Aktuális dolgokban is az Autódoktor Fehér & F. B.T. a biztos, gyors és pontos segítség már 1993 óta!














Időjárás változás: KÖD, KÖD, KÖD!!! A magasabb vidékeken hajnalban már sajnos köd és fagyveszély lehet!!! A vizes, nyálkás vagy hártya jeges útfelület igen csúszós!
- -
Hiába tiltott az autópályákon a leállósávon való tartós haladás, rengetegen fittyet hányva a szabályra, ott száguldoznak ...
Javaslat: akinek van fedélzeti kamerája és ilyet (vagy bármi egyéb kirívó szabálysértést) rögzített, utólag is nyugodtan tájékoztassa a hatóságot az esetről (esetekről).

Egyéb aljas manővereket végrehajtó járművek egyedi azonosítója alapján mi néha bizony azonnal értesíteni szoktuk a 112 segítségével az illetékes r.kap-ot, mert csak-csak csökkenteni kéne a potenciális halálgyárosok, nyomorékképzők számát.
- -
Elég sok baleset történt sajnos az aug. 20-ai 4 napos hosszú ünnep alatt, előtt és utána..., köztük halálos is volt és nem kevés...
Ember tervez, sors (Isten) végez, azt továbbra sem értjük, hogy az-e a cél, hogy meghaljál, nyomorék legyél???
- -
A VÉDA rendszer kamerái élesítve lettek a biztonsági öv használatának az ellenőrzésére is. Vezető, nagykorú utas: mindegyik foglalt ülésen a használója külön-külön felel az öv becsatolásáért (2019.06.12.). Kiskorú személy szabályos övhasználatáért a járművezető felel! Fentiek alapján az objektív felelősség az övhasználatra nem vonatkozik.
- -
Nagy viharok - nagy esők - aquaplaning veszély!!!
- -
Automata fékező rendszerrel szerelt járműveket lehet csak értékesíteni pár év múlva az EU területén. A rendszer a ráfutásos balesetek megelőzésére alkalmas, mivel az elbambuló járművezető helyett automatikusan lefékezi a kocsit, ha az előtte álló vagy mozgó akadály a haladási sebességgel nincs összhangban.
- -

Előre lehet interaktív használattal megnézni, hogy mikorra ér ide Afrika felől egy szaharai eredetű porhalmaz, ami esővel párosulva saras eső lesz  bizonyos európai helyeken..., meg egyéb, a légkörben található anyagokat is nézegethetünk..., Magyarország sincs annyira biztonságban...
- -
Halálos baleseteket okozók:
- úgy is hozzá lehet persze állni a kérdéskörhöz, hogy az ilyen jármű vezetők mostanában már nem fogják veszélyeztetni a többieket, és sok-sok ártatlan ember meg fog menekülni az  őrültektől!
- -
Itthon a MABISZ közreműködésével egy okostelefonokra fejlesztett appal próbálják meg kiváltani a hagyományos kék-sárga kárbejelentőt. Egy készülékről is lehet a két félnek "jelenteni". Többes kárnál többszörös pár-pár kitöltés szükséges. Külföldi jelzésű gépjárművel történt eseménynél marad az euro kárbejelentő (kék-sárga) használata.
Mi 26 éve
azon munkálkodunk, hogy ne történjenek balesetek, sem mi, sem az ügyfeleink nem is részesei ilyeneknek, úgyhogy sajnáljuk, hogy ilyet kell írnunk: technikai fejlesztés ide, technikai fejlesztés oda, ha nincs káresemény, nincs mit bejelenteni....
- -
Tesztüzemben működött a BM járműlekérdező rendszere 2019. január elejétől, akkor jól látszott a tesztüzem. Március elejére  már egészen jól kezelhető a rendszer, a biztosítói pontnál néha az jelenik meg, hogy az adatok nem elérhetőek. Mivel ez az adat 2019.01.01-től lett feltöltve, ezért ez nem akkora hiba már.
Megint csak elmondjuk: ha egy jármű teljes előélete ismert, akkor ott nincs átverés, sumákolás, óra visszacsavarás, stb, ezért egy használt jármű megvétele előtt alaposan járd körbe a bizonyítékokat! Ja, és ami jó, az nem olcsó...
- -

KGFB - Érvényesítés/hosszabbítás után a biztosító társaságok közül némelyik az elektronikus kapcsolattartást választóknak nem küldi ki a nemzetközi biztosítási kártyát, hanem az így megküldött e-dokumentum ZÖLD papírra való kinyomtatását kérik!!! 2018.11.06.
- -

Nyár:   2019. szeptember elején is még kitartott! Bírod a tartós hőséget???

A szabadság alatt a járművezetők is lazábbak, ez pedig nem annyira jó. A szabi, a kikapcsolódás, a nyaralás akkor az igazi, ha minden baj és probléma nélküli pihenéssel telik el, nem kell(ett) semmi rendkívüli esemény miatt nem tervezett célpontokat meglátogatni és akkor ér(t) véget, ha visszaértünk a kiindulási pontra. Ugye milyen egyszerű ?
A frontok közeledtekor és alatt a járművezetők fele a vezetési stílusában (a járművére vonatkozó vezetéstechnika alkalmazásában) megmutatkozóan igen agresszív tud lenni ... (nem lenne ez akkora baj, ha jól tudnának autót vezetni, azaz az autó vezetéstechnika profi művelői lennének).
Az erősen párás levegő (70-80-90-100 %-os relatív páratartalommal) és a nem megfelelően karbantartott - ezért apró hibákkal teli - járművek esetén eme autók nem éppen a megbízhatóságukról tanúskodnak mostanában.
Egy rossz hír: a tűző napon több órát álló autó kormánykerekét meg sem lehet fogni, olyan forró. Az utastér hőmérséklete 50-65 °C is lehet ilyenkor.
Mit lehet tenni? Árnyékban kell parkolni, ha erre nincs lehetőség, a Nap járásának figyelembe vételével kell árnyékolást alkalmazni az első szélvédőnél és akár az öszes többi átlátszó felületnél is.
Autódoktor MIN-MAX © tipp: a két első oldalablak 1-2 cm-re leengedett állapotban tartása sokat segít abban, hogy ne emelkedjen az utastér hőmérséklete a külső levegő hőmérsékletnél jóval magasabbra. Belső térvédelmes riasztó rendszereknél ez a lehetőség nem ajánlott, mert egy berepülő bogár is riasztász okoz.
Kánikula: normál testhőmérsékletű ember 36.5 °C-os belső testhőmérsékleten éli az életét. Ha a környezeti hőmérséklet ennél több, az olyan, mintha lázas lenne. Az egészséges szervezetet is megviseli az ilyen hőhatás, hát még a valamilyen egyéb tünetekkel vagy kórral bajlódó emberét.
A párologtatás hőt von el a párologtató felülettől. Az emberi bőrfelület is ilyen felület, az egészséges szervezet fokozott folyadékkiválasztással segíti a párologtatási funkciót, ezzel tartva a testhőmérsékletet a normális szinten.
A bőrfelületeken ilyenkor a ruhák, ruhadarabok kimondottan zavaróak.
A nedvességet felszívó 100 %-os tiszta pamutruha a megoldás, ha már valamilyen szinten muszáj felöltözve lenni.
Ha valaki nem iszik elég folyadékot ilyen klímában, hát bizony először csak a következő napi székletével lesz gond - pontosabban a művelettel -, amúgy később a szervezet kiszáradása is bekövetkezhet.
Javaslat: néhányszor 15-30 percet nyakig ülve vagy úszva egy kellemes hőmérsékletű tóban, tengeri vagy óceáni strandon, egyéb medencében sokat segít a hőérzetben, aki viszont ezt nem teheti meg, az ilyenkor naponta többször zuhanyozzon. A törölköző ilyenkor felesleges cucc. Idős vagy idősebb korban zárt helyen egy hűs szobában célszerű kivárni a kánikula csökkenését.
Az UV sugárzás is igen magas lehet, ráadásul egyszerre mindkét fajtája.
A szalmakalap vagy napernyő és a napszemüveg a nyílt napsugárzásos helyeken szintén sokat segít.
Aki dolgozik, annak 3-5-7-9-11-... liter szeszmentes folyadék/nap a kívánatos pótlási érték ( ha bírja a szíve, a veséje....).
Akkor, ha  nem vezetünk járművet: az alkoholtartalmú italok fogyasztása: ezek felesleges hőt termelnek ilyenkor a szervezetben, azaz még jobban igénybe veszik az amúgy is spiccen lévő - az egész testre vonatkozó - hőháztartást. A hideg sör még csak-csak elmegy - 5 óránként és alkalmanként max 1/2 liter,  -, de rövid italt vagy testes bort nem ajánlatos napközben iszogatni. Az alkoholtartalmú italok ráadásul dehidratálják ( vizet vonnak el ) a szervezetből.
A városokban a káros ózon is megjelenik, akár ózonriadó is jöhet, szmogriadó sem elképzelhetetlen. A szélcsendes és esőmentes városi klíma ilyenkor szó szerint mérgező.
A kopasz - mesterségesen előidézett vagy természetes úton ilyenné lett - emberek különösen kritikus helyzetben vannak: a haj hiánya miatt a tar fej igen hamar felforrósodik és hőgutát kap. Az agysejtek igen érzékenyek a magas hőmérsékletekre. A test felületén lévő szőrzet - a haj is ide tartozik - párologtatási funkcióval rendelkezik, ennek hiánya ilyen kánikulában kritikus felületi testhőmérséklethez vezet, ami rosszabbik esetben az egész test, jobbik esetben egy testrész általános felmelegedésével jár.
A gyermekek - főleg a csecsemők - hőháztartása is labilis, nem tudnak gyorsan alkalmazkodni a szélsőséges hőmérsékletekhez.
- -
Az akkumulátorok a rekord melegben és a tűző napon hagyott autóban gyakran cellazárlatosak lesznek (lettek). A megállás után a tűző nap miatt a hibás helyen parkoláskor a gépháztető alatt bőven 100 °C feletti hőmérséklet alakul ki!!! 
- -
Ne azt nézzük, hogy mikor lesz vége a kánikulának! Egyszer vége lesz, mert a Kárpát-medence időjárása még nem sivatagi (igaz, ott éjjel még fagyok is vannak, nappal meg 50 °C-nál is több...).
Tessék alkalmazkodni az időjárás - amúgy objektív és politikamentes - körülményeihez, tessék segíteni a szervezetnek (a sajátjának). Napszúrás, első fokú égési sérülések a naptól, fülfájás (középfül gyulladás), klímától való megfázás (!!!) és torokgyulladás, lábtörés, kéztörés, bokaficam, szívroham, vesegörcs, ájulás, agyvérzés, stroke.
- -

A kánikulában történő autózás veszélyes is tud lenni, mert a járművet vezető személy időjárástűrő képességének függvénye a reakció ideje. Korfüggő, de leginkább a reakció idő lassulása a jellemző. Akinél esetleg ez fordítva van, annál a folyamat igen erős agresszivitással párosul. Európa ezen részén az erős kánikulát minden esetben erős lehűlés követi, ekkor meg a másik vezetői csoport lesz agresszív. Az óriási viharok is erősen megviselik az emberi szervezetet. Nem klímás autóban igen meleg tud lenni lehúzott ablakok mellett is, klímásnál meg az utastér és a külső levegő hőmérséklete közti különbség okoz gondot: ember szervezete válogatja, hogy milyen gyorsan tud alkalmazkodni valaki a beszálláskori és az utastéri hőmérséklet különbségre és az azutáni utastér hűtésből adódó gyors hőmérséklet változásra, illetve a kiszálláskori hőkülönbségekre.

- -
A hőségriadó különböző fokozatait a napi átlaghőmérséklettől függően az országos tiszti főorvos rendeli el.
A határértékek: 23-25-27 °C, ezek elérésekor és ha egymás után a három napot eléri valamelyik átlaghőmérséklet, akkor lépnek életbe a különböző fokozatok.
A görög tücsök - a kabóca - hangját itt Magyarországon is lehet már pár éve hallani, azaz a mediterrán klíma itt van, még akkor is, ha most még csak az előszele érződik.
- -
- - 
Hol is vagyunk éppen a viharban, pontosabban a vihar közepéhez viszonyítva?
- a villámlás erős fényjelenséggel párosul, az azt követő mennydörgés (égzengés) pedig hanghatással jár. A hang terjedési sebessége levegőben 300 m/sec, a fény felvillanása után eltelt idő másodpercben mérve és megszorozva a 300-al, méterben kapjuk a közelítő eredményt, mennyire is voltunk éppen a földbe (vagy épített tereptárgyba) becsapó villámtól. Nem minden villám éri el a földet.
A tengelyig vagy a jármű ajtajainak a közepéig érő sáros vízben normál kialakítású autóval sokáig még lépésben sem lehet közlekedni, főleg azokkal nem, amiknek a gyújtásrendszerének az elemei nem felül vannak.
Nem elektromos gyújtásrendszerű robbanómotoros járműveknél a vízszint-határ: a levegőszűrő beszívó nyílásának az alja.

- -
A gumiabroncsok is nehezen viselik a meleget. Az UV sugárzás sem élettartam növelő. A légnyomást ilyenkor elég nehéz jól eltalálni, mert azt hidegen kellene (környezeti hőmérsékleten indulás előtt) beállítani. Az autósok többsége a benzinkutaknál szokta elvégezni vagy elvégeztetni az ellenőrzést. Ekkor már üzemi hőfokon lévő gumival érkezik a helyszínre a kocsi és a mért értékek nem valósak - az alap gyári adatokhoz képest - már. Ilyenkor az a szabály, hogy 2-3 tizeddel magasabb értékre kell beállítani a gyár által megadott - hideg állapotra vonatkozó - adatokhoz képest. A légnyomásmérőt kezelő segéderőre ne hallgasson, főleg ne engedje leengedni a légnyomást a gumikból. Hölgyek által használt autókon található gumiabroncsokon rendszeresen lehet látni az alacsony légnyomással történt autózás következményeit.
A gumiabroncsok minősége is sokat jelent a nyomásbeállításkor, van olyan gumimárka, amit akár több tizeddel is magasabbra lehet állítani hidegen is, mégsem kopik rendellenesen. Ilyenkor a gördülő ellenállás ezért jóval kevesebb lesz, ezzel párhuzamosan a hajtólötty © felhasználás is csökken. A gumik oldalán lévő feliratokat érdemes megnézni, mert a maximális terhelés mellett a hidegen beállítható maximális nyomásérték is megtalálható, szgk. abroncsnál esetenként 3.5 bar értékre is... Több egyéb portálon olyan teszteket is olvastunk, amik szerint semmit sem érnek az energia takarékosnak mondott gumik. Ezzel mi nem értünk egyet! Az energia takarékos gumiknál a mindig nagyobb guminyomás fenntartása mellett az éles szegélyekre való felhajtásra kell nagyon figyelni (a szög 45 foknál soha ne legyen kisebb), mert ezek erre valóban nagyon érzékenyek, ezt viszont egyik "tesztelő" sem írta le.

- -
A klíma használata, ha még nem vagy már nem vagy éppen nem nyár van.
Télen és a változékony tavaszi - őszi időszakokban a klíma használata némi nehézségbe ütközik, mert a járműben lévő érzékelő 3 °C vagy ez alatt nem engedi bekapcsolni a klímakompresszort. A kezelési könyvekben meg benne van, hogy mennyit kell járatni a klímát télen is.
A klímaberendezés maximális élettartamának eléréséhez ezért az alábbi lehetőségeket érdemes kihasználni:
- amikor már meleg a motortér, akkor be lehet kapcsolni a klímát,
- ha hideg van, de szépen süt a nap, akkor is lehet a klímát járatni,
- aki fűtött garázsból indul, ott azonnal lehet klímázni.
Automata klímánál egyszerűbb a helyzet, mert ott az utastér hőmérsékletét az automatika szabályozza, manuálisnál meg a maximumra állított fűtés a megoldás, hogy ne legyen annyira hideg az utastérben.
A klíma a párát is kiszedi az utastér levegőjéből, azaz az első szélvédő (és a többi belső üvegfelület) páramentesítésére is kiváló. Viszont a klíma kikapcsolása után azonnal bepárásítja az első szélvédőt, erre tessék nagyon odafigyelni. Ilyenkor a nagy sebességű belső ventilátor fokozat bekapcsolása segít a szélvédőre irányított levegő befúvásos kar (vagy tekerő) állással együtt.
A belső keringtetést télen óvatosan használjuk, mert igen hamar átláthatatlan párafüggöny lepi el belülről az összes ablakot. Még nyáron a nagy esők idején is valami hasonló játszódik le az utastérben, a jelenséghez nem is kell belső keringtetésre kapcsolni.
Az utasok létszámától függően normál szellőzés mellett is párásodnak az ablakok, ezért a nagyobb fokozatú ventilátor állás az indokolt. Automata klíma esetén ez a probléma nem jön nagyon elő. Néha csak az oldalablak(ok) 1-2 cm-es leengedése segít. A pollenszűrő állapota döntő, mert zárt autóba friss levegő csak ezen keresztül jöhet be az utastérbe.
- - 

A már kopottas nyári gumik a szezon elején (vagy a végén) nagyon balesetveszélyesek! Amit használnak, az kopik (romlik)! Az esős idő nem olyan, mint a száraz!
Hajnalban még nyáron is lehet KÖD!
- -
Egy baleset bekövetkeztekor a biztosító társaságok első dolga a kárfelvételkor a jegyzőkönyvbe rögzíteni a gumiabroncs bordamélység, márkanév, méret adatait. A biztosító társaság akár meg is tagadhatja a kárrendezést egy nem megfelelő gumiabroncs használata miatt bekövetkező káreseményben.
A téli gumi 4 mm vagy ez alatti bordamélység esetén nyári guminak minősül, hiába van rajta a sár-hó jelölés (M&S vagy M S)!

- -

Intenzív esőben a gumiabroncsok profilmélysége szabja meg a szilárd útburkolaton és vizes útfelületen történő haladási sebesség maximális értékét, nem a KRESZ által megengedett maximális érték! Az aquaplaning - a gumiabroncs vízfelületen történő felúszása - jelenség elkerülésére a sebesség csökkentése a legjobb gyógymód
.

- -

2018 július 01. kezdettel Franciaországban az olyan főútvonalakon, ahol a kétirányú forgalom között nincs valamilyen fizikai térelválasztó telepítve, ott lakott területen kívül 80 km/ó a maximális sebesség határ az eddigi 90 km/ó helyett. Franciaországban óriási a tiltakozás a kormány ezen intézkedése ellen.

- -
2018. június elseje után vizsgázott járműveknél a felülvizsgáló állomás által kiadott vizsgálati bizonylatot a járműben kell tartani az EU előírása alapján. Magyarország is EU tag.
- -
A motor kenéséről a motorolaj gondoskodik. A nagy melegben - a környezeti hőmérséklet az alap - a nem jó minőségű vagy a nem jó alapviszkozitású motorolaj elveszti a kenőképességét, mert túl híg lesz.
- - 

A légkondicionáló (klíma) berendezés használata (ha van a járműben):
- egyáltalán nem csodaszer, kb. 3.3 KW teljesítményt vesz le a motorból, ezt emelkedőn gyorsításkor tessék figyelembe venni ( főleg a kisebb teljesítményű járműveknél ),
- erre érzékenyek inkább ne használják (hörghurut, torokgyulladás, arcfelpuffadás, fülgyulladás, izületi fájdalmak, helyi izomgörcs ),
- a teljesen bezárt ablakok nem túl ideális állapotot hoznak létre az utastérben,
- belső keringtetés mellett a gyors utastér lehűtésre ajánlott, néhány percig elég a műveletet alkalmazni, a belső keringtetést ezután ki kell kapcsolni,
- az egyik - vagy mindkét - első oldalablak 1 cm-re való leengedése az oxigén utánpótlást nagyban elősegíti járó klíma mellett,
- ha nincs túl meleg, az időnkénti klímahasználat a jó megoldás manuális esetén, automatánál (ami esetleg meg már több zónás is) lehet tartós üzemeltetést alkalmazni, de csak külső levegőbeszívásos módban.
Ha az utasteret tartósan 20 - 22 °C-ra temperáljuk, amikor kiszállunk, akkor a hirtelen nagy hőmérséklet különbség miatt simán megfázunk. Nem tévedés, a szervezetünk a belső alacsonyabb hőmérsékletre állt rá, a külső 30 - 35 - 40 °C vagy még magasabb hőmérséklet észlelésekor ellenreakcióba kezd. Ezért nem célszerű túl nagy hidegben lenni a zárt utastérben, a megállás és kiszállás várható időpontját is figyelembe véve szépen szoktassuk hozzá a szervezetünket a nagyobb hőmérséklethez: kapcsoljuk ki időben a klímát, 3-5 perc alatt a külső friss levegős üzemmódban már érezhető utastér hőmérséklet emelkedést lehet elérni.
A klímának normális használat mellett nincs szaga, a belső hőcserélőnek a felületén csak akkor rakódik le valamilyen réteg, ha hosszú ideig nem megfelelően használták. Ilyen lehet az az üzemmód, amikor valaki tartósan csak belső keringtetéses üzemmódban keringteti a levegőt az utastérben, vagy a kondenzvíz elvezető csövet nem takarítja (takaríttatja ki) akkor, amikor nem jön át rajta már a kicsapódásból - a levegő páratartalmából - adódó (egyébként tiszta) víz. Normál használat mellett nem következik be elvezető cső dugulás.
A dohányos autóvezető és a klíma összefüggése:
- ki hogy rongálja az egészségét, ez magánügy (is lehetne, ha nem lenne összefüggés a nem túl később bekövetkező egészségromlás és a dohányzás között), de a klíma és a dohányfüst már nagyon rossz elegyet alkot az utastérben. A kárpit beszívja magába a dohányfüstöt, a nem szövet részekre is lerakódnak a füstben lévő finom részecskék. A pipafüst is ide tartozik, a szivarról nem is beszélve. A dohányos utasterű autó klímaberendezését - az utasteret hűtő egységét - rendszeresen tisztítani kell, különben olyan mérvű elszennyeződés történik a hőcserélő felületén, ami szerves anyag szaporodáshoz vezet.
Télen és a változékony tavaszi - nyári - őszi időszakokban a klíma használata némi nehézségbe ütközik, mert a járműben lévő érzékelő 3 °C vagy ez alatt nem engedi bekapcsolni a klímakompresszort. A kezelési könyvekben meg benne van, hogy mennyit kell járatni a klímát télen is.
A klímaberendezés maximális élettartamának eléréséhez ezért az alábbi lehetőségeket érdemes kihasználni:
- amikor már meleg a motortér, akkor be lehet kapcsolni a klímát,
- ha hideg van, de szépen süt a nap, akkor is lehet a klímát járatni,
- aki fűtött garázsból indul, ott azonnal lehet klímázni.
Automata klímánál egyszerűbb a helyzet, mert ott az utastér hőmérsékletét az automatika szabályozza, manuálisnál meg a maximumra állított fűtés a megoldás, hogy ne legyen annyira hideg az utastérben.
A klíma a párát is kiszedi az utastér levegőjéből, azaz az első szélvédő (és a többi belső üvegfelület) páramentesítésére is kiváló. Viszont a klíma kikapcsolása után azonnal bepárásítja az első szélvédőt, erre tessék nagyon odafigyelni. Ilyenkor a nagy sebességű belső ventilátor fokozat bekapcsolása segít a szélvédőre irányított levegő befúvásos kar (vagy tekerő) állással együtt.
A belső keringtetést télen óvatosan használjuk, mert igen hamar átláthatatlan párafüggöny lepi el belülről az összes ablakot. Még nyáron a nagy esők idején is valami hasonló játszódik le az utastérben, a jelenséghez nem is kell belső keringtetésre kapcsolni.
Az utasok létszámától függően normál szellőzés mellett is párásodnak az ablakok, ezért a nagyobb fokozatú ventilátor állás az indokolt. Automata klíma esetén ez a probléma nem jön nagyon elő. Néha csak az oldalablak(ok) 1-2 cm-es leengedése segít. A pollenszűrő állapota döntő, mert zárt autóba friss levegő csak ezen keresztül jöhet be az utastérbe.
Klíma hiba: nyáron alig hűt a klíma.
Az újabb kocsikban található gáz élettartama 3-4 év, a régebbiekben 8-12 év. Szagtalanítást szakemberre kell bízni.

- -
Araszolás egy dugóban, vagy tempós haladás autópályán, autóúton bármikor előfordulhat, ezért továbbra is nagyon fontos:
- a robbanómotoros járművek elég sok hőt termelnek - feleslegesen - a környezetükbe, gyenge a hatásfokuk, a dízeleké valamivel jobb, mint a benzineseké, a felesleges hőt el kell vezetni valahová - jelen állás szerint a levegőbe ( légkörbe ), ezt a motorok hűtésrendszere végzi.
Ha ebben a rendszerben valami hiba történik, akkor felbillen a hőegyensúly és a motor túlmelegedhet, ennek első jele az, hogy felforr a hűtővíz. Több autótípusban nincs hőmérsékletet kijelző műszer, csak egy piros lámpa, ez utóbbi akkor gyullad fel, amikor már bőven 100 °C fölötti a hűtőközeg.
A túlmelegedés leggyakoribb okai:
- nagyon lyukas hűtő (rendszer),
- elszakadt az ékszíj (ha ékszíjas a ventilátor hajtása),
- eltömődött hűtő, alacsony hűtőfolyadékszint, hőre szivárgó hűtőrendszer,
- hibás termosztát: ha kis résmérettel nyitottan áll, akkor még lehet bizonyos ideig haladni a járművel, ha zártan van, akkor rövid időn belül felforr a hűtővíz,
- hibás hőmérséklet érzékelő gomba (jeladó), egy vagy több,
- kontakthibás ventilátor csatlakozó(k),
- szoruló tengelyű vagy szakadt tekercses külső hűtőventilátor,
- hibás ventilátor viszkokuplung,
- hibás vízpumpa lapát (megforog a tengelyén, vagy kavitációs okok miatt elkopott), vagy szivárgó szimering.
Ha felforrt a hűtővíz, akkor a kiegyenlítő tartályt - vagy a hűtőt - TILOS kinyitni, mert az abban uralkodó túlnyomás és a 100 °C feletti hőmérséklet miatt kitörő hűtőfolyadék és gőze égési sérüléseket okoz. Türelmesen meg kell várni, amíg visszahűl a rendszer.
Gyors megoldás: alapjáraton járó motor mellett ha a fűtéskapcsoló zárt állásban van, akkor ezt a maximumra ki kell nyitni, az utastér ventilátort is a felső fokozatok valamelyikébe kell kapcsolni, ekkor a belső utastér fűtő radiátor részben átveszi a külső hűtő szerepét. Klímás autónál is ez a megoldás. Digit klímánál a max. meleg értékre kell állítani a hőfokot. Ezekben az esetekben az is igaz, hogy kicsit meleg lesz az utastérben - cserébe a hengerfej ép marad -, ezért ilyenkor természetesen az ablakok lehúzása is szükséges.
Hibás termosztátnál télen - ha nem zárt állásban maradt - nincs, vagy alig van fűtés a kocsiban.
- -
Hol is vagyunk éppen a viharban, pontosabban a vihar közepéhez viszonyítva?
- a villámlás erős fényjelenséggel párosul, az azt követő mennydörgés (égzengés) pedig hanghatással jár. A hang terjedési sebessége levegőben 300 m/sec, a fény felvillanása után eltelt idő másodpercben mérve és megszorozva a 300-al, méterben kapjuk a közelítő eredményt, mennyire is voltunk éppen a földbe (vagy épített tereptárgyba) becsapó villámtól. Nem minden villám éri el a földet.
A tengelyig vagy a jármű ajtajainak a közepéig érő sáros vízben normál kialakítású autóval sokáig még lépésben sem lehet közlekedni, főleg azokkal nem, amiknek a gyújtásrendszerének az elemei nem felül vannak.
Nem elektromos gyújtásrendszerű robbanómotoros járműveknél a vízszint-határ: a levegőszűrő beszívó nyílásának az alja.

- -

A gumiabroncsok minősége is sokat jelent a nyomásbeállításkor, van olyan gumimárka, amit akár több tizeddel is magasabbra lehet állítani hidegen is, mégsem kopik rendellenesen. Ilyenkor a gördülő ellenállás ezért jóval kevesebb lesz, ezzel párhuzamosan a hajtólötty © felhasználás is csökken. A gumik oldalán lévő feliratokat érdemes megnézni, mert a maximális terhelés mellett a hidegen beállítható maximális nyomásérték is megtalálható, szgk. abroncsnál esetenként 3.5 bar értékre is... Több egyéb portálon olyan teszteket is olvastunk, amik szerint semmit sem érnek az energia takarékosnak mondott gumik. Ezzel mi nem értünk egyet! Az energia takarékos gumiknál a mindig nagyobb guminyomás fenntartása mellett az éles szegélyekre való felhajtásra kell nagyon figyelni (a szög 45 foknál soha ne legyen kisebb), mert ezek erre valóban nagyon érzékenyek, ezt viszont egyik "tesztelő" sem írta le.

- -

Leállt az eredetiség vizsgálat országos rendszere 2017.12.04-én. Több órás volt a kiesés.
- - 
Nagyon rossz szokást vettek fel egyesek: nem állnak meg a STOP táblánál, simán megállás nélkül kihajtanak a védett útvonalra!
Továbbá igen sokan vannak, akik nem tartják be a 3 színű forgalomirányító - elsőbbséget szabályozó - lámpa jelzéseit, ezért emlékeztetőnek: piros lámpa világítása egyenlő a TILOS jelzéssel, sárga lámpa szólóban világítása a piros lámpa jelzés előtt van, zöld lámpa világítása a szabad haladást jelzi, piros lámpa és a sárga lámpa együttes világítása a zöld jelzés előtt van. A sárga lámpa szólóban villogása a kereszteződésben a forgalomirányító lámpa elsőbbségre vonatkozó szabályozásának a hiányát jelzi, egyben veszélyre figyelmeztet. Amikor mindhárom lámpa sötét: a fényjelzéses forgalomirányítás nem működik!
- -
Kénytelenek vagyunk egy nagyon fontos témára felhívni a figyelmet: megint sok halásos baleset történik az autópályákon a nem megfelelő vezetéstechnikai tudás és a nem megfelelő TÉRLÁTÁS hiánya miatt! A KRESZ ugyan előírja, hogy miként kell használni a vészvillogót az előttünk lassuló, megálló kocsinál, kocsisornál, de ezt csak akkor tudja sikeresen alkalmazni a járművet vezető személy, ha időben és jó előre észleli az előtte lévő(k) sebesség csökkenését. Tessék többször elnézni-odanézni az előttünk történtekre, haladási sebességtől függően akár másodpercenként kétszer is, és nem a kocsi elé kell nézni, hanem 50-300-500 méterre kell előre tekinteni! Probléma, hogy többeken nem figyelnek, ezért sok az ilyen karambol.
- - 

     
2013. május 1. naptól:
- a Gyermekek  tábla 30 km\h sebességkorlátozásnak felel meg (kiegészítőt tábla is jelölheti a térbeli hatályát),
- sárga táblával (Gyermekszállítás) ellátott álló busz mellett TILOS az elhaladás.
- -
Egyik kedvenc témánk: előkerültek a keveset vezető autósok. Néha süt a nap, jön egy ünnep, ilyenkor a havi néhány tíz vagy esetleg száz kilométert vezető autós társaink is beülnek a kedvenc négykerekűjükbe.
Hihetetlen bizonytalankodásokkal és váratlan manőverekkel kápráztatják el a többi autós társaikat. A reakció idejük igen lassú, ezért érezhető az, hogy nagyon lassan hajtják végre a manővereket, pl. a körforgalom megközelítését, vagy 30-40 km/ó sebességgel haladnak ott is, ahol az 50 km/ó a megengedett. A nem lakott területeken a 90 km/ó helyett jó, ha 70-l mennek, pedig semmi sem indokolja a lassabb haladást. Az autópályákra, autóutakra is ritkán merészkednek ki, ha meg ott vannak, akkor nem igazán érzik a sebesség különbségeket.
Azok a járművezetők, akik egyáltalán nem tudnak sebesség különbséget felmérni vagy csak megbecsülni, azok simán kimennek a belső sávba 80-100-l is egy 130-l vagy esetleg többel közeledő jármű elé.
Azok az emberek, akik nem jól tanulták meg az autópályákon való közlekedést, azok mennek folyamatosan a belső sávban még akkor is, amikor már bőven visszatérhetnének a külsőbe.
Azoktól az autós társainktól is messzebb illik kerülni:
- aki a bal kezével könyököl a bal ajtón,
- aki éppen lefelé teljesen kilógatva tartja a bal kezét (a hónalja van a teljesen lehúzott ablak miatt az ajtóburkolat vízlehúzó részén).
Mikor is fog irányváltoztatási szándékot mutatni az ilyen járművezető vagy mikor is néz bele a külső vagy a belső tükörbe???
Tessék nagyon odafigyelni a rutintalan vezetőkre (is).
 - - - - - - - 
Mobil internet tapasztalatok.
Az autózás nagy öröm - persze ha minden jól működik -, emellett az sem elhanyagolható szempont, ha egy jobb laptoppal (az okos telefonok is szépen fejlődnek vagy egy tablet is megteszi) felszerelkezve a világ elég sok pontján van nem "tyúkbeles" internet elérési lehetőség is. A kábeles internet eléggé  helyhez kötött, ezért a nem egy helyben ülő embernek nem annyira felhasználó barát az ilyen kialakítás.
A mozgó adatátvitelhez persze kell egy mobil internet kapcsolat is - egyelőre Magyarországon maradva csak a kapcsolattal -, ami ma már jó minőségű nagy sebességű kapcsolat. Természetesen a Hi-Tech rendszereknél már van olyan is, ahol a jármű tetejére szerelt önműködő jelkövető rendszer segítségével menet közben is lehet szakadás mentesen tv-t nézni vagy internetezni.
A telefonálást - azaz a telefont - szét lehet választani az adatforgalmi kapcsolatoktól (!), meg lehet olyan is, hogy egy SIM kártyával mindkettő funkció egy készüléken használható. Stabil kapcsolathoz stabil térerő is kell. Egy biztos, jelenleg álló járműben kiválóan működik a 3G és a 4G hálózat, ha meg nincs, akkor az EDGE - bár jóval lassabb -  még mindig elegendő a világhálón maradó stabil állapothoz. A 4G\LTE hálózatok is szépen fejlődtek.

5G:
A Telekom sikeres 5G kapcsolatot létesített 2018.07. hó elején a budapesti székházában.
A Vodafon 5G demóval HD felbontású videót streamelt Budapest-Siófok között 2018.09. hó végén.
A Telekom egy tesztállomást helyezett üzembe Zalaegerszegen 2019.01.28-án.
Az új zalaegerszegi világszínvonalú elektromos és önvezető autók tesztpályáján már stabilan működik a Telekom 5G (2019.05.20.) A Vodafone is jelen van ezen a helyen az 5G-vel.
A Vodafone saját budapesti székháza tetején egy 5G bázisállomást helyezett üzembe. Saját frekvencián két 5G képes készüléken videokapcsolattal mobil-demózott, továbbá 5G-vel távvezérlést (autó) is bemutatott. (2019.05.23.)

Az már más kérdés, hogy jelenleg milyen sávszélességet garantálnak a szolgáltatók egy adott típusú hálózaton.
Hír, hogy a digitális földfelszíni TV és a mobil internet zavarja egymást.

Akit jobban érdekel a téma, a Kapcsolat menüpontban található elektronikus elérhetőségen kaphat bővebb szakmai segítséget és iránymutatást.
- - - - - - -

Autópálya és gyorsforgalmi utak használati- és pótdíjak 2019 (a HU-GO rendszer nélkül).
Forrás NÚSZ ZRt.

- 60 perc áll rendelkezésére a jármű vezetőjének (vagy az üzemben tartónak) arra, hogy a jogosulatlan felhajtás után rendezze az útdíjat,
- nagycsaládos kedvezmény.

  A pótdíj mértéke:                         
             
            Fizetési határidő           



60 napon belül
  60 napon túl

 D1, D2, U  kategóriák
   
     14 875 Ft     59 500 Ft


B2 kategória      66 925 Ft    267 700 Ft


































Mostani akció << Speciális termékek. '93-tól az Autódoktor Fehér & F. B.T. a gyors segítség! Nem akciós: 1. 7 db B10 kategóriás szgk. és 1 db B05 kategóriás tgk. KGFB. 2. Know-how átvételi lehetőség jármű fenntartók és szervizek részére. Folyamatban a mikro-, kis- és középvállalkozások eszköz- és informatikai támogatási programja Pest megyében, a támogatási kérelmeket 2019.02.20. 08 órától várják. Know-how átvétele is támogatott. Gyorsuló tempóban cserélődnek le a belső égésű erőforrásokkal hajtot...


Tovább a teljes hírhez »

Közlekedsz? Bizonyítottan már 1993-tól az Autodoktor Fehér & F. B.T. a balesetmentes haza- és célhoz érésért a legjobb segítség!  A járműveket vezető emberek magatartására és a vezetés közbeni viselkedésére ható rengeteg tényező közül az egyik az IDŐJÁRÁS (hideg-meleg frontok, szél, légnyomás változás, vihar, tornádó)  és az ehhez igen szorosan kapcsolódó HOLDFÁZIS. . Telihold: 09.14.  - szombat - 06 óra 35 perckor volt. - - Erősen melegszik a Föld klímája. Évente az átlaghőmérséklet sajn...


Tovább a teljes hírhez »

Aktuális dolgokban is az Autódoktor Fehér & F. B.T. a biztos, gyors és pontos segítség már 1993 óta! Időjárás változás: KÖD, KÖD, KÖD!!! A magasabb vidékeken hajnalban már sajnos köd és fagyveszély lehet!!! A vizes, nyálkás vagy hártya jeges útfelület igen csúszós! - - Hiába tiltott az autópályákon a leállósávon való tartós haladás, rengetegen fittyet hányva a szabályra, ott száguldoznak ... Javaslat: akinek van fedélzeti kamerája és ilyet (vagy bármi egyéb kirívó szabálysértést) rögzített, utólag is ny...


Tovább a teljes hírhez »

Verseny és szellem, vezetési szemlélet. Kanyartechnika, jármű csúszáshatár, vészfékezés: itt végképp az Autodoktor Fehér & F. B.T. a segítség már 1993 óta! Még itt se...1. Hungaroring, F1 pálya  Autós, motoros nyílt nap: a 2012. évtől a Hungaroring Sport Zrt. szervezésében kerül sor az ilyen rendezvényekre.  Sok járművezető mondja: azért nem jön ki a versenypályára, mert nincs elég gyors autója hozzá. Nem gyors autó kell, hanem megbízható, a Hungaroringen az F1 pályán első sorban a vezetéstech...


Tovább a teljes hírhez »

Értékesítés (járművek, alkatrészek, gumik, egyéb): 1993 óta itt aztán pláne az Autódoktor Fehér & F. B.T. a precíz segítség! Know-how, új és professzionális autós termékek, alkatrészek: a Speciális termékek alatt. Új járművek: csak rendelésre. Segítünk a választásban is, mert ez mostanában már igen fontos kérdés. Használt járművek: Az első és magánszemély tulajdonostól: 2017 novemberi, újan magyarországi forgalomba helyezésű HONDA Jazz, fehér. Gyári GPS. Törzskönyv, vezetett szervizkönyv. Téli-nyári fe...


Tovább a teljes hírhez »

A hazai járművek rendszámtábláin látható jelzések és a szmogriadó. Az Autodoktor Fehér & F. B.T. segítsége is jól jön már 1993 óta! 1. Az elsőn és a menetirány szerinti jobb oldalon: - a régieken az országjelzés H jele és a piros-fehér-zöld színek, az újabbakon ez utóbbi helyett az EU kék logója.  2. A hátsón és középen esetenként még 2019 év végéig: a./  a műszaki vizsga és a vizsgamatrica (felül és kör alakú) színeinek kapcsolata:- sötét zöld: a 2018. évben járt le,- világos zöld : a 2019. é...


Tovább a teljes hírhez »

Exkluzív egyedi ritkaságok: 1993 óta az Autódoktor Fehér & F. B.T. a biztos segítség! I. Eredeti és Dél-Afrikából 1982 januárjában hozott 1981-s nyomtatású 1982-es plusz egy hónapos South Africa lapozható fali naptár eladó.      Tartalom: 13 db színes nagyméretű panoráma fotó eredeti színekkel (fedlap + 12 hónap), a természetben a hónapok szerinti időjárással látható különböző helyszínek fotóival. Olyan kép is van, ami ma már nem létező természeti tájat mutat (keleti parton egy laguna......


Tovább a teljes hírhez »

Korábbi aktualitások (2004 a kezdő dátum). Már régtől is - 1993 óta - az Autodoktor Fehér & F. B.T. a segítség! Pünkösd. A pünkösd a húsvét utáni 7. vasárnapon és hétfőn tartott keresztény ünnep, amelyen a kereszténység  a Szentlélek kiáradásának emlékét ünnepli meg.  - - Ősz és tavasz: a hajnali, késő esti köd, nyálkás, vizes, faleveles utak. Tessék óvatosan közlekedni! ALAPSZABÁLY MOST IS: csak a belátható útszakaszon lehet biztonsággal és vészhelyzetben baleset mentesen megállni! Ködben a ...


Tovább a teljes hírhez »