkalmazásakor is keletkezik valamennyi szálló por.

A legfontosabb: amikor aszály van és lesz, nincs elég gyakran hó, es?, pára, akkor minden megszárad, és ami nem szilárd, az porzik. Szélcsendes id?ben a Kárpát-medence ilyenkor is meg nyáron is egy porhalmaz. Nem véletlen, hogy nem csak Budapesten romlott drasztikusan a leveg? min?sége. Ja, mindenki percenként minimum 10 leveg?vételt tesz, a gyerekek és a csecsem?k ennél jóval többet.
Ki hogy bírja a porterhelést, ez egyéni adottság kérdése. Egy biztos, nem a hosszú élethez vezet? utat biztosítja a nem megfelel? emberi hozzáállás az életet biztosító leveg?höz ! ! !

Szmogriadó elrendelése, forgalomkorlátozás Magyarországon:

Budapesten szigorították a szmogriadó elrendelési küszöböt, 75 mikrogramm/köbméter elérésekor - tájékoztatási érték - a tájékoztatás jön, 100 mikrogramm/köbmétermél ha két egymást követ? napon is ekkora vagy magasabb értékeket mérnek a mér?állomásokon ( min. 2 ), ekkor bevezetik a hátsó rendszámtáblán alul található KV matrica színe alapján a forgalomkorlátozást. Fekete és piros szín? matrica kizáró ok: rendelet 2010.07.08., hatályba lépett 2010. július végén.
Kis szépséghibája a rendeletnek, hogy számos - pl. hatóságok, közúti tömegközlekedési eszközök, alapítványok, stb .- járm?re nem vonatkozik. A f?városban a legnagyobb légszennyez?k a járm?vek között a BKV buszai.

Az emberi élet és egészség védelmére vonatkozó segítségnyújtók járm?veire érthet? a kivétel.

- - - - - - - - - - - - - -
A káros anyag kibocsátás nem elhanyagolható tényez? és mivel egy speciális témáról van szó, ezért itt maradjunk csak az autóknál.

2009.

A kialakított zónák miatt valamennyi olyan járm?re kötelez? a speciális (finom por) matrica Németországban 2008. novemberét?l (városokban, egyéb településeken), amelyek be kívánnak hajtani e zónák valamelyikébe. A zöld matrica jogosít a korlátlan használatra.
A matrica hiány az ilyen zónákban jelenleg 40 eurós büntetéssel járhat. A matrica visszavonásig érvényes.

Az egyik írásos üzembentartói szerz?déssel rendelkez? autónkon is található már ilyen matrica 2008. novembere óta.



Bizonyos járm?vek már nem kaphatnak matricát: ez az 1993.01.01. el?tti els? forgalomba helyezés? benzinüzem?, valamint a 1996.12.31. el?tti els? forgalomba helyezés? részecskesz?r? nélküli dízelüzem? járm?vekre vonatkozik.

Matricát Németországban lehet azonnal kiváltani az érvényes és EU szerinti forgalmi engedély bemutatásával. Ennek alapján döntenek arról, hogy milyen szín? matricát kaphat vagy sem az autó.

Magyarországon is lehet spec. matricát rendelni, ezt a kérelmet is Németországban bírálják el, azaz nem azonnali a lehet?ség.

Ez a cikk a Korábbi témák közül most ide kerül:
Dízelautók kitiltva! Forrás: VG.hu (2008.01.03.)

A leveg?szennyez?dés csökkentése érdekében több német város központjába kedd óta csak olyan dízelüzemeltetés? gépkocsik hajthatnak be, amelyek különleges katalizátorral rendelkeznek - tudósít az InfoRádió.

Berlin, Köln és Hannover belvárosába kedden már csak olyan autók hajthattak be, amelyeknek technikai felszereltsége megfelelt a környezetvédelmi el?írásoknak.

A három nagyváros hadat üzent a légszennyez? gépkocsiknak, kiváltképpen a még korszer? légsz?r? ( megj. S.A: részecskesz?r? ) nélkül készült dízelmotoros járm?veknek.

Az intézkedés érvényesítése óta a rend?rök Berlinben, Kölnben és Hannoverben árgus szemekkel figyelik a dízelautók szélvéd?jét, ugyanis csak azok hajthatnak be a belvárosba, amelyek sz?r?vel is rendelkeznek, és err?l az ablakra ragasztott zöld hatósági bizonyítvány tanúskodik.

Az intézkedés ellen vét?ket egyel?re 25, kés?bb ennél jóval több euró bírság megfizetésére kötelezhetik. A normál vagy szuperbenzin üzemeltetés? kocsikra egyel?re nem vonatkozik a környezetvédelmi szigorítás. Az év folyamán további 20 város akarja követni Berlin, Köln és Hannover példáját.

Kommentárunk: tessék megnézni a hazai városok útjait, a f?utakat és ezek szegélyeit. Iszonyatosan koszosak, egy kisebb es? után már nagyon látszik a feketeség, a kocsikra is b?ven jut bel?le. Ráadásul száraz állapotban e kosz igen mérgez?.
Nem véletlen, hogy Svájc bizonyos helységeibe kizárólag villanyhajtású járm?vel lehet "motorizáltan" behajtani.

A hazai helyzet e két országéhoz képest több fényévnyi távolságra van.
- - - - - - - - - - - -
Légszennyezés IV.

Haladék az autógyáraknak. Forrás VG.hu 2008.12.03.

Az EP engedett a Co2-kibocsátás visszafogását célzó követeléseib?l.

Haladékot kapott az autóipar.

Kompromisszum. Az autógyárak számára némileg könnyített formában született meg a kompromisszumos megállapodás hétf?n kés? este a személygépkocsik szén-dioxid-kibocsátásának csökkentésér?l az Európai Parlament és a tagállamok képvisel?i között. E szerint 2012-re nem kell valamennyi új autó emisszióját 130 g/km-re csökkenteni, amint azt egy évvel ezel?tt az Európai Bizottság javasolta. Ebben az évben még csak arra kötelezik a gyártókat, hogy az eladott új járm?vek 65 százaléka feleljen meg a normának. Az arány fokozatosan emelkedne, s 2015-re érné el a 100 százalékot.
A kompromisszumban enyhítették a megadott célszámokat el nem ér? autógyárakra kirovandó büntetési tételeket is (lásd a táblázatot). Egyes elemz?k máris úgy számítják, jó néhány cégnek olcsóbb lehet kifizetni a büntetést, mint rengeteg pénzt beleölni a kibocsátás gyors csökkentését lehet?vé tev? technológiák kifejlesztésébe.
A változtatások els?sorban a német márkáknak kedveznek, amelyek hagyományosan nagyobb teljesítmény?ek és nehezebbek, így több CO2-t bocsátanak ki, mint francia vagy olasz versenytársaik. A 2006-os emissziós adatok értelmében a német gyáraknak átlagosan 49 százalékos lefaragást kell végrehajtaniuk a célok eléréséhez, az olaszoknak és a franciáknak csak 15 százalékosat.
Az EU szén-dioxid-kibocsátásának 10 százaléka származik a személygépkocsikból, ezért az autógyáraknak kulcsszerepük lehet a globális felmelegedés lassításában. Ez persze nem megy ingyen: a bizottság becslései szerint az új autók átlagosan 1300 euróval lesznek drágábbak a szigorúbb emissziós el?írások miatt (igaz, Brüsszel ezt az adatot még saját javaslatára s nem a most elfogadott kompromisszumra számolta ki).
Az autóipar a kemény klímavédelmi el?írások nélkül is nagy bajban van, hiszen a globális válság a pénzügyi szektoron kívül talán ezt az ágazatot sújtja a legnagyobb mértékben. Bennfentesek szerint az EP-ben a hangulat korábban sokkal „zöldebb” volt, s a környezetvédelmi szempontok azzal párhuzamosan szorultak kissé a háttérbe, hogy az elmúlt hetekben sokat romlottak a makrogazdasági kilátások.
A környezetvéd? civilszervezeteknek nem tetszik a kompromisszum. Sigmar Gabriel német környezetvédelmi miniszter azonban megvédte a megállapodást, mondván, a globális felmelegedés szempontjából gyakorlatilag mindegy, hogy 2012-re vagy csak 2015-re érik el a célul t?zött emissziós szintet. Martin Callanan brit néppárti EP-képvisel? pedig úgy vélte, sikerült jó egyensúlyt találni a környezetvédelem és az autóipar szempontjai között. Bloomberg,Reuters, Spiegel.de, Welt.de


CO2-célok és szankciók
(újonnan forgalomba hozott személyautókra)
Az átlagos CO2-kibocsátást 130 g/km-re kell leszorítaniuk a gyártóknak
Minden gyártó flottája 65 százalékának meg kell felelnie e célnak 2012-re
2013-ra már a flották 75 százalékának kell teljesíteni az el?írást,
2014-re 80, 2015-re 100 százalékos teljesítés az el?írás
A kibocsátáscsökkentés zömét a motor és a sebességváltó hatékonyságának javításával, illetve a járm? tömegének csökkentésével kell elérni
7 g/km-nyi emissziómérséklést „ökoinnovációval” is el lehet érni (például napelemeknek a járm? tetejére szerelésével)
További 10 g/km kibocsátáscsökkenés jön 2015-re egyéb forrásokból
Az átlagos kibocsátás 2015-re 120 g/km lesz (jelenleg 158)
2020-ra az átlagos kibocsátást 95 g/km-re kell csökkenteni
2014-ben döntik el, pontosan hogyan kell elérni a 2020-as célt
2018-ig évente és autónként 5 euró a büntetés az el?írást meghaladó kibocsátás miatt az els? gramm túllépésért, 15 a másodikért, 25 a harmadikért
3 grammnál nagyobb túllépés után grammonként 95 euró a büntetés
2018 után minden egyes gramm túllépését 95 euróval büntetnek

- - - - - - - - - - - -
Befutott az üzemanyagcella? Forrás T?zsdefórum Online (2008.10.15.)

A hidrogénhajtású járm?vek forgalmazása eddig nem tartozott a sikertörténetek közé. Azonban mostantól ez megváltozhat - köszönhet?en a Bizottság egy milliárd eurós támogatási programjának. Az október 13. és 15. között az érintett felek számára megszervezett egyeztetéseken hivatalosan is elindították az Üzemanyagcellás és Hidrogénalapú Közös Technológiai Kezdeményezést (FCH JTI).

Brüsszelben megtartott három napos konferencia célja - az érintett felek egy asztalhoz ültetésén kívül - az volt, hogy megállapodjanak az Unió által létrehozott Közös Technológiai Kezdeményezés részleteir?l.

A JTI egy PPP-típusú (a köz- és a magánszférát is bevonó) kezdeményezés, amely az együttm?ködés legmegfelel?bb formája a jelent?s anyagi forrásokat igényl? kutatások esetén, amilyen az üzemanyagcella kutatása is. A finanszírozás így a jöv?ben megoszlik az Európai Bizottság Hetedik Keretprogramja (FP7) és egy ipari erny?szervezet, a New IG között, amely az iparág 66 szerepl?jét képviseli. A 2013-g terjed? szakaszban a kezdeményezés közös büdzséje eléri az egymilliárd eurót.

Az üzemanyagcellát sokan a jöv? technológiájának tartják, mivel használata környezetbarát. Jelent?s akadályok merültek fel azonban az el?állítása során, különösen a hidrogénalapú tüzel?anyag cellák esetében (sokszor maga az el?állítás több energiát használ fel, illetve veszélyes is lehet).

Az Unió kezdeményezésével biztosítani kívánja a kutatáshoz és gyártáshoz szükséges forrást, konkrét célkit?zése pedig, hogy 2020-a a technológia tömegtermelésbe menjen át. Az autógyártás terén ennek legnagyobb akadálya eddig az volt, hogy nem létezett egységes európai típus-jóváhagyási rendszer. Azonban szeptemberben az Európai Parlament is a harmonizáció mellett állt ki.

A brüsszeli konferencián Janez Potocnik, tudományért és kutatásért felel?s szlovén biztos kijelentette: "Az ilyen eredményorientált tudományos projektek támogatásával azt tesszük, amir?l beszélünk: az új technológiák kifejlesztése ugyanis nélkülözhetetlen, ha el akarjuk érni a klímaváltozás és az energiahatékonyság terén kit?zött céljaink." A biztos még hozzátette: "Ez elkötelezettséget kíván a felek részér?l".

Ezt bizonyítandó az érintett felek október 8-án bejelentették, hogy 28,1 millió eurót szánnak az els? szakaszra. Ezt többek között a szállításhoz és újratöltéshez szükséges infrastruktúra kiépítésére, a hidrogén termelésének és tárolásának megoldására, illetve az els? piacok megteremtésére fogják felhasználni.

( Forrás: euractiv.hu )

- - - - - - - - - - - -
2008.06.16-án bemutatták a hazai fejlesztés? hibrid autó els? m?köd? példányát, Solo néven (egy sor ülés, 3 fh.).
Egy vidéki kht berkein belül folyik a fejlesztés több éve már. A sorozatgyártást 2-3 éven belül lehet talán megkezdeni, Duo lesz a neve (két sor ülés).

- - - - - - - - - - - -
Sürg?sen javítani kell a leveg?min?séget. Forrás: T?zsdefórum Online (2008. június 4.)

A légszennyezés csökkentésének tervszer? programozása országszerte nem megoldott, annak ellenére, hogy erre jogszabály ír el? kötelez? feladatokat az önkormányzatok részére- áll a Green Capital közleményében. A közlemény szerint mérések nélkül is nyilvánvaló, de a részletes monitoring eredménye és adatai is alátámasztják: Budapest leveg?jének kifogásolható min?sége veszélyezteti a városban él? és dolgozó emberek egészségét, valamint rongálja a természetes és az épített környezetet.

Budapesten sajnos eddig semmilyen érezhet? intézkedés nem történt a szálló por okozta szennyezettség csökkentése érdekében-áll a Green Capital közleményében.

A szennyezettség növekedése várható, hiszen a tömegközlekedés leépítése (például a BKV szolgáltatási színvonalának csökkenése, a járatritkítás, a járm?park állapota), az utak állapota, a felújítások elhanyagolása, majd a kampányszer?, nem összehangolt felújítása, ezáltal a közlekedési dugók növekv? mértéke mind-mind ezt a megállapítást támasztja alá- mondta ?ri István igazgató.

A Green Capital által javasolt intézkedések között szerepel a PM 10 szennyez?anyag miel?bbi bevonása a szmogriadó rendszerébe, a f?város zónákra osztása, a védett területekre behajtási tilalom elrendelése bizonyos járm?vek számára, a legvédettebb bels? zónákban csak a kerékpáros- és a gyalogosforgalom engedélyezése, a bels? kerületekben a behajtási (út)díj bevezetése.

További javasolt intézkedések: az utak, és f?ként a villamospályák rendszeres és hatékony takarítása, illetve magas szennyezettség esetén habozás nélkül forgalomkorlátozó intézkedések bevezetése.

Ma a "leglátványosabb", legérzékelhet?bb nagyvárosi leveg?min?ségi probléma a PM 10, azaz a 10 mikrométernél kisebb átmér?j? szálló porrészecskék leveg?ben mért magas koncentrációja. Magyarországon a PM 10 határértékeket 2001-ben vezették be az európai uniós szabályozás alapján, megfelel? türelmi id?vel.

Két határértéket rögzít a jogszabály: az egyik a 24 órás határérték; ez jelenleg 50 μg/m3, és egy évben 35-ször léphet? túl - 2008-ban ez az év els? 53 napja alatt megtörtént; ugyanakkor a 75 μg/m3 érték egyszer sem léphet? túl. A másik típus az éves határérték, ami 40 μg/m3.

A finom szálló por okozta légszennyezés egyik f? okozója a közlekedés, ezen belül a rossz min?ség? dízelmotorok. Hazánkban elterjedtek a dízelmotoros gépjárm?vek, ezért nagy közlekedési terhelés? pontokon rendszeres a szálló porra vonatkozó leveg?min?ségi határértékek túllépése. F?tési id?szakban erre még rárakódik a háztartások okozta terhelés. Szintén a közlekedéshez kapcsolódik az utak és a villamossínek nagyon ritka takarítása, ez is egy óriási helyi forrás, hiszen az itt lerakódott por újra és újra felkeveredik. Nem kedvez a porszennyezettség csökkenésének az a tény sem, hogy a tömegközlekedés aránya romlik, és egyre nagyobb az egyéni gépjárm?forgalom.

A PM 10 regionális szennyez?. Nagy távolságokra terjed, ezért helyi intézkedésekkel nem teljesen oldható meg a szennyezettség csökkentése. Ebb?l is következik, hogy szinte valamennyi EU-tagállamnak problémája van ezzel a szennyez?vel, és minden tagállamban a nagyobb városokban (mivel dönt?en ott történnek mérések) a PM 10 túllépi a határértéket. A nemzetközi adatokhoz viszonyítva a magyarországi szennyezettség a középmez?nyben van. Meg kell jegyeznünk, hogy magyarországi viszonylatban is ez nem csak a f?város, hanem a vidéki városok problémája is. A PM 2.5 is használatos.

- - - - - - - - - - -
Korábbi témák:

1. (Forrás: eurohirek.hu, 2006. 07.)

Új környezetszennyezési standardok bevezetését fontolgatja az Európai Bizottság: a 2008-tól alkalmazni kívánt feltételrendszer alól egyetlen négykerek? járm? sem lesz kivétel, a sportjárm?vek sem. A járm?vek új környezetszennyezési korlátozásairól - az úgynevezett Euro 5 - kezdeményezett vitát az Európai Bizottság. Az Euro 5 ezúttal kiterjedne a sportjárm?vekre és a 2500 kilogrammosnál nagyobb négykerek? járm?vekre is.

" A jelenlegi szabályozások kiskapukat kínálnak a sportjárm?veknek, ezeket szeretnénk bezárni. Az egyeztetések 2006. szeptember 9-ig folynak " - nyilatkozta egy bizottsági szóviv?.

Szakemberek szerint a szigorúbb szennyez?anyag-kibocsátási korlátozások nemcsak a lakosság egészségére és a környezetvédelemre lesznek jó hatással, de az iparnak is hasznára válnak, hiszen világos perspektívákat kínálnak, ugyanakkor a szabályok elegend? id?t biztosítanak az új kibocsátási standardokra való felkészüléshez.

A javaslat szerint 80 százalékkal kell csökkenteni a dízelautók gázkibocsátását - ez a jelenlegi technológiák mellett csak költséges sz?r?berendezéseknek a kipufogócs?re szerelésével valósítható meg.

A dízelautók makrorészecske-kibocsátását a jelenlegi kilométerenkénti 25 milligrammról 5 milligrammra kell csökkenteni, a nitrogénoxid kibocsátást 20 százalékkal kell mérsékelni. A benzines gépkocsik esetében a nitrogénoxid- és a szénhidrogén-kibocsátásnak 25 százalékkal kell csökkennie.

- - - - - - - - - - -
2. (Forrás: VG.hu, 2006.08.30.)

Légszennyezés I.
 

Az EU-n forgalmazott új autók átlagos szén-dioxid-kibocsátása 1995 óta egynyolcadával csökkent – állapítja meg 2006.09.29-én közzétett jelentésében az Európai Bizottság. Günter Verheugen bizottsági alelnök szerint a gyártók „ folyamatos és jelent?s el?rehaladást értek el, de a helyzet még nem kielégít? ”. A cégek ugyanis azt vállalták, hogy 2008–2009-re 25 százalékkal fogják vissza a CO2-szennyezést. Vagyis a hátralév? években éppen akkora fejl?dést kellene elérniük, mint amennyit tíz esztend? alatt.
Ez meglehet?sen valószín?tlen. Évi négyszázalékos csökkenésre lenne szükség, amire még nem volt példa az iparág történetében. Ezért a bizottság a jelentés közzétételével egy id?ben azzal fenyegette meg a cégeket, hogy jogszabállyal kényszeríti ?ket eredeti önkéntes vállalásuk betartására – számol be a Rapid. Az EU azt a célt t?zte maga elé, hogy legkés?bb 2012-re 120 gramm/ kilométerre csökkenjen az új személygépkocsik CO2-kibocsátása. Ehhez azonban alighanem arra is szükség van, hogy a gyártók által 2008–2009-re önként vállalt 140 g/km-es érték teljesüljön. Tavaly 160 g/km-l tartottak a cégek. A csökkenés folyamatos (2004-n még 162 g/km volt az átlag), de nem elég gyors.
A kibocsátás gyorsabb visszafogása azért is fontos lenne, mert az Európai Unió ígéretet tett teljes szén-dioxid-emissziójának 8 százalékos csökkentésére 2012-g az 1990-s szinthez képest. Ennek a célnak a teljesülését éppen a közlekedési szektor katasztrofális teljesítménye hátráltatja leginkább. Ebben az ágazatban 1990 és 2004 között 32 százalékkal még n?tt is a CO2-kibocsátás, ez a legrosszabb adat a nagy szén-dioxid-szennyez? szektorok között.

- - - - - - - - - -
3. (Forrás: VG.hu, 2006.10.25.)

Légszennyezés II.

Vonakodnak csökkenteni a szén-dioxid kibocsátást a vezet? autógyártók

A vezet? autógyártók - köztük a Nissan, a Volkswagen és a BMW - súlyos lemaradásban vannak a gépjárm?vek üzemanyag-felhasználási hatékonyságának javításában, amire azért lenne szükség, hogy teljesíteni tudják a klímavédelemmel kapcsolatos uniós célkit?zéseket - derül ki egy szerdán közzétett jelentésb?l.

A brüsszeli központú Európai Közlekedési és Környezeti Szövetség (T and E) megbízásából készített jelentés szerint az eladások tekintetében Európában legjelent?sebb 20 autógyártó háromnegyede esetében figyelhet? meg, hogy a hatékonyság-javítás nem kell? ütem? ahhoz, hogy teljesüljenek a klímavédelmi célkit?zések, amelyekr?l a gyártók önkéntes megállapodásokat kötöttek az EU-l. Az önként vállalt célkit?zések szerint - amelyek kapcsán az EU azzal fenyeget, hogy kötelez?vé teszi ezeket, ha az autógyártók nem teljesítik a normát - az Európában értékesített új autók esetében kilométerenként 140 grammra kellene csökkenteni a széndioxid-kibocsátást 2008-g.

A jelentés szerint az új autók széndioxid-kibocsátásának csökkentésében a Nissan teljesítménye a legrosszabb Európában, utána következik a Suzuki, a Mazda, az Audi, a Volvo, a BMW és a Volkswagen. Az említettek esetében a széndioxid-kibocsátás csökkentése mindössze fele olyan ütem?, mint amire szükség lenne a vállalások teljesítéséhez. Európában a Fiat szerepel a legjobban, mögötte áll a Citroen, a Renault, a Ford és Peugeot. A jelenlegi teljesítmény alapján mind az ötnek esélye van arra, hogy teljesítse a 2008-as el?irányzatot - állítja a jelentés.

" Az el?irányzatok nyilvánvalóan teljesíthet?k, de a szükséges el?relépéseket soha nem fogjuk megtenni, ha a vállalatok 75 százalékának esetében az önkéntes vállalások teljesítésének elmulasztása büntetlen marad " - véli Aat Peterse, a T and E egyik tisztségvisel?je, aki felszólította az EU-t, hogy " mondjon búcsút az önkéntes vállalásoknak ", és vezessen be kötelez? el?írásokat. (Reuters/AFP-EU - Strasbourg/Brüsszel)

Kommentárt is f?zünk ehhez a cikkhez:

- mivel a járm? fenntartási költségében a legnagyobb tétel a mozgatásához szükséges üzemanyagra fordított összeg, ezért a felhasználó szemszögéb?l nézve sem mindegy, hogy mennyi felesleges anyagot használ el a motor.

Itt ezért er?sen találkozik a keveset fogyasztó járm? és a felhasználói igény.

A fejlesztések viszont óriási pénzeket igényelnek a járm?gyártóktól, ezért áll el? az a helyzet, hogy - el?írt kötelezettségek híján - nem mindenki tekinti olyan fontos feladatnak a motorok hatásfokának a növelését. E mellett ráadásul olcsóbban lehet piacra dobni a kiélezett versenyben a kevésbé takarékos járm?veket, ezért nagy a döntéshozók felel?ssége a mihamarabbi kötelez?en el?írt standardok bevezetésében.

Tegye mindenki a szívére a kezét, kit érdekel jelenleg a vételáron és a felszereltségen kívül a kibocsátott káros anyag mutató a dokumentációban?

A használt járm? piac pedig csak az árról szól.

- - - - - - - - - -
4. (Forrás: euraktiv.hu, 2007.02.07.)

Légszennyezés III.

Heves vitáknak vet véget az Európai Bizottság azzal a döntésével, amely szerint szerdától (2007.02.07.) kötelez? széndioxid-kibocsátási kvótát kell teljesíteniük az európai járm?gyártóknak. Err?l Stavrosz Dimasz környezetvédelmi biztos tájékoztatta az euractiv.com internetes hírportált.

A Bizottság tagjai 2007.02.07-n látják el kézjegyükkel azt az okiratot, amelynek célja 2012-g 130g/km-re csökkenteni a széndioxid-kibocsátási limitet.

A jogszabály azt követ?en született meg, hogy egyértelm?vé vált: a gépjárm?-gyártók képtelenek teljesíteni önként vállalt kötelezettségüket, amely szerint 2008-2009-re 140g/km-re kellett volna csökkenteniük a járm?vek széndioxid-kibocsátását.

A 130 g/km-s javaslat kompromisszum a Dimasz-féle eredeti javaslatban szerepl? 120g/km-z képest, ám véget vet a Günther Verhaugen iparügyi biztossal folytatott disputának. Verheugen a német autóipar pártjára állt, elfogadva azt az érvet, hogy a kötelez? gázkibocsátási kvóták hátrányosan érintik a gazdaságot, és munkanélküliséget okoznak.

A jogszabály mellé részletes hatástanulmány is készült az intézkedéseknek a munkaer?piacra és az iparra várható hatásáról.

" Különböz? lehet?ségek közül lehet majd választani, a törvényt oly módon kell majd alkalmazni, hogy az minden autógyártó vállalattal szemben méltányos legyen. Fontos, hogy a jogszabály Európa minden termel?jét egyformán kezeli majd, nem kreál versenyel?nyt senkinek " - hangoztatta Stavrosz Dimasz. A biztos e szavakkal els?sorban Angela Merkel német kancellárt igyekezett megnyugtatni, aki amiatt aggódik, hogy a kötelez? szabályozás hátrányosan érinti a német autógyártókat, amelyek nagyobb fogyasztású, és így több széndioxidod kibocsátó járm?veket termelik.

A járm?vek széndioxid-kibocsátásának szabályozása egy héttel a k?olajfeldolgozó iparág hasonló szabályozási javaslata után került terítékre. A 2007. január 31-n ismertetett üzemanyag-standardok célja 2020-g 10 százalékkal csökkenteni a széndioxid kibocsátását a termék teljes életciklusa - a benzin és dízelolaj finomítása, szállítása és fogyasztása - során.

EU to forge ahead with car-emissions cap - EurActiv.com




Mostani akció << Twitter Speciális termékek. '93-tól az Autódoktor Fehér & F. B.T. a gyors segítség! Nem akciós: 1. Know-how átvételi lehet?ség járm? fenntartók és szervizek részére. Folyamatban a mikro-, kis- és középvállalkozások eszköz- és informatikai támogatási programja Pest megyében, a támogatási kérelmeket 2019.02.20. 08 órától várják. Know-how átvétele is támogatott. Gyorsuló tempóban cserél?dnek a bels? égés? er?forrásokkal hajtott gépjárm?vek. Ebben a gyorsan változó helyzetben tudunk s...


Tovább a teljes hírhez »

Közlekedsz? Bizonyítottan már 1993-tól az Autodoktor Fehér & F. B.T. a balesetmentes haza- és célhoz érésért a legjobb segítség!  Twitter A járm?veket vezet? emberek magatartására és a vezetés közbeni viselkedésére ható rengeteg tényez? közül az egyik az ID?JÁRÁS (hideg-meleg frontok, szél, légnyomás változás, vihar, tornádó)  és az ehhez igen szorosan kapcsolódó HOLDFÁZIS. Újhold: 05.22. - péntek - 19 óra 39 perckor volt. Telihold: 06.05. - péntek - 21 óra 12 perckor. - - Er?sen melegszik a F...


Tovább a teljes hírhez »

Aktuális dolgokban is az Autódoktor Fehér & F. B.T. a biztos, gyors és pontos segítség már 1993 óta! KORONAVÍRUS!!!!! Amennyiben valaki id?sebb 65 évesnél, vagy fiatalabb ugyan, de valamilyen krónikus betegsége van, vagy az immunrendszere gyenge, vagy semmi baja sincs..., na akkor NEM SZABAD MOST MÉG MEGFERT?Z?DNI!! TILOS e vírust tömegesen (nagy s?r?ségben) belélegezni. Fert?zött kézzel a szemhez, orrhoz, szájhoz nyúlni egyet jelent a vírus alaptulajdonságához való igazodással, az él? gazdaszervezetbe ...


Tovább a teljes hírhez »

Verseny és szellem, vezetési szemlélet. Kanyartechnika, járm? csúszáshatár, vészfékezés: itt végképp az Autodoktor Fehér & F. B.T. a segítség már 1993 óta! Twitter 1. Hungaroring, F1 pálya  Autós, motoros nyílt nap: a 2012. évt?l a Hungaroring Sport Zrt. szervezésében kerül sor az ilyen rendezvényekre.  Sok járm?vezet? mondja: azért nem jön ki a versenypályára, mert nincs elég gyors autója hozzá. Nem gyors autó kell, hanem megbízható, a Hungaroringen az F1 pályán els? sorban a vezetéstechnika...


Tovább a teljes hírhez »

Értékesítés (járm?vek, alkatrészek, gumik, egyéb): 1993 óta itt aztán pláne az Autódoktor Fehér & F. B.T. a precíz segítség! Twitter Know-how, új és professzionális autós termékek, alkatrészek: a Speciális termékek alatt. Új járm?vek: csak rendelésre. Segítünk a választásban is, mert ez mostanában már igen fontos kérdés. Használt járm?vek: A kocsi 2020.01.20-án ELKELT! HONDA Jazz Comfort 2017. novemberi.  Több kép: Autódoktor Fehér Az els? és magánszemély tulajdonostól: 2017 novemberi, úja...


Tovább a teljes hírhez »

A hazai járm?vek rendszámtábláin látható jelzések és a szmogriadó. Az Autodoktor Fehér & F. B.T. segítsége is jól jön már 1993 óta! Twitter 1. Az els?n és a menetirány szerinti jobb oldalon: - a régieken az országjelzés H jele és a piros-fehér-zöld színek, az újabbakon ez utóbbi helyett az EU kék logója.  2. A hátsón és középen esetenként még 2019 év végéig lehetett jelzéseket látni: a./  a m?szaki vizsga és a vizsgamatrica (felül és kör alakú) színeinek kapcsolata: - sötét zöld: a 2018. évben...


Tovább a teljes hírhez »

Exkluzív egyedi ritkaságok: 1993 óta az Autódoktor Fehér & F. B.T. a biztos segítség! Twitter I. Eredeti és Dél-Afrikából 1982 januárjában hozott 1981-s nyomtatású 1982-es plusz egy hónapos South Africa lapozható fali naptár eladó.      Tartalom: 13 db színes nagyméret? panoráma fotó eredeti színekkel (fedlap + 12 hónap), a természetben a hónapok szerinti id?járással látható különböz? helyszínek fotóival. Olyan kép is van, ami ma már nem létez? természeti tájat mutat (keleti parton egy l...


Tovább a teljes hírhez »

Korábbi aktualitások (2004 a kezd? dátum). Már régt?l is - 1993 óta - az Autodoktor Fehér & F. B.T. a segítség! Twitter - - A húsvét a keresztény világ legnagyobb ünnepe! 2020-ban a Covid-19 világjárvány miatt a locsolkodás, festett és hímes tojások ajándékozása elmaradt.Viszont az E-LOCSOLÁS m?ködött..., akár Magyarország vagy a világ összes hölgyét is meg tudom így locsolni ...   ITT- - ?sz és tavasz: a hajnali, kés? esti köd, nyálkás, vizes, t?leveles, faleveles utak. Tessék óvatosan közlek...


Tovább a teljes hírhez »