Környezetvédelem.
Itt is az Autódoktor Fehér & F. B.T. a segítség 1993. december 15-től!



E fontos témának egy pici szegmensében fogunk pár szót ejteni arról, hogy ki miért rongálja a Föld oxigénbázisát, növényvilágát, vízkészletét.
Ma még a növények termelik az oxigént.

2018. okt.01. hatállyal Olaszország több tartományában szigorítottak a szmog miatt, első sorban a régebbi dízel járműveket érinti a tiltás.Gépkocsival való utazás előtt mindenképpen érdemes az új rendelkezéseket tüzetesen áttanulmányozni.
Szintén e fenti naptól Brüsszelben is szigorítottak a feltételeken.
- -
Németországban a Szövetségi Közigazgatási Bíróság ítéletében - két német nagyvárosra vonatkozóan - kimondta, hogy a levegőminőség védelmében kitilthatók a dízel üzemű gépjárművek, továbbá kártérítés nem jár ezen járművek tulajdonosainak. Ez alapján a mostani kettő és a többi 15 helyi önkormányzat bármikor hozhat - sőt, intézkedési terveikbe építsenek bele - olyan rendelkezést, amiben megtiltják a szennyező kategóriába tartozó dízel gépjárművek használatát, ennek arányosnak és fokozatosnak kell lennie. Kivételek lehetnek, pl. bizonyos foglalkozási csoportok, helyi lakosság. Stuttgartot kötelezték, hogy első körben az Euro2 (vagy ez alattiak), az Euro3, az Euro4 kategóriás dízel járművek tiltása kerüljön sorra, majd 2019.09.01-től az Euro5 kategória is. (2018.02.26.)
- - - - - - - - - - - -
Magyarországon TARTÓSAN Budapest mellett számos városban volt és van szmogriadó 2017.01.23-tól. A forgalmi engedély V.9. rovata mellett látható szám dönti el, hogy lehet-e közlekedni a gépjárművel. Amennyiben nincs szám vagy 0, 01, 02, 03, 04, akkor tiltott a közlekedés. Ebben is jelentős változás lesz 2018. október 1-től, további - és a dízelautókra vonatkozóan jelentős - szigorítással (7-es, 8-as), majd 2019. okt. 1-től a 10-es és a 11-es kategóriák is tiltásra kerülnek.
- - - - - - - - - - - -
Párizsban 2017. január 15-től kizárólag az új környezetvédelmi matricával lehet közlekedni
, az igénylés sem egyszerű. Szmogriadó esetén ezek szerint lehet csak gépjárművel haladni vagy a tiltás miatt kényszerpihenőn lenni. 2020-ra kitiltják a franciák a dízelautókat az útjaikról.
- - - - - - - - - - - -
2030-ra az összes benzin- és dízel üzemű motorral szerelt járművet ki akarja tiltatni Európából az EU. A javaslat most készül, vita és elfogadás várhatóan 2017 tavaszán. (2016.10.11.) Van olyan EU tagország, ahol akár 2020-ban már teljes tiltás lesz a dízelüzemű kocsikra.
- - - - - - - - - - - -
Az USA szigorú környezetvédelmi előírásainak kijátszására - és ahogy a forgalomban történt méréseik igazolják, eddig sikeresen - törekedett több nagy német autógyártó cég. A nagynyomású befecskendezős dízelmotorokkal szerelt járművek emissziójának álló helyzetben történő alapjárati és fordulati mérésekor egy beépített áramköri rendszer szoftveresen beavatkozott a káros anyag kibocsátás gázösszetételének a kipufogó rendszer külső végén kiáramló, itt mérhető  eredményébe. 2015.09.22.
- - - - - - - - - - - -
Több egyéb európai (olasz is) és távol-keleti autógyártó is trükközött a káros anyag kibocsátás és a fogyasztási adatok magadása terén. Egy patinás japán márka akár le is húzhatja a rolót, ha gazdasági csődbe kerül. 2016.04.27.
- - - - - - - - - - - -
Németországban 4000 EUR az elektromos, 3000 EUR a hibrid kocsik utáni kedvezmény! Közel 1 milliárd eurót kívánnak az e-autózás fejlesztésére fordítani, mégpedig igen gyors tempóban.  2016.04.28.
- - - - - - - - - - - -
A hibrid, plug-in hibrid
, tisztán elektromos autó kérdésköre: komoly fejlesztésekbe kezdtek az autógyártók. A Toyota volt az élharcos a hibridek között, ma már minden valamire való autógyár palettáján található környezetbarát autó. Véleményünk szerint a dízel botrány nyomán kialakult helyzetben és az akkumulátorok fejlesztésének ütemének láttán lassan eldőlni látszik a kérdés: nyerni fog a levegőtisztaság és a légkör védelmében a tisztán zöld autó, a többi pedig esetlegesen a hosszú távú autózásra marad.
- - - - - - - - - - - -
Budapesten a BKK új flottájában napi használatba álltak az új hibrid buszok (2015.03.01.). Ideje lenne az összes régi dízel autóbuszt lecserélni, mert nagyon sok TONNÁNYI korom és mérgező finom por került és kerül a levegőbe évente ezen járművekből. A Várban és a Rózsadombon 20 elektromos busz állt forgalomba, 4 milliárd HUF kormányzati támogatással. (2016.06.-07.)
- - - - - - - - - - - -
London híres fekete taxi flottája hamarosan  elektromos autókra cserélődik. (2016.05.20.)
- - - - - - - - - - - -
A VW XL1 hibrid autója széria gyártásba került, a két ajtós, de nem is olyan kiskocsinak 0.9 liter gázolaj elég 100 km megtételéhez, persze úgy, hogy a 20 kilowattos villanymotor segítségével megtehető kb. 50 km is benne van. A 35 KW-os, 800 ccm körüli és két hengeres dízelmotor igen takarékos, az XL1
jelenleg a sorozatgyártásban előállított legtakarékosabb hibrid autó a világon. A friss példányokból pillanatnyilag csak flottakezelők és cégek kaphatnak majd és csak lízing konstrukcióban. (2013.02.)
Halkan megjegyezzük, hogy az ilyen robbanómotorokba arany árban mért motorolaj kell és gyakori olajcsere szükséges.
- - - - - - - - - - - -
Lassan terjed a villanyautó Magyarországon. A töltőállomások kialakítása lesz a legfőbb feladat, talán ezután jobban keresettek lesznek  a villanyautók, jelenleg 
ingyenes parkolás jár a zöld rendszámmal. A hibrid autókhoz sem jár állami támogatás, regisztrációs adó kedvezmény van, továbbá a zöld rendszám kiadása ezen erőforrású járművekhez szigorításra kerül. Megindul a töltőállomások telepítése: 2016. őszén a helyi önkormányzatok pályázhatnak vissza nem térítendő állami támogatásra. 1000 töltőhely kialakítására van lehetőség a megyei jogú városokban és a 15 ezer főnél nagyobb településeken. Budapest külön, továbbá a 23 kerülete is önállóan pályázhat. A hazai villanyautó elterjesztés első segítsége lehet az állami max 2 millió Ft támogatás - A Tesla nem fér bele ebbe a keretbe -, viszont 3 évig cserébe nem lehet eladni a kiszemelt e-autót.
- - - - - - - - - - - -
Jön az EURO 6 szabvány a dízel- és a közvetlen befecskendezésű benzinüzemű motorokra vonatkozóan. Az új típusjóváhagyású személygépkocsi gyártókra vonatkozó tervezett bevezetési határidő: 2014. szeptember.
- - - - - - - - - - -
2010-es rendelet szerint a fővárosban (és a vidéki nagyvárosokban) a szmogriadó riasztási szintjének elrendelése után nem a páros-páratlan rendszámok alapján lehet egyáltalán közlekedni a gépjárművekkel, hanem a 2016.01.01. előtt vizsgázott járműveknél  a hátsó rendszámtáblán alul lévő hatszögletű KV matrica színe dönt (a fekete és a piros kizáró ok), a 2016.01.01. után vizsgázottaknál a KEKKH nyilvántartása szerinti adatok a mérvadók (a járműveket a rendszeresített fix és mozgó KKEP felvételek alapján ellenőrzik). A fővárosban 2016-tól viszont szigorodott és a későbbiekben több lépcsőben  tovább szigorodik a rendelet, az erőforrás Euro besorolás alapján lehet majd csak közlekedni. 2016.03.10-től az Euro 2 (hazai 0-4) osztályba soroltak a kizáró ok.
- - - - - - - - - - -
A szálló port - szálló szilárd részecskéket - véleményünk szerint csak részben okozzák ( kb. 1/3 arányban ) a járművek kipufogó gázai. A dízel motorral felszerelt járművekből kijövő részecskék viszont szinte teljesen lefedik e részbeni szennyezést. A tapadós mikrorészecskékhez igen csak ragaszkodnak a természetes eredetű porszemcsék.
A dízelkorom egy olajos-tapadós elem. Normál esetben az utak felületére és a padkákra rakódik le, a járművek függőleges hátfalain is jól látható. A mikroszűrővel felszerelt dízelmotorok ilyen erősen szennyező anyagot nem bocsátanak ki, a szemcséket egy bizonyos mérethatárig kiszűrik.

1. A szilárd burkolatú utakra kiszórt síkosságmentesítő anyag száradás után istentelenül poroz, ha használják az úttestet: a kerekek és a menetszél kavarja fel az út felületéről a megszáradt anyagot. Szél esetén jármű sem kell hozzá.
2. A hazai építőipar és az ezeket kiszolgáló 10-20 tonnás teherjárművek kerekeiről rendes mennyiségű föld kerül a burkolatokra. Most nem lehet az utakat mosni, de seprőgépekkel azért lehetne utat tisztítani.
3. A fővárosi és környéki földkitermelő és lerakó helyeken 30-50 méteres a por, szintén a 10-20 tonnás teherautók miatt, ha innen kijönnek nedves időben, akkor 10-20 cm magas pornak való anyagot hordanak ki az utakra.  Száraz időben csak port hordanak ki, de a 0,5 cm-s réteg is állandóan felszálló-leszálló mozgásban van.
A dízelkorom a legalattomosabb szálló szilárd részecske fajta.
4. Számos fővárosi és vidéki alsórendű nem pormentes utat úgy alakítottak ki, hogy poros murvát terítettek a közlekedést szolgáló felületre. Ezen száraz időben még 10 km/óra sebességgel haladva is 1 métert meghaladó porfüggöny keletkezik a jármű után. A szél is felkavarja ezen csoda útburkolatok felületét.
5.. A szilárd alapanyagú és az olajfűtés is erősen légszennyező, sajnos a vezetékes gázfűtés alkalmazásakor is keletkezik valamennyi szálló por.

A legfontosabb: amikor aszály van és lesz, nincs elég gyakran hó, eső, pára, akkor minden megszárad, és ami nem szilárd, az porzik. Szélcsendes időben a Kárpát-medence ilyenkor is meg nyáron is egy porhalmaz. Nem véletlen, hogy nem csak Budapesten romlott drasztikusan a levegő minősége. Ja, mindenki percenként minimum 10 levegővételt tesz, a gyerekek és a csecsemők ennél jóval többet.
Ki hogy bírja a porterhelést, ez egyéni adottság kérdése. Egy biztos, nem a hosszú élethez vezető utat biztosítja a nem megfelelő emberi hozzáállás az életet biztosító levegőhöz ! ! !

Szmogriadó elrendelése, forgalomkorlátozás Magyarországon:

Budapesten szigorították a szmogriadó elrendelési küszöböt, 75 mikrogramm/köbméter elérésekor - tájékoztatási érték - a tájékoztatás jön, 100 mikrogramm/köbmétermél ha két egymást követő napon is ekkora vagy magasabb értékeket mérnek a mérőállomásokon ( min. 2 ), ekkor bevezetik a hátsó rendszámtáblán alul található KV matrica színe alapján a forgalomkorlátozást. Fekete és piros színű matrica kizáró ok: rendelet 2010.07.08., hatályba lépett 2010. július végén.
Kis szépséghibája a rendeletnek, hogy számos - pl. hatóságok, közúti tömegközlekedési eszközök, alapítványok, stb .- járműre nem vonatkozik. A fővárosban a legnagyobb légszennyezők a járművek között a BKV buszai.

Az emberi élet és egészség védelmére vonatkozó segítségnyújtók járműveire érthető a kivétel.

- - - - - - - - - - - - - -
A káros anyag kibocsátás nem elhanyagolható tényező és mivel egy speciális témáról van szó, ezért itt maradjunk csak az autóknál.

2009.

A kialakított zónák miatt valamennyi olyan járműre kötelező a speciális (finom por) matrica Németországban 2008. novemberétől (városokban, egyéb településeken), amelyek be kívánnak hajtani e zónák valamelyikébe. A zöld matrica jogosít a korlátlan használatra.
A matrica hiány az ilyen zónákban jelenleg 40 eurós büntetéssel járhat. A matrica visszavonásig érvényes.

Az egyik írásos üzembentartói szerződéssel rendelkező autónkon is található már ilyen matrica 2008. novembere óta.



Bizonyos járművek már nem kaphatnak matricát: ez az 1993.01.01. előtti első forgalomba helyezésű benzinüzemű, valamint a 1996.12.31. előtti első forgalomba helyezésű részecskeszűrő nélküli dízelüzemű járművekre vonatkozik.

Matricát Németországban lehet azonnal kiváltani az érvényes és EU szerinti forgalmi engedély bemutatásával. Ennek alapján döntenek arról, hogy milyen színű matricát kaphat vagy sem az autó.

Magyarországon is lehet spec. matricát rendelni, ezt a kérelmet is Németországban bírálják el, azaz nem azonnali a lehetőség.

Ez a cikk a Korábbi témák közül most ide kerül:
Dízelautók kitiltva! Forrás: VG.hu (2008.01.03.)

A levegőszennyeződés csökkentése érdekében több német város központjába kedd óta csak olyan dízelüzemeltetésű gépkocsik hajthatnak be, amelyek különleges katalizátorral rendelkeznek - tudósít az InfoRádió.

Berlin, Köln és Hannover belvárosába kedden már csak olyan autók hajthattak be, amelyeknek technikai felszereltsége megfelelt a környezetvédelmi előírásoknak.

A három nagyváros hadat üzent a légszennyező gépkocsiknak, kiváltképpen a még korszerű légszűrő ( megj. S.A: részecskeszűrő ) nélkül készült dízelmotoros járműveknek.

Az intézkedés érvényesítése óta a rendőrök Berlinben, Kölnben és Hannoverben árgus szemekkel figyelik a dízelautók szélvédőjét, ugyanis csak azok hajthatnak be a belvárosba, amelyek szűrővel is rendelkeznek, és erről az ablakra ragasztott zöld hatósági bizonyítvány tanúskodik.

Az intézkedés ellen vétőket egyelőre 25, később ennél jóval több euró bírság megfizetésére kötelezhetik. A normál vagy szuperbenzin üzemeltetésű kocsikra egyelőre nem vonatkozik a környezetvédelmi szigorítás. Az év folyamán további 20 város akarja követni Berlin, Köln és Hannover példáját.

Kommentárunk: tessék megnézni a hazai városok útjait, a főutakat és ezek szegélyeit. Iszonyatosan koszosak, egy kisebb eső után már nagyon látszik a feketeség, a kocsikra is bőven jut belőle. Ráadásul száraz állapotban e kosz igen mérgező.
Nem véletlen, hogy Svájc bizonyos helységeibe kizárólag villanyhajtású járművel lehet "motorizáltan" behajtani.

A hazai helyzet e két országéhoz képest több fényévnyi távolságra van.
- - - - - - - - - - - -
Légszennyezés IV.

Haladék az autógyáraknak. Forrás VG.hu 2008.12.03.

Az EP engedett a Co2-kibocsátás visszafogását célzó követeléseiből.

Haladékot kapott az autóipar.

Kompromisszum. Az autógyárak számára némileg könnyített formában született meg a kompromisszumos megállapodás hétfőn késő este a személygépkocsik szén-dioxid-kibocsátásának csökkentéséről az Európai Parlament és a tagállamok képviselői között. E szerint 2012-re nem kell valamennyi új autó emisszióját 130 g/km-re csökkenteni, amint azt egy évvel ezelőtt az Európai Bizottság javasolta. Ebben az évben még csak arra kötelezik a gyártókat, hogy az eladott új járművek 65 százaléka feleljen meg a normának. Az arány fokozatosan emelkedne, s 2015-re érné el a 100 százalékot.
A kompromisszumban enyhítették a megadott célszámokat el nem érő autógyárakra kirovandó büntetési tételeket is (lásd a táblázatot). Egyes elemzők máris úgy számítják, jó néhány cégnek olcsóbb lehet kifizetni a büntetést, mint rengeteg pénzt beleölni a kibocsátás gyors csökkentését lehetővé tevő technológiák kifejlesztésébe.
A változtatások elsősorban a német márkáknak kedveznek, amelyek hagyományosan nagyobb teljesítményűek és nehezebbek, így több CO2-t bocsátanak ki, mint francia vagy olasz versenytársaik. A 2006-os emissziós adatok értelmében a német gyáraknak átlagosan 49 százalékos lefaragást kell végrehajtaniuk a célok eléréséhez, az olaszoknak és a franciáknak csak 15 százalékosat.
Az EU szén-dioxid-kibocsátásának 10 százaléka származik a személygépkocsikból, ezért az autógyáraknak kulcsszerepük lehet a globális felmelegedés lassításában. Ez persze nem megy ingyen: a bizottság becslései szerint az új autók átlagosan 1300 euróval lesznek drágábbak a szigorúbb emissziós előírások miatt (igaz, Brüsszel ezt az adatot még saját javaslatára s nem a most elfogadott kompromisszumra számolta ki).
Az autóipar a kemény klímavédelmi előírások nélkül is nagy bajban van, hiszen a globális válság a pénzügyi szektoron kívül talán ezt az ágazatot sújtja a legnagyobb mértékben. Bennfentesek szerint az EP-ben a hangulat korábban sokkal „zöldebb” volt, s a környezetvédelmi szempontok azzal párhuzamosan szorultak kissé a háttérbe, hogy az elmúlt hetekben sokat romlottak a makrogazdasági kilátások.
A környezetvédő civilszervezeteknek nem tetszik a kompromisszum. Sigmar Gabriel német környezetvédelmi miniszter azonban megvédte a megállapodást, mondván, a globális felmelegedés szempontjából gyakorlatilag mindegy, hogy 2012-re vagy csak 2015-re érik el a célul tűzött emissziós szintet. Martin Callanan brit néppárti EP-képviselő pedig úgy vélte, sikerült jó egyensúlyt találni a környezetvédelem és az autóipar szempontjai között. Bloomberg,Reuters, Spiegel.de, Welt.de


CO2-célok és szankciók
(újonnan forgalomba hozott személyautókra)
Az átlagos CO2-kibocsátást 130 g/km-re kell leszorítaniuk a gyártóknak
Minden gyártó flottája 65 százalékának meg kell felelnie e célnak 2012-re
2013-ra már a flották 75 százalékának kell teljesíteni az előírást,
2014-re 80, 2015-re 100 százalékos teljesítés az előírás
A kibocsátáscsökkentés zömét a motor és a sebességváltó hatékonyságának javításával, illetve a jármű tömegének csökkentésével kell elérni
7 g/km-nyi emissziómérséklést „ökoinnovációval” is el lehet érni (például napelemeknek a jármű tetejére szerelésével)
További 10 g/km kibocsátáscsökkenés jön 2015-re egyéb forrásokból
Az átlagos kibocsátás 2015-re 120 g/km lesz (jelenleg 158)
2020-ra az átlagos kibocsátást 95 g/km-re kell csökkenteni
2014-ben döntik el, pontosan hogyan kell elérni a 2020-as célt
2018-ig évente és autónként 5 euró a büntetés az előírást meghaladó kibocsátás miatt az első gramm túllépésért, 15 a másodikért, 25 a harmadikért
3 grammnál nagyobb túllépés után grammonként 95 euró a büntetés
2018 után minden egyes gramm túllépését 95 euróval büntetnek

- - - - - - - - - - - -
Befutott az üzemanyagcella? Forrás Tőzsdefórum Online (2008.10.15.)

A hidrogénhajtású járművek forgalmazása eddig nem tartozott a sikertörténetek közé. Azonban mostantól ez megváltozhat - köszönhetően a Bizottság egy milliárd eurós támogatási programjának. Az október 13. és 15. között az érintett felek számára megszervezett egyeztetéseken hivatalosan is elindították az Üzemanyagcellás és Hidrogénalapú Közös Technológiai Kezdeményezést (FCH JTI).

Brüsszelben megtartott három napos konferencia célja - az érintett felek egy asztalhoz ültetésén kívül - az volt, hogy megállapodjanak az Unió által létrehozott Közös Technológiai Kezdeményezés részleteiről.

A JTI egy PPP-típusú (a köz- és a magánszférát is bevonó) kezdeményezés, amely az együttműködés legmegfelelőbb formája a jelentős anyagi forrásokat igénylő kutatások esetén, amilyen az üzemanyagcella kutatása is. A finanszírozás így a jövőben megoszlik az Európai Bizottság Hetedik Keretprogramja (FP7) és egy ipari ernyőszervezet, a New IG között, amely az iparág 66 szereplőjét képviseli. A 2013-g terjedő szakaszban a kezdeményezés közös büdzséje eléri az egymilliárd eurót.

Az üzemanyagcellát sokan a jövő technológiájának tartják, mivel használata környezetbarát. Jelentős akadályok merültek fel azonban az előállítása során, különösen a hidrogénalapú tüzelőanyag cellák esetében (sokszor maga az előállítás több energiát használ fel, illetve veszélyes is lehet).

Az Unió kezdeményezésével biztosítani kívánja a kutatáshoz és gyártáshoz szükséges forrást, konkrét célkitűzése pedig, hogy 2020-a a technológia tömegtermelésbe menjen át. Az autógyártás terén ennek legnagyobb akadálya eddig az volt, hogy nem létezett egységes európai típus-jóváhagyási rendszer. Azonban szeptemberben az Európai Parlament is a harmonizáció mellett állt ki.

A brüsszeli konferencián Janez Potocnik, tudományért és kutatásért felelős szlovén biztos kijelentette: "Az ilyen eredményorientált tudományos projektek támogatásával azt tesszük, amiről beszélünk: az új technológiák kifejlesztése ugyanis nélkülözhetetlen, ha el akarjuk érni a klímaváltozás és az energiahatékonyság terén kitűzött céljaink." A biztos még hozzátette: "Ez elkötelezettséget kíván a felek részéről".

Ezt bizonyítandó az érintett felek október 8-án bejelentették, hogy 28,1 millió eurót szánnak az első szakaszra. Ezt többek között a szállításhoz és újratöltéshez szükséges infrastruktúra kiépítésére, a hidrogén termelésének és tárolásának megoldására, illetve az első piacok megteremtésére fogják felhasználni.

( Forrás: euractiv.hu )

- - - - - - - - - - - -
2008.06.16-án bemutatták a hazai fejlesztésű hibrid autó első működő példányát, Solo néven (egy sor ülés, 3 fh.).
Egy vidéki kht berkein belül folyik a fejlesztés több éve már. A sorozatgyártást 2-3 éven belül lehet talán megkezdeni, Duo lesz a neve (két sor ülés).

- - - - - - - - - - - -
Sürgősen javítani kell a levegőminőséget. Forrás: Tőzsdefórum Online (2008. június 4.)

A légszennyezés csökkentésének tervszerű programozása országszerte nem megoldott, annak ellenére, hogy erre jogszabály ír elő kötelező feladatokat az önkormányzatok részére- áll a Green Capital közleményében. A közlemény szerint mérések nélkül is nyilvánvaló, de a részletes monitoring eredménye és adatai is alátámasztják: Budapest levegőjének kifogásolható minősége veszélyezteti a városban élő és dolgozó emberek egészségét, valamint rongálja a természetes és az épített környezetet.

Budapesten sajnos eddig semmilyen érezhető intézkedés nem történt a szálló por okozta szennyezettség csökkentése érdekében-áll a Green Capital közleményében.

A szennyezettség növekedése várható, hiszen a tömegközlekedés leépítése (például a BKV szolgáltatási színvonalának csökkenése, a járatritkítás, a járműpark állapota), az utak állapota, a felújítások elhanyagolása, majd a kampányszerű, nem összehangolt felújítása, ezáltal a közlekedési dugók növekvő mértéke mind-mind ezt a megállapítást támasztja alá- mondta Őri István igazgató.

A Green Capital által javasolt intézkedések között szerepel a PM 10 szennyezőanyag mielőbbi bevonása a szmogriadó rendszerébe, a főváros zónákra osztása, a védett területekre behajtási tilalom elrendelése bizonyos járművek számára, a legvédettebb belső zónákban csak a kerékpáros- és a gyalogosforgalom engedélyezése, a belső kerületekben a behajtási (út)díj bevezetése.

További javasolt intézkedések: az utak, és főként a villamospályák rendszeres és hatékony takarítása, illetve magas szennyezettség esetén habozás nélkül forgalomkorlátozó intézkedések bevezetése.

Ma a "leglátványosabb", legérzékelhetőbb nagyvárosi levegőminőségi probléma a PM 10, azaz a 10 mikrométernél kisebb átmérőjű szálló porrészecskék levegőben mért magas koncentrációja. Magyarországon a PM 10 határértékeket 2001-ben vezették be az európai uniós szabályozás alapján, megfelelő türelmi idővel.

Két határértéket rögzít a jogszabály: az egyik a 24 órás határérték; ez jelenleg 50 μg/m3, és egy évben 35-ször léphető túl - 2008-ban ez az év első 53 napja alatt megtörtént; ugyanakkor a 75 μg/m3 érték egyszer sem léphető túl. A másik típus az éves határérték, ami 40 μg/m3.

A finom szálló por okozta légszennyezés egyik fő okozója a közlekedés, ezen belül a rossz minőségű dízelmotorok. Hazánkban elterjedtek a dízelmotoros gépjárművek, ezért nagy közlekedési terhelésű pontokon rendszeres a szálló porra vonatkozó levegőminőségi határértékek túllépése. Fűtési időszakban erre még rárakódik a háztartások okozta terhelés. Szintén a közlekedéshez kapcsolódik az utak és a villamossínek nagyon ritka takarítása, ez is egy óriási helyi forrás, hiszen az itt lerakódott por újra és újra felkeveredik. Nem kedvez a porszennyezettség csökkenésének az a tény sem, hogy a tömegközlekedés aránya romlik, és egyre nagyobb az egyéni gépjárműforgalom.

A PM 10 regionális szennyező. Nagy távolságokra terjed, ezért helyi intézkedésekkel nem teljesen oldható meg a szennyezettség csökkentése. Ebből is következik, hogy szinte valamennyi EU-tagállamnak problémája van ezzel a szennyezővel, és minden tagállamban a nagyobb városokban (mivel döntően ott történnek mérések) a PM 10 túllépi a határértéket. A nemzetközi adatokhoz viszonyítva a magyarországi szennyezettség a középmezőnyben van. Meg kell jegyeznünk, hogy magyarországi viszonylatban is ez nem csak a főváros, hanem a vidéki városok problémája is. A PM 2.5 is használatos.

- - - - - - - - - - -
Korábbi témák:

1. (Forrás: eurohirek.hu, 2006. 07.)

Új környezetszennyezési standardok bevezetését fontolgatja az Európai Bizottság: a 2008-tól alkalmazni kívánt feltételrendszer alól egyetlen négykerekű jármű sem lesz kivétel, a sportjárművek sem. A járművek új környezetszennyezési korlátozásairól - az úgynevezett Euro 5 - kezdeményezett vitát az Európai Bizottság. Az Euro 5 ezúttal kiterjedne a sportjárművekre és a 2500 kilogrammosnál nagyobb négykerekű járművekre is.

" A jelenlegi szabályozások kiskapukat kínálnak a sportjárműveknek, ezeket szeretnénk bezárni. Az egyeztetések 2006. szeptember 9-ig folynak " - nyilatkozta egy bizottsági szóvivő.

Szakemberek szerint a szigorúbb szennyezőanyag-kibocsátási korlátozások nemcsak a lakosság egészségére és a környezetvédelemre lesznek jó hatással, de az iparnak is hasznára válnak, hiszen világos perspektívákat kínálnak, ugyanakkor a szabályok elegendő időt biztosítanak az új kibocsátási standardokra való felkészüléshez.

A javaslat szerint 80 százalékkal kell csökkenteni a dízelautók gázkibocsátását - ez a jelenlegi technológiák mellett csak költséges szűrőberendezéseknek a kipufogócsőre szerelésével valósítható meg.

A dízelautók makrorészecske-kibocsátását a jelenlegi kilométerenkénti 25 milligrammról 5 milligrammra kell csökkenteni, a nitrogénoxid kibocsátást 20 százalékkal kell mérsékelni. A benzines gépkocsik esetében a nitrogénoxid- és a szénhidrogén-kibocsátásnak 25 százalékkal kell csökkennie.

- - - - - - - - - - -
2. (Forrás: VG.hu, 2006.08.30.)

Légszennyezés I.
 

Az EU-n forgalmazott új autók átlagos szén-dioxid-kibocsátása 1995 óta egynyolcadával csökkent – állapítja meg 2006.09.29-én közzétett jelentésében az Európai Bizottság. Günter Verheugen bizottsági alelnök szerint a gyártók „ folyamatos és jelentős előrehaladást értek el, de a helyzet még nem kielégítő ”. A cégek ugyanis azt vállalták, hogy 2008–2009-re 25 százalékkal fogják vissza a CO2-szennyezést. Vagyis a hátralévő években éppen akkora fejlődést kellene elérniük, mint amennyit tíz esztendő alatt.
Ez meglehetősen valószínűtlen. Évi négyszázalékos csökkenésre lenne szükség, amire még nem volt példa az iparág történetében. Ezért a bizottság a jelentés közzétételével egy időben azzal fenyegette meg a cégeket, hogy jogszabállyal kényszeríti őket eredeti önkéntes vállalásuk betartására – számol be a Rapid. Az EU azt a célt tűzte maga elé, hogy legkésőbb 2012-re 120 gramm/ kilométerre csökkenjen az új személygépkocsik CO2-kibocsátása. Ehhez azonban alighanem arra is szükség van, hogy a gyártók által 2008–2009-re önként vállalt 140 g/km-es érték teljesüljön. Tavaly 160 g/km-l tartottak a cégek. A csökkenés folyamatos (2004-n még 162 g/km volt az átlag), de nem elég gyors.
A kibocsátás gyorsabb visszafogása azért is fontos lenne, mert az Európai Unió ígéretet tett teljes szén-dioxid-emissziójának 8 százalékos csökkentésére 2012-g az 1990-s szinthez képest. Ennek a célnak a teljesülését éppen a közlekedési szektor katasztrofális teljesítménye hátráltatja leginkább. Ebben az ágazatban 1990 és 2004 között 32 százalékkal még nőtt is a CO2-kibocsátás, ez a legrosszabb adat a nagy szén-dioxid-szennyező szektorok között.

- - - - - - - - - -
3. (Forrás: VG.hu, 2006.10.25.)

Légszennyezés II.

Vonakodnak csökkenteni a szén-dioxid kibocsátást a vezető autógyártók

A vezető autógyártók - köztük a Nissan, a Volkswagen és a BMW - súlyos lemaradásban vannak a gépjárművek üzemanyag-felhasználási hatékonyságának javításában, amire azért lenne szükség, hogy teljesíteni tudják a klímavédelemmel kapcsolatos uniós célkitűzéseket - derül ki egy szerdán közzétett jelentésből.

A brüsszeli központú Európai Közlekedési és Környezeti Szövetség (T and E) megbízásából készített jelentés szerint az eladások tekintetében Európában legjelentősebb 20 autógyártó háromnegyede esetében figyelhető meg, hogy a hatékonyság-javítás nem kellő ütemű ahhoz, hogy teljesüljenek a klímavédelmi célkitűzések, amelyekről a gyártók önkéntes megállapodásokat kötöttek az EU-l. Az önként vállalt célkitűzések szerint - amelyek kapcsán az EU azzal fenyeget, hogy kötelezővé teszi ezeket, ha az autógyártók nem teljesítik a normát - az Európában értékesített új autók esetében kilométerenként 140 grammra kellene csökkenteni a széndioxid-kibocsátást 2008-g.

A jelentés szerint az új autók széndioxid-kibocsátásának csökkentésében a Nissan teljesítménye a legrosszabb Európában, utána következik a Suzuki, a Mazda, az Audi, a Volvo, a BMW és a Volkswagen. Az említettek esetében a széndioxid-kibocsátás csökkentése mindössze fele olyan ütemű, mint amire szükség lenne a vállalások teljesítéséhez. Európában a Fiat szerepel a legjobban, mögötte áll a Citroen, a Renault, a Ford és Peugeot. A jelenlegi teljesítmény alapján mind az ötnek esélye van arra, hogy teljesítse a 2008-as előirányzatot - állítja a jelentés.

" Az előirányzatok nyilvánvalóan teljesíthetők, de a szükséges előrelépéseket soha nem fogjuk megtenni, ha a vállalatok 75 százalékának esetében az önkéntes vállalások teljesítésének elmulasztása büntetlen marad " - véli Aat Peterse, a T and E egyik tisztségviselője, aki felszólította az EU-t, hogy " mondjon búcsút az önkéntes vállalásoknak ", és vezessen be kötelező előírásokat. (Reuters/AFP-EU - Strasbourg/Brüsszel)

Kommentárt is fűzünk ehhez a cikkhez:

- mivel a jármű fenntartási költségében a legnagyobb tétel a mozgatásához szükséges üzemanyagra fordított összeg, ezért a felhasználó szemszögéből nézve sem mindegy, hogy mennyi felesleges anyagot használ el a motor.

Itt ezért erősen találkozik a keveset fogyasztó jármű és a felhasználói igény.

A fejlesztések viszont óriási pénzeket igényelnek a járműgyártóktól, ezért áll elő az a helyzet, hogy - előírt kötelezettségek híján - nem mindenki tekinti olyan fontos feladatnak a motorok hatásfokának a növelését. E mellett ráadásul olcsóbban lehet piacra dobni a kiélezett versenyben a kevésbé takarékos járműveket, ezért nagy a döntéshozók felelőssége a mihamarabbi kötelezően előírt standardok bevezetésében.

Tegye mindenki a szívére a kezét, kit érdekel jelenleg a vételáron és a felszereltségen kívül a kibocsátott káros anyag mutató a dokumentációban?

A használt jármű piac pedig csak az árról szól.

- - - - - - - - - -
4. (Forrás: euraktiv.hu, 2007.02.07.)

Légszennyezés III.

Heves vitáknak vet véget az Európai Bizottság azzal a döntésével, amely szerint szerdától (2007.02.07.) kötelező széndioxid-kibocsátási kvótát kell teljesíteniük az európai járműgyártóknak. Erről Stavrosz Dimasz környezetvédelmi biztos tájékoztatta az euractiv.com internetes hírportált.

A Bizottság tagjai 2007.02.07-n látják el kézjegyükkel azt az okiratot, amelynek célja 2012-g 130g/km-re csökkenteni a széndioxid-kibocsátási limitet.

A jogszabály azt követően született meg, hogy egyértelművé vált: a gépjármű-gyártók képtelenek teljesíteni önként vállalt kötelezettségüket, amely szerint 2008-2009-re 140g/km-re kellett volna csökkenteniük a járművek széndioxid-kibocsátását.

A 130 g/km-s javaslat kompromisszum a Dimasz-féle eredeti javaslatban szereplő 120g/km-z képest, ám véget vet a Günther Verhaugen iparügyi biztossal folytatott disputának. Verheugen a német autóipar pártjára állt, elfogadva azt az érvet, hogy a kötelező gázkibocsátási kvóták hátrányosan érintik a gazdaságot, és munkanélküliséget okoznak.

A jogszabály mellé részletes hatástanulmány is készült az intézkedéseknek a munkaerőpiacra és az iparra várható hatásáról.

" Különböző lehetőségek közül lehet majd választani, a törvényt oly módon kell majd alkalmazni, hogy az minden autógyártó vállalattal szemben méltányos legyen. Fontos, hogy a jogszabály Európa minden termelőjét egyformán kezeli majd, nem kreál versenyelőnyt senkinek " - hangoztatta Stavrosz Dimasz. A biztos e szavakkal elsősorban Angela Merkel német kancellárt igyekezett megnyugtatni, aki amiatt aggódik, hogy a kötelező szabályozás hátrányosan érinti a német autógyártókat, amelyek nagyobb fogyasztású, és így több széndioxidod kibocsátó járműveket termelik.

A járművek széndioxid-kibocsátásának szabályozása egy héttel a kőolajfeldolgozó iparág hasonló szabályozási javaslata után került terítékre. A 2007. január 31-n ismertetett üzemanyag-standardok célja 2020-g 10 százalékkal csökkenteni a széndioxid kibocsátását a termék teljes életciklusa - a benzin és dízelolaj finomítása, szállítása és fogyasztása - során.

EU to forge ahead with car-emissions cap - EurActiv.com




Mostani akció << Speciális termékek. '93-tól az Autódoktor Fehér & F. B.T. a gyors segítség! Nem akciós: 1. 7 db B10 kategóriás szgk. és 1 db B05 kategóriás tgk. KGFB. 2. 2018.12.31. határnapig know-how átvételi lehetőség jármű fenntartók és szervizek részére. Gyorsuló tempóban cserélődnek le a belső égésű erőforrásokkal hajtott gépjárművek. Ebben a gyorsan változó helyzetben tudunk segíteni a talpon maradáshoz. A know-how partner többek között jogosulttá válik az autodoktor.hu, az autodoktor.eu d...


Tovább a teljes hírhez »

Közlekedsz? Bizonyítottan már 1993-tól az Autodoktor Fehér & F. B.T. a balesetmentes hazaérésért a legjobb segítség!  A járműveket vezető emberek magatartására és a vezetés közbeni viselkedésére ható rengeteg tényező közül az egyik az IDŐJÁRÁS (hideg-meleg frontok) és az ehhez szorosan kapcsolódó HOLDFÁZIS. Újhold 10.09. - kedd - 06 óra 49 perckor volt. Telihold 10.24. - szerda - 18 óra 46 perckor lesz. - -  Erősen melegszik a Föld klímája,  2016 a legmelegebb év volt az emberiség földi ...


Tovább a teljes hírhez »

Aktuális dolgokban is az Autódoktor Fehér & F. B.T. a biztos, gyors és pontos segítség már 1993 óta! A már kopottas nyári gumik így szezon végén nagyon balesetveszélyesek! Amit használnak, az kopik (romlik)! Az esős idő nem olyan, mint a száraz! Az októberi melegebb délutáni időjárás nagyon szép. Még az is előfordulhat, hogy az ősz rövid lesz és a tél lesz hosszú. A levegő minősége főleg a nagyvárosokban nagyon rossz a szálló por miatt! - - 2018 július 01. kezdettel Franciaországban az olyan főútvonalak...


Tovább a teljes hírhez »

Verseny és szellem, vezetési szemlélet. Kanyartechnika, jármű csúszáshatár, vészfékezés: itt végképp az Autodoktor Fehér & F. B.T. a segítség már 1993 óta! 1. Hungaroring, F1 pálya  Autós, motoros nyílt nap: a 2012. évtől a Hungaroring Sport Zrt. szervezésében kerül sor az ilyen rendezvényekre.  Sok járművezető mondja: azért nem jön ki a versenypályára, mert nincs elég gyors autója hozzá. Nem gyors autó kell, hanem megbízható, a Hungaroringen az F1 pályán első sorban a vezetéstechnikai tudás s...


Tovább a teljes hírhez »

Értékesítés (járművek, alkatrészek, gumik, egyéb): 1993 óta itt aztán pláne az Autódoktor Fehér & F. B.T. a precíz segítség! Know-how, új és professzionális autós termékek, alkatrészek: a Speciális termékek alatt. Új járművek: csak rendelésre. Segítünk a választásban is. Használt járművek: - - -  Használt autós tartozékok: Autódoktor garancia, felszereléssel is.1. 2 db 175/65/14 T Uniroyal M-S plus 6 téli gumiabroncs, 9.5-10 mm profilmélységgel. Ár: 5500 Ft/db2. 1 db 175/65/14 T Uniroyal M-S plus ...


Tovább a teljes hírhez »

A hazai járművek rendszámtábláin látható jelzések és a szmogriadó. Az Autodoktor Fehér & F. B.T. segítsége is jól jön már 1993 óta! 1. Az elsőn és a menetirány szerinti jobb oldalon: - a régieken az országjelzés H jele és a piros-fehér-zöld színek, az újabbakon ez utóbbi helyett az EU kék logója.  2. A hátsón és középen esetenként 2019-ig: - a műszaki vizsga és a vizsgamatrica (felül és kör alakú) színeinek kapcsolata: - piros : a 2015. évben már régen lejárt,- sötétkék : 2016-ban már szintén rég ...


Tovább a teljes hírhez »

Exkluzív egyedi ritkaságok: 1993 óta az Autódoktor Fehér & F. B.T. a biztos segítség! I. Eredeti és Dél-Afrikából 1982 januárjában hozott 1981-s nyomtatású 1982-es plusz egy hónapos South Africa lapozható fali naptár eladó.      Tartalom: 13 db színes nagyméretű panoráma fotó eredeti színekkel (fedlap + 12 hónap), a természetben a hónapok szerinti időjárással látható különböző helyszínek fotóival. Olyan kép is van, ami ma már nem létező természeti tájat mutat (keleti parton egy laguna......


Tovább a teljes hírhez »

Korábbi aktualitások (2004 a kezdő dátum). Már régtől is - 1993 óta - az Autodoktor Fehér & F. B.T. a segítség! A húsvét a keresztény világ legnagyobb ünnepe! - - Advent. Adventi időszak: az Úr eljövetelére való várakozás. Az advent szó jelentése: eljövetel,  a latin „adventus Domini” kifejezésből származik, ami annyit tesz: „az Úr eljövetele”. Hit, remény, öröm, szeretet. - - Pünkösd. A pünkösd a húsvét utáni 7. vasárnapon és hétfőn tartott keresztény ünnep, amelyen a ker...


Tovább a teljes hírhez »