Aktuális dolgokban is az Autódoktor Fehér & F. B.T. a biztos, gyors és pontos segítség már 1993 óta!




Szeptember: szept. 21-én késő délutánig (estig) tartott a hosszú nyár. Az ősz 24-én nagyot alkotott.
- -
A már kopottas nyári gumik így szezon végén nagyon balesetveszélyesek! Amit használnak, az kopik (romlik)! Az esős idő nem olyan, mint a száraz! Szeptember 21. után ősz van. Még az is előfordulhat, hogy az ősz rövid lesz és a tél lesz hosszú.
- -
2018 július 01. kezdettel Franciaországban az olyan főútvonalakon, ahol a kétirányú forgalom között nincs valamilyen fizikai térelválasztó telepítve, ott lakott területen kívül 80 km/ó a maximális sebesség határ az eddigi 90 km/ó helyett. Franciaországban óriási a tiltakozás a kormány ezen intézkedése ellen.

- -
2018.június elseje után vizsgázott járműveknél a felülvizsgáló állomás által kiadott vizsgálati bizonylatot a járműben kell tartani az EU előírása alapján. Magyarország is EU tag.
- -
A motor kenéséről a motorolaj gondoskodik. A nagy melegben - a környezeti hőmérséklet az alap - a nem jó minőségű vagy a nem jó alapviszkozitású motorolaj elveszti a kenőképességét, mert túl híg lesz.
- -
Az akkumulátorok a rekord melegben és a tűző napon hagyott autóban gyakran cellazárlatosak lesznek (lettek). A megállás után a tűző nap miatt a hibás helyen parkoláskor a gépháztető alatt bőven 100 °C feletti hőmérséklet alakul ki!!! 
- - 

A légkondicionáló (klíma) berendezés használata (ha van a járműben):
- egyáltalán nem csodaszer, kb. 3.3 KW teljesítményt vesz le a motorból, ezt emelkedőn gyorsításkor tessék figyelembe venni ( főleg a kisebb teljesítményű járműveknél ),
- erre érzékenyek inkább ne használják (hörghurut, torokgyulladás, arcfelpuffadás, fülgyulladás, izületi fájdalmak, helyi izomgörcs ),
- a teljesen bezárt ablakok nem túl ideális állapotot hoznak létre az utastérben,
- belső keringtetés mellett a gyors utastér lehűtésre ajánlott, néhány percig elég a műveletet alkalmazni, a belső keringtetést ezután ki kell kapcsolni,
- az egyik - vagy mindkét - első oldalablak 1 cm-re való leengedése az oxigén utánpótlást nagyban elősegíti járó klíma mellett,
- ha nincs túl meleg, az időnkénti klímahasználat a jó megoldás manuális esetén, automatánál (ami esetleg meg már több zónás is) lehet tartós üzemeltetést alkalmazni, de csak külső levegőbeszívásos módban.
Ha az utasteret tartósan 20 - 22 °C-ra temperáljuk, amikor kiszállunk, akkor a hirtelen nagy hőmérséklet különbség miatt simán megfázunk. Nem tévedés, a szervezetünk a belső alacsonyabb hőmérsékletre állt rá, a külső 30 - 35 - 40 °C vagy még magasabb hőmérséklet észlelésekor ellenreakcióba kezd. Ezért nem célszerű túl nagy hidegben lenni a zárt utastérben, a megállás és kiszállás várható időpontját is figyelembe véve szépen szoktassuk hozzá a szervezetünket a nagyobb hőmérséklethez: kapcsoljuk ki időben a klímát, 3-5 perc alatt a külső friss levegős üzemmódban már érezhető utastér hőmérséklet emelkedést lehet elérni.
A klímának normális használat mellett nincs szaga, a belső hőcserélőnek a felületén csak akkor rakódik le valamilyen réteg, ha hosszú ideig nem megfelelően használták. Ilyen lehet az az üzemmód, amikor valaki tartósan csak belső keringtetéses üzemmódban keringteti a levegőt az utastérben, vagy a kondenzvíz elvezető csövet nem takarítja (takaríttatja ki) akkor, amikor nem jön át rajta már a kicsapódásból - a levegő páratartalmából - adódó (egyébként tiszta) víz. Normál használat mellett nem következik be elvezető cső dugulás.
A dohányos autóvezető és a klíma összefüggése:
- ki hogy rongálja az egészségét, ez magánügy (is lehetne, ha nem lenne összefüggés a nem túl később bekövetkező egészségromlás és a dohányzás között), de a klíma és a dohányfüst már nagyon rossz elegyet alkot az utastérben. A kárpit beszívja magába a dohányfüstöt, a nem szövet részekre is lerakódnak a füstben lévő finom részecskék. A pipafüst is ide tartozik, a szivarról nem is beszélve. A dohányos utasterű autó klímaberendezését - az utasteret hűtő egységét - rendszeresen tisztítani kell, különben olyan mérvű elszennyeződés történik a hőcserélő felületén, ami szerves anyag szaporodáshoz vezet.
Télen és a változékony tavaszi - nyári - őszi időszakokban a klíma használata némi nehézségbe ütközik, mert a járműben lévő érzékelő 3 °C vagy ez alatt nem engedi bekapcsolni a klímakompresszort. A kezelési könyvekben meg benne van, hogy mennyit kell járatni a klímát télen is.
A klímaberendezés maximális élettartamának eléréséhez ezért az alábbi lehetőségeket érdemes kihasználni:
- amikor már meleg a motortér, akkor be lehet kapcsolni a klímát,
- ha hideg van, de szépen süt a nap, akkor is lehet a klímát járatni,
- aki fűtött garázsból indul, ott azonnal lehet klímázni.
Automata klímánál egyszerűbb a helyzet, mert ott az utastér hőmérsékletét az automatika szabályozza, manuálisnál meg a maximumra állított fűtés a megoldás, hogy ne legyen annyira hideg az utastérben.
A klíma a párát is kiszedi az utastér levegőjéből, azaz az első szélvédő (és a többi belső üvegfelület) páramentesítésére is kiváló. Viszont a klíma kikapcsolása után azonnal bepárásítja az első szélvédőt, erre tessék nagyon odafigyelni. Ilyenkor a nagy sebességű belső ventilátor fokozat bekapcsolása segít a szélvédőre irányított levegő befúvásos kar (vagy tekerő) állással együtt.
A belső keringtetést télen óvatosan használjuk, mert igen hamar átláthatatlan párafüggöny lepi el belülről az összes ablakot. Még nyáron a nagy esők idején is valami hasonló játszódik le az utastérben, a jelenséghez nem is kell belső keringtetésre kapcsolni.
Az utasok létszámától függően normál szellőzés mellett is párásodnak az ablakok, ezért a nagyobb fokozatú ventilátor állás az indokolt. Automata klíma esetén ez a probléma nem jön nagyon elő. Néha csak az oldalablak(ok) 1-2 cm-es leengedése segít. A pollenszűrő állapota döntő, mert zárt autóba friss levegő csak ezen keresztül jöhet be az utastérbe.
Klíma hiba: nyáron alig hűt a klíma.
Az újabb kocsikban található gáz élettartama 3-4 év, a régebbiekben 8-12 év. Szagtalanítást szakemberre kell bízni.
- - - - - - -

Nyár:
A szabadság alatt a járművezetők is lazábbak, ez pedig nem annyira jó. A szabi, a kikapcsolódás, a nyaralás akkor az igazi, ha minden baj és probléma nélküli pihenéssel telik el, nem kell(ett) semmi rendkívüli esemény miatt nem tervezett célpontokat meglátogatni és akkor ér(t) véget, ha visszaértünk a kiindulási pontra. Ugye milyen egyszerű ?
A frontok közeledtekor és alatt a járművezetők fele a vezetési stílusában (a járművére vonatkozó vezetéstechnika alkalmazásában) megmutatkozóan igen agresszív tud lenni ... (nem lenne ez akkora baj, ha jól tudnának autót vezetni, azaz az autó vezetéstechnika profi művelői lennének).
Az erősen párás levegő (70-80-90-100 %-os relatív páratartalommal) és a nem megfelelően karbantartott - ezért apró hibákkal teli - járművek esetén eme autók nem éppen a megbízhatóságukról tanúskodnak mostanában.
Egy rossz hír: a tűző napon több órát álló autó kormánykerekét meg sem lehet fogni, olyan forró. Az utastér hőmérséklete 50-65 °C is lehet ilyenkor.
Mit lehet tenni? Árnyékban kell parkolni, ha erre nincs lehetőség, a Nap járásának figyelembe vételével kell árnyékolást alkalmazni az első szélvédőnél és akár az öszes többi átlátszó felületnél is.
Autódoktor MIN-MAX © tipp: a két első oldalablak 1-2 cm-re leengedett állapotban tartása sokat segít abban, hogy ne emelkedjen az utastér hőmérséklete a külső levegő hőmérsékletnél jóval magasabbra. Belső térvédelmes riasztó rendszereknél ez a lehetőség nem ajánlott, mert egy berepülő bogár is riasztász okoz.
Kánikula: normál testhőmérsékletű ember 36.5 °C-os belső testhőmérsékleten éli az életét. Ha a környezeti hőmérséklet ennél több, az olyan, mintha lázas lenne. Az egészséges szervezetet is megviseli az ilyen hőhatás, hát még a valamilyen egyéb tünetekkel vagy kórral bajlódó emberét.
A párologtatás hőt von el a párologtató felülettől. Az emberi bőrfelület is ilyen felület, az egészséges szervezet fokozott folyadékkiválasztással segíti a párologtatási funkciót, ezzel tartva a testhőmérsékletet a normális szinten.
A bőrfelületeken ilyenkor a ruhák, ruhadarabok kimondottan zavaróak.
A nedvességet felszívó 100 %-os tiszta pamutruha a megoldás, ha már valamilyen szinten muszáj felöltözve lenni.
Ha valaki nem iszik elég folyadékot ilyen klímában, hát bizony először csak a következő napi székletével lesz gond - pontosabban a művelettel -, amúgy később a szervezet kiszáradása is bekövetkezhet.
Javaslat: néhányszor 15-30 percet nyakig ülve vagy úszva egy kellemes hőmérsékletű tóban, tengeri vagy óceáni strandon, egyéb medencében sokat segít a hőérzetben, aki viszont ezt nem teheti meg, az ilyenkor naponta többször zuhanyozzon. A törölköző ilyenkor felesleges cucc. Idős vagy idősebb korban zárt helyen egy hűs szobában célszerű kivárni a kánikula csökkenését.
Az UV sugárzás is igen magas lehet, ráadásul egyszerre mindkét fajtája.
A szalmakalap vagy napernyő és a napszemüveg a nyílt napsugárzásos helyeken szintén sokat segít.
Aki dolgozik, annak 3-5-7-9-11-... liter szeszmentes folyadék/nap a kívánatos pótlási érték ( ha bírja a szíve, a veséje....).
Akkor, ha  nem vezetünk járművet: az alkoholtartalmú italok fogyasztása: ezek felesleges hőt termelnek ilyenkor a szervezetben, azaz még jobban igénybe veszik az amúgy is spiccen lévő - az egész testre vonatkozó - hőháztartást. A hideg sör még csak-csak elmegy - 5 óránként és alkalmanként max 1/2 liter,  -, de rövid italt vagy testes bort nem ajánlatos napközben iszogatni. Az alkoholtartalmú italok ráadásul dehidratálják ( vizet vonnak el ) a szervezetből.
A városokban a káros ózon is megjelenik, akár ózonriadó is jöhet, szmogriadó sem elképzelhetetlen. A szélcsendes és esőmentes városi klíma ilyenkor szó szerint mérgező.
A kopasz - mesterségesen előidézett vagy természetes úton ilyenné lett - emberek különösen kritikus helyzetben vannak: a haj hiánya miatt a tar fej igen hamar felforrósodik és hőgutát kap. Az agysejtek igen érzékenyek a magas hőmérsékletekre. A test felületén lévő szőrzet - a haj is ide tartozik - párologtatási funkcióval rendelkezik, ennek hiánya ilyen kánikulában kritikus felületi testhőmérséklethez vezet, ami rosszabbik esetben az egész test, jobbik esetben egy testrész általános felmelegedésével jár.
A gyermekek - főleg a csecsemők - hőháztartása is labilis, nem tudnak gyorsan alkalmazkodni a szélsőséges hőmérsékletekhez.
- -
A hőségriadó különböző fokozatait a napi átlaghőmérséklettől függően az országos tiszti főorvos rendeli el.
A határértékek: 23-25-27 °C, ezek elérésekor és ha egymás után a három napot eléri valamelyik átlaghőmérséklet, akkor lépnek életbe a különböző fokozatok.
A görög tücsök - a kabóca - hangját itt Magyarországon is lehet már pár éve hallani, azaz a mediterrán klíma itt van, még akkor is, ha most még csak az előszele érződik.
- -
Araszolás egy dugóban, vagy tempós haladás autópályán, autóúton bármikor előfordulhat, ezért továbbra is nagyon fontos:
- a robbanómotoros járművek elég sok hőt termelnek - feleslegesen - a környezetükbe, gyenge a hatásfokuk, a dízeleké valamivel jobb, mint a benzineseké, a felesleges hőt el kell vezetni valahová - jelen állás szerint a levegőbe ( légkörbe ), ezt a motorok hűtésrendszere végzi.
Ha ebben a rendszerben valami hiba történik, akkor felbillen a hőegyensúly és a motor túlmelegedhet, ennek első jele az, hogy felforr a hűtővíz. Több autótípusban nincs hőmérsékletet kijelző műszer, csak egy piros lámpa, ez utóbbi akkor gyullad fel, amikor már bőven 100 °C fölötti a hűtőközeg.
A túlmelegedés leggyakoribb okai:
- nagyon lyukas hűtő (rendszer),
- elszakadt az ékszíj (ha ékszíjas a ventilátor hajtása),
- eltömődött hűtő, alacsony hűtőfolyadékszint, hőre szivárgó hűtőrendszer,
- hibás termosztát: ha kis résmérettel nyitottan áll, akkor még lehet bizonyos ideig haladni a járművel, ha zártan van, akkor rövid időn belül felforr a hűtővíz,
- hibás hőmérséklet érzékelő gomba (jeladó), egy vagy több,
- kontakthibás ventilátor csatlakozó(k),
- szoruló tengelyű vagy szakadt tekercses külső hűtőventilátor,
- hibás ventilátor viszkokuplung,
- hibás vízpumpa lapát (megforog a tengelyén, vagy kavitációs okok miatt elkopott), vagy szivárgó szimering.
Ha felforrt a hűtővíz, akkor a kiegyenlítő tartályt - vagy a hűtőt - TILOS kinyitni, mert az abban uralkodó túlnyomás és a 100 °C feletti hőmérséklet miatt kitörő hűtőfolyadék és gőze égési sérüléseket okoz. Türelmesen meg kell várni, amíg visszahűl a rendszer.
Gyors megoldás: alapjáraton járó motor mellett ha a fűtéskapcsoló zárt állásban van, akkor ezt a maximumra ki kell nyitni, az utastér ventilátort is a felső fokozatok valamelyikébe kell kapcsolni, ekkor a belső utastér fűtő radiátor részben átveszi a külső hűtő szerepét. Klímás autónál is ez a megoldás. Digit klímánál a max. meleg értékre kell állítani a hőfokot. Ezekben az esetekben az is igaz, hogy kicsit meleg lesz az utastérben - cserébe a hengerfej ép marad -, ezért ilyenkor természetesen az ablakok lehúzása is szükséges.
Hibás termosztátnál télen - ha nem zárt állásban maradt - nincs, vagy alig van fűtés a kocsiban.
- -
Hol is vagyunk éppen a viharban, pontosabban a vihar közepéhez viszonyítva?
- a villámlás erős fényjelenséggel párosul, az azt követő mennydörgés (égzengés) pedig hanghatással jár. A hang terjedési sebessége levegőben 300 m/sec, a fény felvillanása után eltelt idő másodpercben mérve és megszorozva a 300-al, méterben kapjuk a közelítő eredményt, mennyire is voltunk éppen a földbe (vagy épített tereptárgyba) becsapó villámtól. Nem minden villám éri el a földet.
A tengelyig vagy a jármű ajtajainak a közepéig érő sáros vízben normál kialakítású autóval sokáig még lépésben sem lehet közlekedni, főleg azokkal nem, amiknek a gyújtásrendszerének az elemei nem felül vannak.
Nem elektromos gyújtásrendszerű robbanómotoros járműveknél:
- vízszint-határ: a levegőszűrő beszívó nyílásának az alja.

- -

A gumiabroncsok is nehezen viselik a meleget. Az UV sugárzás sem élettartam növelő. A légnyomást ilyenkor elég nehéz jól eltalálni, mert azt hidegen kellene (környezeti hőmérsékleten indulás előtt) beállítani. Az autósok többsége a benzinkutaknál szokta elvégezni vagy elvégeztetni az ellenőrzést. Ekkor már üzemi hőfokon lévő gumival érkezik a helyszínre a kocsi és a mért értékek nem valósak - az alap gyári adatokhoz képest - már. Ilyenkor az a szabály, hogy 2-3 tizeddel magasabb értékre kell beállítani a gyár által megadott - hideg állapotra vonatkozó - adatokhoz képest. A légnyomásmérőt kezelő segéderőre ne hallgasson, főleg ne engedje leengedni a légnyomást a gumikból. Hölgyek által használt autókon található gumiabroncsokon rendszeresen lehet látni az alacsony légnyomással történt autózás következményeit.
A gumiabroncsok minősége is sokat jelent a nyomásbeállításkor, van olyan gumimárka, amit akár több tizeddel is magasabbra lehet állítani hidegen is, mégsem kopik rendellenesen. Ilyenkor a gördülő ellenállás ezért jóval kevesebb lesz, ezzel párhuzamosan a hajtólötty © felhasználás is csökken. A gumik oldalán lévő feliratokat érdemes megnézni, mert a maximális terhelés mellett a hidegen beállítható maximális nyomásérték is megtalálható, szgk. abroncsnál esetenként 3.5 bar értékre is... Több egyéb portálon olyan teszteket is olvastunk, amik szerint semmit sem érnek az energia takarékosnak mondott gumik. Ezzel mi nem értünk egyet! Az energia takarékos gumiknál a mindig nagyobb guminyomás fenntartása mellett az éles szegélyekre való felhajtásra kell nagyon figyelni (a szög 45 foknál soha ne legyen kisebb), mert ezek erre valóban nagyon érzékenyek, ezt viszont egyik "tesztelő" sem írta le.

- -

Leállt az eredetiség vizsgálat országos rendszere 2017.12.04-én. Több órás volt a kiesés.
- - 
Nagyon rossz szokást vettek fel egyesek: nem állnak meg a STOP táblánál, simán megállás nélkül kihajtanak a védett útvonalra!
Továbbá igen sokan vannak, akik nem tartják be a 3 színű forgalomirányító - elsőbbséget szabályozó - lámpa jelzéseit, ezért emlékeztetőnek: piros lámpa világítása egyenlő a TILOS jelzéssel, sárga lámpa szólóban világítása a piros lámpa jelzés előtt van, zöld lámpa világítása a szabad haladást jelzi, piros lámpa és a sárga lámpa együttes világítása a zöld jelzés előtt van. A sárga lámpa szólóban villogása a kereszteződésben a forgalomirányító lámpa elsőbbségre vonatkozó szabályozásának a hiányát jelzi, egyben veszélyre figyelmeztet. Amikor mindhárom lámpa sötét: a fényjelzéses forgalomirányítás nem működik!
- -
Kénytelenek vagyunk egy nagyon fontos témára felhívni a figyelmet: megint sok halásos baleset történik az autópályákon a nem megfelelő vezetéstechnikai tudás és a nem megfelelő TÉRLÁTÁS hiánya miatt! A KRESZ ugyan előírja, hogy miként kell használni a vészvillogót az előttünk lassuló, megálló kocsinál, kocsisornál, de ezt csak akkor tudja sikeresen alkalmazni a járművet vezető személy, ha időben és jó előre észleli az előtte lévő(k) sebesség csökkenését. Tessék többször elnézni-odanézni az előttünk történtekre, haladási sebességtől függően akár másodpercenként kétszer is, és nem a kocsi elé kell nézni, hanem 50-300-500 méterre kell előre tekinteni! Probléma, hogy többeken nem figyelnek, ezért sok az ilyen karambol.
- - 

Köd, autózás: Ködlámpa (fehér fényű, előre világít): nem minden járművön található meg, de amelyiken és alul van, továbbá jól beállított, csak ekkor ér valamit.  Sötétben lehet csak a használatakor jobban előbbre látni vele, nappal a mi látásunkon nem segít, a láthatóságunkon viszont igen. Nagy ködben és főleg este sötétben ellenőrizhető a ködlámpa beállítása, ha nem volt szakember, aki ezt korábban megtette volna:
- a beállításuk akkor jó, ha fénycsóvájuk az úttest mindkét szélétől legalább 2-2 méterre kívülre is elvilágít, előre pedig eléri az 50 m-t. A tompított vagy távfényt ne használjuk sötétben és nagy ködben a ködfényszóróval együtt, mert csak ront a helyzeten. A régebbi autó típusoknál gond, hogy csak a tompítottal együtt működik...
Az a ködlámpa beállítás, ami csak 5 méterig (se) világít a kocsi orra elé, semmire sem jó.
A LÁTNI ÉS LÁTSZANI elv mindenkori pontos használata sokat segít a baleset- és különleges eseménymentes hazaérkezésben.
Zárfény (piros fényű, hátrafelé világít): amúgy a gyakorlatlan vezető kisütheti vele a mögöttes forgalomban haladó szemét. Arra találták ki, hogy a nagy ködben korábban meg lehessen pillantani az előttünk haladót (már ha neki be van kapcsolva... . A két 5W-s helyzetjelző nem annyira látszik nagy ködben, mint a zárfény izzója, ami 21 W-s. Hazai viszonylatban inkább az a módi, hogy akkor is be van kapcsolva, amikor semmi szükség sincs rá, pl. lakott területen belül. Ezt a használatot a KRESZ is tiltja..., persze karácsonyfát játszani az autóval éppen kivagyi stílust is jelent..., vagy egyszerű feledékenységet takar, igaz a műszerfali visszajelző izzók jelzik a vezetőnek a működésüket.
Most is igen sok súlyos kimenetelű baleset volt az utakon. Nagy ködben a lassabb haladási sebesség segít csak. A KRESZ előírja, hogy csak olyan sebességgel szabad haladni, amiről meg tudunk állni egy hirtelen felbukkanó akadály esetén is, természetesen ezen akadály előtt! Nagy ködben a ráfutásos balesetek is gyakran előfordulnak.
Akkor, amikor lassítasz, de legkésőbb amikor már majdnem megálltál a kocsiddal - mert észrevetted időben az előtted haladókat vagy a már állókat - jó, ha bekapcsolod a vészvillogót, ezt ugyanis a zárfény mellett biztosan észreveszi a mögötted jövő is. A KRESZ módosítása szerint ezt mindenkinek meg kell tennie már a felgyülemlett kocsisorban.
- -
Intenzív esőben a gumiabroncsok profilmélysége szabja meg a szilárd útburkolaton és vizes útfelületen történő haladási sebesség maximális értékét, nem a KRESZ által megengedett maximális érték! Az aquaplaning - a gumiabroncs vízfelületen történő felúszása - jelenség elkerülésére a sebesség csökkentése a legjobb gyógymód
.

- -

Egy baleset bekövetkeztekor a biztosító társaságok első dolga a kárfelvételkor a jegyzőkönyvbe rögzíteni a gumiabroncs bordamélység, márkanév, méret adatait. A biztosító társaság akár meg is tagadhatja a kárrendezést egy nem megfelelő gumiabroncs használata miatt bekövetkező káreseményben.
A téli gumi 4 mm vagy ez alatti bordamélység esetén nyári guminak minősül, hiába van rajta a sár-hó jelölés (M&S vagy M S)!

- -
     
2013. május 1. naptól:
- a Gyermekek  tábla 30 km\h sebességkorlátozásnak felel meg (kiegészítőt tábla is jelölheti a térbeli hatályát),
- sárga táblával (Gyermekszállítás) ellátott álló busz mellett TILOS az elhaladás.
- -
Egyik kedvenc témánk: előkerültek a keveset vezető autósok. Néha süt a nap, jön egy ünnep, ilyenkor a havi néhány tíz vagy esetleg száz kilométert vezető autós társaink is beülnek a kedvenc négykerekűjükbe.
Hihetetlen bizonytalankodásokkal és váratlan manőverekkel kápráztatják el a többi autós társaikat. A reakció idejük igen lassú, ezért érezhető az, hogy nagyon lassan hajtják végre a manővereket, pl. a körforgalom megközelítését, vagy 30-40 km/ó sebességgel haladnak ott is, ahol az 50 km/ó a megengedett. A nem lakott területeken a 90 km/ó helyett jó, ha 70-l mennek, pedig semmi sem indokolja a lassabb haladást. Az autópályákra, autóutakra is ritkán merészkednek ki, ha meg ott vannak, akkor nem igazán érzik a sebesség különbségeket.
Azok a járművezetők, akik egyáltalán nem tudnak sebesség különbséget felmérni vagy csak megbecsülni, azok simán kimennek a belső sávba 80-100-l is egy 130-l vagy esetleg többel közeledő jármű elé.
Azok az emberek, akik nem jól tanulták meg az autópályákon való közlekedést, azok mennek folyamatosan a belső sávban még akkor is, amikor már bőven visszatérhetnének a külsőbe.
Azoktól az autós társainktól is messzebb illik kerülni:
- aki a bal kezével könyököl a bal ajtón,
- aki éppen lefelé teljesen kilógatva tartja a bal kezét (a hónalja van a teljesen lehúzott ablak miatt az ajtóburkolat vízlehúzó részén).
Mikor is fog irányváltoztatási szándékot mutatni az ilyen járművezető vagy mikor is néz bele a külső vagy a belső tükörbe???
Tessék nagyon odafigyelni a rutintalan vezetőkre (is).
 - - - - - - - 
Mobil internet tapasztalatok.
Az autózás nagy öröm - persze ha minden jól működik -, emellett az sem elhanyagolható szempont, ha egy jobb laptoppal (az okos telefonok is szépen fejlődnek vagy egy tablet is megteszi) felszerelkezve a világ elég sok pontján van nem "tyúkbeles" internet elérési lehetőség is. A kábeles internet eléggé  helyhez kötött, ezért a nem egy helyben ülő embernek nem annyira felhasználó barát az ilyen kialakítás.
A mozgó adatátvitelhez persze kell egy mobil internet kapcsolat is - egyelőre Magyarországon maradva csak a kapcsolattal -, ami ma már jó minőségű nagy sebességű kapcsolat. Természetesen a Hi-Tech rendszereknél már van olyan is, ahol a jármű tetejére szerelt önműködő jelkövető rendszer segítségével menet közben is lehet szakadás mentesen tv-t nézni vagy internetezni.
A telefonálást - azaz a telefont - szét lehet választani az adatforgalmi kapcsolatoktól (!), meg lehet olyan is, hogy egy SIM kártyával mindkettő funkció egy készüléken használható. Stabil kapcsolathoz stabil térerő is kell. Egy biztos, jelenleg álló járműben kiválóan működik a 3G és a 4G hálózat, ha meg nincs, akkor az EDGE - bár jóval lassabb -  még mindig elegendő a világhálón maradó stabil állapothoz. A 4G\LTE hálózatok is szépen fejlődtek. 5G: A Telekom sikeres 5G kapcsolatot létesített 2018.07. hó elején a budapesti székházában. A Vodafon meg 5G demóval HD felbontású videót streamelt Budapest-Siófok között 2018.09. hó vége felé. Az már más kérdés, hogy jelenleg milyen sávszélességet garantálnak a szolgáltatók egy adott típusú hálózaton.
Új hír, hogy a digitális földfelszíni TV és a mobil internet zavarja egymást.
Akit jobban érdekel a téma, a Kapcsolat menüpontban található elektronikus elérhetőségen kaphat bővebb szakmai segítséget és iránymutatást.
- - - - - - - 
Autópálya és gyorsforgalmi utak használati- és pótdíjak 2018 (a HU-GO rendszer nélkül).

Változások 2018
Forrás NÚSZ ZRt.

Több változás lépett életbe 2018.01.01-től, ezek közül néhány (fenti linken a teljes dokumentum):
- 60 perc áll rendelkezésére a jármű vezetőjének (vagy az üzemben tartónak) arra, hogy a jogosulatlan felhajtás után rendezze az útdíjat,
- nagycsaládos kedvezmény, mint újdonság,
- a motorosok is válthatnak havi matricát 2018.05.01-től.

      heti
(10 napos)
      havi
              éves
  országos   megyei
D1M   1 470 Ft


D1   2 975 Ft   4 780 Ft   42 980 Ft   5 000 Ft
D2   5 950 Ft   9 560 Ft   42 980 Ft   10 000 Ft
U   2 975 Ft   4 780 Ft   42 980 Ft   5 000 Ft
B2   13 385 Ft   21 975 Ft   199 975 Ft   20 000 Ft

2018.10.01-től a heti (tíz napos) díjak a következők lesznek:

       heti
(10 napos)     
D1M
  1 470 Ft    D1  3 500 Ft    D2  7 000 Ft    U  3 500 Ft    B2  15 500 Ft

A pótdíj mértéke:

 D1, D2, U  kategóriák

B2 kategória

Fizetési határidő

 14 875 Ft 

 66 925 Ft

60 napon belül

59 500 Ft

 267 700 Ft

60 napon túl





Mostani akció << Speciális termékek. 1993-tól az Autódoktor Fehér & F. B.T. a segítség! Nem akciós: 1. 7 db B10 kategóriás szgk. és 1 db B05 kategóriás tgk. KGFB. 2. 2018.12.31. határnapig know-how átvételi lehetőség jármű fenntartók és szervizek részére. Az IGAZI AUTÓDOKTOR know-how alkalmazásával szilárd alapokon marad állva a jelenlegi világgazdasági helyzetben is. A know-how partner többek között jogosulttá válik az autodoktor.hu, az autodoktor.eu domain nevek szerinti (az ilyen végződésű) e-m...


Tovább a teljes hírhez »

Közlekedsz? Bizonyítottan már 1993-tól az Autodoktor Fehér & F. B.T. a balesetmentes hazaérésért a legjobb segítség!  A járműveket vezető emberek magatartására és a vezetés közbeni viselkedésére ható rengeteg tényező közül az egyik az IDŐJÁRÁS (hideg-meleg frontok) és az ehhez szorosan kapcsolódó HOLDFÁZIS. Telihold 09.25. - kedd - hajnali 4 óra 53 perckor volt, előtte hétfőn és vele évszakváltó nagy hidegfront jött! - -  Erősen melegszik a Föld klímája,  2016 a legmelegebb év volt az em...


Tovább a teljes hírhez »

Aktuális dolgokban is az Autódoktor Fehér & F. B.T. a biztos, gyors és pontos segítség már 1993 óta! Szeptember: szept. 21-én késő délutánig (estig) tartott a hosszú nyár. Az ősz 24-én nagyot alkotott. - - A már kopottas nyári gumik így szezon végén nagyon balesetveszélyesek! Amit használnak, az kopik (romlik)! Az esős idő nem olyan, mint a száraz! Szeptember 21. után ősz van. Még az is előfordulhat, hogy az ősz rövid lesz és a tél lesz hosszú. - - 2018 július 01. kezdettel Franciaországban az olyan főú...


Tovább a teljes hírhez »

Verseny és szellem, vezetési szemlélet. Kanyartechnika, jármű csúszáshatár, vészfékezés: itt végképp az Autodoktor Fehér & F. B.T. a segítség már 1993 óta! 1. Hungaroring, F1 pálya  Autós, motoros nyílt nap: a 2012. évtől a Hungaroring Sport Zrt. szervezésében kerül sor az ilyen rendezvényekre.  Sok járművezető mondja: azért nem jön ki a versenypályára, mert nincs elég gyors autója hozzá. Nem gyors autó kell, hanem megbízható, a Hungaroringen az F1 pályán első sorban a vezetéstechnikai tudás s...


Tovább a teljes hírhez »

Értékesítés (járművek, alkatrészek, gumik, egyéb): 1993 óta itt aztán pláne az Autódoktor Fehér & F. B.T. a precíz segítség! Know-how, új és professzionális autós termékek, alkatrészek: a Speciális termékek alatt. Új járművek: csak rendelésre. Segítünk a választásban is. Használt járművek: - - -  Használt autós tartozékok: Autódoktor garancia, felszereléssel is.1. 2 db 175/65/14 T Uniroyal M-S plus 6 téli gumiabroncs, 9.5-10 mm profilmélységgel. Ár: 5500 Ft/db2. 1 db 175/65/14 T Uniroyal M-S plus ...


Tovább a teljes hírhez »

A hazai járművek rendszámtábláin látható jelzések és a szmogriadó. Az Autodoktor Fehér & F. B.T. segítsége is jól jön már 1993 óta! 1. Az elsőn és a menetirány szerinti jobb oldalon: - a régieken az országjelzés H jele és a piros-fehér-zöld színek, az újabbakon ez utóbbi helyett az EU kék logója.  2. A hátsón és középen esetenként 2019-ig: - a műszaki vizsga és a vizsgamatrica (felül és kör alakú) színeinek kapcsolata: - piros : a 2015. évben már régen lejárt,- sötétkék : 2016-ban már szintén rég ...


Tovább a teljes hírhez »

Exkluzív egyedi ritkaságok: 1993 óta az Autódoktor Fehér & F. B.T. a biztos segítség! I. Eredeti és Dél-Afrikából 1982 januárjában hozott 1981-s nyomtatású 1982-es plusz egy hónapos South Africa lapozható fali naptár eladó.      Tartalom: 13 db színes nagyméretű panoráma fotó eredeti színekkel (fedlap + 12 hónap), a természetben a hónapok szerinti időjárással látható különböző helyszínek fotóival. Olyan kép is van, ami ma már nem létező természeti tájat mutat (keleti parton egy laguna......


Tovább a teljes hírhez »

Korábbi aktualitások (2004 a kezdő dátum). Már régtől is - 1993 óta - az Autodoktor Fehér & F. B.T. a segítség! A húsvét a keresztény világ legnagyobb ünnepe! - - Advent. Adventi időszak: az Úr eljövetelére való várakozás. Az advent szó jelentése: eljövetel,  a latin „adventus Domini” kifejezésből származik, ami annyit tesz: „az Úr eljövetele”. Hit, remény, öröm, szeretet. - - Pünkösd. A pünkösd a húsvét utáni 7. vasárnapon és hétfőn tartott keresztény ünnep, amelyen a ker...


Tovább a teljes hírhez »