Korábbi aktualitások (2004 a kezdő dátum).
Már régtől is - 1993 óta - az Autodoktor Fehér & F. B.T. a segítség!












Pünkösd.

A pünkösd a húsvét utáni 7. vasárnapon és hétfőn tartott keresztény ünnep, amelyen a kereszténység  a Szentlélek kiáradásának emlékét ünnepli meg. 
- -
Ősz és tavasz: a hajnali, késő esti köd, nyálkás, vizes, faleveles utak. Tessék óvatosan közlekedni! ALAPSZABÁLY MOST IS: csak a belátható útszakaszon lehet biztonsággal és vészhelyzetben baleset mentesen megállni! Ködben a belátható útszakasz csökken le, de drasztikusan! Jó gumiabroncsok, hibátlan fékrendszer, jó vezetéstechnikai tudás!!! Balesetek, okok: többségében a köd, a szitáló eső, a rendes eső miatti csúszós utak - jóval hosszabb fékút(!) - és a már kopottas nyári gumik, a nem megfelelő vezetéstechnika alkalmazása, azaz a még megfelelő vezetéstechnikai tudás hiánya.
Ismétlés: az úton lévő falevelek, az átjárókban a sínek, a macskaköves utak vizesen vagy nyálkásan szinte a jéggel egyenértékűek.

Sajnos ami kopik, az egy idő után balesetveszélyessé válik. Sokan úgy gondolják, hogy ősszel még kihúzzák a téli szett felrakásáig, tavasszal meg vissza akarják rakni a kopott szettet. Senki ne nézze a kopásjelzőt az abroncsokon, mert az semmire sem jó, max. arra, hogy hamis érzetet keltsen.
Az ősz és a tavasz is igen csapadékos tud lenni, azaz az 1-2 mm mély bordázattal csak az aquaplaning (megúszás, felúszás) jelenséget lehet előhozni, azaz nincs lehetőség a kormányzásra és a megállásra sem! Száraz úton is jelentős a fékút növekedés! A még 3-4 mm mély rece esetén is jelentős sebesség csökkentéssel lehet csak biztonsággal közlekedni, akár száraz, akár nedves az út felülete. Az úton álló és pláne a hosszanti feltüremkedett bordákban összegyűlt mélyebb vízben simán megúsznak a kopott abroncsok. Gumi típus és\vagy gyártó függvénye, de ahogy kopnak, úgy keményedik a futófelület is, ezzel egyre rosszabb tapadást hozva elő. Némelyik márkánál hangok jelzik gördülés közben a megkeményedést.

- -
Köd, autózás: Ködlámpa (fehér fényű, előre világít): nem minden járművön található meg, de amelyiken és alul van, továbbá jól beállított, csak ekkor ér valamit.  Sötétben lehet csak a használatakor jobban előbbre látni vele, nappal a mi látásunkon nem segít, a láthatóságunkon viszont igen. Nagy ködben és főleg este sötétben ellenőrizhető a ködlámpa beállítása, ha nem volt szakember, aki ezt korábban megtette volna:
- a beállításuk akkor jó, ha fénycsóvájuk az úttest mindkét szélétől legalább 2-2 méterre kívülre is elvilágít, előre pedig eléri az 50 m-t. A tompított vagy távfényt ne használjuk sötétben és nagy ködben a ködfényszóróval együtt, mert csak ront a helyzeten. A régebbi autó típusoknál gond, hogy csak a tompítottal együtt működik...
Az a ködlámpa beállítás, ami csak 5 méterig (se) világít a kocsi orra elé, semmire sem jó.
A LÁTNI ÉS LÁTSZANI elv mindenkori pontos használata sokat segít a baleset- és különleges eseménymentes hazaérkezésben.
Zárfény (piros fényű, hátrafelé világít): amúgy a gyakorlatlan vezető kisütheti vele a mögöttes forgalomban haladó szemét. Arra találták ki, hogy a nagy ködben korábban meg lehessen pillantani az előttünk haladót (már ha neki be van kapcsolva... . A két 5W-s helyzetjelző nem annyira látszik nagy ködben, mint a zárfény izzója, ami 21 W-s. Hazai viszonylatban inkább az a módi, hogy akkor is be van kapcsolva, amikor semmi szükség sincs rá, pl. lakott területen belül. Ezt a használatot a KRESZ is tiltja..., persze karácsonyfát játszani az autóval éppen kivagyi stílust is jelent..., vagy egyszerű feledékenységet takar, igaz a műszerfali visszajelző izzók jelzik a vezetőnek a működésüket.
Most is igen sok súlyos kimenetelű baleset volt az utakon. Nagy ködben a lassabb haladási sebesség segít csak. A KRESZ előírja, hogy csak olyan sebességgel szabad haladni, amiről meg tudunk állni egy hirtelen felbukkanó akadály esetén is, természetesen ezen akadály előtt! Nagy ködben a ráfutásos balesetek is gyakran előfordulnak.
Akkor, amikor lassítasz, de legkésőbb amikor már majdnem megálltál a kocsiddal - mert észrevetted időben az előtted haladókat vagy a már állókat - jó, ha bekapcsolod a vészvillogót, ezt ugyanis a zárfény mellett biztosan észreveszi a mögötted jövő is. A KRESZ módosítása szerint ezt mindenkinek meg kell tennie már a felgyülemlett kocsisorban.
- -
- -
Ősz-Tél, Tél-Tavasz váltáskor: késő este, reggelente és hajnalban erősen hideg van, akár páralecsapódással párosulva. Ez a páraréteg ha megfagy, akkor és ott nagyon csúszós jégfilm tud kialakulni, a csak 5 m hosszú útszakasz fagyott felszínnel biztos "elcsúszást" jelent nyári gumikkal. Felüljárók, hidak! Ónos eső!
A még 5-6-8 mm bordamélységű nyári gumi is pattogóssá válik ilyenkor, mivel a hidegben megkeményedik.
Nincs vita, aki télen autózni akar - és természetesen biztonsággal - csak a lágyabb keverékű téli gumiszettet használja.
A prémium kategóriás nyári gumik sem alkalmasak 7 °C alatti aszfalt hőmérséklet esetén száraz-nedves vagy nedves-latyakos burkolaton a tartós használatra, a nem ebbe a kategóriába tartozó abroncsokról ne is beszéljünk.
A falevelekkel borított útfelület a jeges burkolattal szinte azonos "tapadást biztosít".
Örök vitatéma a laikusok között, hogy kell vagy nem kell a téli gumi? Aki nem autózik, annak nem kell. Aki autózik, az tudja, hogy az úttest és a kocsi között hidegebb időben a megfelelő tapadást a lágyabb keverékű gumiabroncs biztosítja csak, ráadásul a lamellás bordás futófelület-szerkezete miatt erre találták ki. Ez nem pénz lenyúlása az autósoktól a gumigyárak részéről, viszont természetesen vannak gagyi téli gumik is.
Téli gumik felszerelése, zárak kezelése, ablakmosó folyadék kérdésköre.
+ 7 °C-s vagy ez alatti aszfalthőmérséklet esetén a nyári gumikeverék már a tapadásának a felét elveszti, mert megkeményedik. A téli keverék sokkal lágyabb, ezért nem keményedik meg. A vezető, ha figyelmes, érzi is, hogy pattogósabb lett a kocsi a hidegebb idő beálltakor.
Hajnalban, kora reggel, este, éjjel közlekedőknek már itt van az idő a cserére, nem csak a hegyvidéken élőknek. Az alpesi országokban már korábban felkerültek a járművekre a téli felszerelés ezen tartozékai. A lehűlés, az eső, a havas eső és a hó miatt hirtelen megváltoznak a látási, az utakon a tapadási viszonyok. A kopott nyári gumik az aquaplaning jelenségre - vízen megúszásra - igen csak hajlamosak!
Az úttest felületén esetlegesen meglévő hosszbordák ilyenkor vízzel telve különösen veszélyesek, jeges útszakaszokon a nyári gumi semmit sem ér.
A távirányítással nyitható autók kulcsnyílásait is érdemes befújni zárolajozóval vagy egyéb még jobb hatású szerrel. A tanksapka zárjáról sem szabad megfeledkezni. A szélvédő mosó tartály: itt az ideje a fagypont alatti keverékbeállításnak.
Az alpesi országokban (pl. Svájc, Ausztria), de már Romániában is nov. 01. és ápr. 15. között kötelező az MS vagy M&S jelű téli gumi használata, a hágókon, hegyi szerpentineken a táblával jelzett időszakokban a hólánc is.
Európai egyéb országok: téli körülmények közötti autózáskor hol és mi kötelező? Ne ez legyen a szempont, azaz, hogy kötelező-e, hanem az, hogy biztonságosan tudjunk közlekedni! Több országban az a divat, hogy aki nem az időjárási és az útviszonyoknak megfelelő felszereléssel vesz részt a forgalomban, annak igen súlyos tételekkel kell számolnia egy esetlegesen bekövetkező havaria vagy csak egy másokat akadályozó csúszkálás vagy egy sima továbbhaladás-ellehetetlenülés esetén, a biztosítók magatartásáról már nem is beszélve.
Szerintünk nem az a kérdés, hogy büntetnek-e a rendőrök vagy sem: az a kérdés, hogy a KRESZ szerint az út-és látásviszonyoknak megfelelő-e a jármű felszereltsége és a tartozékai. Ebben az esetben a felszereltség között az első helyen a megfelelő recemélységű gumiabroncs szerepel. Ha nyári vagy négy évszakos, akkor száraz úton még éppen lehet vele LASSAN autózni, de egyéb esetben már lassan sem. A téli gumi használatakor pedig az útviszonyok hirtelen változása sem okoz akkora problémát, mint a nyári gumi esetében.
A nyári gumival télen baleset- és karambol mentesen kizárólag lassan lehet közlekedni, havon, jégen, latyakban meg lassan sem, emellett dombokon, emelkedőkön, lejtőkön pláne nem. A megfelelő téli vezetéstechnika hiánya miatt többeken csak bóklásznak az utakon, jelentősen veszélyeztetve a pl. téli felszereléssel rendelkező autósokat is.

- -
Ónos eső: ami az útfelületre és a parkoló járművekre is ráfagy, ha - 2 Celsius foknál nem magasabb az aszfalt és a levegő hőmérséklete. Akár több mm vastag is lehet a ráfagyott jég. Nem illik kis felületen lekapart ablakokkal elindulni!!!!
A fizika erősebb a vágyaknál.
Az 1 - 2 - 3 - 4 - 5-10 mm vastag jégpáncél az utakon nem kedvez az autósoknak, motorosoknak, szekereseknek, gyalogosoknak.
Ebben a helyzetben az összkerék meghajtású járművek sem tudnak igazán mit kezdeni a fizikai törvényekkel.
Lánctalpas járművel ilyenkor is lehet közlekedni. Van???
A hólánc azért néha segít, az egyszer sem használhatóak persze nem. Ilyenek a pár ezer Ft-ért kapható gagyi láncok. Az 5-7 e. Ft-os kategóriánál már egyszer vagy többször is kibírja a lánc, az e fölötti árban lévők biztosan. A titán ötvözetű láncokat a kocsival is el lehet adni (amikor ennek eljön az ideje), igaz ezek ára közelebb van a 30 e. Ft-hoz, mint a 10-hez.
Hóláncot csak olyan méretű kerékre lehet felrakni, ami a dobozán lévő listán (méretszám szerinti) rajta van. Ha nagyobb, szétver mindent a kerékdobnál és a környékén - rosszabb esetben fékcsövet, egyéb vezetékeket szakít el -, ha kisebb, akkor nem lehet rendesen felrakni, ezért okoz kárt.
- -
A nagy hidegben a lefagyásos megállások elkerülése érdekében a teendők:
Benzines jármű üzemanyag tartályába 1-2 deci spirituszt (denaturált szeszt) célszerű önteni a fél-teli tankhoz.
- -

Tél.
A dízel járművek és a tartós hideg:
- a megfelelő állapotban lévő motoroknál nem jelentkezik az a hiba, ami miatt most sok dízeles járműtulajdonos retteg: a szabadban parkoló jármű motorja vagy nem indul el reggel (bármikor), vagy csak a sokadik próbálkozásra kap életre (nagy füstokádás közepette).
Ilyen esetben (jó állapotú akkumulátor előfeltétel!):
- 1. szabály: többszöri izzítás (2-3-4), majd utána kb. 4-5 mp-es indítózás.
- 2. szabály: a két indítási kísérlet között 1-2 perc szünetet illik tartani.
- 3. szabály: valamennyi belső/külső áramfogyasztót ki kell kapcsolni (szélvédő fűtés, belső ventilátor, helyzetjelzők, utastér lámpa, ülésfűtés, stb.)
Nem magasnyomású - hagyományos - dízel tankjába 1-2 dl 95-ös benzint lehet önteni, ez megakadályozza a gázolaj megdermedését. Magasnyomású dízel esetén TILOS a fenti javaslat, a prémium kategóriás gázolaj használata javasolt. Mindkét típusnál a gázolajszűrő víztelenítését célszerű elvégezni.
Az emberi szervezet alkalmazkodó képessége véges, főleg akkor, ha nem figyel valaki az apró jelzésekre.

- -

Esetleg ha még nem lenne fenn a téli felszerelés alapeleme az M&S (M S) jelölésű gumi a járművön, nos akkor max. nov. 19-ig lehetett ezzel várni (már ha valaki biztonságosan akar közlekedni)... A szélvédő mosó tartályába is kellett fagyálló elegyet önteni, mi - 40°C-s koncentrátumot használunk, abból most elég 2-5 decilitert hozzáönteni a benne lévőhöz. Az ablaktörlő spricnit ezután illik működtetni, hogy a kevert elegy a csövekben és a fúvókákban is megjelenjen. A téli gumin a bordamélység 4 mm alatt nem lehet, ekkortól nyári guminak minősül! Dec. 14-től országos havazás! Kulcslyukos autóknál zárolajozó használata javasolt.



- -
Dec. 06. Mikulás.

- -
A húsvét a keresztény világ legnagyobb ünnepe!

Húsvét vasárnap.
Húsvét hétfő. Locsolkodás, festett és hímes tojások ajándékozása.



- -
Advent. Adventi időszak: az Úr eljövetelére való várakozás. Az advent szó jelentése: eljövetel,  a latin „adventus Domini” kifejezésből származik, ami annyit tesz: „az Úr eljövetele”.
Hit, remény, öröm, szeretet.

- -
Franciaországban közlekedő gépjárművekben  2013. március 01. hatállyal  kötelező alkohol-tesztert tartani (pl. éthylotest). Ami még igen fontos: a biztonsági övek használatát igen szigorúan ellenőrzik a francia (motoros) rendőrök, minden foglalt üléshez tartozó nem bekapcsolt öv EGYENKÉNT 90 eurós pénzbüntetést jelent a helyszínen!
- -

Elkészült és elfogadásra került egy új rendelet a fővárosban: a szmogriadó riasztási szintje után nem a páros-páratlan rendszámok alapján lehet majd egyáltalán közlekedni a gépjárművekkel, hanem csak és kizárólag a hátsó rendszámtáblán alul lévő hatszögletű KV (környezetvédelmi osztály szerinti) matrica színe dönt ezután:a fekete és a piros kizáró ok. További szigorítási lehetőség is van a főpolgármester kezében: sebességcsökkentést is kérhet, maximum 20 km/ó értékkel.
A rendelet 2010. augusztus első péntekjétől hatályos. Ettől az időponttól kezdve immár a rendőrségnek is joga van szabálysértési eljárást kezdeményezni a tiltást semmibe vevők ellen.
- -
A magyar KGFB kérdéskör:
2010. január elsejétől kizárólag a jármű üzembentartója köthet KGFB szerződést.
Eddig ha elvált egymástól a kettő, akkor a tulajdonos is köthetett.
Lassan könyvet írhatunk a hazai KGFB témában.
Ismét leírjuk: semmi sincs rendben ebben a témakörben Magyarországon, még 2013 elején sem.
A kárt szenvedett vétlen autóst sújtó újabb megszorítás, hogy egy rendelet értelmében közlekedés biztonságot érintő sérülések esetén a biztosító szakvéleménye alapján műszaki vizsgára kötelezett lesz a jármű 2010.04.01-től. A kárkifizetést lassítja, hogy 8 napon belül kell(ene) számlásan kijavíttatni az autót a 100 %-s javítási díj kifizetése érdekében, az elméleti 100 % persze a kárkori érték függvénye..., ez járműkortól függően csak kevesebb lehet!!!
Kommentár:
- Ez a 8 nap nem tartható határidő, még a sokállásos karosszéria műhelyeknek sem.
- Természetesen az a legjobb, ha nem kerül összetörésre a jármű.
- Érdekes, hogy megint nem úgy "működik" a jogszabály és a megalkotása, ahogy az elvárható lett volna. A vétlen károsult akkor járna a legjobban, amikor a károkozó biztosítója a káresemény előtti kárkori érték alapján visszavételre kötelezné a vele szerződött bázisát, a vétlen károsult meg megveheti az új, vagy újabb járművét, az értékkülönbözet a károsultat terheli.
- Az EU régi tagországaiban a biztonsági elemet tartó vagy ütközési zónát érintő sérülés(ek) esetén TILTOTT a szilárdságot vissza nem állító jármű javítási technológia, ilyen pl. egy karosszéria-huzatásos eljárás...
Egy nagy kérdés: a kötelező biztosítás megléte biztosan védi az azt megkötőt??? 2013 őszén is még mindig az a válaszunk: sajnos Magyarországon nem. A hazai KGFB rendszer jelen állásában nem működik megfelelően.
Az üzembentartóra kötött és a jármű adatai alapján számolt és fizetett díj semmire sem jó. A PSZÁF most kérdezi meg az autósokat a direkt KGFB kérdéskörről (amikor a más hibájából károsult a saját KGFB biztosítójához fordul a károkozóé helyett).
Kommentár: a járművek forgalomban tartására vonatkozó törvény szerint a jármű tulajdonosának (ha nem azonos az üzembentartóval, akkor az üzembentartónak) a felelőssége az ÉRVÉNYES és fedezettel igazolt KGFB biztosítás megléte. A biztosító társaságok jelenlegi kárrendezési gyakorlata alapján szemrebbenés nélkül a károkozó marad a csapdában, ha nincs éppen fedezete a káridőpontban! A MABISZ meg majd perel!
Aki 2010 (vagy ezután) év közben  vette a járművét, annak nem december 31. a biztosítási forduló, hanem az adás-vétel időpontja az átszerződésre a lehetőség, a régi szerződést felmondani itt is egy hónappal korábban kell és természetesen írásban vagy faxon.
2011. január 01. 0 óra 0 perc kezdettel a KGFB számítás alapja a teljesítmény adóhoz hasonlóan a jármű motorjának a teljesítménye lett. A ccm szerinti besorolások mellett ez alapján számolták ki a díjakt a biztosítók.  Mivel a PM rendelet 2009 őszén későn jelent meg, ezért került a bevezetés ideje 2011-re. A B-M (bonusz - malusz) rendszer nem változik, bár a flottákra megint nem lesz.
- - - - - - -
2010.04.01. : megszűnt a mobil eredetiség vizsgálat, mint lehetőség.
- - - - - - -
A dízel járművek és a tartós hideg:
- a megfelelő állapotban lévő motoroknál nem jelentkezik az a hiba, ami miatt most sok dízeles járműtulajdonos retteg: a szabadban parkoló jármű motorja vagy nem indul el reggel (bármikor), vagy csak a sokadik próbálkozásra kap életre ( nagy füstokádás közepette ).
Ilyen esetben (jó állapotú akkumulátor előfeltétel!):
- 1. szabály: többszöri izzítás (2-3-4), majd utána kb. 4-5 mp-es indítózás.
- 2. szabály: a két indítási kísérlet között 1-2 perc szünetet illik tartani.
- 3. szabály: valamennyi belső/külső áramfogyasztót ki kell kapcsolni (szélvédő fűtés, belső ventilátor, helyzetjelzők, utastér lámpa, ülésfűtés, stb.)
- - - - - -  
Amikor valaki rossz irányba hajt be az autópályára: az M5 autópályán pár napja is történt egy ilyen eset, sajnos halállal és tetemes anyagi kárral járt.
A következőket írtuk jó pár éve (Korábbi aktualitások):
Lehet, hogy itthon is meg kellene kezdeni azoknak a tábláknak a telepítését, amik a rossz irányba való haladásra a felhajtás után 15-20 méteren belül már figyelmeztetik a jármű vezetőjét?
Pl. Ausztriában óriási tábla figyelmeztet az eltévedésre, óriási ötujjas kéz egy piros-fekete stoptáblán, mindez egy óriási sárga alaptáblán látható és még felirat is olvasható alul.
Régi vicc: figyelmeztetés hangzik el a rádióban: egy őrült szembe megy a forgalommal az autópályán! Mi az, hogy egy??? Mind!
2011. 02.15. A Közútkezelők megkezdték az ilyen óriás táblák felszerelését (kihelyezését). Köszönjük!
- - - - - - -
2009.10.01. kezdettel nem lesz kötelező KRESZ tartozék az izzókészlet a járművekben.
Másik változás: az a bizonyos EÜ doboz érvényességi ideje. Hatályát veszti ezen témát érintő rendelkezés szintén 2009.10.01-l, azaz nem kell az egész dobozt kicserélni, elég a dobozban a használt vagy az időközben lejárt tartozék(ok) cseréje.
- - - - - - -
Az utak felülete:
- földút: nem igazából számottevő a normál használata, kivéve a mezőgazdasági gépeket és az ott dolgozókat.
- egyéb alsórendű pormentes út, több számjegyű - egy számjegyű út: általában sima, ha mégsem, akkor a közút kezelője felel az út minőségéért, mert ennek biztosításáért az ott dolgozók fizetést kapnak. Az autóban keletkezett kárt - bizonyíték pl. a fotó, tanúk, helyszínelés, stb. - a közút kezelője téríti meg, ha bizonyított a felelőssége. Új M7 szakasz: hullámosodás...
- - - - - - -
Az autópályák használatához matrica kell, a teherautóknak a főutakra is.
Videokamerával és rendszámfelismerésre is alkalmas technikával felszerelt járműveket állított forgalomba - a fix kamerák továbbra is megmaradnak - az ÁAK Zrt. Ez azt jelenti, hogy az autópályákon a bliccelőket hatékonyabban tudják fülön csípni. A rendszert 2006. november második felétől élesben működtetik.
Igen hatékony az ÁAK Zrt. ellenőrzési rendszere.
A tértivevényesen vagy ajánlottan megkapott értesítés után a határidők betartása igen fontos lehet:
- ha volt virtuális matrica, azért, ha nem volt, akkor nem érdemes az első határidőből kicsúszni...
Erősen furcsa dolog történt: Az ÁAK Zrt-l elvette a kormány a mobil ellenőrzési lehetőséget, ezt áttestálta az NKH-ra. Miért is?
Semmi gond nem lenne - kormányzati szemszögből nézve -, ha az NKH felkészült volna az átvételre. Jelenleg még az autóik is csak állnak a telephelyükön. Ez teherautós szemmel nézve még jól is jöhet. A mobil ellenőrzéseket jobbára a főutakra kiterjesztett matricázás ellenőrzésére találták ki, ott is a teherautókra, kamionokra. (2009.02.19.)
Ismét az ÁAK Zrt. járművei fognak az autópályákon helyszíni ellenőrzéseket végezni, a külföldiek néhány százaléka nem nagyon szokott e-matricát venni.(2013.)
- - - - - - -
Ónos eső: ami az útfelületre és a parkoló járművekre is ráfagy, ha - 2 Celsius foknál nem magasabb az aszfalt és a levegő hőmérséklete. Akár több mm vastag is lehet a ráfagyott jég.
A fizika erősebb a vágyaknál.
Az 1 - 2 - 3- 4 - 5-10 mm vastag jégpáncél az utakon nem kedvez az autósoknak, motorosoknak, szekereseknek, gyalogosoknak.
Ebben a helyzetben az összkerék meghajtású járművek sem tudnak igazán mit kezdeni a fizikai törvényekkel.
Lánctalpas járművel ilyenkor is lehet közlekedni. Van???
A hólánc azért néha segít, az egyszer sem használhatóak persze nem. Ilyenek a pár ezer Ft-ért kapható gagyi láncok. Az 5-7 e. Ft-os kategóriánál már egyszer vagy többször is kibírja a lánc, az e fölötti árban lévők biztosan. A titán ötvözetű láncokat a kocsival is el lehet adni (amikor ennek eljön az ideje), igaz ezek ára közelebb van a 30 e. Ft-hoz, mint a 10-hez.
Hóláncot csak olyan méretű kerékre lehet felrakni, ami a dobozán lévő listán (méretszám szerinti) rajta van. Ha nagyobb, szétver mindent a kerékdobnál és a környékén - rosszabb esetben fékcsövet, egyéb vezetékeket szakít el -, ha kisebb, akkor nem lehet rendesen felrakni, ezért okoz kárt.
- - - - - - -
A nagy hidegben a lefagyásos megállások elkerülése érdekében a teendők:
Benzines jármű üzemanyag tartályába 1-2 deci spirituszt (denaturált szeszt) célszerű önteni a fél-teli tankhoz.
Dízel járműbe a hidegtűrő gázolaj kerüljön. Hagyományos dízel tankjába 1-2 deci benzint lehet tölteni, a magasnyomásúakba ez tilos. A gázolaj szűrő víztelenítését már korábban el kellett végezni. (bejegyezve 2009.01.09.)
- - - - - - -
Zéró - nulla - tolerancia van életben 2008.01.20-tól a helyszíni rendőri ellenőrzéseknél az alkoholfogyasztást és ennek kimutatását érintően. Akár a hagyományos, akár a digitális szonda valamilyen szintű alkoholtartalmat mutat ki a vezetőnél, ott a helyszínen azonnali jogosítvány bevonás a következő művelet.
Alkohol és jármű vezetése: a véralkohol szintje 0.1 - 8 ezrelékig szabálysértés, a fölött bűncselekmény, ez nem változott, azaz a zéró tolerancia továbbra is él.
A környező EU-s országokban ez egy kicsit másképp van, a 25 gramm alkoholt tartalmazó egy üveg ( erősebb ) sör elfogyasztása nem jelent ekkora galibát.
Egy fontos információ: az emberi szervezet - ha átlagos pihentségű szinten van - óránként a test tömegéből adódó alkohol mennyiség elégetésre képes, ennek értéke a test tömeg számértékének tizede, de grammban kell érteni.
( Pl. egy 80 kg tömegű emberi szervezet óránként 8 gramm alkoholt tud feldolgozni.)
A szervezet betegsége vagy egyéb más okok miatt ez az érték mindig lefelé módosul, sosem felfelé, azaz a tized szabály kilenced, nyolcad vagy még kevesebb is lehet.
Miben mennyi alkohol van? A mérőszámok általában megtalálhatóak a palackokon, dobozokon.
Pl. egy 5 %-s alkoholtartalmú italban literenként 50 gramm az alkohol, egy 40 %-s rövid ital literenként 400 gramm alkoholt rejt magában.
- - - - - - -
A hazai autópályák használatához 2008.01.01-l nem kell matricát ragasztgatni a szélvédőre (és a lejárata után azt levakargatni). A vásárlást igazoló bizonylatot, sms-t, e-mailt viszont egy évig meg kell őrizni.
- - - - - - -
Mikor is kell fékfolyadékot cserélni?
A mostani autóknál DOT 4 vagy DOT 5 minőséget használunk. Biztonságos csereperiódus: 2 év vagy 30 e. km vagy hosszú szervizintervallumos autóknál 3 év vagy 50 e. km.
E csereperiódusok betartásakor biztosan nem megy tönkre idő előtt a fékmunkahenger. Az sem fordulhat elő, hogy valaki alatt beesik a fékpedál, mert tartós fékezéskor felforr a megöregedett munkaközeg.
Szomorú, de a mostani szigorított időszakos műszaki vizsgarend sem rendelkezik a fékfolyadék állagának a milyenségéről. A hatósági magatartás itt sem válik a jogalkotók erényévé.
Már korábban is megkérdeztük: mitől közhatalom gyakorlása a műszaki és a környezetvédelmi vizsgálat ? ? ?
- - - - - - -
Sebesség mérések: A sebességet még tábla is jelölheti. Kedvenc helyei a rend éber őreinek azok az útszakaszok, ahol valami éppen kihelyezett friss (vagy éppen régen kint felejtett) tábla az adott úttípusra érvényes maximális sebességet csökkenti le, néha számottevő értékben. Itt szokott a legtöbb gond lenni.
- - - - - - -
Hitelből történő vásárlás.
Igen érdekes, hogy a hazai állampolgárok eladósodása hogyan is alakul.
Valahol nehezen érthető, hogy a megszerezni kívánt anyagi javakat - pl. kisebb-nagyobb használati eszközöket, autót - miért is hitelből kívánja megvásásrolni egy tekintélyes számú réteg. Az ingatlan hitelből történő megvásárlása más terület, ott tartós befektetésről van szó. A termelő eszközök is ebbe a kategóriába tartoznak. Az igen gyorsan amortizálódó javak hitelből történő finanszírozása pénzügyi csődhöz vezet, a hitelt felvevő sehogy sem tud kiszabadulni az adósság csapdából. Mire visszafizetné a hitelt, már kezdheti újra a dolgot. A hiteldíj mutatók igen magasak, mivel a hazai és a mindenkori aktuális jegybanki alapkamat is magas az európai szintekhez mérve.
- - - - - - -
A jogosítvány: a régi alakúakba sem pecsétel be a helyileg illetékes körzeti orvos, hanem két példányos igazolást állít ki az orvosi érvényességi idejére, mint első fokú szerv.
Új elem, hogy 2017.01.01. után lejáró orvosi vagy a plasztikkártya érvényességi idején túl az új orvosi érvényessége a születésnapon jár le. Az életkor szerint kerül megállapításra a hosszabbítás időtartama. Fontos, hogy a születésnap után menjünk az orvosit intézni, mert az érvényesség maximális ideje a mindenkori utolsó orvosi igazolástól számít.
- - - - - - -
Változás, hogy 2007. jan. 01-l a közlekedésben elkövetett bliccelés, szabálysértés miatt 60 nap áll rendelkezésére az illetékesnek arra, hogy hivatalosan értesítse a vélelmezett elkövetőt, továbbá ezen ügyekben az igazának bizonyítására 1 év a határidő és késedelmi kamat nem számítható fel.   




Mostani akció << Speciális termékek. '93-tól az Autódoktor Fehér & F. B.T. a gyors segítség! Nem akciós: 1. 7 db B10 kategóriás szgk. és 1 db B05 kategóriás tgk. KGFB. 2. Know-how átvételi lehetőség jármű fenntartók és szervizek részére. Folyamatban a mikro-, kis- és középvállalkozások eszköz- és informatikai támogatási programja Pest megyében, a támogatási kérelmeket 2019.02.20. 08 órától várják. Know-how átvétele is támogatott. Gyorsuló tempóban cserélődnek le a belső égésű erőforrásokkal hajtot...


Tovább a teljes hírhez »

Közlekedsz? Bizonyítottan már 1993-tól az Autodoktor Fehér & F. B.T. a balesetmentes haza- és célhoz érésért a legjobb segítség!  A járműveket vezető emberek magatartására és a vezetés közbeni viselkedésére ható rengeteg tényező közül az egyik az IDŐJÁRÁS (hideg-meleg frontok, szél, légnyomás változás, vihar, tornádó) és az ehhez igen szorosan kapcsolódó HOLDFÁZIS. Újhold 07.02. - kedd - 21 óra 17 perckor volt. Telihold 07.16. - kedd - 23 óra 39 perckor. - -  Erősen melegszik a Föld klímája. ...


Tovább a teljes hírhez »

Aktuális dolgokban is az Autódoktor Fehér & F. B.T. a biztos, gyors és pontos segítség már 1993 óta! - - A VÉDA rendszer kamerái élesítve lettek a biztonsági öv használatának az ellenőrzésére is. Vezető, nagykorú utas: mindegyik foglalt ülésen a használója külön-külön felel az öv becsatolásáért (2019.06.12.). Kiskorú személy szabályos övhasználatáért a járművezető felel! Fentiek alapján az objektív felelősség az övhasználatra nem vonatkozik. - - Nagy viharok - nagy esők - aquaplaning veszély!!! - - Auto...


Tovább a teljes hírhez »

Verseny és szellem, vezetési szemlélet. Kanyartechnika, jármű csúszáshatár, vészfékezés: itt végképp az Autodoktor Fehér & F. B.T. a segítség már 1993 óta! Még itt se...1. Hungaroring, F1 pálya  Autós, motoros nyílt nap: a 2012. évtől a Hungaroring Sport Zrt. szervezésében kerül sor az ilyen rendezvényekre.  Sok járművezető mondja: azért nem jön ki a versenypályára, mert nincs elég gyors autója hozzá. Nem gyors autó kell, hanem megbízható, a Hungaroringen az F1 pályán első sorban a vezetéstech...


Tovább a teljes hírhez »

Értékesítés (járművek, alkatrészek, gumik, egyéb): 1993 óta itt aztán pláne az Autódoktor Fehér & F. B.T. a precíz segítség! Know-how, új és professzionális autós termékek, alkatrészek: a Speciális termékek alatt. Új járművek: csak rendelésre. Segítünk a választásban is. Használt járművek: - - -  Használt autós tartozékok: Autódoktor garancia, felszereléssel is.1. 2 db 175/65/14 T Uniroyal M-S plus 6 téli gumiabroncs, 9.5-10 mm profilmélységgel. Ár: 5500 Ft/db 2. 1 db 175/65/14 T Uniroyal M-S plus...


Tovább a teljes hírhez »

A hazai járművek rendszámtábláin látható jelzések és a szmogriadó. Az Autodoktor Fehér & F. B.T. segítsége is jól jön már 1993 óta! 1. Az elsőn és a menetirány szerinti jobb oldalon: - a régieken az országjelzés H jele és a piros-fehér-zöld színek, az újabbakon ez utóbbi helyett az EU kék logója.  2. A hátsón és középen esetenként még 2019 év végéig: a./  a műszaki vizsga és a vizsgamatrica (felül és kör alakú) színeinek kapcsolata:- sötét zöld: a 2018. évben járt le,- világos zöld : a 2019. é...


Tovább a teljes hírhez »

Exkluzív egyedi ritkaságok: 1993 óta az Autódoktor Fehér & F. B.T. a biztos segítség! I. Eredeti és Dél-Afrikából 1982 januárjában hozott 1981-s nyomtatású 1982-es plusz egy hónapos South Africa lapozható fali naptár eladó.      Tartalom: 13 db színes nagyméretű panoráma fotó eredeti színekkel (fedlap + 12 hónap), a természetben a hónapok szerinti időjárással látható különböző helyszínek fotóival. Olyan kép is van, ami ma már nem létező természeti tájat mutat (keleti parton egy laguna......


Tovább a teljes hírhez »

Korábbi aktualitások (2004 a kezdő dátum). Már régtől is - 1993 óta - az Autodoktor Fehér & F. B.T. a segítség! Pünkösd. A pünkösd a húsvét utáni 7. vasárnapon és hétfőn tartott keresztény ünnep, amelyen a kereszténység  a Szentlélek kiáradásának emlékét ünnepli meg.  - - Ősz és tavasz: a hajnali, késő esti köd, nyálkás, vizes, faleveles utak. Tessék óvatosan közlekedni! ALAPSZABÁLY MOST IS: csak a belátható útszakaszon lehet biztonsággal és vészhelyzetben baleset mentesen megállni! Ködben a ...


Tovább a teljes hírhez »