Korábbi aktualitások (2004 a kezd? dátum).
Már régt?l is - 1993 óta - az Autodoktor Fehér & F. B.T. a segítség!



Twitter





- -
A húsvét a keresztény világ legnagyobb ünnepe!
2020-ban a Covid-19 világjárvány miatt
a locsolkodás, festett és hímes tojások ajándékozása elmaradt.



Viszont az E-LOCSOLÁS m?ködött..., akár Magyarország vagy a világ összes hölgyét is meg tudom így locsolni ...   ITT

- -
?sz és tavasz: a hajnali, kés? esti köd, nyálkás, vizes, t?leveles, faleveles utak. Tessék óvatosan közlekedni! ALAPSZABÁLY MOST IS: csak a belátható útszakaszon lehet biztonsággal és vészhelyzetben baleset mentesen megállni! Ködben a belátható útszakasz csökken le, de drasztikusan! Jó gumiabroncsok, hibátlan fékrendszer, jó vezetéstechnikai tudás!!! Balesetek, okok: többségében a köd, a szitáló es?, a rendes es? miatti csúszós utak - jóval hosszabb fékút(!) - és a már kopottas nyári gumik, a nem megfelel? vezetéstechnika alkalmazása, azaz a még megfelel? vezetéstechnikai tudás hiánya.
Ismétlés: az úton lév? falevelek, az átjárókban a sínek, a macskaköves utak vizesen vagy nyálkásan szinte a jéggel egyenérték?ek.

Sajnos ami kopik, az egy id? után balesetveszélyessé válik. Sokan úgy gondolják, hogy ?sszel még kihúzzák a téli szett felrakásáig, tavasszal meg vissza akarják rakni a kopott szettet. Senki ne nézze a kopásjelz?t az abroncsokon, mert az semmire sem jó, max. arra, hogy hamis érzetet keltsen.
Az ?sz és a tavasz is igen csapadékos tud lenni, azaz az 1-2 mm mély bordázattal csak az aquaplaning (megúszás, felúszás) jelenséget lehet el?hozni, azaz nincs lehet?ség a kormányzásra és a megállásra sem! Száraz úton is jelent?s a fékút növekedés! A még 3-4 mm mély rece esetén is jelent?s sebesség csökkentéssel lehet csak biztonsággal közlekedni, akár száraz, akár nedves az út felülete. Az úton álló és pláne a hosszanti feltüremkedett bordákban összegy?lt mélyebb vízben simán megúsznak a kopott abroncsok. Gumi típus és\vagy gyártó függvénye, de ahogy kopnak, úgy keményedik a futófelület is, ezzel egyre rosszabb tapadást hozva el?. Némelyik márkánál hangok jelzik gördülés közben a megkeményedést.

- -
Köd, autózás: Ködlámpa (fehér fény?, el?re világít): nem minden járm?vön található meg, de amelyiken és alul van, továbbá jól beállított, csak ekkor ér valamit.  Sötétben lehet csak a használatakor jobban el?bbre látni vele, nappal a mi látásunkon nem segít, a láthatóságunkon viszont igen. Nagy ködben és f?leg este sötétben ellen?rizhet? a ködlámpa beállítása, ha nem volt szakember, aki ezt korábban megtette volna:
- a beállításuk akkor jó, ha fénycsóvájuk az úttest mindkét szélét?l legalább 2-2 méterre kívülre is elvilágít, el?re pedig eléri az 50 m-t. A tompított vagy távfényt ne használjuk sötétben és nagy ködben a ködfényszóróval együtt, mert csak ront a helyzeten. A régebbi autó típusoknál gond, hogy csak a tompítottal együtt m?ködik...
Az a ködlámpa beállítás, ami csak 5 méterig (se) világít a kocsi orra elé, semmire sem jó.
A LÁTNI ÉS LÁTSZANI elv mindenkori pontos használata sokat segít a baleset- és különleges eseménymentes hazaérkezésben.
Zárfény (piros fény?, hátrafelé világít): amúgy a gyakorlatlan vezet? kisütheti vele a mögöttes forgalomban haladó szemét. Arra találták ki, hogy a nagy ködben korábban meg lehessen pillantani az el?ttünk haladót (már ha neki be van kapcsolva... . A két 5W-s helyzetjelz? nem annyira látszik nagy ködben, mint a zárfény izzója, ami 21 W-s. Hazai viszonylatban inkább az a módi, hogy akkor is be van kapcsolva, amikor semmi szükség sincs rá, pl. lakott területen belül. Ezt a használatot a KRESZ is tiltja..., persze karácsonyfát játszani az autóval éppen kivagyi stílust is jelent..., vagy egyszer? feledékenységet takar, igaz a m?szerfali visszajelz? izzók jelzik a vezet?nek a m?ködésüket.
Most is igen sok súlyos kimenetel? baleset volt az utakon. Nagy ködben a lassabb haladási sebesség segít csak. A KRESZ el?írja, hogy csak olyan sebességgel szabad haladni, amir?l meg tudunk állni egy hirtelen felbukkanó akadály esetén is, természetesen ezen akadály el?tt! Nagy ködben a ráfutásos balesetek is gyakran el?fordulnak.
Akkor, amikor lassítasz, de legkés?bb amikor már majdnem megálltál a kocsiddal - mert észrevetted id?ben az el?tted haladókat vagy a már állókat - jó, ha bekapcsolod a vészvillogót, ezt ugyanis a zárfény mellett biztosan észreveszi a mögötted jöv? is. A KRESZ módosítása szerint ezt mindenkinek meg kell tennie már a felgyülemlett kocsisorba való megérkezés el?tt.
- - -

?sz-Tél, Tél-Tavasz váltáskor: kés? este, reggelente és hajnalban er?sen hideg van, akár páralecsapódással párosulva. Ez a páraréteg ha megfagy, akkor és ott nagyon csúszós jégfilm tud kialakulni, a csak 5 m hosszú útszakasz fagyott felszínnel biztos "elcsúszást" jelent nyári gumikkal. Felüljárók, hidak! Ónos es?!
A még 5-6-8 mm bordamélység? nyári gumi is pattogóssá válik ilyenkor, mivel a hidegben megkeményedik.
Nincs vita, aki télen autózni akar - és természetesen biztonsággal - csak a lágyabb keverék? téli gumiszettet használja.
A prémium kategóriás nyári gumik sem alkalmasak 7 °C alatti aszfalt h?mérséklet esetén száraz-nedves vagy nedves-latyakos burkolaton a tartós használatra, a nem ebbe a kategóriába tartozó abroncsokról ne is beszéljünk.
A falevelekkel borított útfelület a jeges burkolattal szinte azonos "tapadást biztosít".
Örök vitatéma a laikusok között, hogy kell vagy nem kell a téli gumi? Aki nem autózik, annak nem kell. Aki autózik, az tudja, hogy az úttest és a kocsi között hidegebb id?ben a megfelel? tapadást a lágyabb keverék? gumiabroncs biztosítja csak, ráadásul a lamellás bordás futófelület-szerkezete miatt erre találták ki. Ez nem pénz lenyúlása az autósoktól a gumigyárak részér?l, viszont természetesen vannak gagyi téli gumik is.
Téli gumik felszerelése, zárak kezelése, ablakmosó folyadék kérdésköre.
+ 7 °C-s vagy ez alatti aszfalth?mérséklet esetén a nyári gumikeverék már a tapadásának a felét elveszti, mert megkeményedik. A téli keverék sokkal lágyabb, ezért nem keményedik meg. A vezet?, ha figyelmes, érzi is, hogy pattogósabb lett a kocsi a hidegebb id? beálltakor.
Hajnalban, kora reggel, este, éjjel közleked?knek már itt van az id? a cserére, nem csak a hegyvidéken él?knek. Az alpesi országokban már korábban felkerültek a járm?vekre a téli felszerelés ezen tartozékai. A leh?lés, az es?, a havas es? és a hó miatt hirtelen megváltoznak a látási, az utakon a tapadási viszonyok. A kopott nyári gumik az aquaplaning jelenségre - vízen megúszásra - igen csak hajlamosak!
Az úttest felületén esetlegesen meglév? hosszbordák ilyenkor vízzel telve különösen veszélyesek, jeges útszakaszokon a nyári gumi semmit sem ér.
A távirányítással nyitható autók kulcsnyílásait is érdemes befújni zárolajozóval vagy egyéb még jobb hatású szerrel. A tanksapka zárjáról sem szabad megfeledkezni. A szélvéd? mosó tartály: itt az ideje a fagypont alatti keverékbeállításnak.
Az alpesi országokban (pl. Svájc, Ausztria), de már Romániában is nov. 01. és ápr. 15. között kötelez? az MS vagy M&S jel? téli gumi használata, a hágókon, hegyi szerpentineken a táblával jelzett id?szakokban a hólánc is.
Európai egyéb országok: téli körülmények közötti autózáskor hol és mi kötelez?? Ne ez legyen a szempont, azaz, hogy kötelez?-e, hanem az, hogy biztonságosan tudjunk közlekedni! Több országban az a divat, hogy aki nem az id?járási és az útviszonyoknak megfelel? felszereléssel vesz részt a forgalomban, annak igen súlyos tételekkel kell számolnia egy esetlegesen bekövetkez? havaria vagy csak egy másokat akadályozó csúszkálás vagy egy sima továbbhaladás-ellehetetlenülés esetén, a biztosítók magatartásáról már nem is beszélve.
Szerintünk nem az a kérdés, hogy büntetnek-e a rend?rök vagy sem: az a kérdés, hogy a KRESZ szerint az út-és látásviszonyoknak megfelel?-e a járm? felszereltsége és a tartozékai. Ebben az esetben a felszereltség között az els? helyen a megfelel? recemélység? gumiabroncs szerepel. Ha nyári vagy négy évszakos, akkor száraz úton még éppen lehet vele LASSAN autózni, de egyéb esetben már lassan sem. A téli gumi használatakor pedig az útviszonyok hirtelen változása sem okoz akkora problémát, mint a nyári gumi esetében.
A nyári gumival télen baleset- és karambol mentesen kizárólag száraz útfelületen és csak lassan lehet közlekedni, havon, jégen, latyakban meg lassan sem, emellett dombokon, emelked?kön, lejt?kön pláne nem. A megfelel? téli vezetéstechnika hiánya miatt többeken csak bóklásznak az utakon, jelent?sen veszélyeztetve a pl. téli felszereléssel rendelkez? autósokat is.

- - -
Ónos es?: ami az útfelületre és a parkoló járm?vekre is ráfagy, ha - 2 Celsius foknál nem magasabb az aszfalt és a leveg? h?mérséklete. Akár több mm vastag is lehet a ráfagyott jég. Nem illik - TILOS! - kis felületen lekapart ablakokkal elindulni!!!!
A fizika er?sebb a vágyaknál.
Az 1 - 2 - 3 - 4 - 5-10 mm vastag jégpáncél az utakon nem kedvez az autósoknak, motorosoknak, szekereseknek, gyalogosoknak.
Ebben a helyzetben az összkerék meghajtású járm?vek sem tudnak igazán mit kezdeni a fizikai törvényekkel.
Lánctalpas járm?vel ilyenkor is lehet közlekedni. Van???
A hólánc azért néha segít, az egyszer sem használhatóak persze nem. Ilyenek a pár ezer Ft-ért kapható gagyi láncok. Az 5-7 e. Ft-os kategóriánál már egyszer vagy kétszer is kibírja a lánc, az e fölötti árban lév?k biztosan. A titán ötvözet? láncokat a kocsival is el lehet adni (amikor ennek eljön az ideje), igaz ezek ára közelebb van a 30 e. Ft-hoz, mint a 10-hez.
Hóláncot csak olyan méret? kerékre lehet felrakni, ami a dobozán lév? listán (méretszám szerinti) rajta van. Ha nagyobb, szétver mindent a kerékdobnál és a környékén - rosszabb esetben fékcsövet, egyéb vezetékeket szakít el -, ha kisebb, akkor nem lehet rendesen felrakni, ezért okoz kárt.
- - -
A nagy hidegben a lefagyásos megállások elkerülése érdekében a teend?k:
Benzines járm? üzemanyag tartályába 1-2 deci spirituszt (denaturált szeszt) célszer? önteni a fél-teli tankhoz.
- - -

Tél.
A dízel járm?vek és a tartós hideg:
- a megfelel? állapotban lév? motoroknál nem jelentkezik az a hiba, ami miatt most sok dízeles járm?tulajdonos retteg: a szabadban parkoló járm? motorja vagy nem indul el reggel (bármikor), vagy csak a sokadik próbálkozásra kap életre (nagy füstokádás közepette).
Ilyen esetben (jó állapotú akkumulátor el?feltétel!):
- 1. szabály: többszöri izzítás (2-3-4), majd utána kb. 4-5 mp-es indítózás.
- 2. szabály: a két indítási kísérlet között 1-2 perc szünetet illik tartani.
- 3. szabály: valamennyi bels?/küls? áramfogyasztót ki kell kapcsolni (szélvéd? f?tés, bels? ventilátor, helyzetjelz?k, utastér lámpa, ülésf?tés, stb.)
Nem magasnyomású - hagyományos - dízel tankjába 1-2 dl 95-ös benzint lehet önteni, ez megakadályozza a gázolaj megdermedését. Magasnyomású dízel esetén TILOS a fenti javaslat, a prémium kategóriás gázolaj használata javasolt. Mindkét típusnál a gázolajsz?r? víztelenítését célszer? elvégezni.
Az emberi szervezet alkalmazkodó képessége véges, f?leg akkor, ha nem figyel valaki az apró jelzésekre.

- -

Esetleg ha még nem lenne fenn a téli felszerelés alapeleme az M&S (M S) jelölés? gumi a járm?vön, nos akkor max. nov. 19-ig lehetett ezzel várni (már ha valaki biztonságosan akar közlekedni)... A szélvéd? mosó tartályába is kellett fagyálló elegyet önteni, mi - 40°C-s koncentrátumot használunk, abból most elég 2-5 decilitert hozzáönteni a benne lév?höz. Az ablaktörl? spricnit ezután illik m?ködtetni, hogy a kevert elegy a csövekben és a fúvókákban is megjelenjen. A téli gumin a bordamélység 4 mm alatt nem lehet, ekkortól nyári guminak min?sül! Kulcslyukos autóknál zárolajozó használata javasolt.



- -
Advent. Adventi id?szak: az Úr eljövetelére való várakozás. Az advent szó jelentése: eljövetel,  a latin „adventus Domini” kifejezésb?l származik, ami annyit tesz: „az Úr eljövetele”.

Hit, remény, öröm, szeretet.

- -
Nyár:   2019. szeptember elején és végén is kitartott! Európa déli részein még messze az ?sz. Októberben is visszatért az igen kellemes nyári meleg, igaz, délel?tt 11 órától indul az intenzív a felmelegedés. A nyári id?számítás miatt ez ugye a nap állása szerint csak 10 óra...

A szabadság alatt a járm?vezet?k is lazábbak, ez pedig nem annyira jó. A szabi, a kikapcsolódás, a nyaralás akkor az igazi, ha minden baj és probléma nélküli pihenéssel telik el, nem kell(ett) semmi rendkívüli esemény miatt nem tervezett célpontokat meglátogatni és akkor ér(t) véget, ha visszaértünk a kiindulási pontra. Ugye milyen egyszer? ?
A frontok közeledtekor és alatt a járm?vezet?k fele a vezetési stílusában (a járm?vére vonatkozó vezetéstechnika alkalmazásában) megmutatkozóan igen agresszív tud lenni ... (nem lenne ez akkora baj, ha jól tudnának autót vezetni, azaz az autó vezetéstechnika profi m?vel?i lennének).
Az er?sen párás leveg? (70-80-90-100 %-os relatív páratartalommal) és a nem megfelel?en karbantartott - ezért apró hibákkal teli - járm?vek esetén eme autók nem éppen a megbízhatóságukról tanúskodnak mostanában.
Egy rossz hír: a t?z? napon több órát álló autó kormánykerekét meg sem lehet fogni, olyan forró. Az utastér h?mérséklete 50-65 °C is lehet ilyenkor.
Mit lehet tenni? Árnyékban kell parkolni, ha erre nincs lehet?ség, a Nap járásának figyelembe vételével kell árnyékolást alkalmazni az els? szélvéd?nél és akár az öszes többi átlátszó felületnél is.
Autódoktor MIN-MAX © tipp: a két els? oldalablak 1-2 cm-re leengedett állapotban tartása sokat segít abban, hogy ne emelkedjen az utastér h?mérséklete a küls? leveg? h?mérsékletnél jóval magasabbra. Bels? térvédelmes riasztó rendszereknél ez a lehet?ség nem ajánlott, mert egy berepül? bogár is riasztást okoz.
Kánikula: normál testh?mérséklet? ember 36.5 °C-os bels? testh?mérsékleten éli az életét. Ha a környezeti h?mérséklet ennél több, az olyan, mintha lázas lenne. Az egészséges szervezetet is megviseli az ilyen h?hatás, hát még a valamilyen egyéb tünetekkel vagy kórral bajlódó emberét.
A párologtatás h?t von el a párologtató felülett?l. Az emberi b?rfelület is ilyen felület, az egészséges szervezet fokozott folyadékkiválasztással segíti a párologtatási funkciót, ezzel tartva a testh?mérsékletet a normális szinten.
A b?rfelületeken ilyenkor a ruhák, ruhadarabok kimondottan zavaróak.
A nedvességet felszívó 100 %-os tiszta pamutruha a megoldás, ha már valamilyen szinten muszáj felöltözve lenni.
Ha valaki nem iszik elég folyadékot ilyen klímában, hát bizony el?ször csak a következ? napi székletével lesz gond - pontosabban a m?velettel -, amúgy kés?bb a szervezet kiszáradása is bekövetkezhet.
Javaslat: néhányszor 15-30 percet nyakig ülve vagy úszva egy kellemes h?mérséklet? tóban, tengeri vagy óceáni strandon, egyéb medencében sokat segít a h?érzetben, aki viszont ezt nem teheti meg, az ilyenkor naponta többször zuhanyozzon. A törölköz? ilyenkor felesleges cucc. Id?s vagy id?sebb korban zárt helyen egy h?s szobában célszer? kivárni a kánikula csökkenését.
Az UV sugárzás is igen magas lehet, ráadásul egyszerre mindkét fajtája.
A szalmakalap vagy naperny? és a napszemüveg a nyílt napsugárzásos helyeken szintén sokat segít.
Aki dolgozik, annak 3-5-7-9-11-... liter szeszmentes folyadék/nap a kívánatos pótlási érték ( ha bírja a szíve, a veséje....).
Akkor, ha  nem vezetünk járm?vet: az alkoholtartalmú italok fogyasztása: ezek felesleges h?t termelnek ilyenkor a szervezetben, azaz még jobban igénybe veszik az amúgy is spiccen lév? - az egész testre vonatkozó - h?háztartást. A hideg sör még csak-csak elmegy - 5 óránként és alkalmanként max 1/2 liter,  -, de rövid italt vagy testes bort nem ajánlatos napközben iszogatni. Az alkoholtartalmú italok ráadásul dehidratálják ( vizet vonnak el ) a szervezetb?l.
A városokban a káros ózon is megjelenik, akár ózonriadó is jöhet, szmogriadó sem elképzelhetetlen. A szélcsendes és es?mentes városi klíma ilyenkor szó szerint mérgez?.
A kopasz - mesterségesen el?idézett vagy természetes úton ilyenné lett - emberek különösen kritikus helyzetben vannak: a haj hiánya miatt a tar fej igen hamar felforrósodik és h?gutát kap. Az agysejtek igen érzékenyek a magas h?mérsékletekre. A test felületén lév? sz?rzet - a haj is ide tartozik - párologtatási funkcióval rendelkezik, ennek hiánya ilyen kánikulában kritikus felületi testh?mérséklethez vezet, ami rosszabbik esetben az egész test, jobbik esetben egy testrész általános felmelegedésével jár.
A gyermekek - f?leg a csecsem?k - h?háztartása is labilis, nem tudnak gyorsan alkalmazkodni a széls?séges h?mérsékletekhez.
- -
Az akkumulátorok a rekord melegben és a t?z? napon hagyott autóban gyakran cellazárlatosak lesznek (lettek). A megállás után a t?z? nap miatt a hibás helyen parkoláskor a gépháztet? alatt b?ven 100 °C feletti h?mérséklet alakul ki!!! 
- -
Ne azt nézzük, hogy mikor lesz vége a kánikulának! Egyszer vége lesz, mert a Kárpát-medence id?járása még nem sivatagi (igaz, ott éjjel még fagyok is vannak, nappal meg 50 °C-nál is több...).
Tessék alkalmazkodni az id?járás - amúgy objektív és politikamentes - körülményeihez, tessék segíteni a szervezetnek (a sajátjának). Napszúrás, els? fokú égési sérülések a naptól, fülfájás (középfül gyulladás), klímától való megfázás (!!!) és torokgyulladás, lábtörés, kéztörés, bokaficam, szívroham, vesegörcs, ájulás, agyvérzés, stroke.
- -

A kánikulában történ? autózás veszélyes is tud lenni, mert a járm?vet vezet? személy id?járást?r? képességének függvénye a reakció ideje. Korfügg?, de leginkább a reakció id? lassulása a jellemz?. Akinél esetleg ez fordítva van, annál a folyamat igen er?s agresszivitással párosul. Európa ezen részén az er?s kánikulát minden esetben er?s leh?lés követi, ekkor meg a másik vezet?i csoport lesz agresszív. Az óriási viharok is er?sen megviselik az emberi szervezetet. Nem klímás autóban igen meleg tud lenni lehúzott ablakok mellett is, klímásnál meg az utastér és a küls? leveg? h?mérséklete közti különbség okoz gondot: ember szervezete válogatja, hogy milyen gyorsan tud alkalmazkodni valaki a beszálláskori és az utastéri h?mérséklet különbségre és az azutáni utastér h?tésb?l adódó gyors h?mérséklet változásra, illetve a kiszálláskori h?különbségekre.

- -
A h?ségriadó különböz? fokozatait a napi átlagh?mérséklett?l függ?en az országos tiszti f?orvos rendeli el.
A határértékek: 23-25-27 °C, ezek elérésekor és ha egymás után a három napot eléri valamelyik átlagh?mérséklet, akkor lépnek életbe a különböz? fokozatok.
A görög tücsök - a kabóca - hangját itt Magyarországon is lehet már pár éve hallani, azaz a mediterrán klíma itt van, még akkor is, ha most még csak az el?szele érz?dik.
- -
- - 
Hol is vagyunk éppen a viharban, pontosabban a vihar közepéhez viszonyítva?
- a villámlás er?s fényjelenséggel párosul, az azt követ? mennydörgés (égzengés) pedig hanghatással jár. A hang terjedési sebessége leveg?ben 300 m/sec, a fény felvillanása után eltelt id? másodpercben mérve és megszorozva a 300-al, méterben kapjuk a közelít? eredményt, mennyire is voltunk éppen a földbe (vagy épített tereptárgyba) becsapó villámtól. Nem minden villám éri el a földet.
A tengelyig vagy a járm? ajtajainak a közepéig ér? sáros vízben normál kialakítású autóval sokáig még lépésben sem lehet közlekedni, f?leg azokkal nem, amiknek a gyújtásrendszerének az elemei nem felül vannak.
Nem elektromos gyújtásrendszer? robbanómotoros járm?veknél a vízszint-határ: a leveg?sz?r? beszívó nyílásának az alja.

- -

Hamarosan: a fél világ útra kel.., reméljük, senki se akar id? el?tt nyomorékként, halottként a temet?be kerülni!?!
Mindenszentek. November 01. Péntek.
Halottak napja: November 02. Szombat.
- -

Pünkösd.

A pünkösd a húsvét utáni 7. vasárnapon és hétf?n tartott keresztény ünnep, amelyen a kereszténység  a Szentlélek kiáradásának emlékét ünnepli meg. 

- -
Dec. 06. Mikulás.

- -
Franciaországban közleked? gépjárm?vekben  2013. március 01. hatállyal  kötelez? alkohol-tesztert tartani (pl. éthylotest). Ami még igen fontos: a biztonsági övek használatát igen szigorúan ellen?rzik a francia (motoros) rend?rök, minden foglalt üléshez tartozó nem bekapcsolt öv EGYENKÉNT 90 eurós pénzbüntetést jelent a helyszínen!
- -

Elkészült és elfogadásra került egy új rendelet a f?városban: a szmogriadó riasztási szintje után nem a páros-páratlan rendszámok alapján lehet majd egyáltalán közlekedni a gépjárm?vekkel, hanem csak és kizárólag a hátsó rendszámtáblán alul lév? hatszöglet? KV (környezetvédelmi osztály szerinti) matrica színe dönt ezután:a fekete és a piros kizáró ok. További szigorítási lehet?ség is van a f?polgármester kezében: sebességcsökkentést is kérhet, maximum 20 km/ó értékkel.
A rendelet 2010. augusztus els? péntekjét?l hatályos. Ett?l az id?ponttól kezdve immár a rend?rségnek is joga van szabálysértési eljárást kezdeményezni a tiltást semmibe vev?k ellen.
- -
A magyar KGFB kérdéskör:
2010. január elsejét?l kizárólag a járm? üzembentartója köthet KGFB szerz?dést.
Eddig ha elvált egymástól a kett?, akkor a tulajdonos is köthetett.
Lassan könyvet írhatunk a hazai KGFB témában.
Ismét leírjuk: semmi sincs rendben ebben a témakörben Magyarországon, még 2013 elején sem.
A kárt szenvedett vétlen autóst sújtó újabb megszorítás, hogy egy rendelet értelmében közlekedés biztonságot érint? sérülések esetén a biztosító szakvéleménye alapján m?szaki vizsgára kötelezett lesz a járm? 2010.04.01-t?l. A kárkifizetést lassítja, hogy 8 napon belül kell(ene) számlásan kijavíttatni az autót a 100 %-s javítási díj kifizetése érdekében, az elméleti 100 % persze a kárkori érték függvénye..., ez járm?kortól függ?en csak kevesebb lehet!!!
Kommentár:
- Ez a 8 nap nem tartható határid?, még a sokállásos karosszéria m?helyeknek sem.
- Természetesen az a legjobb, ha nem kerül összetörésre a járm?.
- Érdekes, hogy megint nem úgy "m?ködik" a jogszabály és a megalkotása, ahogy az elvárható lett volna. A vétlen károsult akkor járna a legjobban, amikor a károkozó biztosítója a káresemény el?tti kárkori érték alapján visszavételre kötelezné a vele szerz?dött bázisát, a vétlen károsult meg megveheti az új, vagy újabb járm?vét, az értékkülönbözet a károsultat terheli.
- Az EU régi tagországaiban a biztonsági elemet tartó vagy ütközési zónát érint? sérülés(ek) esetén TILTOTT a szilárdságot vissza nem állító járm? javítási technológia, ilyen pl. egy karosszéria-huzatásos eljárás...
Egy nagy kérdés: a kötelez? biztosítás megléte biztosan védi az azt megköt?t??? 2013 ?szén is még mindig az a válaszunk: sajnos Magyarországon nem. A hazai KGFB rendszer jelen állásában nem m?ködik megfelel?en.
Az üzembentartóra kötött és a járm? adatai alapján számolt és fizetett díj semmire sem jó. A PSZÁF most kérdezi meg az autósokat a direkt KGFB kérdéskörr?l (amikor a más hibájából károsult a saját KGFB biztosítójához fordul a károkozóé helyett).
Kommentár: a járm?vek forgalomban tartására vonatkozó törvény szerint a járm? tulajdonosának (ha nem azonos az üzembentartóval, akkor az üzembentartónak) a felel?ssége az ÉRVÉNYES és fedezettel igazolt KGFB biztosítás megléte. A biztosító társaságok jelenlegi kárrendezési gyakorlata alapján szemrebbenés nélkül a károkozó marad a csapdában, ha nincs éppen fedezete a kárid?pontban! A MABISZ meg majd perel!
Aki 2010 (vagy ezután) év közben  vette a járm?vét, annak nem december 31. a biztosítási forduló, hanem az adás-vétel id?pontja az átszerz?désre a lehet?ség, a régi szerz?dést felmondani itt is egy hónappal korábban kell és természetesen írásban vagy faxon.
2011. január 01. 0 óra 0 perc kezdettel a KGFB számítás alapja a teljesítmény adóhoz hasonlóan a járm? motorjának a teljesítménye lett. A ccm szerinti besorolások mellett ez alapján számolták ki a díjakt a biztosítók.  Mivel a PM rendelet 2009 ?szén kés?n jelent meg, ezért került a bevezetés ideje 2011-re. A B-M (bonusz - malusz) rendszer nem változik, bár a flottákra megint nem lesz.
- - - - - - -
2010.04.01. : megsz?nt a mobil eredetiség vizsgálat, mint lehet?ség.
- - - - - - -
A dízel járm?vek és a tartós hideg:
- a megfelel? állapotban lév? motoroknál nem jelentkezik az a hiba, ami miatt most sok dízeles járm?tulajdonos retteg: a szabadban parkoló járm? motorja vagy nem indul el reggel (bármikor), vagy csak a sokadik próbálkozásra kap életre ( nagy füstokádás közepette ).
Ilyen esetben (jó állapotú akkumulátor el?feltétel!):
- 1. szabály: többszöri izzítás (2-3-4), majd utána kb. 4-5 mp-es indítózás.
- 2. szabály: a két indítási kísérlet között 1-2 perc szünetet illik tartani.
- 3. szabály: valamennyi bels?/küls? áramfogyasztót ki kell kapcsolni (szélvéd? f?tés, bels? ventilátor, helyzetjelz?k, utastér lámpa, ülésf?tés, stb.)
- - - - - -  
Amikor valaki rossz irányba hajt be az autópályára: az M5 autópályán pár napja is történt egy ilyen eset, sajnos halállal és tetemes anyagi kárral járt.
A következ?ket írtuk jó pár éve (Korábbi aktualitások):
Lehet, hogy itthon is meg kellene kezdeni azoknak a tábláknak a telepítését, amik a rossz irányba való haladásra a felhajtás után 15-20 méteren belül már figyelmeztetik a járm? vezet?jét?
Pl. Ausztriában óriási tábla figyelmeztet az eltévedésre, óriási ötujjas kéz egy piros-fekete stoptáblán, mindez egy óriási sárga alaptáblán látható és még felirat is olvasható alul.
Régi vicc: figyelmeztetés hangzik el a rádióban: egy ?rült szembe megy a forgalommal az autópályán! Mi az, hogy egy??? Mind!
2011. 02.15. A Közútkezel?k megkezdték az ilyen óriás táblák felszerelését (kihelyezését). Köszönjük!
- - - - - - -
2009.10.01. kezdettel nem lesz kötelez? KRESZ tartozék az izzókészlet a járm?vekben.
Másik változás: az a bizonyos EÜ doboz érvényességi ideje. Hatályát veszti ezen témát érint? rendelkezés szintén 2009.10.01-l, azaz nem kell az egész dobozt kicserélni, elég a dobozban a használt vagy az id?közben lejárt tartozék(ok) cseréje.
- - - - - - -
Az utak felülete:
- földút: nem igazából számottev? a normál használata, kivéve a mez?gazdasági gépeket és az ott dolgozókat.
- egyéb alsórend? pormentes út, több számjegy? - egy számjegy? út: általában sima, ha mégsem, akkor a közút kezel?je felel az út min?ségéért, mert ennek biztosításáért az ott dolgozók fizetést kapnak. Az autóban keletkezett kárt - bizonyíték pl. a fotó, tanúk, helyszínelés, stb. - a közút kezel?je téríti meg, ha bizonyított a felel?ssége. Új M7 szakasz: hullámosodás...
- - - - - - -
Az autópályák használatához matrica kell, a teherautóknak a f?utakra is.
Videokamerával és rendszámfelismerésre is alkalmas technikával felszerelt járm?veket állított forgalomba - a fix kamerák továbbra is megmaradnak - az ÁAK Zrt. Ez azt jelenti, hogy az autópályákon a bliccel?ket hatékonyabban tudják fülön csípni. A rendszert 2006. november második felét?l élesben m?ködtetik.
Igen hatékony az ÁAK Zrt. ellen?rzési rendszere.
A tértivevényesen vagy ajánlottan megkapott értesítés után a határid?k betartása igen fontos lehet:
- ha volt virtuális matrica, azért, ha nem volt, akkor nem érdemes az els? határid?b?l kicsúszni...
Er?sen furcsa dolog történt: Az ÁAK Zrt-l elvette a kormány a mobil ellen?rzési lehet?séget, ezt áttestálta az NKH-ra. Miért is?
Semmi gond nem lenne - kormányzati szemszögb?l nézve -, ha az NKH felkészült volna az átvételre. Jelenleg még az autóik is csak állnak a telephelyükön. Ez teherautós szemmel nézve még jól is jöhet. A mobil ellen?rzéseket jobbára a f?utakra kiterjesztett matricázás ellen?rzésére találták ki, ott is a teherautókra, kamionokra. (2009.02.19.)
Ismét az ÁAK Zrt. járm?vei fognak az autópályákon helyszíni ellen?rzéseket végezni, a külföldiek néhány százaléka nem nagyon szokott e-matricát venni.(2013.)
- - - - - - -
Ónos es?: ami az útfelületre és a parkoló járm?vekre is ráfagy, ha - 2 Celsius foknál nem magasabb az aszfalt és a leveg? h?mérséklete. Akár több mm vastag is lehet a ráfagyott jég.
A fizika er?sebb a vágyaknál.
Az 1 - 2 - 3- 4 - 5-10 mm vastag jégpáncél az utakon nem kedvez az autósoknak, motorosoknak, szekereseknek, gyalogosoknak.
Ebben a helyzetben az összkerék meghajtású járm?vek sem tudnak igazán mit kezdeni a fizikai törvényekkel.
Lánctalpas járm?vel ilyenkor is lehet közlekedni. Van???
A hólánc azért néha segít, az egyszer sem használhatóak persze nem. Ilyenek a pár ezer Ft-ért kapható gagyi láncok. Az 5-7 e. Ft-os kategóriánál már egyszer vagy többször is kibírja a lánc, az e fölötti árban lév?k biztosan. A titán ötvözet? láncokat a kocsival is el lehet adni (amikor ennek eljön az ideje), igaz ezek ára közelebb van a 30 e. Ft-hoz, mint a 10-hez.
Hóláncot csak olyan méret? kerékre lehet felrakni, ami a dobozán lév? listán (méretszám szerinti) rajta van. Ha nagyobb, szétver mindent a kerékdobnál és a környékén - rosszabb esetben fékcsövet, egyéb vezetékeket szakít el -, ha kisebb, akkor nem lehet rendesen felrakni, ezért okoz kárt.
- - - - - - -
A nagy hidegben a lefagyásos megállások elkerülése érdekében a teend?k:
Benzines járm? üzemanyag tartályába 1-2 deci spirituszt (denaturált szeszt) célszer? önteni a fél-teli tankhoz.
Dízel járm?be a hidegt?r? gázolaj kerüljön. Hagyományos dízel tankjába 1-2 deci benzint lehet tölteni, a magasnyomásúakba ez tilos. A gázolaj sz?r? víztelenítését már korábban el kellett végezni. (bejegyezve 2009.01.09.)
- - - - - - -
Zéró - nulla - tolerancia van életben 2008.01.20-tól a helyszíni rend?ri ellen?rzéseknél az alkoholfogyasztást és ennek kimutatását érint?en. Akár a hagyományos, akár a digitális szonda valamilyen szint? alkoholtartalmat mutat ki a vezet?nél, ott a helyszínen azonnali jogosítvány bevonás a következ? m?velet.
Alkohol és járm? vezetése: a véralkohol szintje 0.1 - 8 ezrelékig szabálysértés, a fölött b?ncselekmény, ez nem változott, azaz a zéró tolerancia továbbra is él.
A környez? EU-s országokban ez egy kicsit másképp van, a 25 gramm alkoholt tartalmazó egy üveg ( er?sebb ) sör elfogyasztása nem jelent ekkora galibát.
Egy fontos információ: az emberi szervezet - ha átlagos pihentség? szinten van - óránként a test tömegéb?l adódó alkohol mennyiség elégetésre képes, ennek értéke a test tömeg számértékének tizede, de grammban kell érteni.
( Pl. egy 80 kg tömeg? emberi szervezet óránként 8 gramm alkoholt tud feldolgozni.)
A szervezet betegsége vagy egyéb más okok miatt ez az érték mindig lefelé módosul, sosem felfelé, azaz a tized szabály kilenced, nyolcad vagy még kevesebb is lehet.
Miben mennyi alkohol van? A mér?számok általában megtalálhatóak a palackokon, dobozokon.
Pl. egy 5 %-s alkoholtartalmú italban literenként 50 gramm az alkohol, egy 40 %-s rövid ital literenként 400 gramm alkoholt rejt magában.
- - - - - - -
A hazai autópályák használatához 2008.01.01-l nem kell matricát ragasztgatni a szélvéd?re (és a lejárata után azt levakargatni). A vásárlást igazoló bizonylatot, sms-t, e-mailt viszont egy évig meg kell ?rizni.
- - - - - - -
Mikor is kell fékfolyadékot cserélni?
A mostani autóknál DOT 4 vagy DOT 5 min?séget használunk. Biztonságos csereperiódus: 2 év vagy 30 e. km vagy hosszú szervizintervallumos autóknál 3 év vagy 50 e. km.
E csereperiódusok betartásakor biztosan nem megy tönkre id? el?tt a fékmunkahenger. Az sem fordulhat el?, hogy valaki alatt beesik a fékpedál, mert tartós fékezéskor felforr a megöregedett munkaközeg.
Szomorú, de a mostani szigorított id?szakos m?szaki vizsgarend sem rendelkezik a fékfolyadék állagának a milyenségér?l. A hatósági magatartás itt sem válik a jogalkotók erényévé.
Már korábban is megkérdeztük: mit?l közhatalom gyakorlása a m?szaki és a környezetvédelmi vizsgálat ? ? ?
- - - - - - -
Sebesség mérések: A sebességet még tábla is jelölheti. Kedvenc helyei a rend éber ?reinek azok az útszakaszok, ahol valami éppen kihelyezett friss (vagy éppen régen kint felejtett) tábla az adott úttípusra érvényes maximális sebességet csökkenti le, néha számottev? értékben. Itt szokott a legtöbb gond lenni.
- - - - - - -
Hitelb?l történ? vásárlás.
Igen érdekes, hogy a hazai állampolgárok eladósodása hogyan is alakul.
Valahol nehezen érthet?, hogy a megszerezni kívánt anyagi javakat - pl. kisebb-nagyobb használati eszközöket, autót - miért is hitelb?l kívánja megvásásrolni egy tekintélyes számú réteg. Az ingatlan hitelb?l történ? megvásárlása más terület, ott tartós befektetésr?l van szó. A termel? eszközök is ebbe a kategóriába tartoznak. Az igen gyorsan amortizálódó javak hitelb?l történ? finanszírozása pénzügyi cs?dhöz vezet, a hitelt felvev? sehogy sem tud kiszabadulni az adósság csapdából. Mire visszafizetné a hitelt, már kezdheti újra a dolgot. A hiteldíj mutatók igen magasak, mivel a hazai és a mindenkori aktuális jegybanki alapkamat is magas az európai szintekhez mérve.
- - - - - - -
A jogosítvány: a régi alakúakba sem pecsétel be a helyileg illetékes körzeti orvos, hanem két példányos igazolást állít ki az orvosi érvényességi idejére, mint els? fokú szerv.
Új elem, hogy 2017.01.01. után lejáró orvosi vagy a plasztikkártya érvényességi idején túl az új orvosi érvényessége a születésnapon jár le. Az életkor szerint kerül megállapításra a hosszabbítás id?tartama. Fontos, hogy a születésnap után menjünk az orvosit intézni, mert az érvényesség maximális ideje a mindenkori utolsó orvosi igazolástól számít.
- - - - - - -
Változás, hogy 2007. jan. 01-l a közlekedésben elkövetett bliccelés, szabálysértés miatt 60 nap áll rendelkezésére az illetékesnek arra, hogy hivatalosan értesítse a vélelmezett elkövet?t, továbbá ezen ügyekben az igazának bizonyítására 1 év a határid? és késedelmi kamat nem számítható fel.   




Mostani akció << Twitter Speciális termékek. '93-tól az Autódoktor Fehér & F. B.T. a gyors segítség! Nem akciós: 1. Know-how átvételi lehet?ség járm? fenntartók és szervizek részére. Folyamatban a mikro-, kis- és középvállalkozások eszköz- és informatikai támogatási programja Pest megyében, a támogatási kérelmeket 2019.02.20. 08 órától várják. Know-how átvétele is támogatott. Gyorsuló tempóban cserél?dnek a bels? égés? er?forrásokkal hajtott gépjárm?vek. Ebben a gyorsan változó helyzetben tudunk s...


Tovább a teljes hírhez »

Közlekedsz? Bizonyítottan már 1993-tól az Autodoktor Fehér & F. B.T. a balesetmentes haza- és célhoz érésért a legjobb segítség!  Twitter A járm?veket vezet? emberek magatartására és a vezetés közbeni viselkedésére ható rengeteg tényez? közül az egyik az ID?JÁRÁS (hideg-meleg frontok, szél, légnyomás változás, vihar, tornádó)  és az ehhez igen szorosan kapcsolódó HOLDFÁZIS. Újhold: 05.22. - péntek - 19 óra 39 perckor volt. Telihold: 06.05. - péntek - 21 óra 12 perckor. - - Er?sen melegszik a F...


Tovább a teljes hírhez »

Aktuális dolgokban is az Autódoktor Fehér & F. B.T. a biztos, gyors és pontos segítség már 1993 óta! KORONAVÍRUS!!!!! Amennyiben valaki id?sebb 65 évesnél, vagy fiatalabb ugyan, de valamilyen krónikus betegsége van, vagy az immunrendszere gyenge, vagy semmi baja sincs..., na akkor NEM SZABAD MOST MÉG MEGFERT?Z?DNI!! TILOS e vírust tömegesen (nagy s?r?ségben) belélegezni. Fert?zött kézzel a szemhez, orrhoz, szájhoz nyúlni egyet jelent a vírus alaptulajdonságához való igazodással, az él? gazdaszervezetbe ...


Tovább a teljes hírhez »

Verseny és szellem, vezetési szemlélet. Kanyartechnika, járm? csúszáshatár, vészfékezés: itt végképp az Autodoktor Fehér & F. B.T. a segítség már 1993 óta! Twitter 1. Hungaroring, F1 pálya  Autós, motoros nyílt nap: a 2012. évt?l a Hungaroring Sport Zrt. szervezésében kerül sor az ilyen rendezvényekre.  Sok járm?vezet? mondja: azért nem jön ki a versenypályára, mert nincs elég gyors autója hozzá. Nem gyors autó kell, hanem megbízható, a Hungaroringen az F1 pályán els? sorban a vezetéstechnika...


Tovább a teljes hírhez »

Értékesítés (járm?vek, alkatrészek, gumik, egyéb): 1993 óta itt aztán pláne az Autódoktor Fehér & F. B.T. a precíz segítség! Twitter Know-how, új és professzionális autós termékek, alkatrészek: a Speciális termékek alatt. Új járm?vek: csak rendelésre. Segítünk a választásban is, mert ez mostanában már igen fontos kérdés. Használt járm?vek: A kocsi 2020.01.20-án ELKELT! HONDA Jazz Comfort 2017. novemberi.  Több kép: Autódoktor Fehér Az els? és magánszemély tulajdonostól: 2017 novemberi, úja...


Tovább a teljes hírhez »

A hazai járm?vek rendszámtábláin látható jelzések és a szmogriadó. Az Autodoktor Fehér & F. B.T. segítsége is jól jön már 1993 óta! Twitter 1. Az els?n és a menetirány szerinti jobb oldalon: - a régieken az országjelzés H jele és a piros-fehér-zöld színek, az újabbakon ez utóbbi helyett az EU kék logója.  2. A hátsón és középen esetenként még 2019 év végéig lehetett jelzéseket látni: a./  a m?szaki vizsga és a vizsgamatrica (felül és kör alakú) színeinek kapcsolata: - sötét zöld: a 2018. évben...


Tovább a teljes hírhez »

Exkluzív egyedi ritkaságok: 1993 óta az Autódoktor Fehér & F. B.T. a biztos segítség! Twitter I. Eredeti és Dél-Afrikából 1982 januárjában hozott 1981-s nyomtatású 1982-es plusz egy hónapos South Africa lapozható fali naptár eladó.      Tartalom: 13 db színes nagyméret? panoráma fotó eredeti színekkel (fedlap + 12 hónap), a természetben a hónapok szerinti id?járással látható különböz? helyszínek fotóival. Olyan kép is van, ami ma már nem létez? természeti tájat mutat (keleti parton egy l...


Tovább a teljes hírhez »

Korábbi aktualitások (2004 a kezd? dátum). Már régt?l is - 1993 óta - az Autodoktor Fehér & F. B.T. a segítség! Twitter - - A húsvét a keresztény világ legnagyobb ünnepe! 2020-ban a Covid-19 világjárvány miatt a locsolkodás, festett és hímes tojások ajándékozása elmaradt.Viszont az E-LOCSOLÁS m?ködött..., akár Magyarország vagy a világ összes hölgyét is meg tudom így locsolni ...   ITT- - ?sz és tavasz: a hajnali, kés? esti köd, nyálkás, vizes, t?leveles, faleveles utak. Tessék óvatosan közlek...


Tovább a teljes hírhez »