Aktuális dolgokban is az Autódoktor Fehér & F. B.T. a biztos, gyors és pontos segítség már 1993 óta!








KORONAVÍRUS!!!!! Amennyiben valaki id?sebb 65 évesnél, vagy fiatalabb ugyan, de valamilyen krónikus betegsége van, vagy az immunrendszere gyenge, vagy semmi baja sincs..., na akkor NEM SZABAD MOST MÉG MEGFERT?Z?DNI!! TILOS e vírust tömegesen (nagy s?r?ségben) belélegezni. Fert?zött kézzel a szemhez, orrhoz, szájhoz nyúlni egyet jelent a vírus alaptulajdonságához való igazodással, az él? gazdaszervezetbe való bejutás el?segítésével. Nyálkahártyán nem szárad ki, a koronáján lév? tüskék  segítségével megtapad, majd hasítja az  él? sejt falát, így már bejut a gazdaszervezetbe. Itt a gazdasejtet a fert?z? RNS fehérjéje termelésére kényszerítve az immunrendszert gyengíti le és így tovább szaporítja  magát.
Zárt helyeket nagy ívben kerülni!!! Repül?gépeken utazó és már megfert?z?dött emberek hordozták szerte szét a világba, még a kis óceáni szigetekre is így jutott el igen gyorsan a vírus! Hajókon (katonai anyahajókon, luxus tengerjárókon) is volt fert?z?dés.
Egyénileg az IMMUNRENDSZER megfelel? állapotban tartásával lehet a legjobbat tenni a fert?zés megel?zésének az érdekében. Az önkéntes elzárkózás (bezárkózás otthon karantén jelleggel) egyénileg a fert?zés kizárásában  segít (!!!), ezzel  a vírus továbbterjedésének a megállításában is f? szerepet kapna.

A SARS-CoV-2 KORONAVÍRUS KIZÁRÓLAG CSEPPFERT?ZÉSSEL TERJED, max két-három órát bír ki a szabad leveg?n (gazdaszervezeten kívül), de az újabb kutatások szerint m?anyag és fém felületeken ennél tovább, ezért a CSEPPFERT?ZÉS KIZÁRÁSA az üdvözít? megoldás. Ez vonatkozik a sima influenzára is. A koronavírus továbbfert?zési rátája 2.2-2.3, a sima influenzáé 1.2-1.3. A mostani COVID-19 pandémia (világjárvány) lecsengéséhez is 1 körüli értéket kell elérni egy adott fert?zött területen.
Az emberekben történ? szaporodása óta átalakulásokon megy át, el?ször csak kisebb mértékben, mostanára már mutálódik is. (2020.04.17.) Franciaország ÉK-i részén már ez utóbbi törzs okozott tömeges fert?zést.


A vírus: nem él, többféle fehérje alkotja - nanoméret? - és viszonylag sérülékeny. Kizárólag gazdaszervezettel tud szaporodni. A vírusra - mert nem él - nincs gyógyszer. Valamikor lesz vakcina (kb. egy év múlva), de ez a gazdaszervezetek bizonyos fokú ellenálló képességét fogja kialakítani.
Csak a számára ideális helyen szaporodik egy gazdaszervezet segítségével.


A SARS-CoV-2 koronavírus 3D modellje (és jobb oldalon a keresztmetszete), amely a vírus alkotóelemeit (kívül és belül) mutatja. A négy felszíni fehérje: E, S, M és HE jellel jelölve. Az S jel? glikoprotein okozza a koronaszer? megjelenést, amelyr?l e vírust is elnevezték.

Az alapos szappanos kézmosás meleg vízzel nagy ellensége a vírus küls? részének (burokjának).
Az alkohol is bontja, de csak töményen, minimum 65 %-os koncentrációban! Ilyet nem lehet meginni, ezért ne is próbálkozzon senki a bels? fert?tlenítéssel! Az alkoholos kézfert?tlenít?k igazolt gyártóktól 75-77 %-os koncentrációban készülnek. Az ózonnal történ? fert?tlenítéssel tessék vigyázni, mert az ózon önmagában is er?sen mérgez?, b?ven van várakozási id? az ózonkezelés után.

Egyéb tárgyak, felületek fert?tlenítéséhez a klór tartalmú tisztítószerek mellett az UV fény is segít (ilyen a napfény is), de mivel nem lehet mindent kicipelni a szabadba a napfényre, ezért UV lámpa, UV fénycs? is alkalmazható (minimum 20 percet kell használni).

- A C és D vitamin nagyban segít az IMMUNRENDSZERNEK, de pl. az aszkorbinsav nem. A szervezetnek természetesen szüksége van az összes vitaminra, ami nélkülözhetetlen az egészség fenntartásában.
- C vitamin: természetes forrásokból és nem vegyszeresen! Mivel vízben oldódó, ezért egyszerre kis mennyiség?, de egész napra több alkalommal egyenletesen elosztottan célszer? a szervezetünkbe juttatni.
Források (nem tartalom nagyság szerinti a sorrend): friss zöldségek, vöröshagyma, lilahagyma, póréhagyma, savanyú káposzta, édes káposztával töltött ecetes paprika, narancs, mandarin, ?rölt piros paprika, fekete áfonya, cékla.
- A kapszaicin tartalmú nyers paprikák a szervezeten belül kiváló fert?tlenít? hatással bírnak! Persze ezek  és a savanyított er?s paprikák (gyufa-, cseresznye paprikák) nagy mennyiség? fogyasztásától érdemes óvakodni, mert esetleg nem kívánt hasmenést is okoznak.
- D vitamin: a napfény a legjobb D vitamin forrás!
- A stressz rendkívül immunrendszer gyengít?!
- Korosztálytól függ?en a betegség lefolyásának a súlyossága: a gyermekek és a fiatalok kevésbé veszélyeztetettek, de potenciális vírushordozók lehetnek! 20-65 éves kor között fokozódik a kockázat, 65 év felett meg nagyon megn?. A krónikus betegek minden korosztályban fokozottan veszélyeztetettek!
- Koronavírussal fert?z?dött egyén hatósági házi karanténba zárása, a kés?bb esetleg kialakuló magas láz (paracetamol alapú szerek javasoltak lázcsillapításra), egyéb komoly légz?szervi (TELJES kétoldali tüd? gyulladás) tünetek miatti kórházi intenzív terápiás ellátása az esetek legalább 20 %-n a kezelési folyamat része. Súlyos esetekben MOF szindróma (többszervi elégtelenség) is kialakulhat. Egészséges fiataloknál sajnos a stroke kockázata is fennáll. A terjedési és halálozási adatok a világban jelenleg területenként er?sen szórnak, a területi eloszlás ITT  követhet? nyomon egyéb adatokkal együtt (naponta akár többször is frissül).
- A hazai vírushelyzet területi adatai ITT követhet?k nyomon és naponta reggel frissül.
 -A vírusfert?zésen átesett és gyógyult emberek más-más fokozatú visszamaradott állapotromlást mutatnak. Valószín?leg a szervezetükbe egyszerre bejutott vírusszám és az immunrendszerük állapota és válasza alapján történt mindez, a kezelés hatásossága is fontos tényez?. Olyan ember is van, aki semmiféle tünetet nem mutat, és közben átesett a fert?zésen, egyben immunitást is szerzett a SARS-CoV-2 vírus ellen. Jó hír, hogy a már kórházi kezelés alatt álló SARS-CoV-2 vírussal fert?zötteknek  két fajta kezelési gyógyszer is rendelkezésre áll már (2020.05.13.).
A 2020 év eleji terjedés után ?szre újabb hullám várható, ami a mostaninál még bonyolultabb lesz.


Tájékoztatás I.: az már biztos, hogy ez a koronavírus (is) denevérekb?l származik, de az emberre vagy  mutálódottan  - vagy nem... - került át egy köztes állat segítségével.
Tájékoztatás II.: nagymacskákban - 3 tigris, három oroszlán - mutatták ki a mostani koronavírust egy már március elején bezárt állatkertben New Yorkban (a gondozótól kapták el...). Koronavírussal fert?z?dött egyén ne érintkezzen a kedvenc háziállatával vagy háziállataival se!

Tájékoztatás III.: pár éve, amikor az életmentés egy hete után a még mindig gyenge EMBERR?L már úgy nyilatkozott egy tüd?gyógyintézeten az intenzív osztály f?orvosa, hogy jobb lesz, ha a további utógondozást már otthoni környezetben végzi a hozzátartozó, mert ezen kórház sima osztályán nincs esélye a felépülésre és a túlélésre...
... és egy bátorító kézszorítással engedte útjára a hozzátartozót, akkor ? sem gondolt arra, hogy most már az 5. éves kontrollra fog megjelenni nála az az EMBER ...
Ez a Tájékoztatás III. a budapesti Keleti pályaudvar el?tti aluljáróban letáborozó külföldiek között a fontos dolga miatt arra járó EMBER története, aki 2015 nyarán kapta el az akkori fert?zést. Ett?l akkor is és kés?bb is sok ember halt meg (százas nagyságrendben) Magyarországon (is), de nem lett világjárvány.
- -
Mert az élet szép...
a. - 6 évig fejlesztették (profi kórház és profi cég) a felületek fert?tlenítésére alkalmas eszközt. Alul láthatóak a videók. Vuhanban is sikerrel alkalmazták... http://www.uvd-robots.com/news-room/page/2/

b. - Bels? terek leveg?jének fert?tlenítésére alkalmas a Németországban kifejlesztett technológia alapján m?köd? légmosó gép. Speciális aerodinamikai kutatások alapján készült az ipari célra alkalmas berendezés, vizes technológiával ötvözve. Egyéb sz?r?t nem tartalmaz a készülék. A vírusok, baktériumok 99.99 %-át kisz?ri a leveg?b?l, erre tanúsítvánnyal  rendelkezik. Óránként 2.5 köbméter leveg? átmosására képes egy db készülék, a kórházakban most nagy segítséget tett és tesz a világban. Ment?autók bels? légterének gyors fert?tlenítésére is kiváló. Létezik nem ipari felhasználásra készült felülettisztításra alkalmas egyszer?bb kézi kivitel is bel?le.
- -
A veszélyhelyzetr?l szóló Kormányrendelet: 45/2020. (III. 16.) Korm. rend.
A kijárási korlátozásról szóló Kormányrendelet: 71/2020. (III. 27.) Korm. r.  és 
a  meghosszabításáról: 95/2020 (IV.9.) Korm. rend.
Az önkormányzatokat hétvégekre felhatalmazó Kormányrendelet: 148/2020. (IV.23.) Korm. r.
A május elsejére, a május 04. 0 órától érvényes 167/2020,168/2020,169/2020 (IV.30.) Kormányrendeletek: Magyar Közlöny 2020. 96. szám
A május 18. 0 órától érvényes 207/2020 (V.15) Kormányrendelet: Magyar Közlöny 2020. 111. szám
- -
A VESZÉLYHELYZET kihirdetése utáni id?pontokra:
- a COVID-19 pandémia miatt kiadott rendeletek között szerepel az id?szakos m?szaki vizsgára kötelezett járm?vek adatainak (okmányok, elektronikus adatok) id?ponthoz kötött lejáratának érvénytelenítése, azaz a VESZÉLYHELYZET feloldásának a kihirdetés napja utáni 15. napig való meghosszabbítása lép érvénybe. Ez viszont nem jelenti azt, hogy ebben az id?szakban a forgalomban tartási követelményeknek M?SZAKILAG nem megfelel? járm?vel lehet közlekedni, ellenkez?leg: a közúti ellen?rzés alkalmával az életveszélyes m?szaki állapotú (fék-, kormányszerkezet-, futóm? hibás, kopott vagy nem megfelel? gumiabroncsok) járm?vet azonnal kitiltják a hatósági szervek a forgalomból!

- a lejáró jogosítványok: szintén a VESZÉLYHELYZET feloldásának a kihirdetése utáni 15. napig érvényesek!

- -
Id?járás változás: er?s mediterrán jeleket mutat Európa középs? és északi részén az id?járás. Februárban 12-18 °C-os tavaszi h?mérséklet is volt! Az emberi szervezetet er?sen megviseli a napi h?ingadozás! Mennydörgés-villámlás február 11-én hajnalban! Március elején és közepén is volt már 20 °C is délután! Március 22-én visszatért a tél..., egy hétre...

A nagyerej? szél a nagy felülettel rendelkez? autókat, teherautókat, kamionokat is simán felborítja! Lassítás, ellenkormányzás!
- -
Hiába tiltott az autópályákon a leállósávon való tartós haladás, rengetegen fittyet hányva a szabályra, ott száguldoznak ...
Javaslat: akinek van fedélzeti kamerája és ilyet (vagy bármi egyéb kirívó szabálysértést) rögzített, utólag is nyugodtan tájékoztassa a hatóságot az esetr?l (esetekr?l).

Egyéb aljas man?vereket végrehajtó járm?vek egyedi azonosítója alapján mi néha bizony azonnal értesíteni szoktuk a 112 segítségével az illetékes r.kap-ot, mert csak-csak csökkenteni kéne a potenciális halálgyárosok, nyomorékképz?k számát.

- -
A VÉDA rendszer kamerái élesítve lettek a biztonsági öv használatának az ellen?rzésére is. Vezet?, nagykorú utas: mindegyik foglalt ülésen a használója külön-külön felel az öv becsatolásáért (2019.06.12.). Kiskorú személy szabályos övhasználatáért a járm?vezet? felel! Fentiek alapján az objektív felel?sség az övhasználatra nem vonatkozik.
- -
Nagy viharok - nagy es?k - aquaplaning veszély!!!
- -
Automata fékez? rendszerrel szerelt járm?veket lehet csak értékesíteni pár év múlva az EU területén. A rendszer a ráfutásos balesetek megel?zésére alkalmas, mivel az elbambuló járm?vezet? helyett automatikusan lefékezi a kocsit, ha az el?tte álló vagy mozgó akadály a haladási sebességgel nincs összhangban.
- -

Halálos baleseteket okozók:
- úgy is hozzá lehet persze állni a kérdéskörhöz, hogy az ilyen járm? vezet?k mostanában már nem fogják veszélyeztetni a többieket, és sok-sok ártatlan ember meg fog menekülni az  ?rültekt?l!
- -
Itthon a MABISZ közrem?ködésével egy okostelefonokra fejlesztett appal próbálják meg kiváltani a hagyományos kék-sárga kárbejelent?t. Egy készülékr?l is lehet a két félnek "jelenteni". Többes kárnál többszörös pár-pár kitöltés szükséges. Külföldi jelzés? gépjárm?vel történt eseménynél maradt az euro kárbejelent? (kék-sárga) használata, mostanra ennek elhagyása is lehet?vé vált.
Mi 27 éve
azon munkálkodunk, hogy ne történjenek balesetek, sem mi, sem az ügyfeleink nem is részesei ilyeneknek, úgyhogy sajnáljuk, hogy ilyet kell írnunk: technikai fejlesztés ide, technikai fejlesztés oda, ha nincs káresemény, nincs mit bejelenteni....
- -
Tesztüzemben m?ködött a BM járm?lekérdez? rendszere 2019. január elejét?l, akkor jól látszott a tesztüzem. Március elejére  már egészen jól kezelhet? a rendszer, a biztosítói pontnál néha az jelenik meg, hogy az adatok nem elérhet?ek. Mivel ez az adat 2019.01.01-t?l lett feltöltve, ezért ez nem akkora hiba már.
Megint csak elmondjuk: ha egy járm? teljes el?élete ismert, akkor ott nincs átverés, sumákolás, óra visszacsavarás, stb, ezért egy használt járm? megvétele el?tt alaposan járd körbe a bizonyítékokat! Ja, és ami jó, az nem olcsó...
- -

KGFB - Érvényesítés/hosszabbítás után a biztosító társaságok közül némelyik az elektronikus kapcsolattartást választóknak nem küldi ki a nemzetközi biztosítási kártyát, hanem az így megküldött e-dokumentum ZÖLD papírra való kinyomtatását kérik!!! 2018.11.06.
- -

Hol is vagyunk éppen a viharban, pontosabban a vihar közepéhez viszonyítva?
- a villámlás er?s fényjelenséggel párosul, az azt követ? mennydörgés (égzengés) pedig hanghatással jár. A hang terjedési sebessége leveg?ben 300 m/sec, a fény felvillanása után eltelt id? másodpercben mérve és megszorozva a 300-al, méterben kapjuk a közelít? eredményt, mennyire is voltunk éppen a földbe (vagy épített tereptárgyba) becsapó villámtól. Nem minden villám éri el a földet.
A tengelyig vagy a járm? ajtajainak a közepéig ér? sáros vízben normál kialakítású autóval sokáig még lépésben sem lehet közlekedni, f?leg azokkal nem, amiknek a gyújtásrendszerének az elemei nem felül vannak.
Nem elektromos gyújtásrendszer? robbanómotoros járm?veknél a vízszint-határ: a leveg?sz?r? beszívó nyílásának az alja.

- -
A gumiabroncsok is nehezen viselik a meleget. Az UV sugárzás sem élettartam növel?. A légnyomást ilyenkor elég nehéz jól eltalálni, mert azt hidegen kellene (környezeti h?mérsékleten indulás el?tt) beállítani. Az autósok többsége a benzinkutaknál szokta elvégezni vagy elvégeztetni az ellen?rzést. Ekkor már üzemi h?fokon lév? gumival érkezik a helyszínre a kocsi és a mért értékek nem valósak - az alap gyári adatokhoz képest - már. Ilyenkor az a szabály, hogy 2-3 tizeddel magasabb értékre kell beállítani a gyár által megadott - hideg állapotra vonatkozó - adatokhoz képest. A légnyomásmér?t kezel? segéder?re ne hallgasson, f?leg ne engedje leengedni a légnyomást a gumikból. Hölgyek által használt autókon található gumiabroncsokon rendszeresen lehet látni az alacsony légnyomással történt autózás következményeit.
A gumiabroncsok min?sége is sokat jelent a nyomásbeállításkor, van olyan gumimárka, amit akár több tizeddel is magasabbra lehet állítani hidegen is, mégsem kopik rendellenesen. Ilyenkor a gördül? ellenállás ezért jóval kevesebb lesz, ezzel párhuzamosan a hajtólötty © felhasználás is csökken. A gumik oldalán lév? feliratokat érdemes megnézni, mert a maximális terhelés mellett a hidegen beállítható maximális nyomásérték is megtalálható, szgk. abroncsnál esetenként 3.5 bar értékre is... Több egyéb portálon olyan teszteket is olvastunk, amik szerint semmit sem érnek az energia takarékosnak mondott gumik. Ezzel mi nem értünk egyet! Az energia takarékos gumiknál a mindig nagyobb guminyomás fenntartása mellett az éles szegélyekre való felhajtásra kell nagyon figyelni (a szög 45 foknál soha ne legyen kisebb), mert ezek erre valóban nagyon érzékenyek, ezt viszont egyik "tesztel?" sem írta le.

- -
A klíma használata, ha még nem vagy már nem vagy éppen nem nyár van.
Télen és a változékony tavaszi - ?szi id?szakokban a klíma használata némi nehézségbe ütközik, mert a járm?ben lév? érzékel? 3 °C vagy ez alatt nem engedi bekapcsolni a klímakompresszort. A kezelési könyvekben meg benne van, hogy mennyit kell járatni a klímát télen is.
A klímaberendezés maximális élettartamának eléréséhez ezért az alábbi lehet?ségeket érdemes kihasználni:
- amikor már meleg a motortér, akkor be lehet kapcsolni a klímát,
- ha hideg van, de szépen süt a nap, akkor is lehet a klímát járatni,
- aki f?tött garázsból indul, ott azonnal lehet klímázni.
Automata klímánál egyszer?bb a helyzet, mert ott az utastér h?mérsékletét az automatika szabályozza, manuálisnál meg a maximumra állított f?tés a megoldás, hogy ne legyen annyira hideg az utastérben.
A klíma a párát is kiszedi az utastér leveg?jéb?l, azaz az els? szélvéd? (és a többi bels? üvegfelület) páramentesítésére is kiváló. Viszont a klíma kikapcsolása után azonnal bepárásítja az els? szélvéd?t, erre tessék nagyon odafigyelni. Ilyenkor a nagy sebesség? bels? ventilátor fokozat bekapcsolása segít a szélvéd?re irányított leveg? befúvásos kar (vagy teker?) állással együtt.
A bels? keringtetést télen óvatosan használjuk, mert igen hamar átláthatatlan párafüggöny lepi el belülr?l az összes ablakot. Még nyáron a nagy es?k idején is valami hasonló játszódik le az utastérben, a jelenséghez nem is kell bels? keringtetésre kapcsolni.
Az utasok létszámától függ?en normál szell?zés mellett is párásodnak az ablakok, ezért a nagyobb fokozatú ventilátor állás az indokolt. Automata klíma esetén ez a probléma nem jön nagyon el?. Néha csak az oldalablak(ok) 1-2 cm-es leengedése segít. A pollensz?r? állapota és min?sége dönt? tényez?, mert zárt autóba friss leveg? csak ezen keresztül jöhet be az utastérbe.
- - 

A már kopottas nyári gumik a szezon elején (vagy a végén) nagyon balesetveszélyesek! Amit használnak, az kopik (romlik)! Az es?s id? nem olyan, mint a száraz!
Hajnalban még nyáron is lehet KÖD!
- -
Egy baleset bekövetkeztekor a biztosító társaságok els? dolga a kárfelvételkor a jegyz?könyvbe rögzíteni a gumiabroncs bordamélység, márkanév, méret adatait. A biztosító társaság akár meg is tagadhatja a kárrendezést egy nem megfelel? gumiabroncs használata miatt bekövetkez? káreseményben.
A téli gumi 4 mm vagy ez alatti bordamélység esetén nyári guminak min?sül, hiába van rajta a sár-hó jelölés (M&S vagy M S)!

- -

Intenzív es?ben a gumiabroncsok profilmélysége szabja meg a szilárd útburkolaton és vizes útfelületen történ? haladási sebesség maximális értékét, nem a KRESZ által megengedett maximális érték! Az aquaplaning - a gumiabroncs vízfelületen történ? felúszása - jelenség elkerülésére a sebesség csökkentése a legjobb gyógymód
.

- -

2018 július 01. kezdettel Franciaországban az olyan f?útvonalakon, ahol a kétirányú forgalom között nincs valamilyen fizikai térelválasztó telepítve, ott lakott területen kívül 80 km/ó a maximális sebesség határ az eddigi 90 km/ó helyett. Franciaországban óriási a tiltakozás a kormány ezen intézkedése ellen.

- -
2018. június elseje után vizsgázott járm?veknél a felülvizsgáló állomás által kiadott vizsgálati bizonylatot a járm?ben kell tartani az EU el?írása alapján. Magyarország is EU tag.
- -
A motor kenésér?l a motorolaj gondoskodik. A nagy melegben - a környezeti h?mérséklet az alap - a nem jó min?ség? vagy a nem jó alapviszkozitású motorolaj elveszti a ken?képességét, mert túl híg lesz.
- - 

A légkondicionáló (klíma) berendezés használata (ha van a járm?ben):
- egyáltalán nem csodaszer, kb. 3.3 KW teljesítményt vesz le a motorból, ezt emelked?n gyorsításkor tessék figyelembe venni ( f?leg a kisebb teljesítmény? járm?veknél ),
- erre érzékenyek inkább ne használják (hörghurut, torokgyulladás, arcfelpuffadás, fülgyulladás, izületi fájdalmak, helyi izomgörcs ),
- a teljesen bezárt ablakok nem túl ideális állapotot hoznak létre az utastérben,
- bels? keringtetés mellett a gyors utastér leh?tésre ajánlott, néhány percig elég a m?veletet alkalmazni, a bels? keringtetést ezután ki kell kapcsolni,
- az egyik - vagy mindkét - els? oldalablak 1 cm-re való leengedése az oxigén utánpótlást nagyban el?segíti járó klíma mellett,
- ha nincs túl meleg, az id?nkénti klímahasználat a jó megoldás manuális esetén, automatánál (ami esetleg meg már több zónás is) lehet tartós üzemeltetést alkalmazni, de csak küls? leveg?beszívásos módban.
Ha az utasteret tartósan 20 - 22 °C-ra temperáljuk, amikor kiszállunk, akkor a hirtelen nagy h?mérséklet különbség miatt simán megfázunk. Nem tévedés, a szervezetünk a bels? alacsonyabb h?mérsékletre állt rá, a küls? 30 - 35 - 40 °C vagy még magasabb h?mérséklet észlelésekor ellenreakcióba kezd. Ezért nem célszer? túl nagy hidegben lenni a zárt utastérben, a megállás és kiszállás várható id?pontját is figyelembe véve szépen szoktassuk hozzá a szervezetünket a nagyobb h?mérséklethez: kapcsoljuk ki id?ben a klímát, 3-5 perc alatt a küls? friss leveg?s üzemmódban már érezhet? utastér h?mérséklet emelkedést lehet elérni.
A klímának normális használat mellett nincs szaga, a bels? h?cserél?nek a felületén csak akkor rakódik le valamilyen réteg, ha hosszú ideig nem megfelel?en használták. Ilyen lehet az az üzemmód, amikor valaki tartósan csak bels? keringtetéses üzemmódban keringteti a leveg?t az utastérben, vagy a kondenzvíz elvezet? csövet nem takarítja (takaríttatja ki) akkor, amikor nem jön át rajta már a kicsapódásból - a leveg? páratartalmából - adódó (egyébként tiszta) víz. Normál használat mellett nem következik be elvezet? cs? dugulás.
A dohányos autóvezet? és a klíma összefüggése:
- ki hogy rongálja az egészségét, ez magánügy (is lehetne, ha nem lenne összefüggés a nem túl kés?bb bekövetkez? egészségromlás és a dohányzás között), de a klíma és a dohányfüst már nagyon rossz elegyet alkot az utastérben. A kárpit beszívja magába a dohányfüstöt, a nem szövet részekre is lerakódnak a füstben lév? finom részecskék. A pipafüst is ide tartozik, a szivarról nem is beszélve. A dohányos utaster? autó klímaberendezését - az utasteret h?t? egységét - rendszeresen tisztítani kell, különben olyan mérv? elszennyez?dés történik a h?cserél? felületén, ami szerves anyag szaporodáshoz vezet.
Télen és a változékony tavaszi - nyári - ?szi id?szakokban a klíma használata némi nehézségbe ütközik, mert a járm?ben lév? érzékel? 3 °C vagy ez alatt nem engedi bekapcsolni a klímakompresszort. A kezelési könyvekben meg benne van, hogy mennyit kell járatni a klímát télen is.
A klímaberendezés maximális élettartamának eléréséhez ezért az alábbi lehet?ségeket érdemes kihasználni:
- amikor már meleg a motortér, akkor be lehet kapcsolni a klímát,
- ha hideg van, de szépen süt a nap, akkor is lehet a klímát járatni,
- aki f?tött garázsból indul, ott azonnal lehet klímázni.
Automata klímánál egyszer?bb a helyzet, mert ott az utastér h?mérsékletét az automatika szabályozza, manuálisnál meg a maximumra állított f?tés a megoldás, hogy ne legyen annyira hideg az utastérben.
A klíma a párát is kiszedi az utastér leveg?jéb?l, azaz az els? szélvéd? (és a többi bels? üvegfelület) páramentesítésére is kiváló. Viszont a klíma kikapcsolása után azonnal bepárásítja az els? szélvéd?t, erre tessék nagyon odafigyelni. Ilyenkor a nagy sebesség? bels? ventilátor fokozat bekapcsolása segít a szélvéd?re irányított leveg? befúvásos kar (vagy teker?) állással együtt.
A bels? keringtetést télen óvatosan használjuk, mert igen hamar átláthatatlan párafüggöny lepi el belülr?l az összes ablakot. Még nyáron a nagy es?k idején is valami hasonló játszódik le az utastérben, a jelenséghez nem is kell bels? keringtetésre kapcsolni.
Az utasok létszámától függ?en normál szell?zés mellett is párásodnak az ablakok, ezért a nagyobb fokozatú ventilátor állás az indokolt. Automata klíma esetén ez a probléma nem jön nagyon el?. Néha csak az oldalablak(ok) 1-2 cm-es leengedése segít. A pollensz?r? állapota és MIN?SÉGE igen fontos tényez?, mert zárt autóba friss leveg? csak ezen keresztül jöhet be az utastérbe.
Klíma hiba: nyáron alig h?t a klíma, vagy be sem kapcsol a klímakompresszor.
Az újabb kocsikban található gáz élettartama 3-4 év, a régebbiekben 8-12 év. Szagtalanítást szakemberre kell bízni.

- -
Araszolás egy dugóban, vagy tempós haladás autópályán, autóúton bármikor el?fordulhat, ezért továbbra is nagyon fontos:
- a robbanómotoros járm?vek elég sok h?t termelnek - feleslegesen - a környezetükbe, gyenge a hatásfokuk, a dízeleké valamivel jobb, mint a benzineseké, a felesleges h?t el kell vezetni valahová - jelen állás szerint a leveg?be ( légkörbe ), ezt a motorok h?tésrendszere végzi.
Ha ebben a rendszerben valami hiba történik, akkor felbillen a h?egyensúly és a motor túlmelegedhet, ennek els? jele az, hogy felforr a h?t?víz. Több autótípusban nincs h?mérsékletet kijelz? m?szer, csak egy piros lámpa, ez utóbbi akkor gyullad fel, amikor már b?ven 100 °C fölötti a h?t?közeg.
A túlmelegedés leggyakoribb okai:
- nagyon lyukas h?t? (rendszer),
- elszakadt az ékszíj (ha ékszíjas a ventilátor hajtása),
- eltöm?dött h?t?, alacsony h?t?folyadékszint, h?re szivárgó h?t?rendszer,
- hibás termosztát: ha kis résmérettel nyitottan áll, akkor még lehet bizonyos ideig haladni a járm?vel, ha zártan van, akkor rövid id?n belül felforr a h?t?víz,
- hibás h?mérséklet érzékel? gomba (jeladó), egy vagy több,
- kontakthibás ventilátor csatlakozó(k),
- szoruló tengely? vagy szakadt tekercses küls? h?t?ventilátor,
- hibás ventilátor viszkokuplung,
- hibás vízpumpa lapát (megforog a tengelyén, vagy kavitációs okok miatt elkopott), vagy szivárgó szimering.
Ha felforrt a h?t?víz, akkor a kiegyenlít? tartályt - vagy a h?t?t - TILOS kinyitni, mert az abban uralkodó túlnyomás és a 100 °C feletti h?mérséklet miatt kitör? h?t?folyadék és g?ze égési sérüléseket okoz. Türelmesen meg kell várni, amíg visszah?l a rendszer.
Gyors megoldás: alapjáraton járó motor mellett ha a f?téskapcsoló zárt állásban van, akkor ezt a maximumra ki kell nyitni, az utastér ventilátort is a fels? fokozatok valamelyikébe kell kapcsolni, ekkor a bels? utastér f?t? radiátor részben átveszi a küls? h?t? szerepét. Klímás autónál is ez a megoldás. Digit klímánál a max. meleg értékre kell állítani a h?fokot. Ezekben az esetekben az is igaz, hogy kicsit meleg lesz az utastérben - cserébe a hengerfej ép marad -, ezért ilyenkor természetesen az ablakok lehúzása is szükséges.
Hibás termosztátnál télen - ha nem zárt állásban maradt - nincs, vagy alig van f?tés a kocsiban.
- -

A gumiabroncsok min?sége is sokat jelent a nyomásbeállításkor, van olyan gumimárka, amit akár több tizeddel is magasabbra lehet állítani hidegen is, mégsem kopik rendellenesen. Ilyenkor a gördül? ellenállás ezért jóval kevesebb lesz, ezzel párhuzamosan a hajtólötty © felhasználás is csökken. A gumik oldalán lév? feliratokat érdemes megnézni, mert a maximális terhelés mellett a hidegen beállítható maximális nyomásérték is megtalálható, szgk. abroncsnál esetenként 3.5 bar értékre is... Több egyéb portálon olyan teszteket is olvastunk, amik szerint semmit sem érnek az energia takarékosnak mondott gumik. Ezzel mi nem értünk egyet! Az energia takarékos gumiknál a mindig nagyobb guminyomás fenntartása mellett az éles szegélyekre való felhajtásra kell nagyon figyelni (a szög 45 foknál soha ne legyen kisebb), mert ezek erre valóban nagyon érzékenyek, ezt viszont egyik "tesztel?" sem írta le.

- - 
Nagyon rossz szokást vettek fel egyesek: nem állnak meg a STOP táblánál, simán megállás nélkül kihajtanak a védett útvonalra!
Továbbá igen sokan vannak, akik nem tartják be a 3 szín? forgalomirányító - els?bbséget szabályozó - lámpa jelzéseit, ezért emlékeztet?nek: piros lámpa világítása egyenl? a TILOS jelzéssel, sárga lámpa szólóban világítása a piros lámpa jelzés el?tt van, zöld lámpa világítása a szabad haladást jelzi, piros lámpa és a sárga lámpa együttes világítása a zöld jelzés el?tt van. A sárga lámpa szólóban villogása a keresztez?désben a forgalomirányító lámpa els?bbségre vonatkozó szabályozásának a hiányát jelzi, egyben veszélyre figyelmeztet. Amikor mindhárom lámpa sötét: a fényjelzéses forgalomirányítás nem m?ködik!
- -
Kénytelenek vagyunk egy nagyon fontos témára felhívni a figyelmet: megint sok halásos baleset történik az autópályákon a nem megfelel? vezetéstechnikai tudás és a nem megfelel? TÉRLÁTÁS hiánya miatt! A KRESZ ugyan el?írja, hogy miként kell használni a vészvillogót az el?ttünk lassuló, megálló kocsinál, kocsisornál, de ezt csak akkor tudja sikeresen alkalmazni a járm?vet vezet? személy, ha id?ben és jó el?re észleli az el?tte lév?(k) sebesség csökkenését. Tessék többször elnézni-odanézni az el?ttünk történtekre, haladási sebességt?l függ?en akár másodpercenként kétszer is, és nem a kocsi elé kell nézni, hanem 50-300-500 méterre kell el?re tekinteni! Probléma, hogy többeken nem figyelnek, ezért sok az ilyen karambol.
- - 

     
2013. május 1. naptól:
- a Gyermekek  tábla 30 km\h sebességkorlátozásnak felel meg (kiegészít?t tábla is jelölheti a térbeli hatályát),
- sárga táblával (Gyermekszállítás) ellátott álló busz mellett TILOS az elhaladás.
- -
Egyik kedvenc témánk: el?kerültek a keveset vezet? autósok. Néha süt a nap, jön egy ünnep, ilyenkor a havi néhány tíz vagy esetleg száz kilométert vezet? autós társaink is beülnek a kedvenc négykerek?jükbe.
Hihetetlen bizonytalankodásokkal és váratlan man?verekkel kápráztatják el a többi autós társaikat. A reakció idejük igen lassú, ezért érezhet? az, hogy nagyon lassan hajtják végre a man?vereket, pl. a körforgalom megközelítését, vagy 30-40 km/ó sebességgel haladnak ott is, ahol az 50 km/ó a megengedett. A nem lakott területeken a 90 km/ó helyett jó, ha 70-l mennek, pedig semmi sem indokolja a lassabb haladást. Az autópályákra, autóutakra is ritkán merészkednek ki, ha meg ott vannak, akkor nem igazán érzik a sebesség különbségeket.
Azok a járm?vezet?k, akik egyáltalán nem tudnak sebesség különbséget felmérni vagy csak megbecsülni, azok simán kimennek a bels? sávba 80-100-l is egy 130-l vagy esetleg többel közeled? járm? elé.
Azok az emberek, akik nem jól tanulták meg az autópályákon való közlekedést, azok mennek folyamatosan a bels? sávban még akkor is, amikor már b?ven visszatérhetnének a küls?be.
Azoktól az autós társainktól is messzebb illik kerülni:
- aki a bal kezével könyököl a bal ajtón,
- aki éppen lefelé teljesen kilógatva tartja a bal kezét (a hónalja van a teljesen lehúzott ablak miatt az ajtóburkolat vízlehúzó részén).
Mikor is fog irányváltoztatási szándékot mutatni az ilyen járm?vezet? vagy mikor is néz bele a küls? vagy a bels? tükörbe???
Tessék nagyon odafigyelni a rutintalan vezet?kre (is).
 - - - - - - - 
Mobil internet tapasztalatok.
Az autózás nagy öröm - persze ha minden jól m?ködik -, emellett az sem elhanyagolható szempont, ha egy jobb laptoppal (az okos telefonok is szépen fejl?dnek vagy egy tablet is megteszi) felszerelkezve a világ elég sok pontján van nem "tyúkbeles" internet elérési lehet?ség is. A kábeles internet eléggé  helyhez kötött, ezért a nem egy helyben ül? embernek nem annyira felhasználó barát az ilyen kialakítás.
A mozgó adatátvitelhez persze kell egy mobil internet kapcsolat is - egyel?re Magyarországon maradva csak a kapcsolattal -, ami ma már jó min?ség? nagy sebesség? kapcsolat. Természetesen a Hi-Tech rendszereknél már van olyan is, ahol a járm? tetejére szerelt önm?köd? jelkövet? rendszer segítségével menet közben is lehet szakadás mentesen tv-t nézni vagy internetezni.

5G:
A Telekom sikeres 5G kapcsolatot létesített 2018.07. hó elején a budapesti székházában.
A Vodafon 5G demóval HD felbontású videót streamelt Budapest-Siófok között 2018.09. hó végén.
A Telekom egy tesztállomást helyezett üzembe Zalaegerszegen 2019.01.28-án.
Az új zalaegerszegi világszínvonalú elektromos és önvezet? autók tesztpályáján már stabilan m?ködik a Telekom 5G (2019.05.20.) A Vodafone is jelen van ezen a helyen az 5G-vel.
A Vodafone saját budapesti székháza tetején egy 5G bázisállomást helyezett üzembe. Saját frekvencián két 5G képes készüléken videokapcsolattal mobil-demózott, továbbá 5G-vel távvezérlést (autó) is bemutatott. (2019.05.23.)

Több olyan ország is van Európában, ahol tiltják az 5G-t. (2020.02.)
- -
Autópálya és gyorsforgalmi utak használati- és pótdíjak 2020 (a HU-GO rendszer nélkül).

Forrás NÚSZ ZRt.


- 60 perc áll rendelkezésére a járm? vezet?jének (vagy az üzemben tartónak) arra, hogy a jogosulatlan felhajtás után rendezze az útdíjat,
- nagycsaládos kedvezmény.

Mostani akció << Twitter Speciális termékek. '93-tól az Autódoktor Fehér & F. B.T. a gyors segítség! Nem akciós: 1. Know-how átvételi lehet?ség járm? fenntartók és szervizek részére. Folyamatban a mikro-, kis- és középvállalkozások eszköz- és informatikai támogatási programja Pest megyében, a támogatási kérelmeket 2019.02.20. 08 órától várják. Know-how átvétele is támogatott. Gyorsuló tempóban cserél?dnek a bels? égés? er?forrásokkal hajtott gépjárm?vek. Ebben a gyorsan változó helyzetben tudunk s...


Tovább a teljes hírhez »

Közlekedsz? Bizonyítottan már 1993-tól az Autodoktor Fehér & F. B.T. a balesetmentes haza- és célhoz érésért a legjobb segítség!  Twitter A járm?veket vezet? emberek magatartására és a vezetés közbeni viselkedésére ható rengeteg tényez? közül az egyik az ID?JÁRÁS (hideg-meleg frontok, szél, légnyomás változás, vihar, tornádó)  és az ehhez igen szorosan kapcsolódó HOLDFÁZIS. Újhold: 05.22. - péntek - 19 óra 39 perckor volt. Telihold: 06.05. - péntek - 21 óra 12 perckor. - - Er?sen melegszik a F...


Tovább a teljes hírhez »

Aktuális dolgokban is az Autódoktor Fehér & F. B.T. a biztos, gyors és pontos segítség már 1993 óta! KORONAVÍRUS!!!!! Amennyiben valaki id?sebb 65 évesnél, vagy fiatalabb ugyan, de valamilyen krónikus betegsége van, vagy az immunrendszere gyenge, vagy semmi baja sincs..., na akkor NEM SZABAD MOST MÉG MEGFERT?Z?DNI!! TILOS e vírust tömegesen (nagy s?r?ségben) belélegezni. Fert?zött kézzel a szemhez, orrhoz, szájhoz nyúlni egyet jelent a vírus alaptulajdonságához való igazodással, az él? gazdaszervezetbe ...


Tovább a teljes hírhez »

Verseny és szellem, vezetési szemlélet. Kanyartechnika, járm? csúszáshatár, vészfékezés: itt végképp az Autodoktor Fehér & F. B.T. a segítség már 1993 óta! Twitter 1. Hungaroring, F1 pálya  Autós, motoros nyílt nap: a 2012. évt?l a Hungaroring Sport Zrt. szervezésében kerül sor az ilyen rendezvényekre.  Sok járm?vezet? mondja: azért nem jön ki a versenypályára, mert nincs elég gyors autója hozzá. Nem gyors autó kell, hanem megbízható, a Hungaroringen az F1 pályán els? sorban a vezetéstechnika...


Tovább a teljes hírhez »

Értékesítés (járm?vek, alkatrészek, gumik, egyéb): 1993 óta itt aztán pláne az Autódoktor Fehér & F. B.T. a precíz segítség! Twitter Know-how, új és professzionális autós termékek, alkatrészek: a Speciális termékek alatt. Új járm?vek: csak rendelésre. Segítünk a választásban is, mert ez mostanában már igen fontos kérdés. Használt járm?vek: A kocsi 2020.01.20-án ELKELT! HONDA Jazz Comfort 2017. novemberi.  Több kép: Autódoktor Fehér Az els? és magánszemély tulajdonostól: 2017 novemberi, úja...


Tovább a teljes hírhez »

A hazai járm?vek rendszámtábláin látható jelzések és a szmogriadó. Az Autodoktor Fehér & F. B.T. segítsége is jól jön már 1993 óta! Twitter 1. Az els?n és a menetirány szerinti jobb oldalon: - a régieken az országjelzés H jele és a piros-fehér-zöld színek, az újabbakon ez utóbbi helyett az EU kék logója.  2. A hátsón és középen esetenként még 2019 év végéig lehetett jelzéseket látni: a./  a m?szaki vizsga és a vizsgamatrica (felül és kör alakú) színeinek kapcsolata: - sötét zöld: a 2018. évben...


Tovább a teljes hírhez »

Exkluzív egyedi ritkaságok: 1993 óta az Autódoktor Fehér & F. B.T. a biztos segítség! Twitter I. Eredeti és Dél-Afrikából 1982 januárjában hozott 1981-s nyomtatású 1982-es plusz egy hónapos South Africa lapozható fali naptár eladó.      Tartalom: 13 db színes nagyméret? panoráma fotó eredeti színekkel (fedlap + 12 hónap), a természetben a hónapok szerinti id?járással látható különböz? helyszínek fotóival. Olyan kép is van, ami ma már nem létez? természeti tájat mutat (keleti parton egy l...


Tovább a teljes hírhez »

Korábbi aktualitások (2004 a kezd? dátum). Már régt?l is - 1993 óta - az Autodoktor Fehér & F. B.T. a segítség! Twitter - - A húsvét a keresztény világ legnagyobb ünnepe! 2020-ban a Covid-19 világjárvány miatt a locsolkodás, festett és hímes tojások ajándékozása elmaradt.Viszont az E-LOCSOLÁS m?ködött..., akár Magyarország vagy a világ összes hölgyét is meg tudom így locsolni ...   ITT- - ?sz és tavasz: a hajnali, kés? esti köd, nyálkás, vizes, t?leveles, faleveles utak. Tessék óvatosan közlek...


Tovább a teljes hírhez »