|
|
|
|
Parkolás (fizetős). Itt is az Autodoktor Fehér & F. B.T. a segítség bizony már 1993 decembere óta!
2023. Irgalmatlan magasságokba szöktek az országban a fozwtós zónákban a díjak. 2022. Budapesten egyre több az új fizetős övezet. 2021. Tovább bővültek a fizető zónák országszerte. 2020. A Covid-19 pandémia miatt 2020.04.06. 0 órától ingyenes volt a parkolás Magyarország összes nyilvános közterületi fizetős parkolási helyén a veszélyhelyzet visszavonásáig, egészen pontosan 2020.06.30. 24 óráig. 2020.11.09-től ismét él a fenti (a tavasszal már bevált) lehetőség az őszi veszélyhelyzet visszavonásáig. 2020.11.23-tól minden felszíni vagy felszín alatti céges, állami vagy kormányzati tulajdonú parkoló este 19 óra - reggel 7 óra között ingyenes, ezt is új kormányrendelet írja elő. 2021. május 31-től ismét fizetősek a kijelölt parkolók... 2019. - 2018. Akár két fajta bírságot is fizethet az, aki kijelölt parkoló zónában nem vált parkoló jegyet (vagy nem indít mobil parkolást). Budapesten az V., a VII., a VIII., a IX., a XI. és a XIII. kerületben élnek az önkormányzatok azzal a lehetőséggel, hogy a parkolási díj megfizetésének elmulasztása esetén kerékbilincset is felszereljenek az autókra. Ezt a felszerelési lehetőséget az utca elején kihelyezett kiegészítő táblával jelzik az arra közlekedőknek és parkolni szándékozóknak. Az autósok 2300 forintos regisztrációs díj megfizetésével elkerülhetik a második bírságot, azaz a kerékbilincselést. Az okmányirodákban megadhatjuk elérhetőségünket, ebben az esetben a kerékbilincs alkalmazása előtt a közterületesek kötelesek értesíteni és negyed órát várni, mielőtt azt ráteszik a kocsira. Ilyenkor a szabálysértési bírságot ugyan ki kell fizetni, de legalább a kerékbilincselést és annak járulékos költségeit meg lehet úszni. - - - 2017. Jelentősen tovább bővült a fizető helyek sora. Budapesten a Városligetben viszont hétvégeken és ünnepnapokon ingyenes lett ősztől a parkolás. - - - 2016. Egyre több fővárosi kerületben jelölnek ki fizetős zónákat. - - - 2015. Minden a pénz bevételek növeléséről szól, továbbra sincs szó a gyors forgás elméletről. Annyi változás viszont van, hogy bírságolás esetén a jogilag teljesen nonszensz "levél feladása a postára adástól számít" értesítési kitétel helyett a tényleges kézhezvétel került beillesztésre a rendeletbe a jogvesztő határidő számításakor. Ez viszont nagy előrelépés. - - - 2014. A hazai bíróságok joggyakorlata a települések önkormányzati tulajdonú (Budapesten a kerületi) parkolási szolgáltatóinak a szolgálatába állt... - - - 2013. - Továbbra is igaz, hogy csak papíron áll meg az a téma, hogy azért kell a korlátozott és fizető várakozási övezetekben az időkorlát, mert csak így van elég parkolóhely... A pótdíjazásról - és az ehhez párosuló akár negyvenszeres pótdíjról - szól még mindig a történet. A mobil parkolást még mindig nem ajánljuk, mert az időkorlát lejárta előtt küldött figyelmeztető sms teljesen megtéveszti a gyanútlan autóst, azaz ha nincs helyváltoztatás, akkor nincs újabb érvényes mobil parkolás sem, hiába fizetett az autós mobillal, csak megkapja a pótdíj-felszólítást. Ez igaz az újabb jegyvásárlásra is.
Pozitív változás, hogy már csak a területileg illetékes önkormányzatok a parkolás szervezői, haszonélvezői. - - - 2012. - Számtalan esetben előfordul, hogy a kibocsátott közjegyzői fizetési meghagyásokra határidőn belül benyújtott ellentmondás (csak ügyvéd tudja elektronikusan megtenni) után a fizetési meghagyást benyújtó "jogosult" nem tudja teljesíteni a bírói - újabban a közjegyzői - felhívásokban foglaltakat, így a bíróság még a per megnyitása előtt végzésben elutasítja a keresetet.
Néhány közterületi parkolás ellenőrzést végző társaság olyan technikai szintre fejlődött, hogy már műholdas koordináták alapján próbálnak meg pótdíjazni. Közben kiderült, hogy a technikai szint alacsony, a parkoló ellenőrt ellenőrzi vele a társaság... - - - 2011.07.10. Az Alkotmánybíróság a még le nem zárt perekre vonatkozóan visszamenőleges hatállyal alkotmányellenesnek minősítette a fővárosi parkolási rendeleteket a 2005. június 30. és a 2009.05.31. közötti dátumig. - - - 2010.06.20. Az új, a közterületi fizetős parkolásokra vonatkozó törvény egyértelműen kizárja a magáncégek jelenlétét a témakörben. - - - 2010.06.01. A vélelmezett parkolási esetek kizárólag közjegyzői fizetési meghagyással indíthatóak, ha erre a kötelezett határidőben ellentmondással él (csak ügyvéd által), akkor a vélelmezett elkövető székhelye vagy lakóhelye szerinti bíróságra kerül az ügy. - - - 2009.11.17. Az Alkotmánybíróság határozata (egy különvéleménnyel): Mulasztásos alkotmánysértést követett el az Országgyűlés, amikor hibásan alkotta meg a közút kezelőjére vonatkozó és a közterületi fizetős várakozóhelyek díjainak, pótdíjainak mértékére, kivetésére szolgáló hatásköröket, ezek szabadságfokát. Az Országgyűlésre, a Fővárosi Közgyűlésre és a budapesti parkolásokra vonatkozó határozat értelmében új törvényt (az egész országra vonatkozóan), majd ezek után új fizetős parkolási rendszert kell kialakítani 2010.06.30-g a fővárosban.20 beadványt tárgyalt az Alkotmánybíróság, érdekesség, hogy vidéki helyekről nem érkezett alkotmányossági kifogás. Kár, mert Eger, Szeged, Győr is hasonló cipőben jár. - - - 2009.08.01-l a jármű üzembentartójának a címe szerinti illetékes bíróságon lehet csak pereskednie a parkolót üzemeltető cégnek az általuk indított események miatt. - - - A Magyar Autóklub az Alkotmánybírósághoz fordult a parkolási események indítási időpontjára (ki kit értesített és mikor és az irreális pótdíjakra vonatkozóan. - - - Az Alkotmánybíróság megsemmisítette azt a törvényt, ami az egy éven túli parkolási eseményekre vonatkozott (2009.01.20.). E döntése nyomán parkolóper-cunami jön (jött). Aki úgy érzi, hogy védtelen e témakörben és folyamatos vegzálásnak van kitéve, akkor vegye fel velünk a kapcsolatot. Profi megoldásokkal igen jó a védelem nálunk, bárki is perelte be cégünket parkolási díj és pótdíj ügyekben. - - - Korábbi írások: Parkolási perek
Alakul a jogállamiság, csak ez irányba kissé lassú a haladási sebesség. Miért is?2008.12.15. A második nagy értékű pert vesztette el ellenünk jogerősen - másodfokon is - az FKPT, mint felperes. Most részünkről 61.4 %-38.6 % arányban sikerült a pernyerés. 2008.04.01. Nem áprilisi tréfa! Egy igen csak precedens és már jogerős bírói ítélet született az FKPT (Fővárosi Közterületi Parkolási Társulás , mint felperes ellen, e FAKISZ körbe tartozó társaság sok-sok más perei mellett cégünket is beperelte parkolási díj és pótdíjai ügyében. Már első fokon cégünk nyert, a felperesi fellebbezés miatt megtartott másodfokú tárgyaláson 80-20 % arányban véglegesen mi nyertünk. Az ítélet jogerős, fellebbezésnek helye nincs. - - - Korábban - 2007 januárjában - a Gyors hírekben megírtuk, hogy 2007.01.01-l milyen szabályok érvényesek a közlekedési szabálysértések (pl. bliccelések) elkövetése után. Az ide vonatkozó törvény 2007.02.26-n lépett életbe, de pl. a parkolási társaságok és ezek behajtó cégei semmibe vették e törvény rendelkezéseit. Most 2008.06.18-n napvilágot látott egy újabb törvényi pontosítás, ami 06.19-én életbe is lépett. Ennek szellemében azok a bíróságokon folyó ügyek, amik egy éven túli korábbi eseményeket peresítettek, megszüntetésre kerülnek. Új fejlemény az is, hogy a bíróságok már a fizetési meghagyások beadása után a tényállások ismeretében visszautasíthatják annak bírói továbbítását. Sok parkolási - a három fővárosi és a számtalan vidéki - cég és az ezeken erősödő négy egyéb behajtó cég is a napokban tanulja meg a törvény erejét. Jogállam, demokrácia: most végre ebbe az iránya történt az előre lépés. Egy visszalépés, mert ebben az ügyben érdekes módon nem élt meg a visszamenőleges hatályú törvénymódosítás: az Alkotmánybíróság érdekes módon megsemmisítette azt a törvényt, ami az egy éven túli parkolási eseményekre vonatkozott (2009.01.20. . A kilencvenes évek elején a fix kamatozású hosszú lejáratú OTP lakáshiteleket visszamenőleges hatállyal emelték meg, törvényi segítséggel. Forrás: Napi Online 2008. 07. 07. Parkolási ügyek - a behajtó cég az Alkotmánybírósághoz fordul. Az Autóklub jogásza szerint nem kell aggódniuk az autósoknak. Több száz millió forint kárt is okozhat az Intrum Justitia cégnek a parkolási díj-amnesztia. Emiatt a követelésbehajtó cég az Alkotmánybírósághoz (Ab) fordul, s ha a testület nem találja megalapozottnak a beadványt, akár Brüsszelig is elmegy. Többféle jogcímen tartanak igényt kártérítésre: többek közt az elmaradt haszon, az adminisztrációs költségek és a jogászok díjazása miatt - mondta lapunknak Felfalusi Péter vezérigazgató. Minderre azért kerülhet sor, mert a parlament június közepén törvénymódosítással úgy döntött, hogy a bíróságok nem fogadhatják be az egy éven túli parkolási bírságokból eredő beadványokat, a már folyamatban levő pereket pedig további tárgyalás nélkül lezárják. A cégvezető szerint a visszamenőleges amnesztia szerencsétlen döntés volt, ehelyett egyeztetni kellett volna az érintett társaságokkal. Az Intrum Justitia értesüléseink szerint csaknem 150 ezer ügyet vett át a Centrum parkolási társaságtól, mintegy 5 milliárd forint értékben. Piaci információk szerint 5 százalékos árfolyamon szerezte meg a követeléseket. Nem ismert, hogy a Centrumnál mennyi egy éven túli bírság maradt. A cég írásban is feltett kérdéseinkre nem válaszolt. Az érintett autósok végleg megnyugodhatnak - mondta Kovács Kázmér jogász. Véleménye szerint csak azoknak kell megfizetniük a bírságot, akik arról már jogerős bírósági döntést kaptak kézhez. Megítélése szerint a megbírságolt autósok számára kedvezőtlen Ab-döntés sem hozhatja kellemetlen helyzetbe az érintetteket, mert a már lezárt peres ügyeket ismételten felmelegíteni valószínűleg nem lehet. A Magyar Autóklub jogi képviselője szerint támadható az a Centrum által közelmúltban bevezetett módszer is, amely szerint akár egynapos fizetési késlekedést követően több ezer forintos ügyvédi számlával "felbruttósított" felszólítást küldenek az érintett autósnak. - - - Azt azért nagyon szeretnénk, hogy az ország igen súlyos gazdasági helyzetéről ne vonja el a figyelmet a következő témakör: Várakozás, parkolás, ennek díjfizetése és díjbeszedése. 2007.05.14. - Az önkormányzatok kijelölhetnek az illetékességi területükön belül olyan övezetet (övezeteket), ahol díj ellenében engedélyezik csak a várakozást. Általában több övezetet is kijelöltek azok az önkormányzatok, ahol úgy döntöttek, hogy díjat szednek a várakozásért.Magyarországon jelenleg nem egyforma az önkormányzatok gyakorlata a fizető várakozó helyek kijelölésében és a díj szedésének gyakorlati megvalósításában. Az önkormányzatok nem csak ebben térnek el egymástól, a kijelölés és az üzemeltetés kérdéskörében is jelentős különbségek mutatkoznak. Egyben viszont teljesen egyforma a képlet: nem kellőképpen átgondolt rendszer alapján működnek. Nagyon fontos alaptétel, hogy a jelen felállások alapján nem hatósági jogkörrel felruházott cégekről van szó. 2007.05.15. - A parkolási cégek tulajdonviszonyai sem éppen egységesek ma Magyarországon, igazából az lenne a kívánatos, ha 100 %-os önkormányzati tulajdonban lennének. Ez viszont ma még nem jellemző. Egy apróság viszont tény: a területek - ahol a fizető övezeteket kijelölték - önkormányzati tulajdonban vannak. A közút kezelői feladatok néha teljesen elvesznek az önkormányzatoknál, ez viszont megint öreg hiba. 2007.05.16. - A közterületeken lévő fizetős parkoló helyeken megtalálható autókat a parkoló ellenőrök nézegetik. Ezek az emberek nem parkoló őrök, mint azt többeken tévesen mondják. Parkoló őrök azokon a helyeken lehetnek, ahol zárt helyre áll be az autós. A közterületeken kijelölt fizetős parkoló helyeken őrzés nélküli parkolás lehetséges csak, ezt a megváltott jegyeken néha olvasni is lehet. A zárt helyeken sem mindenhol van őrzéssel párosított parkolási szolgáltatás, mint ahogy a parkoló házak, mélygarázsok esetében sincs ilyen. Magyarul: kizárólag egy területfoglalással (az autós részéről) párosuló pénzkérés (a parkolót üzemeltető cég részéről) esete áll fenn egy teljesen hétköznapi esemény kapcsán. Még egyszer kihangsúlyozzuk: a nem zárt helyeken lévő kijelölt fizetős parkolási területek önkormányzati tulajdonban vannak, néha a zárt helyeken lévő fizetős parkolási területek is, de ebben az esetben az üzemeltető azt bérleti díj ellenében bérli a területileg illetékes önkormányzattól. 2007.05.17. - A parkolási társaságok a parkolásért a területi kijelölésnek megfelelő parkolási alapdíjat, egyéb esetekben ezen felül pótdíjat kérnek. Itt van a legnagyobb bökkenő. Az egész rendszer nem a parkolási díjról szól - ez a legdurvább hiba -, hanem a pótdíjról.2007.05.18. - Van olyan helység, ahol előre kell azon gondolkodni, hogy majd parkolni is szeretne a jármű vezetője, ezért előre kell megvennie bizonyos dolgokat az arra kijelölt elárusító helyeken. Általában nem ez a jellemző. Más helységekben az a gyakorlat, hogy valamilyen jegykiadó automatát kell meglátogatnia a jármű vezetőjének vagy mobiltelefonon jelentkezik be (ebben az utóbbi esetben szintén előre kell feltöltenie az egyenlegét). A helyi rendeletek azonnali cselekvést várnak el a jármű vezetőjétől, ez ugye fizikailag lehetetlen. Miért is? Azért, mert nincs minden méteren jegykiadó automata. Régen voltak a parkoló órák, amik az egy parkoló hely-egy parkolóóra elosztás volt, ebben az esetben nem lehetett azon vitatkozni, hogy miért nem ért oda vissza a jármű vezetője (az autójához). 2007.05.21. - Bizonyára mindenki emlékszik még arra az időkre, amikor a parkoló ellenőr kereste meg a parkoló autóst és jegyet adott. Vagy nem adott. Ezt a rendszert többek között azért szüntették meg, mert saját zsebre dolgoztak többeken a parkoló ellenőri csapatokban. Speciális eszközök lettek telepítve számtalan helyre, vagy előre váltott (régen is volt valami hasonló, egy papír órát kellett az autóba betenni jeggyel lehet parkolni. A parkoló ellenőrök viszont szívesen segítenek az autósnak mostanában is. A parkolási társaságok ezután kitalálták, hogy a parkoló ellenőröket is ellenőrizni kell. 2007.05.22. - Külön üzletág lett a különféle parkolási események rögzítésére szolgáló különféle berendezések eladása. A parkoló ellenőr a Radix kézi számítógépét cipeli magával, ennek kicsi nyomtatója is van. 2002-l fényképezőgépe vagy video kamerája is van. Ezekkel bóklászik a kijelölt területén. Ismét kihangsúlyozzuk: önkormányzati területen vannak a fizető helyek.A színes zacskókat sem ingyen gyártják, amibe a cetlit és az előre nyomatott csekket teszi bele a sétálgató emberke. Mostanában még mobil telefont is visz magával, mert a mobil parkolást - már ahol van ilyen lehetőség - igénybe vevő autóst csak így tudja ellenőrizni. A cég központjában meg egy komplett és egész számítógépes rendszert is össze kellett állítani a sétáló emberkék által összegyűjtött adatok fogadására, rendezésére, nyilvántartására. 2007.05.23. A parkolási eseményt megelőző folyamatok: - 1. sz. folyamat: autós megáll, kiszáll, elmegy jegyet venni, visszamegy az autójához, beteszi a jegyet, bezárja az autót. Elmegy a dolgát intézni. - 2. sz. folyamat: autós megáll, mobil telefonról bejelentkezik, kiszáll, bezárja az autót. Elmegy a dolgát intézni. - 3. sz. folyamat: autós beér egy helységbe, ahol vagy észre veszi, vagy sem, hogy a kijelölt területeken - ha egyáltalán arra akar majd menni - majd előre váltott jeggyel parkolhat csak. Ha vett előre ilyet, akkor az 1. számú folyamat szerint jár el, azzal a különbséggel, hogy nem a parkolás kezdetekor vesz jegyet. - 4. sz. folyamat: autós megáll, kiszáll, bezárja az autót, elmegy a dolgát intézni. - 5. sz. folyamat: az 1-s, a 2-s, a 3-s folyamatban váltott jegy lejárta előtt visszaér az autójához, kinyitja, esetleg pakol is bele valamit, beszáll, elhajt. - 6. sz. folyamat: a 4-s számú folyamat zárásaként visszaér az autójához, innen ugyanaz, mint az 5-s számú folyamatban. Feltételeztük eddig a folyamatok során, hogy nem járt arra a parkoló ellenőr, ahol az autó állt. 2007.05.24. - Akkor tehát mi történik, amikor a területileg illetékes parkoló ellenőr végig járja az útvonalát? Elméletileg semmi vagy egy gyakorlatilag végeláthatatlan ügy indul el. 2007.05.25. - A parkoló ellenőr a rendszer egyik kulcsfigurája. Rója az útvonalát, figyel, néz: az ember nélküli autók első szélvédő mögötti területét vagy kívülről a szélvédőt vizsgálja. Ha van kívülről látható valamilyen engedély - az adott területre érvényes - a szélvédőre belülről felragasztva, akkor tovább sétál.Ha van a szélvédő mögött parkoló jegy, akkor a lejárati idejét nézi meg. Ha nem járt le, akkor tovább megy, ha lejárt, akkor adatbevitelt végez a vizuális érzékszervére hagyatkozva. Ha van jegy, de nem az első szélvédő mögött és jól látható helyen, vagy nincs jegy, akkor ha van mobil parkolási lehetőség a területen, először telefonál, pozitív visszajelzéskor tovább megy, negatív eredménynél adatbevitelt végez a vizuális érzékszervére hagyatkozva. 2002-l (néhány cégnél 2003-l) fényképfelvételeket vagy videót is készít. Van olyan eset is, amikor érvényes jegy ellenére szintén adatbevitelt végez a parkoló ellenőr. Van olyan eset is, amikor autó sem kell az adatbevitelhez. Innentől kezdve sűrűsödnek a bürokratikus elemek, kezd nagyon érdekessé válni a parkolás, mint ügy. Az ilyen egyszerű hétköznapi esetek miatt ma Magyarországon több százezer parkolási téma - PARKOLÁSI PÓTDÍJAZÁSI ÜGY - keletkezett, ezek folytatásaként ma már a bíróságokon se vége, se hossza a parkolási eseményekből származó peres eljárásoknak.2007.05.29. - A fizető parkoló helyeket elméletileg azért találták ki, hogy a nagy forgalmú helyeken gyors - várakozási időtartam korlátozással - forgással több autó tudjon időszakosan parkolni. Ez az elmélet. A gyakorlat az, hogy köze nincs a kijelölt fizető övezeteknek a gyors forgás megvalósításához. Kizárólag pénz gyűjtése a cél, és sajnos azt kell mondjuk, hogy minden áron. Az alapdíjak megfizetése esetén sem ülhet a babérjain az óvatlan autós, mert a rendszer nem erről szól. A parkoló ellenőr vizuális érzékszerve és a parkoló autós ugyanilyenje nem egy húron pendül. Még az oly' jogkövető autóst is folyamatosan elmarasztalják, aki a lejárt - kiemeljük, hogy csak elméletileg lejárt- jegyére kapott mikuláscsomagot is komolyan veszi: elmegy, vesz pótdíj jegyet, sőt, még ezt be is mutatja a területileg illetékes parkolási társaság 'ügyfélszolgálatán', ennek ellenére nem biztos, hogy kikerül a rendszerből. A tájékoztatásról: a parkoló ellenőr itt is kulcsfigura. Ő teszi ki a zacskót - előtte adatbevitelt végez -, ezt lefényképezi vagy levideózza (vagy fordítva: először dokumentál). Na igen, hova is teszi ki a vélelmezett ügyről a zacskót? És mikor teszi ki? 2007.05.30. - Megtalálja az autós a kitett zacskót? Vagy igen vagy nem. Ennek viszont van némi pikantériája: ha már egyszer a parkoló ellenőr jóvoltából bekerült a rendszerbe az autó és az autós, akkor semmi jelentősége sincs annak, hogy tud-e a dologról a vezetője. Sőt: igazából ezért nem várják meg a parkoló ellenőrök a vétkező autóst, mert részükről az ügy már elindult és minél később végződik, annál jobb kondíciókkal szállnak ki belőle. Ha a helyszínen elintézhető lenne a dolog, akkor hol maradna a pótdíjazásban rejlő óriási biznisz? Kicsit megváltozott mostanában a temérdek parkolási pótdíj és járulékai ügyekben a bíróságokon a bírói hozzáállás. Hogy-hogy nem, nem fogadják el automatikusan a felperes parkolási társaságok parkoló ellenőrei által rögzített adatok alapján kiállított esemény lapot. Ez nem azonos a helyszínen nyomtatott cetlivel. Ezek a lapok a műszak végén leadott kézi számító gépekből a dokkoló állomásokon keresztül - természetesen a központi számító gépbe - bevitt adatok rögzítése után a központi számítógépből nyomtathatók (másolhatók) ki. 2007.05.31. Zárszó: Egyelőre itt bezárjuk a témát, mert jelen állás szerint az országban teljesen különböző módon kezelik az ügyet mind a parkolási cégek, mind az állampolgárok, mind a peres eljárási szakaszba jutott ügyekben a helyileg illetékes bíróságok. Pedig van LB jogegységi állásfoglalás, kettő is. Egy tény: aki vett parkoló jegyet vagy aki befizette a pótdíját, az elismerte, hogy valamit tett vagy nem jól tett, aki nem fizette meg, az hosszú eljárásra számíthat, viszont jó esélye van mindenkinek a nem hatóság parkolási cégek, illetve az egyik ilyen cég által megbízott kettő behajtó céggel szemben. Másik tény: Magyarországon, mint EU tagországban semmi sincs rendben a közterületeken kijelölt fizető helyek és az itt történő parkolások körüli témában. - - - Parkolás I.: Igen érdekes, hogy Szeged, Pécs, Győr, Budapest, Eger parkolási társaságai miket művelnek. Azért mi úgy gondoljuk, hogy jogállamban vagyunk. Most még úgy látszik, nem egészen vagyunk ott. Egerben a Bíróság sincs ott.Parkolás II.: A Centrum Parkoló Rendszer Parkolás Szolgáltató KFT külön kiemelkedik a sorból az egyéb - szerintük követelés kezelő - cégek bevonása miatt is. E cégek magatartása sem éppen kiváló, jelenleg már 4 ilyenről tudunk. A legszebb az, amikor e cégek egymás között turmixolnak a vélelmezett "követelésekkel". Parkolás III.: a négyek bandája. Intrum Justitia Zrt., ZEE Capital Zrt., Creditexpress Factoring Zrt., Adósság Börze Kft. Tartalom szolgáltató: autodoktor hu
|
|
|
|
|
|
|