Korábbi aktualitások (2004 a kezdő dátum).
Már régtől is - 1993 óta - az Autodoktor Fehér & F. B.T. a segítség!



A húsvét a keresztény világ legnagyobb ünnepe!

- -
Advent. Adventi időszak: az Úr eljövetelére való várakozás. Az advent szó jelentése: eljövetel,  a latin „adventus Domini” kifejezésből származik, ami annyit tesz: „az Úr eljövetele”.
Hit, remény, öröm, szeretet.
- -
Ősz: a hajnali, késő esti köd, nyálkás, vizes, faleveles utak. Tessék óvatosan közlekedni! ALAPSZABÁLY MOST IS: csak a belátható útszakaszon lehet biztonsággal és vészhelyzetben baleset mentesen megállni! Ködben a belátható útszakasz csökken le, de drasztikusan! Jó gumiabroncsok, hibátlan fékrendszer, jó vezetéstechnikai tudás!!! Balesetek, okok: többségében a köd, a szitáló eső, a rendes eső miatti csúszós utak - jóval hosszabb fékút(!) - és a már kopottas nyári gumik, a nem megfelelő vezetéstechnika alkalmazása, azaz a még megfelelő vezetéstechnikai tudás hiánya.
Ismétlés: az úton lévő falevelek, az átjárókban a sínek, a macskaköves utak vizesen vagy nyálkásan szinte a jéggel egyenértékűek.

Sajnos ami kopik, az egy idő után balesetveszélyessé válik. Sokan úgy gondolják, hogy még kihúzzák a téli szett felrakásáig. Senki ne nézze a kopásjelzőt az abroncsokon, mert az semmire sem jó, max. arra, hogy hamis érzetet keltsen.
Az ősz is igen csapadékos, azaz az 1-2 mm mély bordázattal csak az aquaplaning (megúszás, felúszás) jelenséget lehet előhozni, azaz nincs lehetőség a kormányzásra és a megállásra sem! Száraz úton is jelentős a fékút növekedés! A még 3-4 mm mély rece esetén is jelentős sebesség csökkentéssel lehet csak biztonsággal közlekedni, akár száraz, akár nedves az út felülete. Az úton álló és pláne a hosszanti feltüremkedett bordákban összegyűlt mélyebb vízben simán megúsznak a kopott abroncsok. Gumi típus és\vagy gyártó függvénye, de ahogy kopnak, úgy keményedik a futófelület is, ezzel egyre rosszabb tapadást hozva elő. Némelyik márkánál hangok jelzik gördülés közben a megkeményedést.

- -

Jóval melegebb volt a június, a július és az augusztus is a megszokottnál! Az egész nyár forró volt! Sorra dőltek meg a napi meleg rekordok!
KÁNIKULA, 2017 első, második, harmadik, negyedik, ötödik és hatodik HŐHULLÁMA is megvolt már!  Lezárásként és néha közben is óriási viharok, szupercellák, légzuhatagok! Néha napi hideg rekord is volt...
- -
A gumiabroncsok is nehezen viselik a meleget. Az UV sugárzás sem élettartam növelő. A légnyomást ilyenkor elég nehéz jól eltalálni, mert azt hidegen kellene (környezeti hőmérsékleten indulás előtt) beállítani. Az autósok többsége a benzinkutaknál szokta elvégezni vagy elvégeztetni az ellenőrzést. Ekkor már üzemi hőfokon lévő gumival érkezik a helyszínre a kocsi és a mért értékek nem valósak - az alap gyári adatokhoz képest - már. Ilyenkor az a szabály, hogy 2-3 tizeddel magasabb értékre kell beállítani a gyár által megadott - hideg állapotra vonatkozó - adatokhoz képest. A légnyomásmérőt kezelő segéderőre ne hallgasson, főleg ne engedje leengedni a légnyomást a gumikból. Hölgyek által használt autókon található gumiabroncsokon rendszeresen lehet látni az alacsony légnyomással történt autózás következményeit.
A gumiabroncsok minősége is sokat jelent a nyomásbeállításkor, van olyan gumimárka, amit akár több tizeddel is magasabbra lehet állítani hidegen is, mégsem kopik rendellenesen. Ilyenkor a gördülő ellenállás ezért jóval kevesebb lesz, ezzel párhuzamosan a hajtólötty © felhasználás is csökken. A gumik oldalán lévő feliratokat érdemes megnézni, mert a maximális terhelés mellett a hidegen beállítható maximális nyomásérték is megtalálható, szgk. abroncsnál esetenként 3.5 bar értékre is... Több egyéb portálon olyan teszteket is olvastunk, amik szerint semmit sem érnek az energia takarékosnak mondott gumik. Ezzel mi nem értünk egyet! Az energia takarékos gumiknál a mindig nagyobb guminyomás fenntartása mellett az éles szegélyekre való felhajtásra kell nagyon figyelni (a szög 45 foknál soha ne legyen kisebb), mert ezek erre valóban nagyon érzékenyek, ezt viszont egyik "tesztelő" sem írta le.

- -
Ősz-Tél váltáskor: késő este, reggelente és hajnalban erősen hideg van, akár páralecsapódással párosulva. Ez a páraréteg ha megfagy, akkor és ott nagyon csúszós jégfilm tud kialakulni, a csak 5 m hosszú útszakasz fagyott felszínnel biztos "elcsúszást" jelent nyári gumikkal. Felüljárók, hidak! Ónos eső!
A még 5-6-8 mm bordamélységű nyári gumi is pattogóssá válik ilyenkor, mivel a hidegben megkeményedik.
Nincs vita, aki télen autózni akar - és természetesen biztonsággal - csak a lágyabb keverékű téli gumiszettet használja.
A prémium kategóriás nyári gumik sem alkalmasak 7 °C alatti aszfalt hőmérséklet esetén száraz-nedves vagy nedves-latyakos burkolaton a tartós használatra, a nem ebbe a kategóriába tartozó abroncsokról ne is beszéljünk.
A falevelekkel borított útfelület a jeges burkolattal szinte azonos "tapadást biztosít".
Örök vitatéma a laikusok között, hogy kell vagy nem kell a téli gumi? Aki nem autózik, annak nem kell. Aki autózik, az tudja, hogy az úttest és a kocsi között hidegebb időben a megfelelő tapadást a lágyabb keverékű gumiabroncs biztosítja csak, ráadásul a lamellás bordás futófelület-szerkezete miatt erre találták ki. Ez nem pénz lenyúlása az autósoktól a gumigyárak részéről, viszont természetesen vannak gagyi téli gumik is.
Téli gumik felszerelése, zárak kezelése, ablakmosó folyadék kérdésköre.
+ 7 °C-s vagy ez alatti aszfalthőmérséklet esetén a nyári gumikeverék már a tapadásának a felét elveszti, mert megkeményedik. A téli keverék sokkal lágyabb, ezért nem keményedik meg. A vezető, ha figyelmes, érzi is, hogy pattogósabb lett a kocsi a hidegebb idő beálltakor.
Hajnalban, kora reggel, este, éjjel közlekedőknek már itt van az idő a cserére, nem csak a hegyvidéken élőknek. Az alpesi országokban már korábban felkerültek a járművekre a téli felszerelés ezen tartozékai. A lehűlés, az eső, a havas eső és a hó miatt hirtelen megváltoznak a látási, az utakon a tapadási viszonyok. A kopott nyári gumik az aquaplaning jelenségre - vízen megúszásra - igen csak hajlamosak!
Az úttest felületén esetlegesen meglévő hosszbordák ilyenkor vízzel telve különösen veszélyesek, jeges útszakaszokon a nyári gumi semmit sem ér.
A távirányítással nyitható autók kulcsnyílásait is érdemes befújni zárolajozóval vagy egyéb még jobb hatású szerrel. A tanksapka zárjáról sem szabad megfeledkezni. A szélvédő mosó tartály: itt az ideje a fagypont alatti keverékbeállításnak.
Az alpesi országokban (pl. Svájc, Ausztria), de már Romániában is nov. 01. és ápr. 15. között kötelező az MS vagy M&S jelű téli gumi használata, a hágókon, hegyi szerpentineken a táblával jelzett időszakokban a hólánc is.
Európai egyéb országok: téli körülmények közötti autózáskor hol és mi kötelező? Ne ez legyen a szempont, azaz, hogy kötelező-e, hanem az, hogy biztonságosan tudjunk közlekedni! Több országban az a divat, hogy aki nem az időjárási és az útviszonyoknak megfelelő felszereléssel vesz részt a forgalomban, annak igen súlyos tételekkel kell számolnia egy esetlegesen bekövetkező havaria vagy csak egy másokat akadályozó csúszkálás vagy egy sima továbbhaladás-ellehetetlenülés esetén, a biztosítók magatartásáról már nem is beszélve.
Szerintünk nem az a kérdés, hogy büntetnek-e a rendőrök vagy sem: az a kérdés, hogy a KRESZ szerint az út-és látásviszonyoknak megfelelő-e a jármű felszereltsége és a tartozékai. Ebben az esetben a felszereltség között az első helyen a megfelelő recemélységű gumiabroncs szerepel. Ha nyári vagy négy évszakos, akkor száraz úton még éppen lehet vele LASSAN autózni, de egyéb esetben már lassan sem. A téli gumi használatakor pedig az útviszonyok hirtelen változása sem okoz akkora problémát, mint a nyári gumi esetében.
A nyári gumival télen baleset- és karambol mentesen kizárólag lassan lehet közlekedni, havon, jégen, latyakban meg lassan sem, emellett dombokon, emelkedőkön, lejtőkön pláne nem. A megfelelő téli vezetéstechnika hiánya miatt többeken csak bóklásznak az utakon, jelentősen veszélyeztetve a pl. téli felszereléssel rendelkező autósokat is.

A kánikulában történő autózás veszélyes is tud lenni, mert a járművet vezető személy időjárástűrő képességének függvénye a reakció ideje. Korfüggő, de leginkább a reakció idő lassulása a jellemző. Akinél esetleg ez fordítva van, annál a folyamat igen erős agresszivitással párosul. Európa ezen részén az erős kánikulát minden esetben erős lehűlés követi, ekkor meg a másik vezetői csoport lesz agresszív. Az óriási viharok is erősen megviselik az emberi szervezetet. Nem klímás autóban igen meleg tud lenni lehúzott ablakok mellett is, klímásnál meg az utastér és a külső levegő hőmérséklete közti különbség okoz gondot: ember szervezete válogatja, hogy milyen gyorsan tud alkalmazkodni valaki a beszálláskori és az utastéri hőmérséklet különbségre és az azutáni utastér hűtésből adódó gyors hőmérséklet változásra, illetve a kiszálláskori hőkülönbségekre.
- -
Tél.
A dízel járművek és a tartós hideg:
- a megfelelő állapotban lévő motoroknál nem jelentkezik az a hiba, ami miatt most sok dízeles járműtulajdonos retteg: a szabadban parkoló jármű motorja vagy nem indul el reggel (bármikor), vagy csak a sokadik próbálkozásra kap életre (nagy füstokádás közepette).
Ilyen esetben (jó állapotú akkumulátor előfeltétel!):
- 1. szabály: többszöri izzítás (2-3-4), majd utána kb. 4-5 mp-es indítózás.
- 2. szabály: a két indítási kísérlet között 1-2 perc szünetet illik tartani.
- 3. szabály: valamennyi belső/külső áramfogyasztót ki kell kapcsolni (szélvédő fűtés, belső ventilátor, helyzetjelzők, utastér lámpa, ülésfűtés, stb.)
Nem magasnyomású - hagyományos - dízel tankjába 1-2 dl 95-ös benzint lehet önteni, ez megakadályozza a gázolaj megdermedését. Magasnyomású dízel esetén TILOS a fenti javaslat, a prémium kategóriás gázolaj használata javasolt. Mindkét típusnál a gázolajszűrő víztelenítését célszerű elvégezni.
Az emberi szervezet alkalmazkodó képessége véges, főleg akkor, ha nem figyel valaki az apró jelzésekre.
Ne azt nézzük, hogy mikor lesz vége a kánikulának! Egyszer vége lesz, mert a Kárpát-medence időjárása még nem sivatagi (igaz, ott éjjel még fagyok is vannak, nappal meg 50 °C-nál is több...).
Tessék alkalmazkodni az időjárás - amúgy objektív és politikamentes - körülményeihez, tessék segíteni a szervezetnek (a sajátjának). Napszúrás, első fokú égési sérülések a naptól, fülfájás (középfül gyulladás), klímától való megfázás (!!!) és torokgyulladás, lábtörés, kéztörés, bokaficam, szívroham, vesegörcs, ájulás, agyvérzés, stroke.
- -
A motor kenéséről a motorolaj gondoskodik. A nagy melegben - a környezeti hőmérséklet az alap - a nem jó minőségű vagy a nem jó alapviszkozitású motorolaj elveszti a kenőképességét, mert túl híg lesz.
- -
Az akkumulátorok a rekord melegben és a tűző napon hagyott autóban gyakran cellazárlatosak lettek. A megállás után a tűző nap miatt  hibás helyen parkoláskor a gépháztető alatt 100 °C feletti hőmérséklet alakul ki!!!
- - 

A légkondicionáló (klíma) berendezés használata (ha van a járműben):
- egyáltalán nem csodaszer, kb. 3.3 KW teljesítményt vesz le a motorból, ezt emelkedőn gyorsításkor tessék figyelembe venni ( főleg a kisebb teljesítményű járműveknél ),
- erre érzékenyek inkább ne használják (hörghurut, torokgyulladás, arcfelpuffadás, fülgyulladás, izületi fájdalmak, helyi izomgörcs ),
- a teljesen bezárt ablakok nem túl ideális állapotot hoznak létre az utastérben,
- belső keringtetés mellett a gyors utastér lehűtésre ajánlott, néhány percig elég a műveletet alkalmazni, a belső keringtetést ezután ki kell kapcsolni,
- az egyik - vagy mindkét - első oldalablak 1 cm-re való leengedése az oxigén utánpótlást nagyban elősegíti járó klíma mellett,
- ha nincs túl meleg, az időnkénti klímahasználat a jó megoldás manuális esetén, automatánál (ami esetleg meg már több zónás is) lehet tartós üzemeltetést alkalmazni, de csak külső levegőbeszívásos módban.
Ha az utasteret tartósan 20 - 22 °C-ra temperáljuk, amikor kiszállunk, akkor a hirtelen nagy hőmérséklet különbség miatt simán megfázunk. Nem tévedés, a szervezetünk a belső alacsonyabb hőmérsékletre állt rá, a külső 30 - 35 - 40 °C vagy még magasabb hőmérséklet észlelésekor ellenreakcióba kezd. Ezért nem célszerű túl nagy hidegben lenni a zárt utastérben, a megállás és kiszállás várható időpontját is figyelembe véve szépen szoktassuk hozzá a szervezetünket a nagyobb hőmérséklethez: kapcsoljuk ki időben a klímát, 3-5 perc alatt a külső friss levegős üzemmódban már érezhető utastér hőmérséklet emelkedést lehet elérni.
A klímának normális használat mellett nincs szaga, a belső hőcserélőnek a felületén csak akkor rakódik le valamilyen réteg, ha hosszú ideig nem megfelelően használták. Ilyen lehet az az üzemmód, amikor valaki tartósan csak belső keringtetéses üzemmódban keringteti a levegőt az utastérben, vagy a kondenzvíz elvezető csövet nem takarítja (takaríttatja ki) akkor, amikor nem jön át rajta már a kicsapódásból - a levegő páratartalmából - adódó (egyébként tiszta) víz. Normál használat mellett nem következik be elvezető cső dugulás.
A dohányos autóvezető és a klíma összefüggése:
- ki hogy rongálja az egészségét, ez magánügy (is lehetne, ha nem lenne összefüggés a nem túl később bekövetkező egészségromlás és a dohányzás között), de a klíma és a dohányfüst már nagyon rossz elegyet alkot az utastérben. A kárpit beszívja magába a dohányfüstöt, a nem szövet részekre is lerakódnak a füstben lévő finom részecskék. A pipafüst is ide tartozik, a szivarról nem is beszélve. A dohányos utasterű autó klímaberendezését - az utasteret hűtő egységét - rendszeresen tisztítani kell, különben olyan mérvű elszennyeződés történik a hőcserélő felületén, ami szerves anyag szaporodáshoz vezet.
Télen és a változékony tavaszi - őszi időszakokban a klíma használata némi nehézségbe ütközik, mert a járműben lévő érzékelő 3 °C vagy ez alatt nem engedi bekapcsolni a klímakompresszort. A kezelési könyvekben meg benne van, hogy mennyit kell járatni a klímát télen is.
A klímaberendezés maximális élettartamának eléréséhez ezért az alábbi lehetőségeket érdemes kihasználni:
- amikor már meleg a motortér, akkor be lehet kapcsolni a klímát,
- ha hideg van, de szépen süt a nap, akkor is lehet a klímát járatni,
- aki fűtött garázsból indul, ott azonnal lehet klímázni.
Automata klímánál egyszerűbb a helyzet, mert ott az utastér hőmérsékletét az automatika szabályozza, manuálisnál meg a maximumra állított fűtés a megoldás, hogy ne legyen annyira hideg az utastérben.
A klíma a párát is kiszedi az utastér levegőjéből, azaz az első szélvédő (és a többi belső üvegfelület) páramentesítésére is kiváló. Viszont a klíma kikapcsolása után azonnal bepárásítja az első szélvédőt, erre tessék nagyon odafigyelni. Ilyenkor a nagy sebességű belső ventilátor fokozat bekapcsolása segít a szélvédőre irányított levegő befúvásos kar (vagy tekerő) állással együtt.
A belső keringtetést télen óvatosan használjuk, mert igen hamar átláthatatlan párafüggöny lepi el belülről az összes ablakot. Még nyáron a nagy esők idején is valami hasonló játszódik le az utastérben, a jelenséghez nem is kell belső keringtetésre kapcsolni.
Az utasok létszámától függően normál szellőzés mellett is párásodnak az ablakok, ezért a nagyobb fokozatú ventilátor állás az indokolt. Automata klíma esetén ez a probléma nem jön nagyon elő. Néha csak az oldalablak(ok) 1-2 cm-es leengedése segít. A pollenszűrő állapota döntő, mert zárt autóba friss levegő csak ezen keresztül jöhet be az utastérbe.
Klíma hiba: nyáron alig hűt a klíma.
Az újabb kocsikban található gáz élettartama 3-4 év, a régebbiekben 8-12 év. Szagtalanítást szakemberre kell bízni.
- - - - - - -

Nyár:
A szabadság alatt a járművezetők is lazábbak, ez pedig nem annyira jó. A szabi, a kikapcsolódás, a nyaralás akkor az igazi, ha minden baj és probléma nélküli pihenéssel telik el, nem kell(ett) semmi rendkívüli esemény miatt nem tervezett célpontokat meglátogatni és akkor ér(t) véget, ha visszaértünk a kiindulási pontra. Ugye milyen egyszerű ?
A frontok közeledtekor és alatt a járművezetők fele a vezetési stílusában (a járművére vonatkozó vezetéstechnika alkalmazásában) megmutatkozóan igen agresszív tud lenni ... (nem lenne ez akkora baj, ha jól tudnának autót vezetni, azaz az autó vezetéstechnika profi művelői lennének).
Az erősen párás levegő (70-80-90-100 %-os relatív páratartalommal) és a nem megfelelően karbantartott - ezért apró hibákkal teli - járművek esetén eme autók nem éppen a megbízhatóságukról tanúskodnak mostanában.
Egy rossz hír: a tűző napon több órát álló autó kormánykerekét meg sem lehet fogni, olyan forró. Az utastér hőmérséklete 50-60 °C is lehet ilyenkor.
Mit lehet tenni? Árnyékban kell parkolni, ha erre nincs lehetőség, a Nap járásának figyelembe vételével kell árnyékolást alkalmazni az első szélvédőnél.
Autódoktor MIN-MAX © tipp: a két első oldalablak 1-2 cm-re leengedett állapotban tartása sokat segít abban, hogy ne emelkedjen az utastér hőmérséklete a külső levegő hőmérsékletnél jóval magasabbra.
Kánikula: normál testhőmérsékletű ember 36.5 °C-os belső testhőmérsékleten éli az életét. Ha a környezeti hőmérséklet ennél több, az olyan, mintha lázas lenne. Az egészséges szervezetet is megviseli az ilyen hőhatás, hát még a valamilyen egyéb tünetekkel vagy kórral bajlódó emberét.
A párologtatás hőt von el a párologtató felülettől. Az emberi bőrfelület is ilyen felület, az egészséges szervezet fokozott folyadékkiválasztással segíti a párologtatási funkciót, ezzel tartva a testhőmérsékletet a normális szinten.
A bőrfelületeken ilyenkor a ruhák, ruhadarabok kimondottan zavaróak.
A nedvességet felszívó 100 %-os tiszta pamutruha a megoldás, ha már valamilyen szinten muszáj felöltözve lenni.
Ha valaki nem iszik elég folyadékot ilyen klímában, hát bizony először csak a következő napi székletével lesz gond - pontosabban a művelettel -, amúgy később a szervezet kiszáradása is bekövetkezhet.
Javaslat: néhányszor 15-30 percet nyakig ülve vagy úszva egy kellemes hőmérsékletű tóban, tengeri vagy óceáni strandon, egyéb medencében sokat segít a hőérzetben, aki viszont ezt nem teheti meg, az ilyenkor naponta többször zuhanyozzon. A törölköző ilyenkor felesleges cucc. Idős vagy idősebb korban zárt helyen egy hűs szobában célszerű kivárni a kánikula csökkenését.
Az UV sugárzás is igen magas lehet, ráadásul egyszerre mindkét fajtája.
A szalmakalap vagy napernyő és a napszemüveg a nyílt napsugárzásos helyeken szintén sokat segít.
Aki dolgozik, annak 3-5-7-9-11-... liter szeszmentes folyadék/nap a kívánatos pótlási érték ( ha bírja a szíve, a veséje....).
Akkor, ha  nem vezetünk járművet: az alkoholtartalmú italok fogyasztása: ezek felesleges hőt termelnek ilyenkor a szervezetben, azaz még jobban igénybe veszik az amúgy is spiccen lévő - az egész testre vonatkozó - hőháztartást. A hideg sör még csak-csak elmegy - 5 óránként és alkalmanként max 1/2 liter,  -, de rövid italt vagy testes bort nem ajánlatos napközben iszogatni. Az alkoholtartalmú italok ráadásul dehidratálják ( vizet vonnak el ) a szervezetből.
A városokban a káros ózon is megjelenik, akár ózonriadó is jöhet, szmogriadó sem elképzelhetetlen. A szélcsendes és esőmentes városi klíma ilyenkor szó szerint mérgező.
A kopasz - mesterségesen előidézett vagy természetes úton ilyenné lett - emberek különösen kritikus helyzetben vannak: a haj hiánya miatt a tar fej igen hamar felforrósodik és hőgutát kap. Az agysejtek igen érzékenyek a magas hőmérsékletekre. A test felületén lévő szőrzet - a haj is ide tartozik - párologtatási funkcióval rendelkezik, ennek hiánya ilyen kánikulában kritikus felületi testhőmérséklethez vezet, ami rosszabbik esetben az egész test, jobbik esetben egy testrész általános felmelegedésével jár.
A gyermekek - főleg a csecsemők - hőháztartása is labilis, nem tudnak gyorsan alkalmazkodni a szélsőséges hőmérsékletekhez.
- -
A hőségriadó különböző fokozatait a napi átlaghőmérséklettől függően az országos tiszti főorvos rendeli el.
A határértékek: 23-25-27 °C, ezek elérésekor és ha egymás után a három napot eléri valamelyik átlaghőmérséklet, akkor lépnek életbe a különböző fokozatok.
A görög tücsök - a kabóca - hangját itt Magyarországon is lehet már pár éve hallani, azaz a mediterrán klíma itt van, még akkor is, ha most még csak az előszele érződik.
- -
Araszolás egy dugóban, vagy tempós haladás autópályán, autóúton bármikor előfordulhat, ezért továbbra is nagyon fontos:
- a robbanómotoros járművek elég sok hőt termelnek - feleslegesen - a környezetükbe, gyenge a hatásfokuk, a dízeleké valamivel jobb, mint a benzineseké, a felesleges hőt el kell vezetni valahová - jelen állás szerint a levegőbe ( légkörbe ), ezt a motorok hűtésrendszere végzi.
Ha ebben a rendszerben valami hiba történik, akkor felbillen a hőegyensúly és a motor túlmelegedhet, ennek első jele az, hogy felforr a hűtővíz. Több autótípusban nincs hőmérsékletet kijelző műszer, csak egy piros lámpa, ez utóbbi akkor gyullad fel, amikor már bőven 100 °C fölötti a hűtőközeg.
A túlmelegedés leggyakoribb okai:
- nagyon lyukas hűtő (rendszer),
- elszakadt az ékszíj (ha ékszíjas a ventilátor hajtása),
- eltömődött hűtő, alacsony hűtőfolyadékszint, hőre szivárgó hűtőrendszer,
- hibás termosztát: ha kis résmérettel nyitottan áll, akkor még lehet bizonyos ideig haladni a járművel, ha zártan van, akkor rövid időn belül felforr a hűtővíz,
- hibás hőmérséklet érzékelő gomba (jeladó), egy vagy több,
- kontakthibás ventilátor csatlakozó(k),
- szoruló tengelyű vagy szakadt tekercses külső hűtőventilátor,
- hibás ventilátor viszkokuplung,
- hibás vízpumpa lapát (megforog a tengelyén, vagy kavitációs okok miatt elkopott), vagy szivárgó szimering.
Ha felforrt a hűtővíz, akkor a kiegyenlítő tartályt - vagy a hűtőt - TILOS kinyitni, mert az abban uralkodó túlnyomás és a 100 °C feletti hőmérséklet miatt kitörő hűtőfolyadék és gőze égési sérüléseket okoz. Türelmesen meg kell várni, amíg visszahűl a rendszer.
Gyors megoldás: alapjáraton járó motor mellett ha a fűtéskapcsoló zárt állásban van, akkor ezt a maximumra ki kell nyitni, az utastér ventilátort is a felső fokozatok valamelyikébe kell kapcsolni, ekkor a belső utastér fűtő radiátor részben átveszi a külső hűtő szerepét. Klímás autónál is ez a megoldás. Digit klímánál a max. meleg értékre kell állítani a hőfokot. Ezekben az esetekben az is igaz, hogy kicsit meleg lesz az utastérben - cserébe a hengerfej ép marad -, ezért ilyenkor természetesen az ablakok lehúzása is szükséges.
Hibás termosztátnál télen - ha nem zárt állásban maradt - nincs, vagy alig van fűtés a kocsiban.
- -
Hol is vagyunk éppen a viharban, pontosabban a vihar közepéhez viszonyítva?
- a villámlás erős fényjelenséggel párosul, az azt követő mennydörgés (égzengés) pedig hanghatással jár. A hang terjedési sebessége levegőben 300 m/sec, a fény felvillanása után eltelt idő másodpercben mérve és megszorozva a 300-al, méterben kapjuk a közelítő eredményt, mennyire is voltunk éppen a földbe (vagy épített tereptárgyba) becsapó villámtól. Nem minden villám éri el a földet.
A tengelyig vagy a jármű ajtajainak a közepéig érő sáros vízben normál kialakítású autóval sokáig még lépésben sem lehet közlekedni, főleg azokkal nem, amiknek a gyújtásrendszerének az elemei nem felül vannak.
Nem elektromos gyújtásrendszerű robbanómotoros járműveknél:
- vízszint-határ: a levegőszűrő beszívó nyílásának az alja.

- -

November 1. Mindenszentek napja. Főünnep. A már megüdvözült lelkek napja.
November 2. Halottak napja. A még tisztítótűzben lévő halottak napja.

- - 
 
Franciaországban közlekedő gépjárművekben  2013. március 01. hatállyal  kötelező alkohol-tesztert tartani (pl. éthylotest). Ami még igen fontos: a biztonsági övek használatát igen szigorúan ellenőrzik a francia (motoros) rendőrök, minden foglalt üléshez tartozó nem bekapcsolt öv EGYENKÉNT 90 eurós pénzbüntetést jelent a helyszínen!
- - - - - - -

Elkészült és elfogadásra került egy új rendelet a fővárosban: a szmogriadó riasztási szintje után nem a páros-páratlan rendszámok alapján lehet majd egyáltalán közlekedni a gépjárművekkel, hanem csak és kizárólag a hátsó rendszámtáblán alul lévő hatszögletű KV (környezetvédelmi osztály szerinti) matrica színe dönt ezután:a fekete és a piros kizáró ok. További szigorítási lehetőség is van a főpolgármester kezében: sebességcsökkentést is kérhet, maximum 20 km/ó értékkel.
A rendelet 2010. augusztus első péntekjétől hatályos. Ettől az időponttól kezdve immár a rendőrségnek is joga van szabálysértési eljárást kezdeményezni a tiltást semmibe vevők ellen.
- - - - - - - 

A magyar KGFB kérdéskör:
2010. január elsejétől kizárólag a jármű üzembentartója köthet KGFB szerződést.
Eddig ha elvált egymástól a kettő, akkor a tulajdonos is köthetett.
Lassan könyvet írhatunk a hazai KGFB témában.
Ismét leírjuk: semmi sincs rendben ebben a témakörben Magyarországon, még 2013 elején sem.
A kárt szenvedett vétlen autóst sújtó újabb megszorítás, hogy egy rendelet értelmében közlekedés biztonságot érintő sérülések esetén a biztosító szakvéleménye alapján műszaki vizsgára kötelezett lesz a jármű 2010.04.01-től. A kárkifizetést lassítja, hogy 8 napon belül kell(ene) számlásan kijavíttatni az autót a 100 %-s javítási díj kifizetése érdekében, az elméleti 100 % persze a kárkori érték függvénye..., ez járműkortól függően csak kevesebb lehet!!!
Kommentár:
- Ez a 8 nap nem tartható határidő, még a sokállásos karosszéria műhelyeknek sem.
- Természetesen az a legjobb, ha nem kerül összetörésre a jármű.
- Érdekes, hogy megint nem úgy "működik" a jogszabály és a megalkotása, ahogy az elvárható lett volna. A vétlen károsult akkor járna a legjobban, amikor a károkozó biztosítója a káresemény előtti kárkori érték alapján visszavételre kötelezné a vele szerződött bázisát, a vétlen károsult meg megveheti az új, vagy újabb járművét, az értékkülönbözet a károsultat terheli.
- Az EU régi tagországaiban a biztonsági elemet tartó vagy ütközési zónát érintő sérülés(ek) esetén TILTOTT a szilárdságot vissza nem állító jármű javítási technológia, ilyen pl. egy karosszéria-huzatásos eljárás...
Egy nagy kérdés: a kötelező biztosítás megléte biztosan védi az azt megkötőt??? 2013 őszén is még mindig az a válaszunk: sajnos Magyarországon nem. A hazai KGFB rendszer jelen állásában nem működik megfelelően.
Az üzembentartóra kötött és a jármű adatai alapján számolt és fizetett díj semmire sem jó. A PSZÁF most kérdezi meg az autósokat a direkt KGFB kérdéskörről (amikor a más hibájából károsult a saját KGFB biztosítójához fordul a károkozóé helyett).
Kommentár: a járművek forgalomban tartására vonatkozó törvény szerint a jármű tulajdonosának (ha nem azonos az üzembentartóval, akkor az üzembentartónak) a felelőssége az ÉRVÉNYES és fedezettel igazolt KGFB biztosítás megléte. A biztosító társaságok jelenlegi kárrendezési gyakorlata alapján szemrebbenés nélkül a károkozó marad a csapdában, ha nincs éppen fedezete a káridőpontban! A MABISZ meg majd perel!
Aki 2010 (vagy ezután) év közben  vette a járművét, annak nem december 31. a biztosítási forduló, hanem az adás-vétel időpontja az átszerződésre a lehetőség, a régi szerződést felmondani itt is egy hónappal korábban kell és természetesen írásban vagy faxon.
2011. január 01. 0 óra 0 perc kezdettel a KGFB számítás alapja a teljesítmény adóhoz hasonlóan a jármű motorjának a teljesítménye lett. A ccm szerinti besorolások mellett ez alapján számolták ki a díjakt a biztosítók.  Mivel a PM rendelet 2009 őszén későn jelent meg, ezért került a bevezetés ideje 2011-re. A B-M (bonusz - malusz) rendszer nem változik, bár a flottákra megint nem lesz.
- - - - - - -
2010.04.01. : megszűnt a mobil eredetiség vizsgálat, mint lehetőség.
- - - - - - -
A dízel járművek és a tartós hideg:
- a megfelelő állapotban lévő motoroknál nem jelentkezik az a hiba, ami miatt most sok dízeles járműtulajdonos retteg: a szabadban parkoló jármű motorja vagy nem indul el reggel (bármikor), vagy csak a sokadik próbálkozásra kap életre ( nagy füstokádás közepette ).
Ilyen esetben (jó állapotú akkumulátor előfeltétel!):
- 1. szabály: többszöri izzítás (2-3-4), majd utána kb. 4-5 mp-es indítózás.
- 2. szabály: a két indítási kísérlet között 1-2 perc szünetet illik tartani.
- 3. szabály: valamennyi belső/külső áramfogyasztót ki kell kapcsolni (szélvédő fűtés, belső ventilátor, helyzetjelzők, utastér lámpa, ülésfűtés, stb.)
- - - - - -  
Amikor valaki rossz irányba hajt be az autópályára: az M5 autópályán pár napja is történt egy ilyen eset, sajnos halállal és tetemes anyagi kárral járt.
A következőket írtuk jó pár éve (Korábbi aktualitások):
Lehet, hogy itthon is meg kellene kezdeni azoknak a tábláknak a telepítését, amik a rossz irányba való haladásra a felhajtás után 15-20 méteren belül már figyelmeztetik a jármű vezetőjét?
Pl. Ausztriában óriási tábla figyelmeztet az eltévedésre, óriási ötujjas kéz egy piros-fekete stoptáblán, mindez egy óriási sárga alaptáblán látható és még felirat is olvasható alul.
Régi vicc: figyelmeztetés hangzik el a rádióban: egy őrült szembe megy a forgalommal az autópályán! Mi az, hogy egy??? Mind!

2011. 02.15. A Közútkezelők megkezdték az ilyen óriás táblák felszerelését (kihelyezését). Köszönjük!
- - - - - - -
2009.10.01. kezdettel nem lesz kötelező KRESZ tartozék az izzókészlet a járművekben.
Másik változás: az a bizonyos EÜ doboz érvényességi ideje. Hatályát veszti ezen témát érintő rendelkezés szintén 2009.10.01-l, azaz nem kell az egész dobozt kicserélni, elég a dobozban a használt vagy az időközben lejárt tartozék(ok) cseréje.
- - - - - - -
Az utak felülete:
- földút: nem igazából számottevő a normál használata, kivéve a mezőgazdasági gépeket és az ott dolgozókat.
- egyéb alsórendű pormentes út, több számjegyű - egy számjegyű út: általában sima, ha mégsem, akkor a közút kezelője felel az út minőségéért, mert ennek biztosításáért az ott dolgozók fizetést kapnak. Az autóban keletkezett kárt - bizonyíték pl. a fotó, tanúk, helyszínelés, stb. - a közút kezelője téríti meg, ha bizonyított a felelőssége. Új M7 szakasz: hullámosodás...
- - - - - - -
Az autópályák használatához matrica kell, a teherautóknak a főutakra is.
Videokamerával és rendszámfelismerésre is alkalmas technikával felszerelt járműveket állított forgalomba - a fix kamerák továbbra is megmaradnak - az ÁAK Zrt. Ez azt jelenti, hogy az autópályákon a bliccelőket hatékonyabban tudják fülön csípni. A rendszert 2006. november második felétől élesben működtetik.
Igen hatékony az ÁAK Zrt. ellenőrzési rendszere.
A tértivevényesen vagy ajánlottan megkapott értesítés után a határidők betartása igen fontos lehet:
- ha volt virtuális matrica, azért, ha nem volt, akkor nem érdemes az első határidőből kicsúszni...
Erősen furcsa dolog történt: Az ÁAK Zrt-l elvette a kormány a mobil ellenőrzési lehetőséget, ezt áttestálta az NKH-ra. Miért is?
Semmi gond nem lenne - kormányzati szemszögből nézve -, ha az NKH felkészült volna az átvételre. Jelenleg még az autóik is csak állnak a telephelyükön. Ez teherautós szemmel nézve még jól is jöhet. A mobil ellenőrzéseket jobbára a főutakra kiterjesztett matricázás ellenőrzésére találták ki, ott is a teherautókra, kamionokra. (2009.02.19.)
Ismét az ÁAK Zrt. járművei fognak az autópályákon helyszíni ellenőrzéseket végezni, a külföldiek néhány százaléka nem nagyon szokott e-matricát venni.(2013.)
- - - - - - -
Ónos eső: ami az útfelületre és a parkoló járművekre is ráfagy, ha - 2 Celsius foknál nem magasabb az aszfalt és a levegő hőmérséklete. Akár több mm vastag is lehet a ráfagyott jég.
A fizika erősebb a vágyaknál.
Az 1 - 2 - 3- 4 - 5-10 mm vastag jégpáncél az utakon nem kedvez az autósoknak, motorosoknak, szekereseknek, gyalogosoknak.
Ebben a helyzetben az összkerék meghajtású járművek sem tudnak igazán mit kezdeni a fizikai törvényekkel.
Lánctalpas járművel ilyenkor is lehet közlekedni. Van???
A hólánc azért néha segít, az egyszer sem használhatóak persze nem. Ilyenek a pár ezer Ft-ért kapható gagyi láncok. Az 5-7 e. Ft-os kategóriánál már egyszer vagy többször is kibírja a lánc, az e fölötti árban lévők biztosan. A titán ötvözetű láncokat a kocsival is el lehet adni (amikor ennek eljön az ideje), igaz ezek ára közelebb van a 30 e. Ft-hoz, mint a 10-hez.
Hóláncot csak olyan méretű kerékre lehet felrakni, ami a dobozán lévő listán (méretszám szerinti) rajta van. Ha nagyobb, szétver mindent a kerékdobnál és a környékén - rosszabb esetben fékcsövet, egyéb vezetékeket szakít el -, ha kisebb, akkor nem lehet rendesen felrakni, ezért okoz kárt.
- - - - - - -
A nagy hidegben a lefagyásos megállások elkerülése érdekében a teendők:
Benzines jármű üzemanyag tartályába 1-2 deci spirituszt (denaturált szeszt) célszerű önteni a fél-teli tankhoz.
Dízel járműbe a hidegtűrő gázolaj kerüljön. Hagyományos dízel tankjába 1-2 deci benzint lehet tölteni, a magasnyomásúakba ez tilos. A gázolaj szűrő víztelenítését már korábban el kellett végezni. (bejegyezve 2009.01.09.)
- - - - - - -
Zéró - nulla - tolerancia van életben 2008.01.20-tól a helyszíni rendőri ellenőrzéseknél az alkoholfogyasztást és ennek kimutatását érintően. Akár a hagyományos, akár a digitális szonda valamilyen szintű alkoholtartalmat mutat ki a vezetőnél, ott a helyszínen azonnali jogosítvány bevonás a következő művelet.
Alkohol és jármű vezetése: a véralkohol szintje 0.1 - 8 ezrelékig szabálysértés, a fölött bűncselekmény, ez nem változott, azaz a zéró tolerancia továbbra is él.
A környező EU-s országokban ez egy kicsit másképp van, a 25 gramm alkoholt tartalmazó egy üveg ( erősebb ) sör elfogyasztása nem jelent ekkora galibát.
Egy fontos információ: az emberi szervezet - ha átlagos pihentségű szinten van - óránként a test tömegéből adódó alkohol mennyiség elégetésre képes, ennek értéke a test tömeg számértékének tizede, de grammban kell érteni.
( Pl. egy 80 kg tömegű emberi szervezet óránként 8 gramm alkoholt tud feldolgozni.)
A szervezet betegsége vagy egyéb más okok miatt ez az érték mindig lefelé módosul, sosem felfelé, azaz a tized szabály kilenced, nyolcad vagy még kevesebb is lehet.
Miben mennyi alkohol van? A mérőszámok általában megtalálhatóak a palackokon, dobozokon.
Pl. egy 5 %-s alkoholtartalmú italban literenként 50 gramm az alkohol, egy 40 %-s rövid ital literenként 400 gramm alkoholt rejt magában.
- - - - - - -
A hazai autópályák használatához 2008.01.01-l nem kell matricát ragasztgatni a szélvédőre (és a lejárata után azt levakargatni). A vásárlást igazoló bizonylatot, sms-t, e-mailt viszont egy évig meg kell őrizni.
- - - - - - -
Mikor is kell fékfolyadékot cserélni?
A mostani autóknál DOT 4 vagy DOT 5 minőséget használunk. Biztonságos csereperiódus: 2 év vagy 30 e. km vagy hosszú szervizintervallumos autóknál 3 év vagy 50 e. km.
E csereperiódusok betartásakor biztosan nem megy tönkre idő előtt a fékmunkahenger. Az sem fordulhat elő, hogy valaki alatt beesik a fékpedál, mert tartós fékezéskor felforr a megöregedett munkaközeg.
Szomorú, de a mostani szigorított időszakos műszaki vizsgarend sem rendelkezik a fékfolyadék állagának a milyenségéről. A hatósági magatartás itt sem válik a jogalkotók erényévé.
Már korábban is megkérdeztük: mitől közhatalom gyakorlása a műszaki és a környezetvédelmi vizsgálat ? ? ?
- - - - - - -
Sebesség mérések: A sebességet még tábla is jelölheti. Kedvenc helyei a rend éber őreinek azok az útszakaszok, ahol valami éppen kihelyezett friss (vagy éppen régen kint felejtett) tábla az adott úttípusra érvényes maximális sebességet csökkenti le, néha számottevő értékben. Itt szokott a legtöbb gond lenni.
- - - - - - -
Hitelből történő vásárlás.
Igen érdekes, hogy a hazai állampolgárok eladósodása hogyan is alakul.
Valahol nehezen érthető, hogy a megszerezni kívánt anyagi javakat - pl. kisebb-nagyobb használati eszközöket, autót - miért is hitelből kívánja megvásásrolni egy tekintélyes számú réteg. Az ingatlan hitelből történő megvásárlása más terület, ott tartós befektetésről van szó. A termelő eszközök is ebbe a kategóriába tartoznak. Az igen gyorsan amortizálódó javak hitelből történő finanszírozása pénzügyi csődhöz vezet, a hitelt felvevő sehogy sem tud kiszabadulni az adósság csapdából. Mire visszafizetné a hitelt, már kezdheti újra a dolgot. A hiteldíj mutatók igen magasak, mivel a hazai és a mindenkori aktuális jegybanki alapkamat is magas az európai szintekhez mérve.
- - - - - - -
A jogosítvány: a régi alakúakba sem pecsétel be a helyileg illetékes körzeti orvos, hanem két példányos igazolást állít ki az orvosi érvényességi idejére, mint első fokú szerv.
Új elem, hogy 2017.01.01. után lejáró orvosi vagy a plasztikkártya érvényességi idején túl az új orvosi érvényessége a születésnapon jár le. Az életkor szerint kerül megállapításra a hosszabbítás időtartama. Fontos, hogy a születésnap után menjünk az orvosit intézni, mert az érvényesség maximális ideje a mindenkori utolsó orvosi igazolástól számít.
- - - - - - -
Változás, hogy 2007. jan. 01-l a közlekedésben elkövetett bliccelés, szabálysértés miatt 60 nap áll rendelkezésére az illetékesnek arra, hogy hivatalosan értesítse a vélelmezett elkövetőt, továbbá ezen ügyekben az igazának bizonyítására 1 év a határidő és késedelmi kamat nem számítható fel.   




Mostani akció << Speciális termékek. 1993-tól az Autódoktor Fehér & F. B.T. a segítség! Nem akciós: 1. 7 db B10 kategóriás szgk. és 1 db B05 kategóriás tgk. KGFB. 2. 2017.12.31. határnapig know-how átvételi lehetőség volt jármű fenntartók és szervizek részére. Az IGAZI AUTÓDOKTOR know-how alkalmazásával szilárd alapokon marad állva a jelenlegi világgazdasági helyzetben is. A know-how partner többek között jogosulttá válik az autodoktor.hu, az autodoktor.eu domain nevek szerinti (az ilyen végződésű...


Tovább a teljes hírhez »

Közlekedsz? Bizonyítottan már 1993-tól az Autodoktor Fehér & F. B.T. a balesetmentes hazaérésért a legjobb segítség!  A járműveket vezető emberek magatartására és a vezetés közbeni viselkedésére ható rengeteg tényező közül az egyik az IDŐJÁRÁS (hideg-meleg frontok) és az ehhez szorosan kapcsolódó HOLDFÁZIS.  Újhold május 15. -  kedd - 13 óra 48 perckor volt. - - Erősen melegszik a Föld klímája,  2016 a legmelegebb év volt az emberiség földi létének pontosan mért időszakában (talán a...


Tovább a teljes hírhez »

Aktuális dolgokban is az Autódoktor Fehér & F. B.T. a biztos, gyors és pontos segítség már 1993 óta! 2018 május: a továbbra is viharos időjárás miatt rengeteg a baleset! - - Május 20., 21. Pünkösd. A pünkösd a húsvét utáni 7. vasárnapon és hétfőn tartott keresztény ünnep, amelyen a kereszténység  a Szentlélek kiáradásának emlékét ünnepli meg. - - 2018 április vége: A nyári gumikat sík vidéken élők már feltehetik, feltéve hogy nem akarnak május közepéig magasabb hegyvidéki környékre vagy nyugatabbr...


Tovább a teljes hírhez »

Verseny és szellem, vezetési szemlélet. Kanyartechnika, jármű csúszáshatár, vészfékezés: itt végképp az Autodoktor Fehér & F. B.T. a segítség már 1993 óta! 1. Hungaroring, F1 pálya  Autós, motoros nyílt nap: a 2012. évtől a Hungaroring Sport Zrt. szervezésében kerül sor az ilyen rendezvényekre.  Sok járművezető mondja: azért nem jön ki a versenypályára, mert nincs elég gyors autója hozzá. Nem gyors autó kell, hanem megbízható, a Hungaroringen az F1 pályán első sorban a vezetéstechnikai tudás s...


Tovább a teljes hírhez »

Értékesítés (járművek, alkatrészek, gumik, egyéb): 1993 óta itt aztán pláne az Autódoktor Fehér & F. B.T. a precíz segítség! Know-how, új és professzionális autós termékek, alkatrészek: a Speciális termékek alatt. Új járművek: csak rendelésre. Segítünk a választásban is. Használt járművek:- - - - - - - Használt autós tartozékok: Autódoktor garancia, felszereléssel is.1. 2 db 175/65/14 T Uniroyal M-S plus 6 téli gumiabroncs, 9.5-10 mm profilmélységgel. Ár: 5500 Ft/db2. 1 db 175/65/14 T Uniroyal M-S plus ...


Tovább a teljes hírhez »

A hazai járművek rendszámtábláin látható jelzések és a szmogriadó. Az Autodoktor Fehér & F. B.T. segítsége is jól jön már 1993 óta! 1. Az elsőn és a menetirány szerinti jobb oldalon: - a régieken az országjelzés H jele és a piros-fehér-zöld színek, az újabbakon ez utóbbi helyett az EU kék logója.  2. A hátsón és középen esetenként 2019-ig: - a műszaki vizsga és a vizsgamatrica (felül és kör alakú) színeinek kapcsolata: - piros : a 2015. évben már régen lejárt,- sötétkék : 2016-ban már szintén rég ...


Tovább a teljes hírhez »

Exkluzív egyedi ritkaságok: 1993 óta az Autódoktor Fehér & F. B.T. a biztos segítség! I. Eredeti és Dél-Afrikából 1982 januárjában hozott 1981-s nyomtatású 1982-es plusz egy hónapos South Africa lapozható fali naptár eladó.      Tartalom: 13 db színes nagyméretű panoráma fotó eredeti színekkel (fedlap + 12 hónap), a természetben a hónapok szerinti időjárással látható különböző helyszínek fotóival. Olyan kép is van, ami ma már nem létező természeti tájat mutat (keleti parton egy laguna......


Tovább a teljes hírhez »

Korábbi aktualitások (2004 a kezdő dátum). Már régtől is - 1993 óta - az Autodoktor Fehér & F. B.T. a segítség! A húsvét a keresztény világ legnagyobb ünnepe! - - Advent. Adventi időszak: az Úr eljövetelére való várakozás. Az advent szó jelentése: eljövetel,  a latin „adventus Domini” kifejezésből származik, ami annyit tesz: „az Úr eljövetele”. Hit, remény, öröm, szeretet. - - Ősz: a hajnali, késő esti köd, nyálkás, vizes, faleveles utak. Tessék óvatosan közlekedni! ALAPSZA...


Tovább a teljes hírhez »